Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna
Postat: 20 feb 2018 11:52
När jag kollar Clevers karta nu så är hela Dalarna grått... Kanske är väderkartan! Men jag ser inte fram emot att Clever kliver in för att ta russinen ur kakan...
Samtidigt så kanske de ser det som en möjlighet att gå med vinst framöver, de gick ju inte särskilt bra för Clever 2016...lator skrev:När jag kollar Clevers karta nu så är hela Dalarna grått... Kanske är väderkartan! Men jag ser inte fram emot att Clever kliver in för att ta russinen ur kakan...
Jag har också sett detta, tror det är en gammal länk eller nåt.lator skrev:När jag kollar Clevers karta nu så är hela Dalarna grått... Kanske är väderkartan! Men jag ser inte fram emot att Clever kliver in för att ta russinen ur kakan...
Teslaspolen skrev:Men det har ju gett bra resultat här i Dalarna. Nu sitter dom med ett par km avstånd längst flera av vägarna mångt och mycket här. T.ex Säter, Borlänge, Djurås, Insjön, Leksand, Rättvik, sedan saknas Mora, men Älvdalen som kommer samt Sälen. Det är en bra sträcka som blir helt problemfri till och med med en 24 kWh Leaf.mati skrev:Teoretiskt är det väl ok att ha bara en snabbladdare på ett ställe, men det förutsätter att nästa snabbladdare står bara några kilometer därifrån så att man har lite redundans på det viset. Men det är ju ganska korkat att göra så, om det nu är så Naturvårdsverket vill ha det. Det måste ju vara bättre och billigare att göra en rejäl insats på ett ställe, med många laddare och gemensam kraftfull matning, istället för att bygga en massa halvdana snabbladdare utspridda i varenda byhåla.
Vansbro och Älvdalen är inte driftsatta än och jag är rädd för att det kommer dröja till under våren pga. grävningsarbeten som behövs göras för att mata stationerna med ström. I Älvdalen är dock 22kW-stolpen igång men inte själva snabbladdaren.Elmil skrev:Nu är Clevers övertagande av Dalakrafts snabbladdare på gång. Har inte testat än, men Säter och Djurås är grönmarkerade i Clevers app och karta. Fortfarande saknas dock Vansbro och Älvdalen.
Där hade du fel! ... De fortsätter att vara gratis ett tag till. Hur länge vågar jag inte säga men ett tag till iallafall.Teslaspolen skrev:Konstigt, får inte fram kostnader på någon av Clevers laddare i appen... Men det äe väl att anta att dom blir betalladdare med en gång.
Typiskt, det är ju nu under vintern de behövs. Får bli premiärladdning i Vansbro 2019 istället. :/jesperlofgren skrev:Vansbro och Älvdalen är inte driftsatta än och jag är rädd för att det kommer dröja till under våren pga. grävningsarbeten som behövs göras för att mata stationerna med ström. I Älvdalen är dock 22kW-stolpen igång men inte själva snabbladdaren.
Jag kan inte annat än hålla med dig på den punkten! Vi håller tummar och tår att de så snart som möjligt gräver in lite kabel till den.Alfred skrev:Typiskt, det är ju nu under vintern de behövs. Får bli premiärladdning i Vansbro 2019 istället. :/
Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.Jensa skrev:Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Oj, om det stämmer så är det riktigt bra. 3 kr/kWh känns ändå rimligt då laddarna mm kostar en del pengar och förhoppningsvis laddar allt fler så att de ändå kan gå med vinst.jesperlofgren skrev:Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.Jensa skrev:Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
kommer de då fortfarande att erbjuda halva priset om man har abonnemang?jesperlofgren skrev:Av ett under så hittade de faktiskt en kabel så de kunde få ström till laddaren i Vansbro utan att behöva gräva. Dock är den inte igångsatt än utan blir det på måndag enligt den information vi fått. Fick själv lov att åka förbi och testladda när jag såg att den var strömsatt men det gick icke.Jensa skrev:Nu så! Chademon i Vansbro i drift samt stolpe med 2x22kW bredvid. Dock tillhör det Clever så ingen gratis laddning.
Kan även berätta att Clever kommer att sänka priset från 5 kr/kWh till 3 kr/kWh from. 3 april.
Ja, testade men den begärde RFID tagg och startade inte själva laddningen.Teslaspolen skrev:Så där har det stått på alla ett tag nu trots dom varit gratis tills vidare. Men du kanske provade den?
Helt korrekt uppfattat. Jag hade nog inte läst allting så väldigt noga...Swede1 skrev:3 kr verkar bara gälla ac laddning.
Det gäller ju bara om du har hybrid. Det är ju inte billigare att köra med bensinbil jämfört med elbil om det är så att du enbart laddar någon enstaka gång på Clever och annars laddar hemma. Är det så att du behöver laddar ofta på Clever så finns det möjlighet att ha avtal som gör laddningen fri, dvs 0:- per kWh men detta val är kanske inte så lönsamt för en hybrid eftersom de inte kan köra några längre sträckor på el.Swede1 skrev:Heja Vansbro.
Hoppas clever tar 3 kr för dc laddning snart, annars är det billigare att köra på bensin(och snabbare).