Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10729
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

TiborBlomhall skrev:
vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/
Ånej, de kommer gå i konkurs!
Det är så folk sa om Tesla iaf när de hade produktionsproblem.

Tesla bygger förresten lika många Model 3 på två veckor som Audi planerar bygga per år.
Det är iaf väldigt intressant vilken extremt dominerande ställning LG verkar ha på elbilsbatterier utanför Kina. Jag trodde åtminstone Polestar skulle köra CATL (iom samarbetet med Geely), men som jag fattat det så ska de precis som "alla" andra köra LG. LG bör ha ett extremt bra läge att styra leveranser till de tillverkare som är beredda att betala bäst kommande år fram tills konkurrenterna fått upp takten (samt i vissa fall de biltillverkare som bestämmer sig för att producera själva).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2453
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Audi e-tron

Inlägg av mans71 »

Provkörde en etron igår. Hade ganska höga förhoppningar då jag har haft fler Audi-bilar genom åren och har varit nöjd med dom.

Ganska snygg utanpå men oj vad daterat det mesta inne i bilen kändes. Miljoner knappar att trycka på och man visste inte var man skulle titta/leta för olika funktioner. Duktigt trött kändes den också. Styrkänslan var lite bättre än min X men så fort man skulle korsa en streckad linje så började bilen bråka och ville styra tillbaka - läskigt.

Fick tyvärr ingen som helst feeling och blev bara mer övertygad om hur rätt model X är mig iaf.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
Jämför vi inte äpplen och flodhästar nu? En stor SUV för runt miljonen är aldrig tänkt att bli en volymbil, inte utanför sitt segment iaf. ;) Audi har enligt uppgift kapacitet för att tillverka 400 elmaskiner per dag (med befintliga produktionslinor), så om man antar att de har dimensionerat den produktionen efter en tänkt produktionsvolym av bilar ger det ca 60 000 fyrhjulsdrivna elbilar årligen. Det är ungefär samma volym som Q7 säljer årligen, och strax över vad Tesla Model X sålde förra året.

Sen om de lyckas sälja och leverera 60 000 e-tron med varianter årligen har ju absolut att göra med konkurrenskraften och kunders vilja att gå över till eldrivet.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/

Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat. :)
Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?
Som vanligt klarar inte mestmotor citera korrekt. De hänvisar till och med till en originalartikel och där står det:

Audi is reportedly having problems with the battery supply from the supplier LG Chem for their electric e-tron. Audi is therefore currently only able to produce about half of the originally announced 300 e-tron units per day at its plant in Brussels.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

Mr S skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/

Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat. :)
Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?
Som vanligt klarar inte mestmotor citera korrekt. De hänvisar till och med till en originalartikel och där står det:

Audi is reportedly having problems with the battery supply from the supplier LG Chem for their electric e-tron. Audi is therefore currently only able to produce about half of the originally announced 300 e-tron units per day at its plant in Brussels.
Dessutom har den här nyheten redan postats i den här tråden (sida 183), där korrekt citerad i antal bilar per dag, inte vecka. :)
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Geni87 skrev:
taliz skrev:
etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
Jämför vi inte äpplen och flodhästar nu? En stor SUV för runt miljonen är aldrig tänkt att bli en volymbil, inte utanför sitt segment iaf. ;) Audi har enligt uppgift kapacitet för att tillverka 400 elmaskiner per dag (med befintliga produktionslinor), så om man antar att de har dimensionerat den produktionen efter en tänkt produktionsvolym av bilar ger det ca 60 000 fyrhjulsdrivna elbilar årligen. Det är ungefär samma volym som Q7 säljer årligen, och strax över vad Tesla Model X sålde förra året.

Sen om de lyckas sälja och leverera 60 000 e-tron med varianter årligen har ju absolut att göra med konkurrenskraften och kunders vilja att gå över till eldrivet.
Det är en sak att producera bilarna, en helt annan att producera batterierna. Vilket de nu börjar märka..

60000 bilar om året tror jag inte ens de själva trodde på.
Q7 är både större och billigare. Model X är också större, betydligt snabbare och mer ”avantgarde”.

Nä jag tror som sagt etron blir ungefär som iPace, hyfsat bortglömd om nått år.

Med det sagt betyder det inte att det är en dålig bil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
vigge50
Inlägg: 7517
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av vigge50 »

Mr S skrev:
vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
Audi har problem att få tillräckligt med batterier från LG, produktionen ligger tydligen fortfarande på 150 eTron per vecka jämfört med den planerade takten av 300 per vecka.

https://www.mestmotor.se/recharge/artik ... eranserna/

Nämen? Det hade vi ju aldrig gissat. :)
Det som förvånar mig en del är att enligt artikeln så är den planerade produktion 300 i veckan, hade Audi verkligen inte tänkt producera fler än 15 000 om året?
Som vanligt klarar inte mestmotor citera korrekt. De hänvisar till och med till en originalartikel och där står det:

Audi is reportedly having problems with the battery supply from the supplier LG Chem for their electric e-tron. Audi is therefore currently only able to produce about half of the originally announced 300 e-tron units per day at its plant in Brussels.
Okej. det låter helt klart betydligt rimligare.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Geni87 skrev:
taliz skrev:
etron har nog aldrig varit tänkt att bli nån volymbil.
Den är inte tillräckligt konkurrenskraftig för det, och det vet nog Audi mycket väl om.
Den är ett första testskott och säkert, likt Kia och Hyundai, tänkt att användas för att få ner snittutsläppen på koncernnivå.
Jämför vi inte äpplen och flodhästar nu? En stor SUV för runt miljonen är aldrig tänkt att bli en volymbil, inte utanför sitt segment iaf. ;) Audi har enligt uppgift kapacitet för att tillverka 400 elmaskiner per dag (med befintliga produktionslinor), så om man antar att de har dimensionerat den produktionen efter en tänkt produktionsvolym av bilar ger det ca 60 000 fyrhjulsdrivna elbilar årligen. Det är ungefär samma volym som Q7 säljer årligen, och strax över vad Tesla Model X sålde förra året.

Sen om de lyckas sälja och leverera 60 000 e-tron med varianter årligen har ju absolut att göra med konkurrenskraften och kunders vilja att gå över till eldrivet.
Det är en sak att producera bilarna, en helt annan att producera batterierna. Vilket de nu börjar märka..

60000 bilar om året tror jag inte ens de själva trodde på.
Q7 är både större och billigare. Model X är också större, betydligt snabbare och mer ”avantgarde”.

Nä jag tror som sagt etron blir ungefär som iPace, hyfsat bortglömd om nått år.

Med det sagt betyder det inte att det är en dålig bil.
Ja självklart? Bilar i den här klassen är fortfarande inga volymbilar. Vad Audi har trott kan vi ju bara spekulera i men redan dagens halverade takt på 150 bilar om dagen är rätt nära 60 000 bilar årligen så helt off verkar det inte vara.

Det stämmer också ganska väl med att de har 20 000 beställningar och att väntetiden om man beställer en idag är ca 5 månader.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
kangru
Teslaägare
Inlägg: 1101
Blev medlem: 08 aug 2015 13:57
Ort: Uppsala

Re: Audi e-tron

Inlägg av kangru »

kangru skrev:
Nu har jag provkört e-tron i Uppsala idag: Bra bil, bra ihopskruvad, frunken är liten och förvånansvärt dålig kvalitet på material osv. Väldigt bra ljudbild och inget störande ljud ifrån vägen, inte heller i högre farter. Inte långsam men inte Tesla-snabb i 0-80. Mellan 90-170 är den snabbare än min 85D. Dvs den är växlad för bra respons i 80-200 och inte mellan 0-80 även om den är responsiv där också. MMI systemet suger svettiga kameler genom väldigt tunna sugrör, helt värdelöst. Förbrukningen/räckvidd verkar vara ungefär så dålig som man tror, dvs du kommer ungefär som en X60 eller X75. Det kombinerat med dagens dåliga laddnätverk och dåligt MMI så är det en dealbreaker för långresor. När Ionity kommer ut med fler laddare och framförallt fler på samma plats för att undvika risken för kö så blir det en annan diskussion. Fick inte riktigt Audis laneassist att funka så kan inte säga något om det. Bilen hade ingen re-gen påslagen och varesig jag eller Audisäljaren hittade hur det slogs på i MMI systemet, ville testa om buggen som Tesla-Björn har triggat som gör att lane-assists triggar att re-gen går tillbaka till 0 när den slås av är fixad eller ej (Dvs hur agila är Audi är på att fixa och trycka ut bugfixar) men kunde inte testa det.

Bilen känns mer som en A6 alltrack än en mindre SUV som det är, bilens proportioner lurar ögat och sen är stabiliteten bra i bilen så den får inte en SUV typ av gång.

På Operationell leasing verkar VW Finans erbjuda 45% restvärde vilket ger en leasing på ungefär 10k/månad ex moms för 36mån.

Hade jag varit på jakt efter en ny Audi så hade detta varit ett givet val i sitt prissegment. För mig var det kul att testa men inget som jag kommer fundera på att köpa.
Jag har pratat med Audi om deras hemsida och den beräkning som görs där för räckvidd och att man inte kan se vilka parametrar som används. Fick nu detta svar:

----------
Hejsan Per,

Nu har jag fått svar från våra produktspecialister angående dina frågor om nya Audi E-Tron. Anledningen till dröjsmålet är att vi väntar svar från fabriken på vad den exakta hastigheten för motorvägskörningen, så det får vi återkomma med när vi får svar därifrån, men svar på resterande frågor följer här nedan:
Kalkylatorn ger bara en generell indikation om vilka faktorer som påverkar räckvidden. Som van elbils-/Teslaförare är det naturligtvis faktorer som redan är kända för dig. Generellt så är värdena beräknade på högre snitthastigheter för både landsväg och motorväg än vad vi har i Sverige.

Begränsningen på hemsidan kommer lösa sig inom kort. Beskrivningarna för info knapparna är:

Körläge: Efter start befinner sig systemet alltid i läget AUTO, som ger en balans mellan prestanda bränsleförbrukning & räckvidd. Läget EFFICIENCY ställer in motorn, luftkonditioneringen och tillvalet adaptiv farthållare eller farthållaren på att använda mer effektiva grundinställningar vilket ger en längre räckvidd. Om ECO-parametern valts stängs luftkonditionering och värme av.

Körprofil: de tre körprofilerna ”Stad”, ”Landsvägskörning” eller ”Motorvägskörning” visar typiska användningsområden. Körprofilen Stad omfattar körning i stadsmiljö och kännetecknas av frekventa rekuperationsfaser till stillastående.

Förutom de frekventa inbromsningarna tar systemet även hänsyn till de typiska körhastigheterna mellan 0 och 50 km/h. Landsvägsprofilen täcker körning med en relativt konstant hastighet på 100 km/h och vid behov körning dr bilen klättrar i höjd. Motorvägskörning å andra sidan högre hastigheter, acceleration och omkörningar.

Audi e-tron är byggd för att klara både hög värme och sträng kyla, men vi har ännu inte några tester inom detta verktyg som gjorts av fabriken. När det kommer till batteritillgång är det precis som du skriver, att man i dagsläget redovisar full batterikapacitet, en del av batteriet topp respektive botten är begränsade ca 12% bortfaller. Detta är delvis för att bibehålla livslängden och en del av reserven. Audi e-trons batteri är också byggt för att klara full laddeffekt upp till 80%, vilket gör att det går snabbare att fylla än många elbilar på marknaden.

Vår egen än så länge begränsade erfarenhet är att förbrukningen har varit ca 25-26 kW/h vid körning till fjällen på snöigt väglag och ca -5 grader, men här påverkar givetvis däcksstorlek, takbox, hastighet, andel motorvägskörning, antal passagerare etc.

Flera oberoende tester är på gång och våra återförsäljare har nu fått hem sina bilar så vi rekommenderar dig att komma in och provköra Audi e-tron och bilda dig din egen uppfattning.

Här kan du även läsa mer om batteriets uppbyggnad m.m. https://www.e-tron.audi/en

Vi hör av oss så fort vi får svar på frågan om motorvägskörning också, och ha en fin kväll!

Med vänliga hälsningar
XXXXXXXX
Audi Kundservice
---------------------

Om det stämmer att 12% av batteriet ligger som buffert så blir det 83,6kWh att använda vilket verkar stämma bra med vad som är testat av andra. Skulle det sedan stämma som dem säger att körning till fjällen ligger på 25-26kWh/100km så blir det strax över 30mils räckvidd, inte så mycket annorlunda i praktiken mot en S eller X med full packning (om det är motsvarande packning mm), dock ger ju problemet med laddning en helt annan totalupplevelse just nu tills Ionity har byggt ut Dvs det verkar som om Audi's egen uträknare är lite för pessimistisk vilket är lite spännande.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare
Inlägg: 216
Blev medlem: 29 jul 2018 14:45

Re: Audi e-tron

Inlägg av Mr S »

Om det stämmer att 12% av batteriet ligger som buffert så blir det 83,6kWh att använda vilket verkar stämma bra med vad som är testat av andra. Skulle det sedan stämma som dem säger att körning till fjällen ligger på 25-26kWh/100km så blir det strax över 30mils räckvidd, inte så mycket annorlunda i praktiken mot en S eller X med full packning (om det är motsvarande packning mm), dock ger ju problemet med laddning en helt annan totalupplevelse just nu tills Ionity har byggt ut Dvs det verkar som om Audi's egen uträknare är lite för pessimistisk vilket är lite spännande.
Här kommer en rapport från en som fått sin e-tron och som kört bilen i normalt bruk och inte i testsyfte.
55819027_10157058115989354_6467285707625857024_n.jpg

Nu till min nya E-tron, har nu kört 800km och jag kan bara säga att den motsvarar alla förväntningar. Tyst, effektstark och en fröjd att köra! Jag har en Advanced med NV och komfortnyckel som lite större tillägg. Kvalitén är genuint Audi och som gammal Audipilot känner man igen sig i kabinen
Summering av min hemresa idag:
Vaknade med -3 grader och värmde bilen 30min innan avfärd. Kör med dubbdäck och tur var väl det då dagsmejan från igår hade frusit på vägbanan. Hem använde jag den Adaptiva farthållaren och Drive Lane Assist säkert 90% av resan. Körde 310km och utvärdering ser ni på 1:a bilden. Helt ovetenskaplig bedömning men jag är nöjd 22,4kwh/100km. Och att ha 68km kvar är väl bra med tanke på att jag värmde spisen 30min innan avfärd! Nu ska det bli skönt att sätta på sommasulor!
Ang laddning så startade jag ett BEE abonnemang och det fanns 50kw stolpar på var 10:e mil i Dalarna.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

kangru skrev:
Om det stämmer att 12% av batteriet ligger som buffert så blir det 83,6kWh att använda vilket verkar stämma bra med vad som är testat av andra. ... Dvs det verkar som om Audi's egen uträknare är lite för pessimistisk vilket är lite spännande.
Ja, den användbara kapaciteten är 88%. I botten ligger en buffert på 8% och resterande 4% ligger i toppen.
...
Inte så konstigt att de vill ligga på den säkra sidan. Dålig publicitet och en massa skriverier om att Audi blåljuger med räckvidden är troligen det sista de vill ha. Samtidigt är det en balansgång, för nu får de istället dålig publicitet för att folk får för sig att bilen är för törstig med för dålig räckvidd som följd, vilket den kanske inte alls är.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
kangru skrev:
Om det stämmer att 12% av batteriet ligger som buffert så blir det 83,6kWh att använda vilket verkar stämma bra med vad som är testat av andra. ... Dvs det verkar som om Audi's egen uträknare är lite för pessimistisk vilket är lite spännande.
Ja, den användbara kapaciteten är 88%. I botten ligger en buffert på 8% och resterande 4% ligger i toppen.
...
Inte så konstigt att de vill ligga på den säkra sidan. Dålig publicitet och en massa skriverier om att Audi blåljuger med räckvidden är troligen det sista de vill ha. Samtidigt är det en balansgång, för nu får de istället dålig publicitet för att folk får för sig att bilen är för törstig med för dålig räckvidd som följd, vilket den kanske inte alls är.
Det är ju inte omöjligt att Audi väljer att ha lite mer marginal för att senare ha möjlighet att skicka ut en mjukvaruuppdatering när de har mer kött på benen i form av insamlad data från kundbilar.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Mr S skrev:
Om det stämmer att 12% av batteriet ligger som buffert så blir det 83,6kWh att använda vilket verkar stämma bra med vad som är testat av andra. Skulle det sedan stämma som dem säger att körning till fjällen ligger på 25-26kWh/100km så blir det strax över 30mils räckvidd, inte så mycket annorlunda i praktiken mot en S eller X med full packning (om det är motsvarande packning mm), dock ger ju problemet med laddning en helt annan totalupplevelse just nu tills Ionity har byggt ut Dvs det verkar som om Audi's egen uträknare är lite för pessimistisk vilket är lite spännande.
Här kommer en rapport från en som fått sin e-tron och som kört bilen i normalt bruk och inte i testsyfte.
55819027_10157058115989354_6467285707625857024_n.jpg

Nu till min nya E-tron, har nu kört 800km och jag kan bara säga att den motsvarar alla förväntningar. Tyst, effektstark och en fröjd att köra! Jag har en Advanced med NV och komfortnyckel som lite större tillägg. Kvalitén är genuint Audi och som gammal Audipilot känner man igen sig i kabinen
Summering av min hemresa idag:
Vaknade med -3 grader och värmde bilen 30min innan avfärd. Kör med dubbdäck och tur var väl det då dagsmejan från igår hade frusit på vägbanan. Hem använde jag den Adaptiva farthållaren och Drive Lane Assist säkert 90% av resan. Körde 310km och utvärdering ser ni på 1:a bilden. Helt ovetenskaplig bedömning men jag är nöjd 22,4kwh/100km. Och att ha 68km kvar är väl bra med tanke på att jag värmde spisen 30min innan avfärd! Nu ska det bli skönt att sätta på sommasulor!
Ang laddning så startade jag ett BEE abonnemang och det fanns 50kw stolpar på var 10:e mil i Dalarna.
77kmh i snitt. Funkar nog bra i Norge med tanke på hastighetsgränserna där. :D

En eNiro lär vara betydligt trevligare på långresa om man är tvungen att förlita sig på 50kw laddare.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Lite pest eller kolera egentligen. :D

eTron = åka premium men tvingas vänta tusen år på laddning

eNiro = åka budget men så snålt att 50kw inte är ett jätteproblem
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
77kmh i snitt. Funkar nog bra i Norge med tanke på hastighetsgränserna där. :D
Den diskussionen har vi haft för ett tag sedan på ett annat ställe, men jag gav upp att argumentera emot. 77km/h som snitthastighet är i själva verket ganska bra.
Bilarna börjar räka så fort man startar tändningen, och snitthastigheten faller som en sten så fort bilen står still i några minuter. Jag brukar aldrig nollställa snitträknaren på mina bilar och jag brukar ligga runt 65km/h i medelhastighet. Då kör jag enbart landsväg och lite motorväg, så gott som aldrig i stadstrafik. Jag kör alltså med en "upplevd" snitthastighet runt 90km/h men bilen tycker alltså som sagt att det är 65.
Jag antar att jag skulle behöva köra bra mycket fortare på landsvägen för att komma upp i 77 i medel.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Ja landsvägshastighet är det.
De flesta HPC planeras väl utmed motorvägarna...

(dvs med en så törstig bil lär det bli fortsatt jobbigt om man kör långt och mycket landsväg)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Geni87
Inlägg: 1728
Blev medlem: 19 nov 2017 13:04
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

taliz skrev:
Ja landsvägshastighet är det.
De flesta HPC planeras väl utmed motorvägarna...
Njaa, andelen motorvägar i Sverige är väldigt liten. Det som avgör vart de placeras bör vara trafikflöde och avstånd mellan laddarna snarare än hur många filer vägen har, och det bekräftas ju också om man jämför en karta över Sveriges motorvägar (grönt) med Ionitys första utbyggnadsfas. Känns som ganska sällan man kör >30 mil i sträck utan att passera i närheten av en HPC. Men det gäller ju såklart inte idag utan när utbyggnaden har nått längre, men Ionity har bra fart nu igen.

Bild

Bild
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

Jag har varit och spionerat lite om min bil kanske redan har kommit till återförsäljaren, och visst stod det en e-tron utan skyltar på parkeringen. Tyvärr inte min. Den beräknade dagen för ankomst hos åf verkar ha ändrats i sista sekund. Det blir nästa vecka eller nåt.
Min kära sambo har av någon för mig helt obegriplig anledning fastnat för bensin-Q2:an vi hade som lånebil i några dagar i väntan på e-tron. Nu är e-Golfen plötsligt inte riktigt så bra längre. Och nu ska hon låna den igen och åka till Danmark med den. Troligen är hon än mer förtjust i bilen efter en sådan resa. Jag fattar nada. Mitt tjat om att den låter som en traktor, luktar som fan och är fullkomligt orkeslös verkar inte göra nåt större intryck på henne. Jag hoppas att det är någon form av tillfällig förvirring. Annars kan det bli riktigt jobbigt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av sanderik »

Har just nu en låne-e-tron hemma för jämförelse mot teslan. Har inte hunnit köra så mycket än men kvällen är ju ung! Spontana känslan är att den känns otroligt solid, en riktig tysk således!

Har gjort "barnstolstest" och kommer fram till att min befintliga S ger bättre baksäteskomfort. Har nämligen 3 barn vilket skapar behov av en bälteskudde och två stolar och oavsett bil är det omöjligt att få in alla dessa i baksätet. Lösningen är en vuxen i mitten bak...

Det verkar som att den enda elbilen som är optimal för vår familjekonstellation är model X så det får nog bli en 7-sitsig sådan istället!
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Jag har varit och spionerat lite om min bil kanske redan har kommit till återförsäljaren, och visst stod det en e-tron utan skyltar på parkeringen. Tyvärr inte min. Den beräknade dagen för ankomst hos åf verkar ha ändrats i sista sekund. Det blir nästa vecka eller nåt.
Min kära sambo har av någon för mig helt obegriplig anledning fastnat för bensin-Q2:an vi hade som lånebil i några dagar i väntan på e-tron. Nu är e-Golfen plötsligt inte riktigt så bra längre. Och nu ska hon låna den igen och åka till Danmark med den. Troligen är hon än mer förtjust i bilen efter en sådan resa. Jag fattar nada. Mitt tjat om att den låter som en traktor, luktar som fan och är fullkomligt orkeslös verkar inte göra nåt större intryck på henne. Jag hoppas att det är någon form av tillfällig förvirring. Annars kan det bli riktigt jobbigt.
I en Q2 sitter man väl betydligt högre än i en golf? Kanske har med det att göra? Många kvinnor(och män..) gillar det...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mati
elbilist
Inlägg: 17033
Blev medlem: 22 mar 2016 10:08
Ort: Götene

Re: Audi e-tron

Inlägg av mati »

taliz skrev:
I en Q2 sitter man väl betydligt högre än i en golf? Kanske har med det att göra? Många kvinnor(och män..) gillar det...
Troligen, hon nämnde nåt sånt. Men ändå. Vi jämför här med en bil som ger en känsla av att vara utvecklad på 1900-talet. Manuell låda, ingen pekskärm, ingen backkamera, analoga instrument, ingen navigator, bara en slö bensinmotor som brummar hela tiden. Även om jag får villigt erkänna att den är otroligt snål, under halvlitern milen.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 12036
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Audi e-tron

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
taliz skrev:
I en Q2 sitter man väl betydligt högre än i en golf? Kanske har med det att göra? Många kvinnor(och män..) gillar det...
Troligen, hon nämnde nåt sånt. Men ändå. Vi jämför här med en bil som ger en känsla av att vara utvecklad på 1900-talet. Manuell låda, ingen pekskärm, ingen backkamera, analoga instrument, ingen navigator, bara en slö bensinmotor som brummar hela tiden. Även om jag får villigt erkänna att den är otroligt snål, under halvlitern milen.
Får byta eGolfen mot en Kona electric.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Foluke
Teslaägare
Inlägg: 999
Blev medlem: 05 nov 2015 21:54
Ort: Frufällan

Re: Audi e-tron

Inlägg av Foluke »

HelectriC skrev:
mati skrev:
taliz skrev:
I en Q2 sitter man väl betydligt högre än i en golf? Kanske har med det att göra? Många kvinnor(och män..) gillar det...
Troligen, hon nämnde nåt sånt. Men ändå. Vi jämför här med en bil som ger en känsla av att vara utvecklad på 1900-talet. Manuell låda, ingen pekskärm, ingen backkamera, analoga instrument, ingen navigator, bara en slö bensinmotor som brummar hela tiden. Även om jag får villigt erkänna att den är otroligt snål, under halvlitern milen.
Får byta eGolfen mot en Kona electric.
Eller hon kör eTron och du eGolfen' :D
Model S P85D,
Användarvisningsbild
sanderik
Teslaägare
Inlägg: 43
Blev medlem: 03 jan 2016 15:15

Re: Audi e-tron

Inlägg av sanderik »

Mina intryck efter några mil:
# fantastiskt tyst och stabil i hög fart
# de haptiska skärmarna ger bra känsla
# kvalitets och detaljkänslan är på topp
# ligger fint på vägen och bra återkoppling i styrningen, dvs inget suv-svaj

MEN
#Hur kan en så stor bil utvändigt vara så liten invändigt, litet bagage och för smalt baksätet för att sitta 3! För att citera en medpassagerare; "som en a6 allroad på anabola!"
#blev inte kompis med regenereringen. Känns som att inställningen nollades varje gång och man fick jobba med spakarna vid ratten hela tiden. Någon som vet om man kan ändra default-läget?

Slutsats
Hade jag haft två barn skulle det bli köp! Nu är jag mer tveksam...

Någon i Jönköping med en modell X som vill göra en IRL jämförelse idag?
Skriv svar