Polestar 2

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Re: Polestar 2

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:

PS2 kommer bara säljas i den dyraste varianten hela första året. Dvs billigare varianter kommer vi inte se förrän tidigast 2021.
Och vem har sagt att de kommer kunna servas överallt?
Ja, det är sjukt märkligt att bara sälja den dyra varianten. Undra om det är andra tillverkare som gör så? Jag menar ett år ytterligare innan den billigare modellen släpps. Ett år! Sjukt.
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Jeppe_E skrev:
Nåja, lite nyheter fanns det nog va? och även om det inte är nytt, så är det ju nytt för volvo...

5-sitsig, men precis som i Model 3 så blir det nog trångt bak. Ja, bilen har en "kardantunnel" men då sätter man helt enkelt en fot på var sida. Det är inte så svårt. Jag lovar. Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.

Jag har en XC60 och gångerna som vi varit 5 vuxna i den kan lätt räkna på ena handes fingrar.. På 8 år.
Vilka fiktiva problem och brister syftar och du på?

Jag har inte yppat ett ord av kritik mot bilen. Jag ställde en fråga om baksätet, men det får man tydligen inte utan att hånas och idiotförklaras.

Jag tänker inte köpa någon bil till dig, så att det inte brukar åka 5 vuxna i din XC60 är fullständigt irrelevant för mig. Vi är 5 personer i familjen och det tar jag hänsyn till när jag köper bil, oavsett hur många det brukar åka i DIN bil.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
hooked

Inlägg av hooked »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

PS2 kommer bara säljas i den dyraste varianten hela första året. Dvs billigare varianter kommer vi inte se förrän tidigast 2021.
Ja, det är sjukt märkligt att bara sälja den dyra varianten. Undra om det är andra tillverkare som gör så? Jag menar ett år ytterligare innan den billigare modellen släpps. Ett år! Sjukt.
Nu får du väl ändå ta och ge dig med dina syrliga kommentarer och tråkiga attityd.

Varför är du här överhuvudtaget och sätter dålig stämning i varenda tråd?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Jeppe_E skrev:
Verdi skrev:
Henrik Torphammar skrev:
Verdi skrev:
Den där är väl inte mer lik en Model 3 än vad en Audi A4 är lik en Mercedes C-klass? Snarare mindre lik.
Håller inte med. Den är kantigare än Saab. Mer lik Kia Stinger då. (förutom att A-stolpen inte är svart på den, vilket antagligen är det som gjort att man tycker att den är lik Saaben)
Ja, precis

Ända sedan jag såg stingern tänkte jag... synd att det inte är en elbil. Väldigt snygg kaross
Min första reaktion var typ SAAB + Jaguar :)
Men ganska snygg iaf (jag gillar Jaggan och SAAB oxo så...) :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Nicke Nyfiken skrev:
Jeppe_E skrev:
Nåja, lite nyheter fanns det nog va? och även om det inte är nytt, så är det ju nytt för volvo...

5-sitsig, men precis som i Model 3 så blir det nog trångt bak. Ja, bilen har en "kardantunnel" men då sätter man helt enkelt en fot på var sida. Det är inte så svårt. Jag lovar. Det är fantastiskt att se hur folk kan hitta på fiktiva problem för att hitta brister hos bilen.

Jag har en XC60 och gångerna som vi varit 5 vuxna i den kan lätt räkna på ena handes fingrar.. På 8 år.
Vilka fiktiva problem och brister syftar och du på?

Jag har inte yppat ett ord av kritik mot bilen. Jag ställde en fråga om baksätet, men det får man tydligen inte utan att hånas och idiotförklaras.

Jag tänker inte köpa någon bil till dig, så att det inte brukar åka 5 vuxna i din XC60 är fullständigt irrelevant för mig. Vi är 5 personer i familjen och det tar jag hänsyn till när jag köper bil, oavsett hur många det brukar åka i DIN bil.
Ber om ursäkt att jag misstolkade dig. Om du har behov av 5 vuxna i bilen, så tror jag inte att varken Model 3 eller PS2 är rätt bil till dig. Du behöver en större bil.

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Höhö vad rolig du är. Det är långt till 2021. De hade behövt ha den varianten tillgänglig i höst.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Verdi skrev:
Hur skulle de ha gjort då? Det mest pinsamma hittills i den här soppan är folk som skriver fel på namnet med flit. Låg nivå.
Det går att presentera en bil utan att framställa flera år gamla funktioner som världsnyheter. Det blir bara pinsamt när de idiotförklarar publiken som mindre vetande.

Det är svårt att inte snappa upp ett uttryck som man hör 427 gånger på 45 minuters presentation. Jag håller med att det är låg nivå att ha en presentatör som inte ens kan uttala namnet på bilmodellen.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Höhö vad rolig du är. Det är långt till 2021. De hade behövt ha den varianten tillgänglig i höst.
Nej, det är inte långt till 2021. Vi som har ett bilintresse och följer med tycker det är långt. För Nilsson på gatan är det inte långt, för han har nyss köpt en ny hybridbil. Det säljs fortfarande enorma mängder fossilbilar. Eftersom PS2 precis som Tesla kör OTA så kommer bilen ju att vara modern även 2021.

Så nä, jag tror inte att Volvo hade behövt ha haft den billigare varianten tillgänglig redan i höst. Däremot borde de haft den nyss släppta varianten tillgänglig i höst. 14 månader är into orimligt lång tid. Ganska snarlikt med Teslas tidsaxel för Model 3. Den visades upp den sista mars 2016 och första bilen rullade ut i juli 2017. Alltså 15 månader efter lansering.

Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Nej, det är inte långt till 2021. Vi som har ett bilintresse och följer med tycker det är långt. För Nilsson på gatan är det inte långt, för han har nyss köpt en ny hybridbil. Det säljs fortfarande enorma mängder fossilbilar. Eftersom PS2 precis som Tesla kör OTA så kommer bilen ju att vara modern även 2021.

Så nä, jag tror inte att Volvo hade behövt ha haft den billigare varianten tillgänglig redan i höst. Däremot borde de haft den nyss släppta varianten tillgänglig i höst. 14 månader är into orimligt lång tid. Ganska snarlikt med Teslas tidsaxel för Model 3. Den visades upp den sista mars 2016 och första bilen rullade ut i juli 2017. Alltså 15 månader efter lansering.
DÄR har vi det! Volvo har i och med Polestar faktiskt kopierat Tesla på iaf en punkt, nämligen att visa en bil över ett år innan den börjar levereras.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:

Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
Rasar den?
Dom har aldrig haft så bra siffror tidigare som 2018 och dom kan inte få fram tillräckligt med hybrider för att möta orderstocken. Vet inte riktigt om det "rasar" så mycket där än?
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Jeppe_E skrev:
taliz skrev:
Jeppe_E skrev:
taliz skrev:

Men kära du, tror du alla andra kommer stå still till 2021?
Det finns redan idag bilar på marknaden som matchar eller överträffar denna.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

joel80 skrev:
taliz skrev:

Jag tror det är rätt rejält kaos hos Volvo just nu. Försäljningen rasar ju. De har tvingats sänka priserna rejält. Och att tro att deras verkstäder ska kunna serva elbilar från start... nja... mina upplevelser av service hos Volvo har inte varit de bästa, ens med ny avgasbil...
Rasar den?
Dom har aldrig haft så bra siffror tidigare som 2018 och dom kan inte få fram tillräckligt med hybrider för att möta orderstocken. Vet inte riktigt om det "rasar" så mycket där än?
Det syns inte så mycket på resultatet än, förutom försämrad marginal som sagt.
Om du haft koll på tex byggdinvolvo så skulle du se att priserna sänkts rejält. Titta på blocket, så gott som samtliga nya Volvo är kraftigt prissänkta.
De har dessutom problem med tullar & recalls.
Hybriderna säljer inte i den volym man hoppats på, och värre lär det bli.

Som sagt jag gillar Volvo, trots allt strul med min förra. Men just nu känns det motigt för dom.

Användarvisningsbild
Beigler
Teslaägare

Inlägg av Beigler »

Geni87 skrev:
Beigler skrev:
Det kanske blir en lagom bra bil som säljer bra. Fullt möjligt. Det jag tycker är pinsamt är att man bara lyckats kopiera. Och dessutom kopierat något som inte är det allra senaste utan ett par år tillbaka i tiden. Finns liksom inget nytt. Det är helt ok. Men som tidigare stolt högteknologisk nation står jag för att det är pinsamt om våra främsta fordonsingenjörer inte klarar av mer än att kopiera.

Kopiera är bra. Kopiera och vidareutveckla är ännu bättre!
Det pratas en del om kopiering. Jag är bara nyfiken på exakt vad det är de har kopierat och vilka de isf har kopierat från?

Tvärt om så ser jag ganska stora skillnader i konstruktionen, inom de ramar som man kan designa en drivlina till en elbil på ett vettigt sätt. De har ett annorlunda utformat batteripack med en annan celltyp jämfört med Tesla. De verkar ha valt en annan layout på elmaskin/transmission. Sen kan jag iofs hålla med om att presentationen stundtals var lite tramsig, men det är en annan femma.
Presentationen speglar ju vad de anser är deras nya leverans och vad de är stolta över att visa upp. Allt är gammal skåpmat. Inte nödvändigtvis från tesla, men jag hittade inget nytt. Jag menar, herre gud, att de lyckats slimma kåpan på backspegeln. Om det är så revolutionerande att de tar upp det visar det ganska bra hur lite tekniska nyheter bilen stoltserar med.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:
Men kära du, tror du alla andra kommer stå still till 2021?
Det finns redan idag bilar på marknaden som matchar eller överträffar denna.
Vilka andra i den prisklassen överträffar P2? Pris kring 40-60k €, dragkrok, 78kWh batteri, 400+ hk, hatchback, bra vettig infotainment, OTA, helt säker bra app och bra byggkvalité (Inte lika tveksam som Model 3) och bra utbyggt servicenätverk i Sverige.
Jag tar gärna något av det andra i väntan på den då. Kan t.o.m skippa dragkrok under väntan... men förstår inte riktigt vilka bilar du menar.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

taliz skrev:
Det syns inte så mycket på resultatet än, förutom försämrad marginal som sagt.
Om du haft koll på tex byggdinvolvo så skulle du se att priserna sänkts rejält. Titta på blocket, så gott som samtliga nya Volvo är kraftigt prissänkta.
De har dessutom problem med tullar & recalls.
Hybriderna säljer inte i den volym man hoppats på, och värre lär det bli.

Som sagt jag gillar Volvo, trots allt strul med min förra. Men just nu känns det motigt för dom.
Jag har haft rätt bra på nya Volvos senaste 10 åren i allafall.
Rätt genomgående för Volvo (och även för andra märken tror jag) är att dom har högre priser på nya bilar i början, men att det sen går ner och blir mer tillgängliga som leasingbilar även för företag som har lite lägre gräns på inköpen.

Hybriderna har väldigt långa köer och det man inte lyckats med är att få fram tillräckligt med batterier för att möta efterfrågan.

Men sen tror jag att hela den traditionella bilmarknaden är på väg in i en nedåtgående försäljningstrend där folk kommer vänta in elbilar. Man kommer behålla sin gamla bil lite längre istället och inte köpa en diesel eller bensinare. Men jämfört med andra biltillverkare har Volvo verkligen haft fantastiska siffror senaste åren.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

joel80 skrev:
Vilka andra i den prisklassen överträffar P2? Pris kring 40-60k €, dragkrok, 78kWh batteri, 400+ hk, hatchback, bra vettig infotainment, OTA, helt säker bra app och bra byggkvalité (Inte lika tveksam som Model 3) och bra utbyggt servicenätverk i Sverige.
Jag tar gärna något av det andra i väntan på den då. Kan t.o.m skippa dragkrok under väntan... men förstår inte riktigt vilka bilar du menar.
Håller med. Nu vet vi inte priserna i SEK ännu men jag tycker man får rätt mycket för pengarna. I Holland kostar LR AWD €58 800 så P2 bör väl kosta ungefär som Model 3. Sen får man en del som Model 3 saknar. LED Matrix typ av helljus, hatchback, dragkrok. Lite trist interiör tycker jag men inget som jag inte hade kunnat leva med.

Betydligt intressantare bil än EQC, e-Tron och i-Pace som jag ser det.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Geni87

Inlägg av Geni87 »

Beigler skrev:
Geni87 skrev:
Beigler skrev:
Det kanske blir en lagom bra bil som säljer bra. Fullt möjligt. Det jag tycker är pinsamt är att man bara lyckats kopiera. Och dessutom kopierat något som inte är det allra senaste utan ett par år tillbaka i tiden. Finns liksom inget nytt. Det är helt ok. Men som tidigare stolt högteknologisk nation står jag för att det är pinsamt om våra främsta fordonsingenjörer inte klarar av mer än att kopiera.

Kopiera är bra. Kopiera och vidareutveckla är ännu bättre!
Det pratas en del om kopiering. Jag är bara nyfiken på exakt vad det är de har kopierat och vilka de isf har kopierat från?

Tvärt om så ser jag ganska stora skillnader i konstruktionen, inom de ramar som man kan designa en drivlina till en elbil på ett vettigt sätt. De har ett annorlunda utformat batteripack med en annan celltyp jämfört med Tesla. De verkar ha valt en annan layout på elmaskin/transmission. Sen kan jag iofs hålla med om att presentationen stundtals var lite tramsig, men det är en annan femma.
Presentationen speglar ju vad de anser är deras nya leverans och vad de är stolta över att visa upp. Allt är gammal skåpmat. Inte nödvändigtvis från tesla, men jag hittade inget nytt. Jag menar, herre gud, att de lyckats slimma kåpan på backspegeln. Om det är så revolutionerande att de tar upp det visar det ganska bra hur lite tekniska nyheter bilen stoltserar med.
Nu pratar du om något helt annat, nyss handlade det om kopiering. :) Man får ju anpassa en sån där presentation till publiken också, hur många tror du hade fattat om han hade snackat om eventuella tekniska framsteg i elmaskinens rotordesign, exempelvis? Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designer, att han pratar mycket designrelaterade saker är ingen skräll. :) Det kommer garanterat sippra ut mer teknisk information vad det lider. Konstruktionen av drivlinan ser vettig ut och kommer ge bra prestanda, sen finns det säkerligen saker att förbättra till kommande elbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Polestar 2 is the first electric car to compete in the marketplace around the Tesla Model 3, with the range starting at a guide price of 39,900 euros. For the first 12 months of production, guide price of the launch edition is 59,900 euros1.

Om 59.900 euro versionen kommer till kund maj 2020.
Kommer det att dröja till maj 2021 innan 39.900 euro versionen når kund???
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Verdi

Inlägg av Verdi »

Zalman3 skrev:
Polestar 2 is the first electric car to compete in the marketplace around the Tesla Model 3, with the range starting at a guide price of 39,900 euros. For the first 12 months of production, guide price of the launch edition is 59,900 euros1.

Ja och när kan man köpa Model 3 SR i Sverige tror du?

2021 låter som science fiction men det är ju bara 2 år dit.
Ric

Inlägg av Ric »

Zalman3 skrev:

Om modellen för 60 000 euro säljer som de tänkt sig så blir det nog så. Säljer den fler än förväntat kanske det dröjer längre och om den säljer färre än förväntat kanske den lägst prissatta kommer tidigare.
joel80
elbilist

Inlägg av joel80 »

I takt med att t.ex Northvolt börjar få ordning på sin produktion kommer nog både Volvo och Polestar kunna börja erbjuda betydligt större mängd bilar...
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

Laban skrev:
joel80 skrev:
Håller med. Nu vet vi inte priserna i SEK ännu men jag tycker man får rätt mycket för pengarna. I Holland kostar LR AWD €58 800 så P2 bör väl kosta ungefär som Model 3. Sen får man en del som Model 3 saknar. LED Matrix typ av helljus, hatchback, dragkrok. Lite trist interiör tycker jag men inget som jag inte hade kunnat leva med.

Betydligt intressantare bil än EQC, e-Tron och i-Pace som jag ser det.
Man ska inte heller glömma att de 58800 euro som Model 3 kostar är för basmodellen. För 60000 euro får man autopilot. Det jag sett av Volvos AP så är den bra, men kanske inte riktigt lika bra som Teslas. Således kostar Teslan mer. Dessutom kommer PS2 med 19” då då är det ytterligare pengar på Model 3. Så då landar den in på typ 67000 euro.

Laddvin

Inlägg av Laddvin »

helix skrev:
Det första jag tänkte när jag såg den i profil är SAAB 9-3. Något med fönstren som är likadant.
Det tyckte jag med! Jag tänkte säga nåt i stil med "den mest Saabiga Volvon på länge"! Kändes bekant och trevligt på något sätt, för vi har nämligen två stycken i familjen. :D
Jag skulle säga att det dels är propotionerna i sin helhet, men också formen från C-stolpen och bakåt. Lutningen på bakrutan och vinkeln över till bakluckan är väldigt lik. De svarta A-stolparna finns inte på 9-3, men introducerades på nya 9-5 2011.
Skulle definitivt inte ha nåt emot att rulla runt i en sån här :roll:
Edvin - Kör NIO ET5 under SECC 2024
jan_b

Inlägg av jan_b »

Måste skriva några ord om detta. Viss kritik förekommer så de som varit känsliga mot negativa kommentarer tidigare i tråden gör bäst i att inte läsa :)

Med risk för att jag använder ordet fel så kändes hela presentationen väldigt "cringe". Jag har inte förstått vad Volvo vill med det här varumärket innan. Samtidigt som jag kollade på presentationen läste jag den här tråden och någon beskrev det som att Volvo inte vågar riskera sitt riktiga varumärke, utan använder PS, och jag har aldrig tänkt på det på det sättet innan. Jag inte blivit klok på varför man gör den här uppdelningen eller ens vad det är för uppdelning. Men jag tror skribenten har rätt. Polestar var synonymt med performance tidigare, vad är det nu? Är PS el och Volvo bensin? Nej. Är PS premium och Volvo svensson? Nej. Är PS bil-as-a-service och Volvo traditionellt ägande? Nej (tänk xc40). Jag tror PS är ett desperat sätt att hoppa på ett tåg som man ser håller på att rulla ut från perrongen. Går det helt åt helvete har man inte förlorat varumärket Volvo i alla fall (men vad ska Volvo hålla på med under tiden?).

Åter till presentationen. Varför måste man hänga på VDn en skinnpaj och vita sneakers och låtsas att han är en designer-typ? Alla vet ju hur VD-personer egentligen är. Kan de inte få vara så? För min del hade jag hellre sett hans riktiga persona på scen. Alternativt en riktig designerperson som berättade om bilen, det måste inte vara VDn? Hur många presentationer har man inte sett på senare år där PR-avdelningen tvingat en stel VD att stå på scen i svart polotröja och sneakers. Detta måste sluta. Cringe. Resten av presentationen var också jobbig att kolla på. Som en gammal bilförsäljare som tvingas stå i gallerian och sälja senaste mobilen till tonåringar men förväxlar pixlar med petaflops. Jag förstår heller inte varför? Volvo har aldrig känts omoderna innan? För mig känns den här uppdelningen och det här varumärket som ett misstag. Volvo har ju ett starkt varumärke, kända för säkerhet och bra familjebilar, varför spinner man inte bara vidare på det och skyndar på elektrifieringen? Jag kan inte sammanfatta detta bra märker jag så jag tar ytterligare några punkter från presentationen som var fysiskt jobbiga att kika på.

Uppvisningen av den nya lokalen som skulle se ut som en kreativ lekplats för formgivare, agila utvecklare och andra unga visionärer i bästa google-kontor-stil
Hunden
Publikens entusiasm och jubel
Den lite för höga ration av teknik-lån från Tesla, inklusive modeordet "vegan interior"
Säljargumentet att man sparar (upp till) 4kg vikt på "fully veeegan interior"
Hur man valt att bara sälja bilen i Californien i USA
Suspekt apple-lika showrooms

Några saker som var bra också:
Själva bilen verkade ju helt OK!
Viss innovation kring strålkastarna, men jag antar att det är Volvos ingenjörer som tagit fram den, inte hunden Kiwi?
Helt rätt att lägga ner egen utveckling av infotainment. Det finns andra bolag som gör det bättre och dessutom klarar av mjukvarulivscykeln
Försäljning utan ÅF-nät tycker jag är helrätt. Hoppas man lyckas bättre än Tesla bara.

Hade den presenterats under lite andra former och under varumärket Volvo hade jag varit riktigt intresserad även om jag inte är helt överens med exteriören. Jag älskar inte exteriören på TM3 heller men har ändå beställt. Inredningen i PS2 verkade schysst. Men är den mer lyxig? Mer elektrisk? Mer vegansk? Jag har inget mot att man snor bra lösningar och teknik från andra, steal with pride, skrev nån. Jag tycker nog det här var mer steal without pride. Var man tvungen att sno precis allt och inte låtsas om sitt Volvo-dna? Nåja man kanske vänjer sig och jag har haft fel förr, PS blir säkert en smash hit. Vill även poängtera att jag inte är någon Tesla-fanboy, mina tre senaste nybilsköp har varit Volvo :)
jan_b

Inlägg av jan_b »

Beigler skrev:
Sen ska man inte glömma att Thomas Ingenlath först och främst är designer
Haha! Är det sant? Hela min tes föll precis :D
Skriv svar