Nu erhållit återkoppling från Tesla, som skriver följande: "När du har gjort ordern måste du kontakta oss så vi lägger in Ludicrous manuellt åt dig. Därför ska du inte beställa med den när du köper Performance modellen."Daniel skrev:Toppen, tack!Feddan skrev:Någon nämnde här eller i chatten att man skulle beställa en ny bil via hemsidan med Ludicrous-valet aktiverat, sen kontakta en säljare så skulle de fixa det i efterhand.Daniel skrev:Någon som vet hur man går tillväga för att åberopa gratis Ludicrous, förutom då att man ska äga en Tesla?
Är inloggad på mitt Teslakonto men får ingen option/indikation någonstans att en rabatt kommer att komma mig tillhanda under beställningsprocessen. Har dock inte betalat de 30k än, då jag önskar få klarhet i detta först.
Har även mailat Tesla, men inte hört något från dem än.
Nya uppdateringar för Model S och X
Moderator: Redaktion
Re: Nya uppdateringar för Model S och X
Måste ändå säga att jag är väldigt nöjd med min specifikation, beställde en bil på ”REA” och förväntade mig inte att det skulle göras så stora uppdateringar precis nu som jag får ta del av iaf. Missar kanske ventilerade stolar men kan nog leva utan dom om dom inte sitter i bilen vid leverans, det känns ändå konstigt om Tesla inte informerar att tillbehör försvunnit i samband med produktion och kanske ger kompensation för tillval som plockats bort. Är det någon som varit i kontakt med Tesla idag om detta?
Märkligt, till mig sa säljaren att man skulle beställa MED ludicrous och att de sen skulle kreditera beloppet.Daniel skrev:
Nu erhållit återkoppling från Tesla, som skriver följande: "När du har gjort ordern måste du kontakta oss så vi lägger in Ludicrous manuellt åt dig. Därför ska du inte beställa med den när du köper Performance modellen."
Beställde idag.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
S90D svartmetallic med helsvart premium interiör, nextgensäten, panoramatak, ultraljudsystem, autopilot, luftfjädring, köldpaket, bakåtvända extrasäten. Uthämtad 1 april 2016.
Nej, de har inget med svenska marknaden att göra. Leveranstid från beställning till du ta emot bilen är just nu 3-4 mån för nyproducerad bil. För min beställning verkar det bli 3,5-4 mån. Beställde den 1/3 och beräknad leverans är slutet av Juni, hemsidan så April.bylund skrev:Fast det där är ju den svenska sidan, så nog är de menade att gälla Sverige.Feddan skrev:Tiderna gäller bara den amerikanska marknaden. För svenskt estimat så får du lägga på ca 2 månader.kamger skrev:hur kan det vara olika leveranstider för bilarna?
Long Range i Juni
Standard range i Juli ?
Hur pålitliga är de datumen?

Du kommer få kolfiberinteriör och ventilerade sätena. Bekräftat av säljare till mig idag.brynascalle skrev:Ni med mer erfarenhet av att ha med Tesla att göra.
Den bil jag beställde under prissänkningen en X performance. Den skulle ju ha kolfiberuppgraderingen och de ventilerade sätena bl.a om Tesla nu väljer utan att fråga kunden att ta bort dessa delar, även om jag får bättre fjädring, bättre motorer och det mystiska "CH09".
Vad har jag för möjlighet att få något för detta?
Ändringar som jag inte bett om, och borttag av saker jag fått bekräftelse på.
Sedan bör du vara överlycklig då du är en av extremt få som fått lågt pris, bästa interiören och alla nya godsaker som fjädring och nya drivlinan. Ingen annan får detta. Vi som beställde MS P100DL får inte detta så ja vi bör bli kompenserade, men inte du som får allt.brynascalle skrev:Ni med mer erfarenhet av att ha med Tesla att göra.
Den bil jag beställde under prissänkningen en X performance. Den skulle ju ha kolfiberuppgraderingen och de ventilerade sätena bl.a om Tesla nu väljer utan att fråga kunden att ta bort dessa delar, även om jag får bättre fjädring, bättre motorer och det mystiska "CH09".

Det är inte den interiörförändringen vi pratar om. Vi pratar om de ventilerade perforerade säterna och kolfiberinteriör och kolfiberspoiler som nu är borttagen från performance bilarna. Det du pratar om är den framtida refreshen av interiördesignen. Och den kommer inte förrän tidigast i höst.Legato skrev:Är tyvärr inte helt lycklig. Skulle alla dagar i veckan välja ny inredning framför gammal. Blir den lik Model 3 så tycker jag den är helt överlägsen. Tror även andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre på de med ny interiör.RoadFury skrev:
De lyckliga Model X beställare som hamnade mitt emellan bytet har ju verkligen fått högsta vinsten då de får allt. Den gamla inredningen med den nya drivlinan och dämpningen.
Gissar dock att priserna kommer höjas i samband med nya interiören dock...
Hur vet du att de brukar nämna stolarna i den beskrivningen. Har du något exempel på någon som har en sådan spec. där de står med? Min säljare lovade idag att jag får de ventilerade stolarna.Legato skrev:Kan ju även påverka vad som finns med i orderbekräftelsen och inte...brynascalle skrev:Ni med mer erfarenhet av att ha med Tesla att göra.
I min bekräftelse står kolfibern med, men inte de ventilerade stolarna. Min killgissning är att man får kolfibern men ej stolarna.
JaOttosEL skrev:Måste ändå säga att jag är väldigt nöjd med min specifikation, beställde en bil på ”REA” och förväntade mig inte att det skulle göras så stora uppdateringar precis nu som jag får ta del av iaf. Missar kanske ventilerade stolar men kan nog leva utan dom om dom inte sitter i bilen vid leverans, det känns ändå konstigt om Tesla inte informerar att tillbehör försvunnit i samband med produktion och kanske ger kompensation för tillval som plockats bort. Är det någon som varit i kontakt med Tesla idag om detta?
Haha så är det absolut. "RoadFury" ansåg att gamla inredningen var en fördel medan det för mig är en stor nackdel bara. Fortfarande inte bestämt mig hur jag ska göra med min order.Niclas skrev:Man blir aldrig lycklig med Teslas uppdateringar, man missar alltid nya saker om man beställer.Legato skrev:Är tyvärr inte helt lycklig. Skulle alla dagar i veckan välja ny inredning framför gammal. Blir den lik Model 3 så tycker jag den är helt överlägsen. Tror även andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre på de med ny interiör.RoadFury skrev:
De lyckliga Model X beställare som hamnade mitt emellan bytet har ju verkligen fått högsta vinsten då de får allt. Den gamla inredningen med den nya drivlinan och dämpningen.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Spoilern pratade du nog inte om som interiörRoadFury skrev:Det är inte den interiörförändringen vi pratar om. Vi pratar om de ventilerade perforerade säterna och kolfiberinteriör och kolfiberspoiler som nu är borttagen från performance bilarna. Det du pratar om är den framtida refreshen av interiördesignen. Och den kommer inte förrän tidigast i höst.Legato skrev:Är tyvärr inte helt lycklig. Skulle alla dagar i veckan välja ny inredning framför gammal. Blir den lik Model 3 så tycker jag den är helt överlägsen. Tror även andrahandsvärdet kommer vara betydligt bättre på de med ny interiör.RoadFury skrev:

Men ok, då är jag enig. Tycker dock den skillnaden är liten, medan jag tror att den stora förändringen för mig skulle göra stor skillnad. Om jag kunde stoppa in vår Model 3 interiör i vår S hade jag gjort det direkt.
Jag har leverans i augusti vilket ju är ganska nära "höst". Får se hur jag gör, men för mig är det definitivt ingen självklarhet även om min konfig såklart är riktigt fin med alla förbättringar som presenterades!
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Historiskt har de gällt den marknad sidan är för. Det behöver inte betyda att de faktiskt stämmer. Menar du att de officiellt har givit upp att ens försöka?RoadFury skrev:
Nej, de har inget med svenska marknaden att göra. Leveranstid från beställning till du ta emot bilen är just nu 3-4 mån för nyproducerad bil. För min beställning verkar det bli 3,5-4 mån. Beställde den 1/3 och beräknad leverans är slutet av Juni, hemsidan så April.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Jag beställde också i början av mars, hade estimerad leverans april enligt hemsidan. Maj hade man väl kunnat acceptera som sen leverans då men de gissar på juni nu (enligt leveranskillen).bylund skrev:Historiskt har de gällt den marknad sidan är för. Det behöver inte betyda att de faktiskt stämmer. Menar du att de officiellt har givit upp att ens försöka?RoadFury skrev:
Nej, de har inget med svenska marknaden att göra. Leveranstid från beställning till du ta emot bilen är just nu 3-4 mån för nyproducerad bil. För min beställning verkar det bli 3,5-4 mån. Beställde den 1/3 och beräknad leverans är slutet av Juni, hemsidan så April.
Så april var rena bluffen.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Har man gjort beställningen och valt ventilerade säten och interiör med kolfiber så kommer man få det dvs den bil så som du beställde.
Sedan kan man ev hamna precis emellan och har tur att även få snabbare laddare (vilket gör någon minut på SuC), nya chippet dvs inte det som kom från Nvidia (vilket går att byta vid FSD-val).
Nya förbättrade motorn fram, förbättrade luftfjädringen och att AP är standard är väl det som man bör räkna på vad det är värt, mot att inte kunna få den snyggaste interiören samt en billigare Performance
Sedan kan man ev hamna precis emellan och har tur att även få snabbare laddare (vilket gör någon minut på SuC), nya chippet dvs inte det som kom från Nvidia (vilket går att byta vid FSD-val).
Nya förbättrade motorn fram, förbättrade luftfjädringen och att AP är standard är väl det som man bör räkna på vad det är värt, mot att inte kunna få den snyggaste interiören samt en billigare Performance

Taycan 4S - 2021
Model S 100D - 2018
Model X P100DL - 2019
Model S P100D - 2018
Model X 100D - 2017
Model S 75D - 2016
Model S 85 - 2014
Model S 100D - 2018
Model S 85 - 2014
Det är vad säljarna sagt, så verkar så eller en tillfällig svacka?bylund skrev:Historiskt har de gällt den marknad sidan är för. Det behöver inte betyda att de faktiskt stämmer. Menar du att de officiellt har givit upp att ens försöka?RoadFury skrev:
när jag beställde MS i augusti 2017, så fick jag först besked om leverans slutet av oktober (2mån leveranstid), men det blev till slut två dagar innan julafton (totalt ca 4mån). Man kan nog räkna med att leveranstiden i stort sett aldrig är kortare än i alla fall 3månader.Feddan skrev:Jag beställde också i början av mars, hade estimerad leverans april enligt hemsidan. Maj hade man väl kunnat acceptera som sen leverans då men de gissar på juni nu (enligt leveranskillen).bylund skrev:Historiskt har de gällt den marknad sidan är för. Det behöver inte betyda att de faktiskt stämmer. Menar du att de officiellt har givit upp att ens försöka?RoadFury skrev:
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
segt! ringde i stort sett varje dag och tjatade på de och hotade med avbokning av min lagerbil.
först skulle min leverans vara framme andra veckan i maj.. (4 veckor total leverantid)
sen efter hotet ringer de mig en timme senare o säger
”det låter otroligt men din bil lastades på en lastbil för 20 min sen och är påväg till sthlm från gbg.
så min lagerbil blev bara en vecka sen från vad de utlovat på hemsidan.
lönar sig att tjata
först skulle min leverans vara framme andra veckan i maj.. (4 veckor total leverantid)
”det låter otroligt men din bil lastades på en lastbil för 20 min sen och är påväg till sthlm från gbg.
lönar sig att tjata
Ja, helt sjukt segt. Det är otroligt att en bil som finns i landet inte kan levereras inom en vecka. Jag betalade handpenning på en begagnad den 12 april. Först en vecka senare, efter massor av kontaktförsök, fick jag kontakt med ansvarig säljare. Efter två veckor fick jag sammanställningen om bilens skick med bilder. Den ansvarige säljaren har fortfarande inte lagt upp den finansiering jag vill ha eller lyckats svara på mina frågor om vad som är åtgärdat och vad som ingår i köpet.kamger skrev:segt! ringde i stort sett varje dag och tjatade på de och hotade med avbokning av min lagerbil.
lönar sig att tjata
http://www.teslaclubsweden.se/forum/vie ... 10&t=15831
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Fick VIN idag på min
står fort: "Din beställning från Tesla har bekräftats och schemalagts för produktion i vår fabrik."
Har DU01 och SU01 men CH09 och PX6D, är det möjligt eller kan det komma att ändras när bilen är i produktion / klar?
Extracted Options List: AD15, AF02, AH00, APF0, APH4, APPA, AU01, BC0R, BP01, BR00, BS00, BTX6, CC02, CDM0, CF00, CH09, COSE, CW02, DRLH, DSHG, DU01, DV4W, FG02, FMP6, FR01, GLTL, HP00, IDCF, INWCB, IX00, LLP2, LP01, LT6W, MDLX, ME02, MI03, OSSB, PF01, PI01, PK00, PPSB, PX6D, QLWS, RCX0, REEU, RFPX, S07W, SC04, SP01, SR04, ST01, SU01, TIM7, TM00, TR01, TRA1, TW01, UM01, UTSB, WT20, WXNN, WXNS, WXP2, WXW6, WXW7, X001, X003, X007, X011, X014, X021, X024, X026, X028, X031, X037, X039, X042, X043
står fort: "Din beställning från Tesla har bekräftats och schemalagts för produktion i vår fabrik."
Har DU01 och SU01 men CH09 och PX6D, är det möjligt eller kan det komma att ändras när bilen är i produktion / klar?
Extracted Options List: AD15, AF02, AH00, APF0, APH4, APPA, AU01, BC0R, BP01, BR00, BS00, BTX6, CC02, CDM0, CF00, CH09, COSE, CW02, DRLH, DSHG, DU01, DV4W, FG02, FMP6, FR01, GLTL, HP00, IDCF, INWCB, IX00, LLP2, LP01, LT6W, MDLX, ME02, MI03, OSSB, PF01, PI01, PK00, PPSB, PX6D, QLWS, RCX0, REEU, RFPX, S07W, SC04, SP01, SR04, ST01, SU01, TIM7, TM00, TR01, TRA1, TW01, UM01, UTSB, WT20, WXNN, WXNS, WXP2, WXW6, WXW7, X001, X003, X007, X011, X014, X021, X024, X026, X028, X031, X037, X039, X042, X043
Model Y Vit Perfomance -22
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
Model X Blå Perfomance -19
Model S Vit P100D -17
- brynascalle
- Teslaägare
- Kontakt:
Då litar vi och hoppas på dig.RoadFury skrev:Sedan bör du vara överlycklig då du är en av extremt få som fått lågt pris, bästa interiören och alla nya godsaker som fjädring och nya drivlinan. Ingen annan får detta. Vi som beställde MS P100DL får inte detta så ja vi bör bli kompenserade, men inte du som får allt.brynascalle skrev:Ni med mer erfarenhet av att ha med Tesla att göra.
Jag bjuder dig i sådana fall på en provtur en varm sommardag.
Beställde en MS 6 mars med angedd leverans i maj. Nu är bilen för slutmontering i Tilburg sedan förra veckan. Så hoppas på att maj håller. Gissar att det gäller att ha lite tur med båtavgångarna...Feddan skrev:Jag beställde också i början av mars, hade estimerad leverans april enligt hemsidan. Maj hade man väl kunnat acceptera som sen leverans då men de gissar på juni nu (enligt leveranskillen).bylund skrev:Historiskt har de gällt den marknad sidan är för. Det behöver inte betyda att de faktiskt stämmer. Menar du att de officiellt har givit upp att ens försöka?RoadFury skrev:
Min bil blev precis klar nu. Tyvärr fick jag inget av det nya.
Får se hur jag gör.
Det blir säkert en bra bil ändå oavsett
Får se hur jag gör.
Mvh
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
Richard @ Statsskuld.se
Hitta en rabattkod hos: Rabattkod.tips
Tidigare bilar: S85, P85, S90D, S100D, S P100D, X100D
CH09 fick du väl? Och AH04? Ny laddning är ju super. Autopilot 3.0 bryr jag mig inte om för jag har inte valt FSD men det kanske är intressant för dig?deffe skrev:Min bil blev precis klar nu. Tyvärr fick jag inget av det nya.
Får se hur jag gör.
Min Model S P100DL är beställd 2019-03-01, låst/bekräftad 2019-03-08, produktion startad 2019-04-11, produktion klar 2019-04-14.
Jag har fått följande optionskoder:
ADPX2 ADX4 ADX6 ADX7 ADX8 AF02 APBS APFB APH4 AU01 BC0R BP01 BR00 BS00 BTX6 CDM0 CF00 CH09 CW02 DCF0 DRLH DSHG DU01 DV4W FG02 FMP6 FR04 HP00 IDCF INBCB IX00 LLP2 LP01 MDLS ME02 MI04 PF01 PI01 PK00 PPMR PS01 PSPRX4 PSPX4 PX00 PX6D QTBS REEU RFFR SC04 SP01 SR07 ST01 SU01 TIM3 TM00 TR00 UTSB WTAS WXW1 WXW2 WXW3 X001 X003 X007 X011 X014 X019 X024 X027 X028 X031 X037 X039 X043 YFCC
Alltså senaste autopilot-hårdvaran, nya maxladdningen, "gamla" motorn och "gamla" luftfjädringen.
Jag hade väldigt gärna velat ha den nya fjädringen. Men jag har kommit fram till att jag tycker inte det är värt att avbeställa och beställa ny. Även om det bara hade kostat mig ca 30k, så vill jag inte vänta till september innan bilen kommer. Jag har redan väntat två år på Model 3, avbeställde den dagen innan leverans och beställde en P100DL under prissänkningen och har väntat sen feb/mars på den.
Så nu ser jag istället fram emot en sommar med Ludicrous
Jag har fått följande optionskoder:
ADPX2 ADX4 ADX6 ADX7 ADX8 AF02 APBS APFB APH4 AU01 BC0R BP01 BR00 BS00 BTX6 CDM0 CF00 CH09 CW02 DCF0 DRLH DSHG DU01 DV4W FG02 FMP6 FR04 HP00 IDCF INBCB IX00 LLP2 LP01 MDLS ME02 MI04 PF01 PI01 PK00 PPMR PS01 PSPRX4 PSPX4 PX00 PX6D QTBS REEU RFFR SC04 SP01 SR07 ST01 SU01 TIM3 TM00 TR00 UTSB WTAS WXW1 WXW2 WXW3 X001 X003 X007 X011 X014 X019 X024 X027 X028 X031 X037 X039 X043 YFCC
Alltså senaste autopilot-hårdvaran, nya maxladdningen, "gamla" motorn och "gamla" luftfjädringen.
Jag hade väldigt gärna velat ha den nya fjädringen. Men jag har kommit fram till att jag tycker inte det är värt att avbeställa och beställa ny. Även om det bara hade kostat mig ca 30k, så vill jag inte vänta till september innan bilen kommer. Jag har redan väntat två år på Model 3, avbeställde den dagen innan leverans och beställde en P100DL under prissänkningen och har väntat sen feb/mars på den.
Så nu ser jag istället fram emot en sommar med Ludicrous

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Hur ligger det till med ”klippet” i den uppdaterade S:en egentligen?
Den har ju en permanentmagnetmotor fram och den verkar ju ha lite sämre klipp än induktionsmotorn som sitter i befintlig S/X.
Är det kanske så att den gamla P100D fortfarande att vara kungen av prestanda med två induktionsmotorer??
Den har ju en permanentmagnetmotor fram och den verkar ju ha lite sämre klipp än induktionsmotorn som sitter i befintlig S/X.
Är det kanske så att den gamla P100D fortfarande att vara kungen av prestanda med två induktionsmotorer??
Model S Standard Range Raven