Ni som beställt MYP

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Old_O
Teslaägare

Re: Ni som beställt MYP

Inlägg av Old_O »

Sålde min bil i slutet av Januari när jag tyckte allt började kännas nära. Sedan kom oviss väntan på fabrikens öppnande, Krig i Ukraina, Fler nedstängningar i Kina, Än mer logistikproblem, Mer utbredd komponentbrist och fortsatt radiotystnad runt bilen. Ett datum som gick att planera runt hade varit önskvärt.
=========
MYP-Pilot
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare

Inlägg av martinot »

Old_O skrev:
Sålde min bil i slutet av Januari när jag tyckte allt började kännas nära. Sedan kom oviss väntan på fabrikens öppnande, Krig i Ukraina, Fler nedstängningar i Kina, Än mer logistikproblem, Mer utbredd komponentbrist och fortsatt radiotystnad runt bilen. Ett datum som gick att planera runt hade varit önskvärt.
Misstänker att även Tesla (och för den delen alla övriga biltillverkare) skulle önska sig exakt det samma.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas230034

Inlägg av larjon »

Finns tyvärr hur många exempel som helst från amerikanska forum där datumen inte betyder någonting (två exempel här).
Det enda man kan göra är att stå med mössan i handen och vackert tacka när man väl får en bil verkar det som.
Ser fram emot att de styr upp sin kundservice i framtiden när andra biltillverkare kommer ikapp.
05D90C40-B385-41D5-B4C2-317A304D1946.jpeg
5CEEC6F3-995D-4423-96D2-F0D4255E4B62.jpeg
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Wedges skrev:
Jag fattar att ”alla” som har beställt en MYP inte hänger i diverse forum runt om i Europa, MEN vart tar alla bilar vägen som ständigt syns i alla drone videos på tuben???

Bilar står på rad, både svarta och vita, lastbilar kör från fabriken om och om igen…
Egentligen känns det som väldigt fjuttigt antal bilar om man tänker att dom ska spridas ut över
halva Europa typ…
Det står ju inte direkt tusentals på bilderna utan snarare tiotals, och det stämmer ju också bra
med den lilla information vi har om fabrikens kapacitet nu, dvs några hundra om dagen eller nåt sånt, om
ens det. Sen om det beror på brist på batterier eller själva fabriken hjälper ju ingen som väntar på sin bil
såklart, men det ”borde” rampas upp rejält snart gissar jag iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
tydollahbill

Inlägg av tydollahbill »

Beställde en grå MYP 24/2-22 och har uppskattad leverans i maj men det är väl inte så troligt att den ens är på gång. Funderar på att byta till svart för att öka chansen att få bilen innan 1 juli, finns det andra som har beställt en grå som går i samma tankar? Hur gör ni?
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

tydollahbill skrev:
Beställde en grå MYP 24/2-22 och har uppskattad leverans i maj men det är väl inte så troligt att den ens är på gång. Funderar på att byta till svart för att öka chansen att få bilen innan 1 juli, finns det andra som har beställt en grå som går i samma tankar? Hur gör ni?
Jag har beställt en svart i slutet av Mars och har fortfarande samma ETA som vid beställningen så inget har ändrats för mig..vet inte hur de funkar när man byter färg om de räknas från beställning eller när man gör bytet
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Enligt Tyska forumet har någon en teori
"Clauder
20 min
I think Tesla will fill up the backlog with cars from China. The plant in Grünheide cannot currently produce that many cars because the demand is simply too great. Everyone who has now received an email or the delivery date has changed to positive will receive an MYP from China."
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Så länge man får bonus och inbytes priset på min bil gäller kan jag vänta , någon som vet vad som händer med inbytespriset som är giltigt i 60 dagar.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Grodan
Teslaägare

Inlägg av Grodan »

Hur vet man om den kommer från Kina eller Tyskland?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Grodan skrev:
Hur vet man om den kommer från Kina eller Tyskland?
Det syns på VIN, men hittills gäller MYP = Tyskland, MYLR = Kina.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Krip77

Inlägg av Krip77 »

anna__ skrev:
"Clauder
20 min
I think Tesla will fill up the backlog with cars from China. The plant in Grünheide cannot currently produce that many cars because the demand is simply too great. Everyone who has now received an email or the delivery date has changed to positive will receive an MYP from China."
Tror tyvärr inte en sekund på att de sätter upp en P lina i Kina för att täcka upp behovet av MY P. Men tanke på alla problem med Corona i Kina skall man nog vara glad om de får ut några MY LR.
Användarvisningsbild
lakke
Teslaägare

Inlägg av lakke »

Krip77 skrev:
anna__ skrev:
"Clauder
20 min
Tror tyvärr inte en sekund på att de sätter upp en P lina i Kina för att täcka upp behovet av MY P. Men tanke på alla problem med Corona i Kina skall man nog vara glad om de får ut några MY LR.
I mitten av maj har dom planerat att va tillbaka till vanlig produktion i Shanghai. 80 procent nu. MYP görs ju i Shanghai redan. Men inte för Europa marknaden. Vore ju lätt att ändra för ett kvartal. Tror inte själv dom kommer göra så men hade nog ändå tagit en från Shanghai om det va alternativet för att få bilen snart
Model Y performance
Användarvisningsbild
kamger
Teslaägare

Inlägg av kamger »

EB08B9CB-16FF-482D-A15C-9196EB22074A.png
verkar som tyskarna får sina bilar iaf.

Från tysk tesla grupp på fb

beställt 22 mars och fick den i fredags.
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare

Inlägg av anna__ »

Ska bli intressant när VIN kommer iallafall...
75FA61AA-1D71-420D-A52D-08840EE72A72.jpeg
Robica

Inlägg av Robica »

Om det skulle vara så att det skulle komma MYP från kina, är det någon skillnad mot den som tillverkas i tyskland?
Nån som vet?
piespo

Inlägg av piespo »

Krip77

Inlägg av Krip77 »

Frågan är ju om de skiter i de svarta bilarna och istället tillverkar de vita bilarna nu istället. Så få kan det ju inte vara som har beställt svart så de är klara med alla svarta bilar. Känns verkligen skumt!
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Krip77 skrev:
Frågan är ju om de skiter i de svarta bilarna och istället tillverkar de vita bilarna nu istället. Så få kan det ju inte vara som har beställt svart så de är klara med alla svarta bilar. Känns verkligen skumt!
Slut på svart färg. ;)
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Krip77

Inlägg av Krip77 »

mikebike skrev:
Krip77 skrev:
Slut på svart färg. ;)
Ja man undrar ju!
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

Tror absolut inte att de kommer levereras några MYP från Shanghai, det är redan så insålt på att MYP är MiG, så då blir det nog många avbokningar, iallafall för mig (vit/svart).
Användarvisningsbild
Wedges
Teslaägare

Inlägg av Wedges »

För mig kvittar det, Shanghai eller Berlin, same same.
Ska ju inte prata med bilen :D

Men tror inte heller på att det skeppas MYP från Kina hit.
Nikohm

Inlägg av Nikohm »

Är väl hugget som stucket Berlin el Shanghai. Verkar det inte högra finish på Shanghai?
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag tar också gärna en MYP från Kina..

Bara den har hatthylla och samma ljudisolering som den från Tyskland..
Jjkalla

Inlägg av Jjkalla »

MYP MiC har andra stolar, fjädring samt ingen hatthylla. Ser inte att samma fabrik skulle tillverka P och LR olika.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Krip77 skrev:
mikebike skrev:
Krip77 skrev:
Slut på svart färg. ;)
Ja man undrar ju!
Kanske var det den svarta färgen som rann ut där på vägen…
Skriv svar