Northvolt
Moderator: Redaktion
Re: Northvolt
Samarbetet mellan Northvolt och VW är ju ingen nyhet, men lite klargörande angående hur planen ser ut iaf. Byggstart i Salzgitter 2020.
https://www.industrinyheter.se/index.ph ... i-tyskland
https://www.industrinyheter.se/index.ph ... i-tyskland
Re: Northvolt
Nu verkar litium-leveranserna vara säkrade. Från Australien: https://www.mining.com/web/tianqi-lithi ... northvolt/
Re: Northvolt
Så de skall alltså frakta mineralen från Australien och swedan kobolten från.. kongo?
(inte för att någon annan tillverkare har gruvdrift runt hörnet, men man förstår att det finns en klimatskuld att dra in. (vilket man måste göra direkt när man får bilen, och därmed är det lag på att de första man gör när elbilen hämtats ut är att burna ut däcken ordentligt och länge)
Skulle de inte ta ämnerna från närområdet?
(inte för att någon annan tillverkare har gruvdrift runt hörnet, men man förstår att det finns en klimatskuld att dra in. (vilket man måste göra direkt när man får bilen, och därmed är det lag på att de första man gör när elbilen hämtats ut är att burna ut däcken ordentligt och länge)
Skulle de inte ta ämnerna från närområdet?
Re: Northvolt
Tråkigt om du trodde att de skulle starta litium- och koboltgruvor i Skellefteå. Det är energi och stål som skall tas från närområdet.
Stekenjokkgruvan, där kobolt finns, är stängd sedan 90-talet eftersom renskötarna använder området.
Stekenjokkgruvan, där kobolt finns, är stängd sedan 90-talet eftersom renskötarna använder området.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Northvolt
Northvolt är leverantör av batteritekniken till Epiroc som många säkert redan vet.
https://www.epirocgroup.com/en/media/co ... -countries
Elektrifiering av gruvorna ser jag som en mycket viktig pusselbit för att batterierna ska kunna bli ännu grönare, vilket ju är något Northvolt vill kunna skryta med.
Som anställd på Epiroc är jag glad att man satsar stort på detta!
https://www.epirocgroup.com/en/media/co ... -countries
Elektrifiering av gruvorna ser jag som en mycket viktig pusselbit för att batterierna ska kunna bli ännu grönare, vilket ju är något Northvolt vill kunna skryta med.
Som anställd på Epiroc är jag glad att man satsar stort på detta!
Model S 75D 2016 Midnight silver
Re: Northvolt
Northvolt får så mycket ordrar att det måste bygga större en fabrik.
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... ar-6972612Northvolt Ett växer – vill utöka till 40 GWh per år
Batterifabriken Northvolt Ett i Skellefteå kan bli större än först planerat.
En ökad efterfrågan har fått företaget att vilja öka produktionen till 40 GWh per år.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... illfallen/Nya siffror: Northvolts etablering kan ge 15 000 nya arbetstillfällen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Jag tycker att det var en läsvärd artikel. Bra sammanfattning.Zalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
Röd Model 3 AWD LR. TSLA investerare. Egen vindkraft via Solivind El Ekonomiska Förening & solpaneler. Tidigare en S75D. Bygger framtidens matproduktion hos Johannas.
Re: Northvolt
Tycker nog det finns anledning att vara lite kritisk till valet av australien som leverantör av litiumZalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-australia
Som syns på bilder här är det dagbrott i australien medans det i exv. Bolivia är salt i saltöken som man i princip samlar ihop och kör till bearbetning
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-bolivia
Miljöavtrycket torde bli avsevärt högre med de sprängmedel som behövs för att lösgöra malmen i dagbrottet samt de dumpers som behövs för frakten upp till ytan (garanterat inte den elektriska variant som finns i Österrike, även om det är möjligt).
Men vem vet det kanske finns saltöken i aussy med...
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Re: Northvolt
Wahll skrev:Tycker nog det finns anledning att vara lite kritisk till valet av australien som leverantör av litiumZalman3 skrev:Northvolts stora konkurrensfördel är rätt miljötänk.
http://etn.se/index.php/reportage/66192 ... ansch.htmlDet är först nu synsättet slår igenom att litiumjonbatterier bör vara miljövänliga. Kravet har inte funnits i branschen. Northvolt går ut starkt med en etik- och miljöprofil och deklarerar att det är dags att göra om och göra rätt.
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-australia
Som syns på bilder här är det dagbrott i australien medans det i exv. Bolivia är salt i saltöken som man i princip samlar ihop och kör till bearbetning
http://www.lithiummine.com/lithium-mining-in-bolivia
Miljöavtrycket torde bli avsevärt högre med de sprängmedel som behövs för att lösgöra malmen i dagbrottet samt de dumpers som behövs för frakten upp till ytan (garanterat inte den elektriska variant som finns i Österrike, även om det är möjligt).
Men vem vet det kanske finns saltöken i aussy med...
Men varför inte använda avsaltningsanläggningar, då får man ju både sötvatten och litium.
https://www.nyteknik.se/energi/forskarn ... et-6900263En avsaltningsmetod som ger både dricksvatten och litium. Nu har ett forskarteam hittat lösningen som verkligen är en win-win. Tack vare sin teknik kan de på ett effektivt sätt få fram den viktiga metallen ur världshaven.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!Zalman3 skrev:http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Re: Northvolt
Fabriken i Västerås ska komma igång i år.Jerker skrev:Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!Zalman3 skrev:http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Det är väl enbart en forskningsanläggning?Zalman3 skrev:Fabriken i Västerås ska komma igång i år.Jerker skrev:Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!Zalman3 skrev:http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
Re: Northvolt
Visst är det forskning i Västerås, men även lite produktion.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Om dom ska sälja ett fungerande batterilagringssystem nästa sommar känns det ju som att det är något dom sätter ihop av 100% inköpta komponenter eller?
Sedan vad räcker 320 kWh till?
En elbil laddar med 100 kW, 50 kW från nätet och 50 kW från batteriet i ca 30 min. Effektmässigt klarar batteriet 4 sådan laddningar samtidigt och den klarar 3 sådan loopar innan batteriet är tomt.
320 kWh lät inte så mycket men i mitt exempel räcker det till att kapa topparna för 12 bilar vilket kanske är helt okey innan laddning av batteriet behövs.
Sedan vad räcker 320 kWh till?
En elbil laddar med 100 kW, 50 kW från nätet och 50 kW från batteriet i ca 30 min. Effektmässigt klarar batteriet 4 sådan laddningar samtidigt och den klarar 3 sådan loopar innan batteriet är tomt.
320 kWh lät inte så mycket men i mitt exempel räcker det till att kapa topparna för 12 bilar vilket kanske är helt okey innan laddning av batteriet behövs.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Northvolt
Skulle tror de produktionen bara räcker till prototyp serier, inget som går till konsument.Zalman3 skrev:Visst är det forskning i Västerås, men även lite produktion.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Northvolt
https://www.ft.com/content/bc4a55f0-0e9 ... 2f231cfeaePeter Carlsson, Northvolt’s chief executive and a former Tesla manager, told the Financial Times the company was
aiming for about 150 gigawatt hours of battery capacity by 2030, which would give it about a quarter market share in Europe.
Northvolt har storstilade planer.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Hur Northvolt byggnad framskrider.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... er-6981096Northvolts laddstation har ett eget energilager
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
Intressant att 2 ytterligare laddstationer är på gång som har batteribackup.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
Northvolts fabrik i Tyskland, hinner inte ens påbörjas innan den ska bli 50% större.
Rykten säger att ID3 har ca 400.000 förbokningar.
Rykten säger att ID3 har ca 400.000 förbokningar.
https://www.elbilen.org/vw-vill-oka-pro ... ts-fabrik/När samarbetet tillkännagavs talades det om en produktion på 16 gigawattimmar per år.
Nu förbereder Volkswagen en bygglovsansökan som möjliggör en årsproduktion på 24 gigawattimmar, rapporterar nyhetsbyrån DPA.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Northvolt
I Västerås kommer produktionslinorna utvecklas och testas innan idrifttagning i fabrikerna. Så en viss del produktion kommer köras i dessa enligt info jag fått. När jag är på jobbet har jag Northvolt som granne. Hr varit kul att se deras utveckling.Jerker skrev:Det är väl enbart en forskningsanläggning?Zalman3 skrev:Fabriken i Västerås ska komma igång i år.Jerker skrev:Northvolt lovar bort sig till än den ena, än den andra! Hoppas att de kommer att kunna leverera, också!Zalman3 skrev:http://www.rocklunda.com/malarenergi-oc ... r-elbilar/Mälarenergi och Northvolt samarbetar kring batterilagring till laddinfrastruktur för elbilar.
Laddstationen vid Rocklunda i Västerås är först ut att få ett batterilager i ett nytt samarbete mellan Mälarenergi och Northvolt.
Batterilagret ska sänka effekttoppar med över 80 procent i samband med laddning av elbilar och kommer tas i drift till sommaren 2020. Det blir det första i Mälarenergis elnät i anslutning till laddningsinfrastruktur för elbilar.
Northvolt kommer leverera ett litiumjonbatterisystem baserat på det modulära batterisystemet Voltrack som kommer att ge effekt på upp till 220 kW och en användbar energikapacitet på 320 kWh.
<~ Nu Model Y LR tidigare Tesla Model 3, LR, Dragkrok, Easee, Tibber ~>
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
https://www.instagram.com/m455e/
https://www.instagram.com/ginger_modely/
Re: Northvolt
Den ligger inte inne i Stockholm city och det är ändå bara Ionity som bygger laddstationer som kan ladda över 50kW...Zalman3 skrev:https://www.nyteknik.se/energi/northvol ... er-6981096Northvolts laddstation har ett eget energilager
Batterilagret vid stationen i Rocklunda är på 320 kWh med en maximal uteffekt på 220 kW.
Den är den första i sitt slag från Northvolt men inte den sista.
Samarbetet med Mälarenergi innehåller planer på ytterligare två laddstationer. Dock är det inte officiellt var dessa kommer att hamna.
Intressant att 2 ytterligare laddstationer är på gång som har batteribackup.
Obs, kan finnas inslag av inslag av ironi...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Northvolt
Nu börjar väggarna komma upp på Northvolts första byggnad i Skellefteå.
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... -pa-plats/
https://www.norran.se/affarsliv/northvo ... -pa-plats/
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension