Har meddelat dem detta. De sa att de skulle titta på det och att man kunde prata med receptionen om man behövde ladda eftersom de ofta viste vila som parkerade där.Erxon skrev:Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.Xmag skrev:Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Skylten bör ganska snart vara betald...
Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
Re: Jag har blivit icead!
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Ja alltså, vad ska jag säga..?
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Jag har nu läst (nästan) alla inlägg under denna rubrik och även om jag inte själv ännu efter att ha haft min Tesla i fem månader, blivit icead så känns det som att det inte dröjer länge innan även jag blir drabbad.
Igår, 20181228, mailade jag därför in följande till Transportstyrelsen:
"Den nuvarande skyltningen med märke E19 och T24 innebär att alla fordon som tillåts parkera, kan göra det utan att ladda. Därmed kan P-platsen blockeras i onödan för den som behöver ladda.
För att tydliggöra att endast elbilar som laddas får vara uppställda på platsen så föreslår jag att märke C40, Ändamålsplats, med texten "Laddplats" ska användas för att markera att det är förbjudet att stanna för alla utom fordon som laddas. Ett alternativ är märke C42 med samma text. Ett annat alternativ är att använda skylt enligt bilaga, som tagits fram av Tibor Blomhäll.
Mvh"
Bilagan jag skickade med är det förslag som Tibor skrivit om under rubriken "Problemet med skylten".
Jag fick svar idag (!) enligt nedan:
"Hej!
Tack för dina synpunkter, vi kommer att beakta dessa vid nästa tillfälle vi arbetar med att ta fram förslag på nya bestämmelser i Vägtrafikförordningen (2007:90).
Det vi brukar beakta när vi tar fram förslag på nya vägmärken är att vägmärket är till för trafikanterna och att;
”Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.” se kap. 1 3 § i Vägmärkesförordningen (2007:90).
Detta betyder att vi behöver påvisa att syftet med vägmärket är att ge en effektiv och säker trafik. Vi brukar även ta in aspekten vilka andra företeelser som har likande dignitet som vi också behöver ta fram vägmärken för.
Förutom de bestämmelser som förekommer i Vägmärkesförordningen så finns även våra egna bestämmelser (TSFS 2007:305 om vägmärken och andra anordningar samt tillhörande ändringsföreskrifter) som kan vara av intresse för er att titta igenom. Här ställer vi upp kriterier för när de olika vägmärken ska kunna användas. Detta gör att även om det förekommer ett vägmärke så är det inte alltid säker att vägmärket kan sättas upp.
Med vänliga hälsningar
Sjönnebring Magnus
Sektion regelinformation"
Det ser ut som att det var 11 år sedan dom tog fram nya förslag på bestämmelser i Vägtrafikförordningen. Oklart vad dom har gjort sedan dess.
Vem/vilka fler hör på forumet har kontaktat Transportstyrelsen om detta?
Vi kanske ska mailbomba?
Igår, 20181228, mailade jag därför in följande till Transportstyrelsen:
"Den nuvarande skyltningen med märke E19 och T24 innebär att alla fordon som tillåts parkera, kan göra det utan att ladda. Därmed kan P-platsen blockeras i onödan för den som behöver ladda.
För att tydliggöra att endast elbilar som laddas får vara uppställda på platsen så föreslår jag att märke C40, Ändamålsplats, med texten "Laddplats" ska användas för att markera att det är förbjudet att stanna för alla utom fordon som laddas. Ett alternativ är märke C42 med samma text. Ett annat alternativ är att använda skylt enligt bilaga, som tagits fram av Tibor Blomhäll.
Mvh"
Bilagan jag skickade med är det förslag som Tibor skrivit om under rubriken "Problemet med skylten".
Jag fick svar idag (!) enligt nedan:
"Hej!
Tack för dina synpunkter, vi kommer att beakta dessa vid nästa tillfälle vi arbetar med att ta fram förslag på nya bestämmelser i Vägtrafikförordningen (2007:90).
Det vi brukar beakta när vi tar fram förslag på nya vägmärken är att vägmärket är till för trafikanterna och att;
”Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.” se kap. 1 3 § i Vägmärkesförordningen (2007:90).
Detta betyder att vi behöver påvisa att syftet med vägmärket är att ge en effektiv och säker trafik. Vi brukar även ta in aspekten vilka andra företeelser som har likande dignitet som vi också behöver ta fram vägmärken för.
Förutom de bestämmelser som förekommer i Vägmärkesförordningen så finns även våra egna bestämmelser (TSFS 2007:305 om vägmärken och andra anordningar samt tillhörande ändringsföreskrifter) som kan vara av intresse för er att titta igenom. Här ställer vi upp kriterier för när de olika vägmärken ska kunna användas. Detta gör att även om det förekommer ett vägmärke så är det inte alltid säker att vägmärket kan sättas upp.
Med vänliga hälsningar
Sjönnebring Magnus
Sektion regelinformation"
Det ser ut som att det var 11 år sedan dom tog fram nya förslag på bestämmelser i Vägtrafikförordningen. Oklart vad dom har gjort sedan dess.
Vem/vilka fler hör på forumet har kontaktat Transportstyrelsen om detta?
Vi kanske ska mailbomba?
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Re: Jag har blivit icead!
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Jag har blivit icead!
Är kravet att man är ansluten så kommer det ju ge en väldigt mycket bättre effekt än det vi har nu. Kanske 100% perfekt men jag skulle gissa på tillräckligt bra. Ungefär som när någon i familjen med en handikappad person lånar bilen och ställer sig på en handikapplats fast inte den handikappade person i fråga är med på resan.bylund skrev:Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jag har blivit icead!
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)bylund skrev:Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.
Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Re: Jag har blivit icead!
P-skiva, tidsgräns och krav på att bilen är inkopplad räcker väl bra, under förutsättning att p-bot utdelas i vanlig ordning.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Re: Jag har blivit icead!
Jag tycker att man ska få göra färdigt aktiviteten om man står och laddar vid en destinationsladdare, normalladdare (AC alltså). Huvudsyftet är ju faktisk att du ska hinna med din aktivitet och inte att du är där för att ladda, detta gäller ju både hybrider och elbilar även om så klart hybrider är vanligare då de har korta laddtider. Jag går ju inte ut från bio, djurpark eller nöjesfält för att flytta bilen även om den laddat klart innan jag är färdig.Stevvee skrev:Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)
Gäller det en snabbladdare tycker jag defenetivt att man ska koppla loss och flytta bilen direkt efte (typ 5 min) att den har fått tillräcklig laddning för att du ska kunna fortsätta resan. Det kan betyda att du bör flytta på dig redan vid 80% då laddningen börjar gå långsamt.
Men det där är ju bara moral och etikett. När det gäller skylten så räcker det bra för mig att bilen ska vara ansluten, alltså någon har försökt ladda.
Re: Jag har blivit icead!
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse
Re: Jag har blivit icead!
Alltså, bort med P-skylten och skylta istället P-förbud, för alla som inte har kopplat in en el-bil eller laddhybrid!
Då får vi iaf förhoppningsvis bort de flesta fossiler från laddplatserna.
Då får vi iaf förhoppningsvis bort de flesta fossiler från laddplatserna.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!
Hittepå tilläggsskylt?helix skrev:Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse
Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
Re: Jag har blivit icead!
Jag blev icead för första gången igår, i Lidköping. En svart audi stod ivägen för hälften av laddplatserna på Nya Stadens torg. Jag skrev en arg lapp och satte under audins vindrutetorkare: "Tips: Lär dig lite nya vägmärken och deras betydelse. Exempelvis [bild på laddplatsskylten]".
Där fick han/hon!
Där fick han/hon!
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
helix skrev:Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse
OMG! Kan de inte skylta tydligt i Damnark ens?
Re: Jag har blivit icead!
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.
Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
- TeslaTissel
- Teslaägare
- Inlägg: 2550
- Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
- Ort: Mälardalen Västerås etc
- Kontakt:
Re: Jag har blivit icead!
Erxon skrev:Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.
Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
Haha - behövs ingen uppdatering av texten! - Knappt.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Fick du de lapparna när du hade parkerat dåligt eller hur kom du över de?Erxon skrev:Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.
Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Wow, nostalgi! Jag hade röda såna där Musse Pigg lappar när jag körde min första bil (en BMW 518-84)Erxon skrev:Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.
Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Jag har blivit icead!
Det verkar sämre med lämplig skylt inga i Norden.
Denna eller likande är vanlig i söder. Sällan ICE problem...
Denna eller likande är vanlig i söder. Sällan ICE problem...
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Re: Jag har blivit icead!
En bensinare och en diesel som laddar som fan i Aneby
Kanske på tiden att man börjar med kastrering, så man slipper framtida problem?
Kanske på tiden att man börjar med kastrering, så man slipper framtida problem?
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Med den skyltningen borde det väl ändå bara vara att lappa fanskapet?Jerker skrev:En BMW laddhybrid tyckte det var OK att ställa sig här utan att ladda.
Extra störigt med en laddhybrid, hen kan då inte skylla på att dom inte visste hur det funkar liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19