Väntrum Model 3

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Black »

ChristerSjo skrev:
Jag har fått mitt vin nummer ändrat för nån dag sen och nu har jag ett reg nr.
Är det någon som fått det ändrat i sista stund?
Varför ändra när man beställt en lagerbil?
Dessutom stämmer inte priset i den senaste fakturan som är högre än när jag beställde...
Verkar inte vara nån ände på strulet...
Någon som haft liknande problem?
Jag beställde någon vecka innan de ändra från svart till vitt som standardfärg (jag beställde vitt). Jag fick priset sänkt när beställningsbekräftelsen kom så jag valde inte att gnälla på det.

Vad är det inte som stämmer på din faktura?
Priset. Det är högre än det var från början (beställde lagerbil med sänkt pris i slutet av juni)
Den är fortfarande svart som jag beställde och lr awd men tillv. dat. betydligt senare än jag hade från början
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ChristerSjo »

Vad är prisskillnaden?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Black »

Typ 20-30kkr

Hade en `slutfaktura` Med korrekt pris.

Nu kom det en `final invoice 2` Med det felaktiga priset.
Senast redigerad av Black, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matthiaz »

Fick ett mejl idag att slutfaktura kommit på min sida. Det hade det, men är en faktura på hela bilens belopp som ska betalas minst 7 dagar före leverans står det. Jag har tidigare fått faktura på första förhöjda leasing avgift då jag företagsleasar bilen. Den betalade jag för några dagar sedan. Som köpare på slutfakturan jag fick idag står DNB. Är det deras faktura jag fått en kopia på? Vad ska jag göra med fakturan på hela bilen? Ska försöka ringa dom imorgon och fråga eller?
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av ChristerSjo »

Black skrev:
Typ 20-30kkr
OK, har du inte fått någon beställningsbekräftelse?
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
vibrationsfri
Inlägg: 285
Blev medlem: 18 aug 2019 20:09

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av vibrationsfri »

Black
Priserna höjdes i fredags på bilarna beroende på den höga dollarn och usla kronan. Kan det vara så att det blivit något fel så din lagerbil har gått upp motsvarande pris? Låter så på summan du nämner
Användarvisningsbild
Black
Teslaägare
Inlägg: 312
Blev medlem: 14 jul 2019 16:06
Ort: Lidköping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Black »

Får ringa i morgon och kolla...

Mitt tålamod har testats i flera månader nu... värsta upplevelsen nånsin när jag köpt bil...

Någon annan som fått en final invoice 2 ?

Hade som sagt fått en slutfaktura på korrekt belopp.

Har även fått ett mail med kontantinsats och den var också korrekt.

Har även fått beställningsbekräftelse men de har nu ändrat vin och annat pris.

Har fått totalt:

Handpenningfaktura
Credit note
Beställningsavtal
Slutfaktura
Final invoice som har fel pris och annat vin
Användarvisningsbild
mwest
Teslaägare
Inlägg: 134
Blev medlem: 07 aug 2019 19:59

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mwest »

Matthiaz skrev:
Fick ett mejl idag att slutfaktura kommit på min sida. Det hade det, men är en faktura på hela bilens belopp som ska betalas minst 7 dagar före leverans står det. Jag har tidigare fått faktura på första förhöjda leasing avgift då jag företagsleasar bilen. Den betalade jag för några dagar sedan. Som köpare på slutfakturan jag fick idag står DNB. Är det deras faktura jag fått en kopia på? Vad ska jag göra med fakturan på hela bilen? Ska försöka ringa dom imorgon och fråga eller?
Så fick jag med, via DNB leasing, ringde och dubbelkollade men allt var i sin ordning. Så du behöver nog inte oroa dig :)
Model 3 LR RWD Midnight Silver/svart, 18", beställd 7/8 -19 och uthämtad 2/9 -19
Model 3 Performance blå/vit, 20" beställd 6/8 -21, uthämtad 28/9 -21
Model Y LR AWD blå/svart, 20" beställd 5/8 -21, uthämtad 31/8 -21
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RicCar »

Även jag hittade min bil och reg nr via car.info idag. Sökte på det VIN nr som jag haft sedan en vecka efter beställning på min profil (syns bara i källkoden). Står att bilen ändrat ägare den 2 september till "a company in Märsta". Någon som vet när bilarna byter ägare och får ett reg nr? När de kliver av båten i Zeebrugge eller när de kommer till Märsta? Jag har sedan tidigare fått ungefärlig leverans mellan 16-20 september men ännu inget definitivt besked.
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Verdi

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Verdi »

RicCar skrev:
Även jag hittade min bil och reg nr via car.info idag. Sökte på det VIN nr som jag haft sedan en vecka efter beställning på min profil (syns bara i källkoden). Står att bilen ändrat ägare den 2 september till "a company in Märsta". Någon som vet när bilarna byter ägare och får ett reg nr? När de kliver av båten i Zeebrugge eller när de kommer till Märsta? Jag har sedan tidigare fått ungefärlig leverans mellan 16-20 september men ännu inget definitivt besked.

Tars bor i Märsta va? :shock:
RicCar
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 aug 2019 18:15

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av RicCar »

Verdi skrev:
RicCar skrev:
Även jag hittade min bil och reg nr via car.info idag. Sökte på det VIN nr som jag haft sedan en vecka efter beställning på min profil (syns bara i källkoden). Står att bilen ändrat ägare den 2 september till "a company in Märsta". Någon som vet när bilarna byter ägare och får ett reg nr? När de kliver av båten i Zeebrugge eller när de kommer till Märsta? Jag har sedan tidigare fått ungefärlig leverans mellan 16-20 september men ännu inget definitivt besked.

Tars bor i Märsta va? :shock:
Nu hängde jag inte med, var ovan ett svar till mig eller finns det någon här på Forumet som kallas "Tars" ? :D
Beställt vit/vit LR-AWD den 31 juli 2019. Uppskattad leverans 3-10 sep. Ändrad uppskattad leverans till 16-20 sep.
Hittade reg nr via car.info den 3 sep.
Fick sms den 4 sep med lev besked till den 24/9.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walker »

RicCar skrev:
Verdi skrev:
RicCar skrev:
Även jag hittade min bil och reg nr via car.info idag. Sökte på det VIN nr som jag haft sedan en vecka efter beställning på min profil (syns bara i källkoden). Står att bilen ändrat ägare den 2 september till "a company in Märsta". Någon som vet när bilarna byter ägare och får ett reg nr? När de kliver av båten i Zeebrugge eller när de kommer till Märsta? Jag har sedan tidigare fått ungefärlig leverans mellan 16-20 september men ännu inget definitivt besked.

Tars bor i Märsta va? :shock:
Nu hängde jag inte med, var ovan ett svar till mig eller finns det någon här på Forumet som kallas "Tars" ? :D
:shock: du måste skämta! Vet du inte om Mr Tesla? Tars är ett begrepp, en legend, en institution, en hjälte (smått galen) och en fantastik person. Du kan bara inte hänga här utan att veta vem det är.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Inca
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 26 aug 2019 11:04
Ort: Vallentuna

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Inca »

RicCar skrev:
Även jag hittade min bil och reg nr via car.info idag. Sökte på det VIN nr som jag haft sedan en vecka efter beställning på min profil (syns bara i källkoden). Står att bilen ändrat ägare den 2 september till "a company in Märsta". Någon som vet när bilarna byter ägare och får ett reg nr? När de kliver av båten i Zeebrugge eller när de kommer till Märsta? Jag har sedan tidigare fått ungefärlig leverans mellan 16-20 september men ännu inget definitivt besked.
Undrar också det. Enligt Transportstyrelsen verkar det som att det behövs ett steg med genomgång innan bilen får sitt regnr. Dock står det på car.info att bilen är "pre-registered" vilket ju kan tolkas som att det skett ex när bilen rullat av båten.

Npgon som vet?
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 866
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

Nu finns enligt car.info 3242 Model 3 i Sverige, ett bra kliv uppåt. Flera av dom är dock inte levererade än, vi väntar...
I Norge finns 11656, så vi har lite att jobba på. Igår levererades över 100 på en dag där.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Oggechef
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 aug 2019 17:13
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Oggechef »

Inca skrev:
RicCar skrev:
Även jag hittade min bil och reg nr via car.info idag. Sökte på det VIN nr som jag haft sedan en vecka efter beställning på min profil (syns bara i källkoden). Står att bilen ändrat ägare den 2 september till "a company in Märsta". Någon som vet när bilarna byter ägare och får ett reg nr? När de kliver av båten i Zeebrugge eller när de kommer till Märsta? Jag har sedan tidigare fått ungefärlig leverans mellan 16-20 september men ännu inget definitivt besked.
Undrar också det. Enligt Transportstyrelsen verkar det som att det behövs ett steg med genomgång innan bilen får sitt regnr. Dock står det på car.info att bilen är "pre-registered" vilket ju kan tolkas som att det skett ex när bilen rullat av båten.

Npgon som vet?
Dum fråga, vad är källkoden? Beställde min bil för ca 2.5 vecka sen lovad leverans slutet på september.

Men kan fortfarande inte se ett VIN
Användarvisningsbild
R2_m3
Teslaägare
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 sep 2019 08:09
Ort: Hägersten

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av R2_m3 »

VIN numret syns på slutfakturan, åtminstone gör den det för mig som beställde en lagerbil för en vecka sedan med planerad leverans i slutet på september.
/Arto
BMW i3 60Ah REX. Såld
Model 3 SR+ -19 Såld
Model Y LR AWD -22
Solel 11 kW, Solaredge, batteri 9,6kWh Sungrow. Elmoped Gobyel Romex
Användarvisningsbild
LeifSundsvall
Teslaägare
Inlägg: 47
Blev medlem: 17 aug 2019 10:41

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av LeifSundsvall »

R2_m3 skrev:
VIN numret syns på slutfakturan, åtminstone gör den det för mig som beställde en lagerbil för en vecka sedan med planerad leverans i slutet på september.
/Arto
Syns även på credit note på tesla kontot.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2950
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Walker »

R2_m3 skrev:
VIN numret syns på slutfakturan, åtminstone gör den det för mig som beställde en lagerbil för en vecka sedan med planerad leverans i slutet på september.
/Arto
Jag hann aldrig få någon slutfaktura innan leveransdatum. När de ringde på tisdagen stod det fortfarande ”vi håller på att upprätta en slutfaktura” på mitt teslakonto. Frågan var ”kan du hämta på fredag?” Mitt svar blev ”ska jag inte betala något då?”
Då fick jag regnr över telefonen och 30 min senare hade jag slutfakturan på mail. Betalade på torsdagen, hämtade på fredagen (med mig hade jag utskrift på inbetalningskvittot, men de kunde redan se att slantarna ramlat in)
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
mrmuscle
Inlägg: 127
Blev medlem: 22 jun 2019 13:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mrmuscle »

Någon som vet om bilen står i Trosta
om det står på biluppgiftet att
bilen bytt ägare till ett företag i Märsta?

Alltså man vill ju bara dit och hämta sin
bil nu:)
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 866
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av loftux »

Jag har uppdaterat första inlägget i "Väntrummet" med en sammafattning om de vanligaste frågorna.
Vet inte om någon brukar läsa första inlägget, men tänkte det kan vara bra.

Här är texten som står där, kom gärna med förslag om ändringar/tillägg. Jag kan ju ha uppfattat något fel.
-------


Vad händer i väntrummet?

Nedan finner du en sammanfattning av samlade erfarenheter, saker kan ändras, så ta det som en fingervisning

Det första du kommer se på din sida med beställningen är "Vi håller på att upprätta din faktura och kommer..."
Så står det nästan direkt från start, och det betyder inte att du snart får den, det kommer dröja.

Hur lång tid kommer det att ta?
Korta svaret: 1-2 månader. Men allt är bara gissningar.
Lite längre svar: Det beror på konfiguration, tidigare var svart med svart inredning snabbast, nu när pärlemovit är standard så kan det gå fortare. Svart inredning kan gå något fortare än vit inredning.
Sedan beror det på när i kvartalet du beställer. Tesla levererar nästan alla bilar i slutet av kvartalet, beställer du i månad 1 av kvartalet tar det längre tid, i slutet av kvartalet 3-5 veckor.
Alla Model 3 byggs i batchar för olika kombinationer av lackfärg, inredning, SR/LR med mera. Så har du tur när du beställer så finns "din" bil redan i Sverige eller på en båt på väg hit.

SR+ har tagit längre tid, men har sedan Augusti -19 börjat levereras, och bör nu ligga på samma tider som för LR.
Lagerbil bör gå snabbt, men det finns exempel på de som fått vänta även på lagerbil.

Beställer du off-menu, såsom det gick att göra för Long Range RWD finns risken att det kan ta lång tid, då off-menu kan utgå helt, eller är lägre prio i batchbyggande. Så har du bråttom, undvik det.

Ändrar du din beställning är det troligt att din kötid börjar från noll. Det är ju viktigt att få den bil man vill ha, så man får prioritera snabb leverans vs drömbil.

Prisändringar
Om priser går ner medans du väntar, så brukar Tesla låta dig ta del av prissänkningen. Du kan behöva kontakta din säljare för detta, men finns exempel där det slagit igenom automatiskt.
Om priset går upp, så får du behålla priset som gällde när du beställde. OBS! Ändrar du din beställning så ser Tesla det som en avbruten beställning, och sen en ny, och då kan då behöva betala det högre priset.

Följa fartygen
Är du intresserad av att se hur många skepp med Tesla som är på väg till Europa kan du hitta dem här http://bit.ly/TeslaCarriers. Där finns datum när nästa skepp kommer, hur lång tid överfarten tar med mera. Tyvärr finns inget sätt att veta om din bil är med på en specifik båt.

VIN
Du kommer i väntrummet se att många letar efter VIN-koden (bilens unika serienummer). Det kan du också göra, enklast om du använder Google Chrome är att installera en plugin Tesla Vin Finder.
Ett annat sätt är att högerklicka, sen välja "Visa sidkälla", sen söker du på sidan efter kombinationen "5YJ" (utan citattecken). Alla Tesla vin börjar med den kombinationen, har du noll träff har du inte fått vin.
Vad betyder det att du fått ett VIN?
Du är något närmare leverans, troligen inom 1 månad. Men ingen garanti för detta, VIN kan också plötsligt ändras om bilen inte kan levereras till dig (Tesla säger inte varför, men kan vara att någon annan fick högre prio, eller bilen inte häll måttet).
När du har ditt vin kan du kolla det på https://teslatap.com/vin-decoder/ som ger lite information om vad det är för bil (men det vet du säkert redan). Sen kan du kolla ditt vin på https://car.info, och med lite tur så får du se registreringsnumret för din bil. Då är det nära, du bör få leverans snart.

Betalning till Tesla
Av någon anledning skickar inte Tesla en vanlig faktura med fakturanummer för handpenning eller första förhöjd leasing (för er som leasar). Istället ombeds du föra över pangarna till Teslas konto, därefter skicka bevis på din överföring från din bank. Detta "bevis" kan vara en skrämdump från din banksida, som du sedan klistrar in i en pdf och skickar. Vad som gäller för din betalning kommer du få information om via epost.

Leverans.
Det blir när det blir, ofta senare än du vill. Du får information om det via sms eller epost. Det går att skjuta upp leverans, men vill du vara säker på att få bilen nu ska du försöka ta den så snart som möjligt, annars kan bilen tilldelas någon annan.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Barsman
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 15 aug 2019 08:34

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Barsman »

Mycket bra sammanfattning, tack loftux :)
Användarvisningsbild
pinussen
Teslaägare
Inlägg: 320
Blev medlem: 03 aug 2016 22:37
Ort: Brottby
Kontakt:

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av pinussen »

Bra sammanfattning, mååååånga frågor som alla redan frågat förut :)

"SR+ har tagit längre tid, men har sedan Augusti -19 börjat levereras, och bör nu ligga på samma tider som för LR.
Lagerbil bör gå snabbt, men det finns exempel på de som fått vänta även på lagerbil."

SR+ har levererats sen 24/6.
Användarvisningsbild
Matthiaz
Teslaägare
Inlägg: 143
Blev medlem: 25 jun 2019 08:36

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Matthiaz »

Blev precis uppringd av Tesla, dom frågade om jag hade möjlighet att hämta min bil på måndag eller tisdag istället för min inbokade til nästa fredag! Valde första tillgängliga tiden på måndag morgon :D
M3, LR, vit/svart, drag, levererad 2021-03-23
SÅLD SR+, Blå/svart, drag, 18" Aero levererad 2019-09-09 (3900 mil)
mrmuscle
Inlägg: 127
Blev medlem: 22 jun 2019 13:23

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av mrmuscle »

jag mailade delivery och gav dem
mitt regnummer och frågade om
leverans. svaret :
”det enda vi kan se är att bilen ankommer
till sverige i slutet av September”

Kan dem regga bilar med svensk
regnummer 1 mån innan dem
ankommer till sverige?
Användarvisningsbild
Oggechef
Teslaägare
Inlägg: 55
Blev medlem: 20 aug 2019 17:13
Ort: Stockholm

Re: Väntrum Model 3

Inlägg av Oggechef »

Fixade VIN finder precis, har ett vin tilldelat.

Kollade upp detta VIN på car.info ägarbyte till "ett företag i Märsta" 2019-09-02.

Undra om den nått Zeebrugge eller kanske tom är påväg mot Sverige :D
Skriv svar