Elon skrev precis på Twitter att han nästa vecka planerar att släppa Teslas masterplan Part 2. Ska vi som vi är så duktigta på spekulera vad den kan innehålla?
Elon skrev precis på Twitter att han nästa vecka planerar att släppa Teslas masterplan Part 2. Ska vi som vi är så duktigta på spekulera vad den kan innehålla?
Den har säkert något med solarcity att göra
Kan de vara några högtflygande planer också?
Tänk om det är ett datum för Model 3 part 2!!?
Skulle vara typiskt nu när jag ska hämta bil på fredag.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Nej... det är för tidigt för det, och det är väl nåt mer övergripande. Ska bli intressant att höra vad han har att säga. Tesla och SpaceX är väl delar i hans masterplan. Kan det vara nåt om koloniseringen av Mars?
Tänk om det är ett datum för Model 3 part 2!!?
Skulle vara typiskt nu när jag ska hämta bil på fredag.
Masterplan är vilket mål hela företaget jobbar efter så jag tror inte de kommer ha några datum med.
Gissningar:
Det är säkert en trestegsmodell igen...
Vilken rubrik/område? Bilindustri? Autonomabilar? Energi?
Tror det handlar om autonomabilar, det verkar vara väldigt inne i USA. Antar att det är för att de har så lite tåg och bussar så de tycker det är häftigt att åka utan att köra
1. Bygga bil som kan köras med hjälp av en förare.
2. Bygga en bil som klarar vissa typer av väg helt utan input från föraren.
3. Bygga bil som helt autonomt kan åka över hela kontinenten helt utan stöd från människor.
Tror också att det handlar om autonoma bilar. Det kommer bli sjukt stort i framtiden och förändra våra liv totalt.
Vore också coolt om det handlade om Teslas expansion i framtiden. En bil för 20kusd i klass med VW golf/polo 2020?
Och kanske sammankoppling med sin egna villa med energilager, elbil och solceller?
Energi hade jag tyckt varit det häftigaste.
1. Grattis laddning hela bilens livstid (emot en engångs summa).
2. Erbjuda solceller med bilen för att få grattisladdning hemma också.
3. Tesla blir oberoende av andra energileverantörer genom att placera solceller på taket hos kunder som driver alla SC.
Jag tror han ger sig in på andra transportsystem samtidigt som han utvecklar billigare bilar.
- Hyperloopen
- Båtar
- Flyget
Batterierna börjar bli så effektiva så att viktgränsen där det är möjligt att skapa batteriflygplan redan håller på att passeras.
Det är ju hållbara transporter han vill utveckla.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Jag har fantiserat lite om hur framtiden för fordon skulle kunna se ut. Jag skulle vilja ha min egen "kupé" där jag kan förvara mina egna grejer, men det skulle vara mer än nog om jag delade skateboard (batteripaket/motorer) med andra.
Alltså - i garaget står familjens kupé som vi packar full inför en långtur som vi ska göra. Vi har valt en lyxig kupé med måsvingedörrar och inredning i plysch. Till avresan har vi beställt en maxad skateboard med ett fulladdat 1MWh-batteri. Vi nöjde oss med lite mindre motorer - behöver inte mega-acceleration på denna långresan och kan därmed spara lite pengar.
Några minuter före avresan kommer skateboarden körande, åker in i garaget och kupén glider upp på den genom en standardiserad dockningslösning.
Stod det något om vilken dag nästa vecka som de ska avslöja "part 2"? Kanske på torsdag...
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Jag har fantiserat lite om hur framtiden för fordon skulle kunna se ut. Jag skulle vilja ha min egen "kupé" där jag kan förvara mina egna grejer, men det skulle vara mer än nog om jag delade skateboard (batteripaket/motorer) med andra.
Alltså - i garaget står familjens kupé som vi packar full inför en långtur som vi ska göra. Vi har valt en lyxig kupé med måsvingedörrar och inredning i plysch. Till avresan har vi beställt en maxad skateboard med ett fulladdat 1MWh-batteri. Vi nöjde oss med lite mindre motorer - behöver inte mega-acceleration på denna långresan och kan därmed spara lite pengar.
Några minuter före avresan kommer skateboarden körande, åker in i garaget och kupén glider upp på den genom en standardiserad dockningslösning.
Detta hoppas jag att Elon Musk ska presentera.
Du menar ungefär som en mini-Hyperloop, fast den går ända hem?
Då skulle man kunna få en naturlig koppling till den stora Hyperloopen från den.
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Bra förslag. Det är sannolikt det vi kommer få se på torsdag.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Kan det vara så att master plan v2.0 är sprungen ur argumentationen han använt för att få aktieägarna i Tesla med på att köpa Solar City?
Min gissning: Bilplaner bortanför Model 3 och energilösningar.
Jag hade inte läst v.1.0 innan jag svarade på denna tråden. Är helt övertygad om att det kommer handla om att sluta kedjan mellan Solar City och Tesla men samtidigt inte avslöja för mycket då en eventuell idé kan få Solar City att både retirera eller avancera gällande affären.
Svårt detta. Vi får helt enkelt vänta och se.
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Jag tror att Hyperloop ligger utanför 2.0 men det lär än beröras. Tror att 2.0 kommer handla om energieffektiva och miljömässigt bra transporter som sker på säkraste sätt tack vare autonoma system. Detta är dock bara berusade tankar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Plysch? Ska du sitta och måla tånaglarna och dricka rosevin?
Sorry jag är lite trött nu och detta var bara en gammal flygplatshistoria.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Hopas lite att han tar sig an båttrafiken.. Undrar vad det skulle krävas för att ett containerfartyg skulle kunna bli elektriskt och hur långt från en sån verklighet vi är.
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Min gissning är att det handlar om att Tesla ska bli ett nätverksföretag snarare än en biltillverkare. När man inte använder Teslan åker den själv runt och skjutsar andra som taxi. Vad det än är så är det något som leder mot mer sustainable transports. Det är inte bågon liten detalj som utrustning eller leveransdatum.
Hopas lite att han tar sig an båttrafiken.. Undrar vad det skulle krävas för att ett containerfartyg skulle kunna bli elektriskt och hur långt från en sån verklighet vi är.
Ja precis. Förse världen med batterier och drivlinor så andra kan bygga båtar bussar och plan med dom.
Förse världen med batterier för att lagra el från snygga solpaneler. Med microgrids där du kan låna/låna ut till grannarna if need be.
Förse världen med batterier från en fabrik på samma kontinent. Och planet?
Alltså mycket batterier.
Och självkörning givetvis för alla typer av transporter. På minst en planet.
Ja precis. Förse världen med batterier och drivlinor så andra kan bygga båtar bussar och plan med dom.
Förse världen med batterier för att lagra el från snygga solpaneler. Med microgrids där du kan låna/låna ut till grannarna if need be.
Alltså mycket batterier.
Hur är det med vätgas på den andra planeten. Kanske är ett bra alternativ där, en vätgasmack vid varje hus?
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Alltså mycket batterier.
Hur är det med vätgas på den andra planeten. Kanske är ett bra alternativ där, en vätgasmack vid varje hus?
Jag tror väte är aldeles för krångligt att handskas med, ännu värre på mars än här. Dels är det svårt att hålla koll på den lilla skitatomen men för att både kunna bränslecella den eller elda den behöver du syre vilket vi inte har lika gott om där. Ock alla trycktankar, kylning vid tryckutjämningen, ventiler och jox är det nog inget man vill hålla på med (över huvud taget faktiskt, men ännu mindre på en öde planet).
Jag tror på möjligvis ett metanraffiinaderi var, eller solceller och batterier..igen.
I september får vi nog reda på mer, mycket mer, om Mars.