Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Oykkh47

Re: Audi e-tron

Inlägg av Oykkh47 »

Kommer ni ihåg när man kunde börja förboka Audi E-tron??
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
Fast vi har ju haft e-Golfen i ganska exakt ett år nu, och vi har båda tyckt jättemycket om den. Det var aldrig tal om att den skulle bytas bort eller att den skulle vara dålig på något sätt. Tvärtom. Det handlar i hennes fall inte om att hon inte vill ha en elbil. Det är snarare så att det inte spelar någon roll för henne vilken drivlina bilen har. Det är i det här fallet bara så att hon plötsligt har fastat för Audi och att hon anser att den är bättre/finare/exklusivare än en VW. Helt irrationellt. Jag tror i alla fall att det är anledningen. Hon verkar inte heller bry sig om att hennes Golf har all utrustning man kan tänka sig medan den där Audin inte ens har en backkamera. Teslan körde hon för den delen nästan aldrig.
Audi-effekten? Har lite samma läge efter vår provkörning. Vi är ju också väldigt nöjda eGolf-ägare tills vi provkörde en e-tron. Själv var jag helt opåverkad av e-tron och fick inga som helst köp-vibbar (förlåt) men efter provkörningen anser nu hon att eGolfen inte riktigt håller måttet.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

mans71 skrev:
Audi-effekten? Har lite samma läge efter vår provkörning. Vi är ju också väldigt nöjda eGolf-ägare tills vi provkörde en e-tron. Själv var jag helt opåverkad av e-tron och fick inga som helst köp-vibbar (förlåt) men efter provkörningen anser nu hon att eGolfen inte riktigt håller måttet.
Kan vara så. Kanske nåt kvinnorelaterat? Anledningen till att jag köpte en e-tron är att den går på el, att verkstan/återförsäljaren finns ett stenkast bort och att man kan dra släp med den. Det är mina enkla grundkrav för en bil. Utan alla dessa tre faktorer hade jag inte velat ha den. Och det är enda bilen som uppfyller dessa krav just nu. Naturligtvis är det en jättefin bil, men jag skiter fullständigt i märkesemblemen på huven. Jag går inte igång på sånt. Jag tycker tvärtom att den egentligen är alldeles för fin och exklusiv för mig. Lite samma problem hade jag redan med Teslan. Det kanske låter konstigt men jag tycker det är "fel" att jag åker omkring i en bil som är dubbelt så dyr som kåken jag bor i och tio gånger så dyr som de flesta andra bilar som körs av mina grannar. Den sticker ut för mycket (fast mindre än en Tesla kanske?) Men sån är jag. Och jag får inte mycket förståelse för den inställningen kan jag säga.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

mati skrev:
Men sån är jag. Och jag får inte mycket förståelse för den inställningen kan jag säga.
Du kan få förståelse härifrån, om det är till någon tröst. :)
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

mati skrev:
mans71 skrev:
Kan vara så. Kanske nåt kvinnorelaterat? Anledningen till att jag köpte en e-tron är att den går på el, att verkstan/återförsäljaren finns ett stenkast bort och att man kan dra släp med den. Det är mina enkla grundkrav för en bil. Utan alla dessa tre faktorer hade jag inte velat ha den. Och det är enda bilen som uppfyller dessa krav just nu. Naturligtvis är det en jättefin bil, men jag skiter fullständigt i märkesemblemen på huven. Jag går inte igång på sånt. Jag tycker tvärtom att den egentligen är alldeles för fin och exklusiv för mig. Lite samma problem hade jag redan med Teslan. Det kanske låter konstigt men jag tycker det är "fel" att jag åker omkring i en bil som är dubbelt så dyr som kåken jag bor i och tio gånger så dyr som de flesta andra bilar som körs av mina grannar. Den sticker ut för mycket (fast mindre än en Tesla kanske?) Men sån är jag. Och jag får inte mycket förståelse för den inställningen kan jag säga.
Ja visst hade det underlättat med verkstaden runt hörnet istället för 30 mil bort. Själv tycker jag det är lite kul att Teslan syns lite för den väcker frågor och nyfikenhet hos andra och det är ju en bra grej tänker jag.
Model S P85DL+
Range Rover SDV8 Autobiography - offline, o-smart, mekanisk, skönt
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HenrikC skrev:
Ryck på axlarna och lägg energin på något roligare istället. Det är ju hon som ska köra bilen. Jag brukar säga att man måste vara entusiast för att köra elbil idag. Om tio år måste man istället vara entusiast för att köra bensinbil. Nästa gång hon byter bil finns det ännu bättre elbilar.
Jag håller inte med. För en del är det säkert sant att en elbil är för krånglig. Men för oss har elbilarna faktiskt gjort livet enklare. Vi kör väldigt sällan längre än några mil förutom någon enstaka resa någon gång per år. Det är jämföreslevis opraktiskt med bensinbilar eftersom det är över en mil till närmsta mack där vi bor. Min sambo tycker inte att det är krångligt. När vi beställde e-tron var det faktiskt hon som sa att det inte är så viktigt vilken räckvidd bilen har, man kan ju ladda på vägen. Och det är helt sant för vår del.
Nej, det här handlar bara om att märkesfixerigen på nåt vis påverkar förståndet. Hon har helt enkelt glömt hur olyxigt det är att tvingas köra bensinbil varje dag. Hon ska åka till Danmark med bensinbilen nu. Jag hoppas att hon vaknar upp. Senast vid bensinmacken när hon blir påmind om vad det kostar att tanka. Soppan får hon ju står för själv.
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

mati skrev:
HenrikC skrev:
Ryck på axlarna och lägg energin på något roligare istället. Det är ju hon som ska köra bilen. Jag brukar säga att man måste vara entusiast för att köra elbil idag. Om tio år måste man istället vara entusiast för att köra bensinbil. Nästa gång hon byter bil finns det ännu bättre elbilar.
Jag håller inte med. För en del är det säkert sant att en elbil är för krånglig. Men för oss har elbilarna faktiskt gjort livet enklare. Vi kör väldigt sällan längre än några mil förutom någon enstaka resa någon gång per år. Det är jämföreslevis opraktiskt med bensinbilar eftersom det är över en mil till närmsta mack där vi bor. Min sambo tycker inte att det är krångligt. När vi beställde e-tron var det faktiskt hon som sa att det inte är så viktigt vilken räckvidd bilen har, man kan ju ladda på vägen. Och det är helt sant för vår del.
Nej, det här handlar bara om att märkesfixerigen på nåt vis påverkar förståndet. Hon har helt enkelt glömt hur olyxigt det är att tvingas köra bensinbil varje dag. Hon ska åka till Danmark med bensinbilen nu. Jag hoppas att hon vaknar upp. Senast vid bensinmacken när hon blir påmind om vad det kostar att tanka. Soppan får hon ju står för själv.
Om bensin/el inte spelar någon roll för henne kanske det är bättre att fokusera på de andra fördelarna med golfen. Om golfen har en massa bra tillval som saknas på Audi kanske det är bättre att fokusera på det snarare än fördelarna med el?
Verdi

Inlägg av Verdi »

Förslag på ny naturlag: "Summan av matis problem är konstant". :lol:
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Oykkh47 skrev:
Jag vet inte exakta datumet men jag kontaktade Audi 16 Mars 2018 och då hade de öppnat för förbokningar i varje fall.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Förslag på ny naturlag: "Summan av matis problem är konstant". :lol:
Haha. Men egentligen är det inget problem, eftersom det i slutändan är en ekonomisk fråga vilket innebär att det är jag som ska betala. Det är alltså jag som bestämmer och därmed är problemet ur världen. Men det hade ju varit roligare att slippa diskutera en fråga som redan är utredd.
Som andra redan var inne på så försvinner kanske de mörka tankarna när vi har fått vår nya bil och hon får köra med den varje dag.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Legato skrev:
För mig känns det ganska relevant i sammanhanget att ni ägt en elbil som ni båda avskydde om jag förstått det rätt. Du har tidigare skrivit att du ofta hade ont i magen pga ägandet av Teslan Mati. Med den upplevelsen i bagaget så tycker jag inte det känns så förvånande att din fru inte (längre?) tycker en elbil är det självklara valet.
Fast vi har ju haft e-Golfen i ganska exakt ett år nu, och vi har båda tyckt jättemycket om den. Det var aldrig tal om att den skulle bytas bort eller att den skulle vara dålig på något sätt. Tvärtom. Det handlar i hennes fall inte om att hon inte vill ha en elbil. Det är snarare så att det inte spelar någon roll för henne vilken drivlina bilen har. Det är i det här fallet bara så att hon plötsligt har fastat för Audi och att hon anser att den är bättre/finare/exklusivare än en VW. Helt irrationellt. Jag tror i alla fall att det är anledningen. Hon verkar inte heller bry sig om att hennes Golf har all utrustning man kan tänka sig medan den där Audin inte ens har en backkamera. Teslan körde hon för den delen nästan aldrig. Hon brydde sig inte om den alls mer än att hon nog tyckte att det var häftigt att vi hade en Tesla. Men om den hade gått på diesel eller koskit hade det inte spelat någon som helst roll för henne. Jag har många gånger påpekat att Tesla är naturligtvis bara ett intressant märke just eftersom de bygger elbilar. En dieseldriven Model S hade man ju inte velat ha. Men det argumentet förstod hon aldrig.
Det är okej för mig att alla inte har samma elbilsintresse som jag har. Det som däremot stör mig så in i norden är att hon inte verkar bry sig eller vilja förstå att jag känner mig förolämpad när hon plötsligt vill ha en bil som hon vet att jag kommer hata som pesten. Också med tanke på hur mycket jag har jobbat för att äntligen kunna byta bort sista bensinbilen mot e-Golfen.
Jag är lite frustrerad just nu.... :(
Förlåt men låter inte som du älskar din fru och att du är väldigt egoistisk. Du förklarar att hon inte inte trivs med elbil och inte verkar bry sig om utrustning heller. Men du vill tvinga henne att fortsätta åka elbil pga att du mår dåligt utav fossilbil. Men att hon kanske känner lika av att åka elbil är okej?
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Stevvee skrev:
mati skrev:
Fast vi har ju haft e-Golfen i ganska exakt ett år nu, och vi har båda tyckt jättemycket om den. Det var aldrig tal om att den skulle bytas bort eller att den skulle vara dålig på något sätt. Tvärtom. Det handlar i hennes fall inte om att hon inte vill ha en elbil.
Förlåt men låter inte som du älskar din fru och att du är väldigt egoistisk. Du förklarar att hon inte inte trivs med elbil och inte verkar bry sig om utrustning heller. Men du vill tvinga henne att fortsätta åka elbil pga att du mår dåligt utav fossilbil. Men att hon kanske känner lika av att åka elbil är okej?
Du borde nog läsa inlägget igen.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Byta bil eller fru det är frågan. Prioritera rätt för sjutton gubbar. :roll:
Verdi

Inlägg av Verdi »

Om ni säljer eGolfen så behöver ju inte den totala mängden eldrivna mil minska. Tvärtom. Den som köper den kanske kör mer än din fru? Då blir det ändå en miljövinst ur ett nationellt och globalt perspektiv.
Användarvisningsbild
Mr S
Teslaägare

Inlägg av Mr S »

Delta skrev:
Jag har haft tur som har en fru som vill ha elbil lika mycket som jag. :)

Längtar så efter vår e-tron som kommer vecka 21. Efter att testkört den känns vår XC90 T8 som en traktor, i alla fall när förbränningsmotorn går igång.
Tesla Model Y Long Range
Trina Solar / SolarEdge - 8,26 kW Solcellsanläggning
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

Mr S skrev:
Delta skrev:
Jag har haft tur som har en fru som vill ha elbil lika mycket som jag. :)

Längtar så efter vår e-tron som kommer vecka 21. Efter att testkört den känns vår XC90 T8 som en traktor, i alla fall när förbränningsmotorn går igång.
Intressant läsning, hör du när motorn går igång ? För jag märker inte direkt det i våran T8.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Verdi skrev:
Om ni säljer eGolfen så behöver ju inte den totala mängden eldrivna mil minska. Tvärtom. Den som köper den kanske kör mer än din fru? Då blir det ändå en miljövinst ur ett nationellt och globalt perspektiv.
Hon har kört 3000 mil på ett år i e-Golfen. Det är väl inte så lite. Och som sagt, hon tycker/tyckte ju om den. Och hon tog idag som självklart e-Golfen till jobbet, trots att låne-Q2:an står här hemma. Sååå bra kan den alltså inte vara. Jag hade ju tagit den bilen jag tycker bäst om. Som sagt, det är så irrationellt att jag hoppas att det går över av sig självt. Man har väl förstått att allt inte går att förklara med logik.
Oykkh47

Inlägg av Oykkh47 »

Muhlegg skrev:
Oykkh47 skrev:
Jag vet inte exakta datumet men jag kontaktade Audi 16 Mars 2018 och då hade de öppnat för förbokningar i varje fall.
Ok Tack för svar. Så i mars 2018. Så ett år tog det då från bokningarna började till att kundbilar rullade ut... Är det en first edition modell av E-tron man fick??
Muhlegg
elbilist

Inlägg av Muhlegg »

Oykkh47 skrev:
Muhlegg skrev:
Oykkh47 skrev:
Ok Tack för svar. Så i mars 2018. Så ett år tog det då från bokningarna började till att kundbilar rullade ut... Är det en first edition modell av E-tron man fick??
Nej, i Sverige lanserades ingen First Edition vad jag vet. Det var de vanliga tillvalspaketen som var tillgängliga.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

https://audiclubna.org/etron/2019/04/02 ... ule-spied/

Detta kanske är lösningen för dig Mati :D
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Oykkh47

Inlägg av Oykkh47 »

Varför vill man bara sälja den i kina?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

mati skrev:
Verdi skrev:
Hon har kört 3000 mil på ett år i e-Golfen. Det är väl inte så lite. Och som sagt, hon tycker/tyckte ju om den. Och hon tog idag som självklart e-Golfen till jobbet, trots att låne-Q2:an står här hemma. Sååå bra kan den alltså inte vara. Jag hade ju tagit den bilen jag tycker bäst om. Som sagt, det är så irrationellt att jag hoppas att det går över av sig självt. Man har väl förstått att allt inte går att förklara med logik.
Q2an kanske behöver tankas? :D
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Oykkh47 skrev:
Antagligen har man begränsad produktionskapacitet, och elbilar är extra viktigt i Kina.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Oykkh47 skrev:

Den byggs antagligen i Kina och den bedöms väl ha störst lönsamhet där. Produktionskapaciteten är säkert väldigt begränsad så de räcker inte world wide.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Kina har väl något slags ”kvotsystem” som man dessutom håller på skruva åt? Där man måste sälja visst andel elbilar (10-12%?) för att få sälja de vanliga/slippa straffavgifter? Någon annan vet säkert mer om det.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Skriv svar