Orginalposten nedan:
Hejsan!
Ville bara dela med mig av lite information som jag äntligen lyckats få fram från de lokala aktörerna i Dalarna.
Jag har varit i mejlkontakt med Kajsa-Stina Gyllenvåg, Chef Nätmarknad/IT på Malungs Elnät som har berättat att fyra nya snabbladdare "av samma sort som finns i Malung" (http://uppladdning.nu/SiteDetail.aspx?i ... cb22a8b44b) planeras att tas i drift under 2017. Dessa fyra ska vara placerade i: Sälens by, Älvdalen, Vansbro och Särna.
Jag är speciellt imponerad av att dom verkligen tänkt till i Sälen och satt laddaren i byn, dvs innan den långa klättringen upp till högfjällets stora anläggningar (där jag kan tänka mig att det hade varit frestande annars att sätta den vid exempelvis Xperium.)
Detta öppnar/expanderar då två stycken korridorer till Idre, Sälen och Trysil. Tre stora skidorter i norden öppnas nu alltså för resor av elbilar med mindre batterier än Teslas.
Utöver detta så kommer det även en snabbladdare i Orsa av samma typ som finns i Rättvik/Leksand, dvs en som vi vet är relativt framtidssäkrad med 100kW möjlig styrka. Denna är dock av mindre intresse för Tesla-förare i och med Superchargern i Mora.
Samtliga laddare finns att beskåda på Uppladdning.se. Notera att ingen exakt adress finns angiven än.

Nästa gången jag passerar ska jag gå in och köpa kaffe och fråga hur länge det dröjer innan de får en riktig snabbladdare.
 Nästa gången jag passerar ska jag gå in och köpa kaffe och fråga hur länge det dröjer innan de får en riktig snabbladdare. 
 Ännu tyvärr inte i drift men det borde inte dröja länge nu. Ett måste är dock skyltning då dessa platser just nu verkar väldigt intressanta att parkera på för div. ICE. Tycker personligen man skulle satt laddaren längre bort från entrén så att det inte blir så frestande att parkera där för de som inte ska stå där!
  Ännu tyvärr inte i drift men det borde inte dröja länge nu. Ett måste är dock skyltning då dessa platser just nu verkar väldigt intressanta att parkera på för div. ICE. Tycker personligen man skulle satt laddaren längre bort från entrén så att det inte blir så frestande att parkera där för de som inte ska stå där!