"With the Model 3, a future compact SUV and a new kind of pickup truck, we plan to address most of the consumer market."
"In addition to consumer vehicles, there are two other types of electric vehicle needed: heavy-duty trucks and high passenger-density urban transport. Both are in the early stages of development at Tesla and should be ready for unveiling next year. We believe the Tesla Semi will deliver a substantial reduction in the cost of cargo transport, while increasing safety and making it really fun to operate."
De vill konkurera med BYD, tror jag... Kanske om några år så har vi bara har tillverkare av bli/lastbilar i Kina och USA.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:45
av LarsL
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:49
av Daoops
LarsL skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Tror det är en mental sak. Många köper hus i spanien som man finansierar genom att hyra ut. Har man med det i kalkylen när man skaffar bilen blir det en annan ägandesyn. Tror jag, vi får se. Taxibolagen kommer ju att gå bananer igen såklart.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 10:58
av Mickep
Skulle ha svårt att släppa en bil som betalt för med egna pengar till helt främmande personer, det är skillnad om man är en grupp som har gått samman och köpt en bil för lokal trafik, eftersom de känner man och dessa har ett egenintresse att hålla bilen i gott skick. (eftersom de flesta bara utnyttjar den 10% av tiden så gör det inget om någon annan som man känner som också äger den utnyttjar den).(givetvis om man gör klar att det är behovet som det skall fylla så ingen får för sig att dra iväg på 4 veckors bilsemester) om man skulle ha självgående bilar i en flotta som uber, så visst skulle man kunna betala för det, men det måste isåfall vara mycket billigare än taxi, annars kan man lika gärna utnyttja de nämnda.
Som bilpool, där skulle den fungera utmärkt, som taxi (det finns väldigt mycket frågor som måste få svar där, praktiska, juridiska och ekonomiska) är jag inte lika övertygad.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:01
av bylund
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:15
av 12man
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
När kommer den första bemannade SuC'en eller finns det redan? som erbjuder dammsugning, tvätt kanske inte funkar men ruttvätt annat?
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:18
av TiborBlomhall
Senaste nytt! Nu har även _________ presenterat sin nya tioårsplan: (fyll i valfri annan biltillverkare)
* Make more money
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:18
av Herr X
bylund skrev:
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Det beror på hur kalkylen ser ut. Låt säga att man kan dra in 1000 kr per dag på att låta bilen vara ute och köra taxitjänst när man inte använder den (dag som natt). På ett par år har man då betalt ned hela kostnaden för bilen och kan börja tjäna pengar på den.
Tror att detta kan vara lockande för många. Det kan bli riktigt fin avkastning på en sådan investering, plus att man slipper reskostnader, som kan vara en stor utgift.
"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:30
av wing
Herr X skrev:
bylund skrev:
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Det beror på hur kalkylen ser ut. Låt säga att man kan dra in 1000 kr per dag på att låta bilen vara ute och köra taxitjänst när man inte använder den (dag som natt). På ett par år har man då betalt ned hela kostnaden för bilen och kan börja tjäna pengar på den.
Tror att detta kan vara lockande för många. Det kan bli riktigt fin avkastning på en sådan investering, plus att man slipper reskostnader, som kan vara en stor utgift.
Det kommer att vara brist på självkörande fordon till att börja med. Precis i början kommer man att kunna ta nästan lika mycket betalt för sin automattaxiresa som kostnaden för en vanlig taxi. Så småningom kommer dock utbudet att matcha tillgången. Då kommer priset istället att hamna i närheten av kostnaden (som på alla konkurrentutsatta marknader), eller till och med lägre om det investerats i för många självkörande bilar.
Vill man tjäna pengar ska man inte vänta utan skicka iväg sin Tesla på uppdrag samma dag som mjukvaruuppgraderingen med automattaxifunktion kommer.
Sin begagnade, uttjänta, Tesla kan man dock lika väl sälja. Den kommer ändå att få ett begagnatvärde som inkluderar hur mycket man då kan tjäna på den som automattaxi. Men det lär inte bli en lika bra deal, helt enkelt för att konkurrensen har fått ner priserna då. Bland annat konkurrensen från de där fina Tesla-bussarna.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:32
av akeller
Herr X skrev:
bylund skrev:
Frågan är lite vad som fördelen blir att äga i det här läget. Man får ligga ute med kapital, som man då får en viss avkastning på. Men annars, om man är ok med att dela på bilar, kan man ju lika gärna bli den som hyr en bil och slipper huvudvärken med tvätt och slitage. Jag tror att det är företag som kommer att investera i bilar för uthyrning i större grad en privatpersoner, då det är rätt troligt att om man har attityden att man vill äga så vill man nog ändå inte dela på den. Men att möjligheten kommer finnas är coolt.
Det beror på hur kalkylen ser ut. Låt säga att man kan dra in 1000 kr per dag på att låta bilen vara ute och köra taxitjänst när man inte använder den (dag som natt). På ett par år har man då betalt ned hela kostnaden för bilen och kan börja tjäna pengar på den.
Tror att detta kan vara lockande för många. Det kan bli riktigt fin avkastning på en sådan investering, plus att man slipper reskostnader, som kan vara en stor utgift.
Och så får alla arbetslösa taxischaffisar börja jobba med bilrekond istället.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:34
av Jerker
Det skulle vara intressant att se kalkylen på att hyra ut sin bil som taxi. Då måste man ta med i beräkningen att staten ska ha sitt. Man måste ha bolag och sköta bokföring etc. Hur stor skulle vinsten kunna bli? Vad är folk beredda att betala? Går det ens ihop, blir det ens värt besväret?
Kanske är bilpooler en vettigare lösning. Den är iaf lättare att administrera med självkörande bilar som kan vända hem efter en resa och hämta upp nästa användare. Bilens utnyttjandegrad i en bilpool skulle säkert bli bra mycket bättre med självkörande bilar.
Jämförelsen med att hyra ut sitt hus haltar lite. Då görs helt andra kontroller av vem som hyr och det vet den som hyr så den är lite försiktigare för man vill ju inte komma i bråk med hyresvärden om att man förstört saker i huset och råka ut för ekonomiska krav etc. Att köpa en taxiresa är en mycket mindre komplicerad affär.
Egentligen är detta meningslöst att spekulera i idag. Bara att vänta och se om det kommer att fungera! För om det skulle fungera så kan man ju antagligen leva på det! Bara sitta hemma och låta bilarna köra, bara man har tillräckligt många!
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:35
av Silversound
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Så ska det låta!
Där andra bara ser problem - ser vissa nya affärsmöjligheter!
När förändringens vind blåser bygger vissa vindskydd, andra väderkvarnar.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:35
av 12man
vilken veckodag är det????
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 11:37
av Jerker
Silversound skrev:
TiborBlomhall skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Så ska det låta!
Där andra bara ser problem - ser vissa nya affärsmöjligheter!
När förändringens vind blåser bygger vissa vindskydd, andra väderkvarnar.
Haha! Ja, den metaforen känner jag väl till! Men av alla väderkvarnar som byggs så blåser de flesta sönder, det glömmer man ofta bort.
"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de
Vad händer med svenska skolan? Kan "journalisterna" på DI inte engelska? Har de ersatts med direktöversättningar av någon dålig konkurrent till Google Translate?
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 12:52
av LarsL
Daoops skrev:
LarsL skrev:
Herr X skrev:
LarsL skrev:
Lysande nu kan man få bilen nedskräpad medan man är på jobbet... nej tack!
Där har du en kanonfin affärsmöjlighet - starta en global städfirma som specialiserar sig på att städa autonoma fordon.
När bilen jobbat färdigt för dagen och är på väg tillbaka för att hämta upp dig, svänger den först automatiskt förbi städfirman som städar bilen så att den blir finare invändigt än vad den var när den åkte iväg. Betalningen sker automatiskt med en del av de pengar som du tjänat på att bilen kör taxitjänst.
Lysande, så de stackars kronor bilen kört ihop ska gå till tvättfirman... Vad var poängen för mig i detta? Häftigt att ha en bil som kört många mil?
Tror nog Tesla får ha många egna bila som sköter transporter, för ingen som betalt sin bil med egna pengar kommer släppa den till något sånt här.
Tror det är en mental sak. Många köper hus i spanien som man finansierar genom att hyra ut. Har man med det i kalkylen när man skaffar bilen blir det en annan ägandesyn. Tror jag, vi får se. Taxibolagen kommer ju att gå bananer igen såklart.
Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt. Förmodligen kommer också servicen bli dyrare och besiktningarna svårare, allt för att Tesla ska kunna erbjuda en trygg och säker taxiservice.
Och nej jag skulle aldrig någonsin köpa en andelslägenhet i Spaninen, om jag så fick den.
"Både en Tesla-buss och en Tesla-traktor är redan under utveckling." skriver de
Nu har de rättat, efter att jag mejlat journalisten
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 13:05
av jonasl
LarsL skrev:
Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt.
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 13:21
av Silversound
jonasl skrev:
LarsL skrev:
Det är just det som är mitt stora problem. Om "alla" gör så kommer mitt bilägande bli dyrare. Elon påstår tex att det inte finns något behov av en billigare bil än M3, alltså en bil för 4-600kkr... Det var inte så mycket jag betalade för bilen förut, direkt.
Det han menar är att Tesla inte behöver göra en billigare bil, bollen är i rullning och andra kommer göra de bilarna. Utan Tesla hade vi inte varit där redan.
Tesla vill ju fokusera på andra fordon istället och det kanske även finns en tanke på att det kan bli svårt att bygga ut SuC-nätverket för att klara av den mängd bilar man skulle få om en billigare Tesla skulle börja säljas. Men det kan ju ändras i del tre av hans master plan...
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 13:24
av LarsL
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Re: Masterplan part 2
Postat: 21 jul 2016 13:29
av pegs
LarsL skrev:
Som jag uppfattar texten så behövs de inga billiga bilar för har du inte råd att köpa så kan du åka Tesla-Taxi eller hyra ut din bil som Tesla-Taxi.
Jag uppfattade det som ett tydligt ställningstagande. Att dom inte kommer att satsa på billigare bilar än Model 3.
Skulle förvåna mig om inte andra fyller den nischen.
Skulle vara kul att se indiska eller kanske afrikanska företag som satsar på enkla och robusta fordon som kombineras med solenergi.