Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xmag
Teslaägare
Inlägg: 290
Blev medlem: 20 sep 2017 20:50
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Xmag »

Erxon skrev:
Xmag skrev:
Järvsöbacken. Ingen skylt iof och platser nära backen för de bekväma. Men det går inte ladda om man skulle behöva...
Kanske skulle tipsa Järvsöbacken om att skaffa laddskylt till platsen, med motivering att då kan de ta ut kontrollavgift för fossilarna som ställer sig där.
Skylten bör ganska snart vara betald...
Har meddelat dem detta. De sa att de skulle titta på det och att man kunde prata med receptionen om man behövde ladda eftersom de ofta viste vila som parkerade där.
"Elbilisterna satt i ett hörn och tissla och tesla."
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

Ja alltså, vad ska jag säga..? :lol:
IMG_20181227_141425.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Take it isy eller nåt...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Chrille »

Jag har nu läst (nästan) alla inlägg under denna rubrik och även om jag inte själv ännu efter att ha haft min Tesla i fem månader, blivit icead så känns det som att det inte dröjer länge innan även jag blir drabbad.

Igår, 20181228, mailade jag därför in följande till Transportstyrelsen:

"Den nuvarande skyltningen med märke E19 och T24 innebär att alla fordon som tillåts parkera, kan göra det utan att ladda. Därmed kan P-platsen blockeras i onödan för den som behöver ladda.
För att tydliggöra att endast elbilar som laddas får vara uppställda på platsen så föreslår jag att märke C40, Ändamålsplats, med texten "Laddplats" ska användas för att markera att det är förbjudet att stanna för alla utom fordon som laddas. Ett alternativ är märke C42 med samma text. Ett annat alternativ är att använda skylt enligt bilaga, som tagits fram av Tibor Blomhäll.
Mvh"

Bilagan jag skickade med är det förslag som Tibor skrivit om under rubriken "Problemet med skylten".

Jag fick svar idag (!) enligt nedan:

"Hej!

Tack för dina synpunkter, vi kommer att beakta dessa vid nästa tillfälle vi arbetar med att ta fram förslag på nya bestämmelser i Vägtrafikförordningen (2007:90).

Det vi brukar beakta när vi tar fram förslag på nya vägmärken är att vägmärket är till för trafikanterna och att;
”Vägmärken och andra anordningar skall tillsammans med väg- och gatuutformningen och dess anpassning till väg- och gaturum ge trafikanten vägledning, styrning och information för en effektiv och säker trafik.” se kap. 1 3 § i Vägmärkesförordningen (2007:90).
Detta betyder att vi behöver påvisa att syftet med vägmärket är att ge en effektiv och säker trafik. Vi brukar även ta in aspekten vilka andra företeelser som har likande dignitet som vi också behöver ta fram vägmärken för.

Förutom de bestämmelser som förekommer i Vägmärkesförordningen så finns även våra egna bestämmelser (TSFS 2007:305 om vägmärken och andra anordningar samt tillhörande ändringsföreskrifter) som kan vara av intresse för er att titta igenom. Här ställer vi upp kriterier för när de olika vägmärken ska kunna användas. Detta gör att även om det förekommer ett vägmärke så är det inte alltid säker att vägmärket kan sättas upp.

Med vänliga hälsningar
Sjönnebring Magnus

Sektion regelinformation"

Det ser ut som att det var 11 år sedan dom tog fram nya förslag på bestämmelser i Vägtrafikförordningen. Oklart vad dom har gjort sedan dess.

Vem/vilka fler hör på forumet har kontaktat Transportstyrelsen om detta?
Vi kanske ska mailbomba?
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9350
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av bylund »

Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8693
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Pontus »

bylund skrev:
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Är kravet att man är ansluten så kommer det ju ge en väldigt mycket bättre effekt än det vi har nu. Kanske 100% perfekt men jag skulle gissa på tillräckligt bra. Ungefär som när någon i familjen med en handikappad person lånar bilen och ställer sig på en handikapplats fast inte den handikappade person i fråga är med på resan.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Stevvee
Inlägg: 830
Blev medlem: 29 dec 2018 10:59

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Stevvee »

bylund skrev:
Har man inte kopplat in och alltså inte ens försöker ladda så är det ju bara drygt om man står på en laddplats, men det är inte alltid svart eller vitt, och att kräva att man laddar kan vara att gå för långt.

Ska man få böter om ett tekniskt fel inträffar och laddningen avbryts? Det kan ju vara svårt för en parkeringsvakt att se anledningen till att man inte laddar. Eller ska kravet bara vara att man är ansluten? Kanske ett steg i rätt riktning i alla fall.
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
boreno
Teslaägare
Inlägg: 777
Blev medlem: 02 dec 2015 07:37
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av boreno »

P-skiva, tidsgräns och krav på att bilen är inkopplad räcker väl bra, under förutsättning att p-bot utdelas i vanlig ordning.
Leeloo | Model S Plaid Juni 2023 | Ultra red | Krämvit interiör | FSD | 21"
Pearl | Model 3 SR+ 2019
Prince | Model 3 Performance Mars 2019
Dementor | Model S 90D 2017
Kalle | Model S 85D 2016
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av LarsL »

Stevvee skrev:
Jag funderar också lite på det där när man läser i tråden. Om jag nu har en hybrid och laddar den medans jag handlar. Om den är klar på 1 timme och jag bedömer att handlingen kommer pågå i 15 minuter till. Måste jag avbryta handlingen och gå ut för att leta p-plats för att sen gå in igen och förhoppningsvis hitta min kundvagn igen för att fortsätta handla eller går det bra att stå 15 min extra. Är det längre tid kan man ju såklart vara medmänniska och flytta på den. (Ja jag tycker hybrider också skall få ladda)
Jag tycker att man ska få göra färdigt aktiviteten om man står och laddar vid en destinationsladdare, normalladdare (AC alltså). Huvudsyftet är ju faktisk att du ska hinna med din aktivitet och inte att du är där för att ladda, detta gäller ju både hybrider och elbilar även om så klart hybrider är vanligare då de har korta laddtider. Jag går ju inte ut från bio, djurpark eller nöjesfält för att flytta bilen även om den laddat klart innan jag är färdig.

Gäller det en snabbladdare tycker jag defenetivt att man ska koppla loss och flytta bilen direkt efte (typ 5 min) att den har fått tillräcklig laddning för att du ska kunna fortsätta resan. Det kan betyda att du bör flytta på dig redan vid 80% då laddningen börjar gå långsamt.

Men det där är ju bara moral och etikett. När det gäller skylten så räcker det bra för mig att bilen ska vara ansluten, alltså någon har försökt ladda.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Kriper »

Volvos nya el-prototyp?
301CE6BE-E7F8-4819-AD86-9ED088119710.jpeg
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
helix
Teslaägare
Inlägg: 1585
Blev medlem: 01 jan 2017 16:41
Ort: Stockholm

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av helix »

Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg
Användarvisningsbild
Chrille
Teslaägare
Inlägg: 65
Blev medlem: 04 jun 2018 20:13
Ort: Nacka

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Chrille »

Alltså, bort med P-skylten och skylta istället P-förbud, för alla som inte har kopplat in en el-bil eller laddhybrid!
Då får vi iaf förhoppningsvis bort de flesta fossiler från laddplatserna.
Model S 75D 2018, Red multicoat (PPMR), cremefärgade säten, kolfiberpaneler, öppningsbart soltak, Autopilot 2.5, FSD
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare
Inlägg: 4057
Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
Ort: Siljan

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Teslaspolen »

helix skrev:
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg
Hittepå tilläggsskylt?
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Simon »

Jag blev icead för första gången igår, i Lidköping. En svart audi stod ivägen för hälften av laddplatserna på Nya Stadens torg. Jag skrev en arg lapp och satte under audins vindrutetorkare: "Tips: Lär dig lite nya vägmärken och deras betydelse. Exempelvis [bild på laddplatsskylten]".
Där fick han/hon!
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare
Inlägg: 556
Blev medlem: 16 dec 2014 21:45

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Simon »

Teslaspolen skrev:
Hittepå tilläggsskylt?
Nä, danska låter så.
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av TeslaTissel »

helix skrev:
Såhär såg det ut när jag skulle parkera utanför Köpenhamn... Såg trevligt ut i Eons app då alla 6 laddarna var lediga, men på plats blev det en lite annorlunda upplevelse :lol:
IMG.jpg

OMG! Kan de inte skylta tydligt i Damnark ens?
Erxon
elbilist
Inlägg: 411
Blev medlem: 17 jun 2018 22:00

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Erxon »

Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG
Användarvisningsbild
TeslaTissel
Teslaägare
Inlägg: 2550
Blev medlem: 10 mar 2016 22:04
Ort: Mälardalen Västerås etc
Kontakt:

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av TeslaTissel »

Erxon skrev:
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG

Haha - behövs ingen uppdatering av texten! - Knappt.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Asbra ju! :lol:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11877
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av HelectriC »

Erxon skrev:
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG
Fick du de lapparna när du hade parkerat dåligt eller hur kom du över de?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Legato »

Erxon skrev:
Egentligen är detta inlägg inte direkt för vad tråden gäller, men vi har gjort en storstädning i garage/förråd under helgerna och då dök det upp lite lappar man hade på förra årtusendet när någon hade parkerat lite tokigt.

Man kanske skulle uppdatera texten på dessa till att passa nutid?
P-lapp.JPG
Wow, nostalgi! Jag hade röda såna där Musse Pigg lappar när jag körde min första bil (en BMW 518-84) :)
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare
Inlägg: 2201
Blev medlem: 31 mar 2015 17:17
Ort: Zug, Switzerland

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av jpetters »

Det verkar sämre med lämplig skylt inga i Norden.
Denna eller likande är vanlig i söder. Sällan ICE problem...
Bild
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10930
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Jerker »

En BMW laddhybrid tyckte det var OK att ställa sig här utan att ladda.
IMG_20190105_133642.jpg
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4207
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av nek0 »

En bensinare och en diesel som laddar som fan i Aneby
Kanske på tiden att man börjar med kastrering, så man slipper framtida problem?
aneby.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19599
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
En BMW laddhybrid tyckte det var OK att ställa sig här utan att ladda.
Med den skyltningen borde det väl ändå bara vara att lappa fanskapet?
Extra störigt med en laddhybrid, hen kan då inte skylla på att dom inte visste hur det funkar liksom...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar