För GM tog det 2 år för Jaguar 2 år, förhoppningsvis tesla under 2 år, varför skulle andra behöva 4 år? Det är en fråga om vilja och vad man prioriterar.LarsL skrev:Det tar inte något år att färdigställa en bil ifrån concept. Det tar ungefär ett år från det att bilen är helt färdig tills produktionen kan börja. Det är därför alla snackar om 2020, det är i den tidshorisonten de kan leverera.Limbster skrev:Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
Opel Ampera-e
Moderator: Redaktion
Re: Opel Ampera-e
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Opel Ampera-e
Vad menar du med att det tog mindre än två år för Tesla?Limbster skrev:För GM tog det 2 år för Jaguar 2 år, förhoppningsvis tesla under 2 år, varför skulle andra behöva 4 år? Det är en fråga om vilja och vad man prioriterar.LarsL skrev:Det tar inte något år att färdigställa en bil ifrån concept. Det tar ungefär ett år från det att bilen är helt färdig tills produktionen kan börja. Det är därför alla snackar om 2020, det är i den tidshorisonten de kan leverera.Limbster skrev:Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
Jag tror det var 2012 som Tesla släppte en film om att jobba för Tesla, där ser man att de jobbar med en lermodell som liknar Model lll väldigt mycket så Tesla har jobbat med den i betydligt mer än två år. Att de väljer att visa upp prototypen mindre än två år innan den släpps är en helt annan sak.
Re: Opel Ampera-e
Men att visa upp den betyder inte att man har kommit en bestämd bit i utvecklingen. Om Tesla redan hade en lermodell 2012 så betyder det att de visade upp den ganska sent i utvecklingen, Volkswagen har valt att visa den tidigare. Tesla hade kunnat vänta med att visa upp den tills de började sälja den, det hade inte betyda något alls.Limbster skrev:Från visad koncept bil avser jag
Re: Opel Ampera-e
En intressant artikel om räckvidden hos ampera vid 120km/h - 306km vid relativt låg temperatur.
http://pushevs.com/2016/10/31/2017-chev ... way-range/
Imponerande, faktiskt lite bättre än 60 och 60D.
Ampera - 306km (riktigt test)
Tesla 60/60D - 284/293km (enligt räckviddsberäknaren)
Zoe 41kWh - 175km
Helt sjukt och häftigt att Tesla och zoe som båda har 400km i nedc räckvidd kommer så olika långt på motorväg! Det visar igen att Tesla inte är nån compliance car.
http://pushevs.com/2016/10/31/2017-chev ... way-range/
Imponerande, faktiskt lite bättre än 60 och 60D.
Ampera - 306km (riktigt test)
Tesla 60/60D - 284/293km (enligt räckviddsberäknaren)
Zoe 41kWh - 175km
Helt sjukt och häftigt att Tesla och zoe som båda har 400km i nedc räckvidd kommer så olika långt på motorväg! Det visar igen att Tesla inte är nån compliance car.
Re: Opel Ampera-e
Intressant och positivt Men 22 grader vid testet för Bolten jämfört med 30 grader för Teslan borde väl snarare gynna Bolten i räckvidd?
nöjd med min Ampera tillsvidare
Re: Opel Ampera-e
Var tusan har du fått att det tar Tesla 2 år att färdigställa bilen? Tror du att de börjar med utvecklingen när de presenterar den?Limbster skrev:För GM tog det 2 år för Jaguar 2 år, förhoppningsvis tesla under 2 år, varför skulle andra behöva 4 år? Det är en fråga om vilja och vad man prioriterar.LarsL skrev:Det tar inte något år att färdigställa en bil ifrån concept. Det tar ungefär ett år från det att bilen är helt färdig tills produktionen kan börja. Det är därför alla snackar om 2020, det är i den tidshorisonten de kan leverera.Limbster skrev:Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
Re: Opel Ampera-e
Klimatsystemet i bilen var satt till 22 grader. Jag antar att det var 30 ute, varför de även satte temperaturen till det i teslas räckviddsberäknare.Limbster skrev:Intressant och positivt Men 22 grader vid testet för Bolten jämfört med 30 grader för Teslan borde väl snarare gynna Bolten i räckvidd?
Re: Opel Ampera-e
Kan ni inte sluta argumentera om det där nu! . Sanningen ligger väl nån stans däremellan. Bolt tex gick väldigt fort att utveckla, tog bara ett par år. Och nu kan de inte riktigt leverera volymer verkar det som, punkt.LarsL skrev:Var tusan har du fått att det tar Tesla 2 år att färdigställa bilen? Tror du att de börjar med utvecklingen när de presenterar den?Limbster skrev:För GM tog det 2 år för Jaguar 2 år, förhoppningsvis tesla under 2 år, varför skulle andra behöva 4 år? Det är en fråga om vilja och vad man prioriterar.LarsL skrev:Det tar inte något år att färdigställa en bil ifrån concept. Det tar ungefär ett år från det att bilen är helt färdig tills produktionen kan börja. Det är därför alla snackar om 2020, det är i den tidshorisonten de kan leverera.Limbster skrev:Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
Re: Opel Ampera-e
Jag har jobbat med mekaniskutveckling i 15år och jag kan garantera er attnågot så komplicerat som en bil tar man inte fram på 2år. Det beror på att mekanik till skillnad emot mjukvara måste tillverkas och testas i verkligheten och det tar tid.apkungen skrev:Kan ni inte sluta argumentera om det där nu! . Sanningen ligger väl nån stans däremellan. Bolt tex gick väldigt fort att utveckla, tog bara ett par år. Och nu kan de inte riktigt leverera volymer verkar det som, punkt.LarsL skrev:Var tusan har du fått att det tar Tesla 2 år att färdigställa bilen? Tror du att de börjar med utvecklingen när de presenterar den?Limbster skrev:För GM tog det 2 år för Jaguar 2 år, förhoppningsvis tesla under 2 år, varför skulle andra behöva 4 år? Det är en fråga om vilja och vad man prioriterar.LarsL skrev:Det tar inte något år att färdigställa en bil ifrån concept. Det tar ungefär ett år från det att bilen är helt färdig tills produktionen kan börja. Det är därför alla snackar om 2020, det är i den tidshorisonten de kan leverera.Limbster skrev:Måste säga att det på många sätt är riktigt positivt att de blir långa köer redan i försts lilla landet Norge. Skickar MYCKET tydliga signal till bilbranchen. WV skulle säkert kunna få sin ID-koncept färdig för produktion inom något år om bara viljan fanns, lika så med ett gäng tillverkare till. Att opel med ett relativt dåligt rykte i Europa kan sälja slut på samtliga bilar kan nog skapa den rätta viljan hos många biltillverkare.
Re: Opel Ampera-e
Jag säger ingenting om två år. Jag menar bara att 2020 år lite väl slött. biltillverkarna har pratat om elbilar som ska konkurrera med fossilbilar i fem år redan.
Chevrolet visade upp Bolt som ett koncept 2015, nu är den i produktion.
Biltillverkarna fick nog sitt uppvaknande iom 400k reservationer på model 3 om inte tidigare. Inte ens elon musk hade väntat sig det.
Eftersom många tillverkare redan har mycket utvecklat så tror inte jag att det skulle behöva ta mer än tre år att få ut en bil till försäljning. En första eller andrabil som kan konkurrera med fossilbilar. Sent 18 eller tidigt 19 tycker jag vore rimligt, om det bara fanns batterier nog till bilarna
P.s. om du vill veta min bakgrund också så är jag maskiningenjör och har jobbat på scania många somrar i allt från montör till upodragsledare :p
Chevrolet visade upp Bolt som ett koncept 2015, nu är den i produktion.
Biltillverkarna fick nog sitt uppvaknande iom 400k reservationer på model 3 om inte tidigare. Inte ens elon musk hade väntat sig det.
Eftersom många tillverkare redan har mycket utvecklat så tror inte jag att det skulle behöva ta mer än tre år att få ut en bil till försäljning. En första eller andrabil som kan konkurrera med fossilbilar. Sent 18 eller tidigt 19 tycker jag vore rimligt, om det bara fanns batterier nog till bilarna
P.s. om du vill veta min bakgrund också så är jag maskiningenjör och har jobbat på scania många somrar i allt från montör till upodragsledare :p
Re: Opel Ampera-e
Om jag får gissa så skulle jag tro att just batteri tillgången är en faktor som styr tillgångar till bilar väldigt hårt. De är ju bara att titta på giga factory, de byggdes inte på en dag och inte utan anledning.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Opel Ampera-e
Så du menar att all utveckling sker från att man visar upp en idé tills den släpps på marknaden? Så jobbar inget seriöst företag, skulle jag säga. Inte ens när Elon häver ur sig idén om Hyberloop på Twitter så var det början på arbetet, det har pågått länge bakom låsta dörrar.apkungen skrev:Chevrolet visade upp Bolt som ett koncept 2015, nu är den i produktion.
Naturlitvis kan du släppa en laddhybrid eller en bil med batterier i skuffen men en riktig elbil kräver en ny plattform och det tar tid. Jag skulle säga att de tider du ser Tesla prestera på Model S och X och även 3 är extremt snabba och knappast något en stor mogen tillverkare klarar av. En stor tillverkare är väldigt upplåst i rutiner och har svårt att växla över till snabbproduktutveckling. Jämför gärna med Boing som nästan helt glömt bort hur man utvecklar flygplan när de skulle ta fram dreamliner, samma sak händer hos de stora biltillverkarna nu. De vet inte hur de ska göra när allt ställs på son ända. Volvo kunde inte utveckla C30 utan fick lägga ut den på konsultföretaget Consat. Toyota låter 4 wildcards ta hand om deras elbilsutveckling, vilket nog kan vara smart.
Re: Opel Ampera-e
I bilbranschen är 4år för att utveckla en ny "traditionell" bil rekordsnabbt men har i undantagsfall förekommit. Då pratar vi inte Facelift eller en efterträdare till en befintlig, utan en ny.
Att fixa fram en helt ny elbil innebär:
-uppbyggd på ett helt nytt sätt tekniskt
-mycket teknologi som man har begränsad erfarenhet/kompetens ifrån
-kanske behöver man nya produktionsprocesser
-helt nya underleverantörer
-internt motstånd/förändring?
-????
Jag tror INTE de traditionella biltillverkarna gör DET snabbare än man någonsin gjort tidigare. Så att du skulle kunna få något "levererat" före år 2019/2020 ser jag som ganska osannolikt, och det handlar inte om "slöhet" eller "vilja". Det handlar helt enkelt om att det tar tid att få fram en helt ny bilmodell oavsett hur mycket pengar man öser in. Sen ska de ju hålla liv i produktionen av befintliga fossilbilar under tiden också vilket kräver sitt. (Och nej de kan inte lägga ner de, fokusera 100% på elbilar som kan levereras om 3-5år. Då har de nog gått i konkurs sen länge i så fall)
Sen kommer alla att FÖRSÖKA, man kommer att visa DESIGNKONCEPT, PROTOTYPER och slutligen färdiga bilmodeller. Men det lär ändå ske ett tag innan du faktiskt kan få den LEVERERAD. Ingen biltillverkare kommer att "gömma" något för att plötsligt visa upp något produktionsklart med förestående leveranser. Tvärt om de har alla incitament i världen med att visa upp allt de har så ofta de kan för att visa att de också är på G långt innan du kan rulla iväg med ditt eget exemplar från din lokala bilhandlare.
Så det som kommer är nog Opel Ampera E, Model 3 och möjligen Leaf av nästa generation som finns att välja på inom de närmaste åren.
Anledningen till att jag gissar att Leaf kommer först är Nissans försprång i erfarenhet, men framför allt att de säkert redan jobbat något år på efterträdaren då nuvarande Leaf funnits sen 2011 och det började vara dags för en ny modell helt naturligt så att säga.
Att fixa fram en helt ny elbil innebär:
-uppbyggd på ett helt nytt sätt tekniskt
-mycket teknologi som man har begränsad erfarenhet/kompetens ifrån
-kanske behöver man nya produktionsprocesser
-helt nya underleverantörer
-internt motstånd/förändring?
-????
Jag tror INTE de traditionella biltillverkarna gör DET snabbare än man någonsin gjort tidigare. Så att du skulle kunna få något "levererat" före år 2019/2020 ser jag som ganska osannolikt, och det handlar inte om "slöhet" eller "vilja". Det handlar helt enkelt om att det tar tid att få fram en helt ny bilmodell oavsett hur mycket pengar man öser in. Sen ska de ju hålla liv i produktionen av befintliga fossilbilar under tiden också vilket kräver sitt. (Och nej de kan inte lägga ner de, fokusera 100% på elbilar som kan levereras om 3-5år. Då har de nog gått i konkurs sen länge i så fall)
Sen kommer alla att FÖRSÖKA, man kommer att visa DESIGNKONCEPT, PROTOTYPER och slutligen färdiga bilmodeller. Men det lär ändå ske ett tag innan du faktiskt kan få den LEVERERAD. Ingen biltillverkare kommer att "gömma" något för att plötsligt visa upp något produktionsklart med förestående leveranser. Tvärt om de har alla incitament i världen med att visa upp allt de har så ofta de kan för att visa att de också är på G långt innan du kan rulla iväg med ditt eget exemplar från din lokala bilhandlare.
Så det som kommer är nog Opel Ampera E, Model 3 och möjligen Leaf av nästa generation som finns att välja på inom de närmaste åren.
Anledningen till att jag gissar att Leaf kommer först är Nissans försprång i erfarenhet, men framför allt att de säkert redan jobbat något år på efterträdaren då nuvarande Leaf funnits sen 2011 och det började vara dags för en ny modell helt naturligt så att säga.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Re: Opel Ampera-e
Precis man får se reaktionerna med ungefär 5års fördröjning... så Ioniq är reaktionen på Tesla white star och Nissan Leaf. Typ.
Re: Opel Ampera-e
Mycket spännande dokumentär som någon länkade till i en annan tråd;
Med det blir iaf jag mycket eftertänksam om jag verkligen ska köpa en GM-bil. Synd, för Volten verkar kunna bli en prisvärd sak. Tycker dessutom den är rätt snygg!
Är man nu fortfarande osäker på vad GM är för ett företag (ett axplock efter lite googlande);
http://www.autosafety.org/history-gm-si ... nk-defect/
http://www.wsj.com/articles/SB9385366607816889
http://www.nbcnews.com/news/us-news/gm- ... on-n322931
Tesla är dyra bilar men det styrs iaf. så här långt av ingenjörer, inte kallt beräknande ekonomifolk som väger kostnaden för att fixa ett fel vs. rättegångskostnad när jag är död pga. deras fel.
Som medveten konsument bestämmer jag att min familj inte köper en GM-bil. Någonsin.
Med det blir iaf jag mycket eftertänksam om jag verkligen ska köpa en GM-bil. Synd, för Volten verkar kunna bli en prisvärd sak. Tycker dessutom den är rätt snygg!
Är man nu fortfarande osäker på vad GM är för ett företag (ett axplock efter lite googlande);
http://www.autosafety.org/history-gm-si ... nk-defect/
http://www.wsj.com/articles/SB9385366607816889
http://www.nbcnews.com/news/us-news/gm- ... on-n322931
Tesla är dyra bilar men det styrs iaf. så här långt av ingenjörer, inte kallt beräknande ekonomifolk som väger kostnaden för att fixa ett fel vs. rättegångskostnad när jag är död pga. deras fel.
Som medveten konsument bestämmer jag att min familj inte köper en GM-bil. Någonsin.
Model S P85DL+
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Opel Ampera-e
Hmm det där måste man ju läsa lite mer om... Låter onekligen obra ju
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Opel Ampera-e
Att jag aldrig ska köpa en Opel bestämde jag redan när jag såg den där vidrigt osmakliga reklamen för Ampera-e.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Opel Ampera-e
Officiell NEDC-siffra verkar vara presenterad nu till 520km:
http://pushevs.com/2017/02/15/opel-ampe ... roduction/
http://pushevs.com/2017/02/15/opel-ampe ... roduction/
Re: Opel Ampera-e
apkungen skrev:Officiell NEDC-siffra verkar vara presenterad nu till 520km:
http://pushevs.com/2017/02/15/opel-ampe ... roduction/
380km enlig den nya europeiska körcykeln. Typ samma som EPA 383km. Med säkerhetsmarginal säg 340km. Borde vara mer än tillräckligt för de flesta.
Re: Opel Ampera-e
Vintertid I motorvägsfart får man nog räkna med -10mil från EPA i allafall skulle jag tro.. Den verkar ju inte lika aerodynamisk som t.ex Ioniq.. Så drar nog iväg lite om man håller 120km/h typ.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Opel Ampera-e
Undrar vad som händer med Opel ifall PSA tar över? Framförallt deras elbilssatsning. Man kan ju undra ifall Chevrolet gör comeback i ju för sig. Men kommer PSA att ha någon nytta av deras teknik?
Re: Opel Ampera-e
Jag undrar lite vad det finns för värden i märket Opel, ja självklart har ju varumärket ett vist värde men vad för teknik äger Opel? Tittar man på elbilarna dvs e-ampera och ampera så är ju detta mer eller mindre GM bilar som jag antar PSA skulle få betala licens för att tillverka. Hur är med med övriga fossil bilar, är de inte också väldigt mycket GM bilar i ett Opel skal?Elputte skrev:Undrar vad som händer med Opel ifall PSA tar över? Framförallt deras elbilssatsning. Man kan ju undra ifall Chevrolet gör comeback i ju för sig. Men kommer PSA att ha någon nytta av deras teknik?
Volvo gjorde ju visserligen en liknande resa när de lämnade Ford koncernen, skillnaden är kanske att PSA faktiskt har plattformar för fossil bilar och håller väl på att utveckla för el bil (hoppas jag).
mm... kanske hamnade lite offtopic nu....
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Opel Ampera-e
Här är nån som kört i 75mph/120 och kommit 305km:joel80 skrev:Vintertid I motorvägsfart får man nog räkna med -10mil från EPA i allafall skulle jag tro.. Den verkar ju inte lika aerodynamisk som t.ex Ioniq.. Så drar nog iväg lite om man håller 120km/h typ.
http://insideevs.com/instrumented-test- ... dy-75-mph/
Imponerande tycker jag. Men jo, i minus tio tappar man nog ytterligare 2-5 mil.
En Nissan Leaf 30 kommer typ 11 mil i riktiga 120, så om Opeln skulle ha varit ungefär lika i förbrukning så skulle den komma 22 mil men kommer alltså klart längre ändå.