Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
Det har var väldigt bra för Tesla i deras förhandlingar med underleverantörer är jag rätt övertygad om. Volym är en väldigt viktig komponent för att få ned priset.
Helt avgörande med volym för att få ner priset tom vill jag påstå, utan volym är det helt kört. Enda sättet att komma runt är att gissa/hoppas på stor volym, dvs
att räkna på en stor volym men utan orderstock (very risky såklart, speciellt för tex Tesla kan jag tänka mig).
Undrar hur dom skulle agerat om dom fått tex under 100k bokningar...
Folk pratar ofta om att d e bra med en stor orderstock men kika bara på Scania. De hade en orderbok som var så välfylld att de hade flera års arbete. Sen kom kraschen o så försvann varenda ordet. Det bästa är just in time. Svårt dock mer teknik som inte ens finns iof sig
Det har var väldigt bra för Tesla i deras förhandlingar med underleverantörer är jag rätt övertygad om. Volym är en väldigt viktig komponent för att få ned priset.
Helt avgörande med volym för att få ner priset tom vill jag påstå, utan volym är det helt kört. Enda sättet att komma runt är att gissa/hoppas på stor volym, dvs
att räkna på en stor volym men utan orderstock (very risky såklart, speciellt för tex Tesla kan jag tänka mig).
Undrar hur dom skulle agerat om dom fått tex under 100k bokningar...
Tror de var rätt nöjda med 100k bokningar som de typ hade när eventet startade. Nu med en halvmiljon bokningar så har de naturligtvis fått ett helt annat förhandlingsläge med underleverantörer. Teslas 500k bilar per år takt känns ju mer än rimlig, förmodligen måste de mång dubbla den för att fylla behovet som finns.
Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.
"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".
Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.
"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".
Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall
Usch för hög och SUV, jag vill sitta lågt! Hade dock gärna sett en 7-sitsig kombi, men troligen får jag köpa den av ett annat märke då amerikaner verkar ointresserade av att göra något så praktiskt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Usch för hög och SUV, jag vill sitta lågt! Hade dock gärna sett en 7-sitsig kombi, men troligen får jag köpa den av ett annat märke då amerikaner verkar ointresserade av att göra något så praktiskt.
Går det att göra en 7-sitsig kombi ? < 160 cm hög. Där 3:e raden faktiskt kan husera vuxna alternativt större barn. Finns vad jag vet inte på marknaden i dagsläget.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.
"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".
Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall
Sedan har man de större biltillverkarna som försöker designa ett chassi för alla möjliga varianter inklusive ren eldrift och "avgasdrift" på samma plattform. Hur roligt är det att ha en kardantunnel i mitten av en elbil (eller i en framhjulsdriven bil...)?
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.
"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".
Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall
Usch för hög och SUV, jag vill sitta lågt! Hade dock gärna sett en 7-sitsig kombi, men troligen får jag köpa den av ett annat märke då amerikaner verkar ointresserade av att göra något så praktiskt.
Smaken är som baken.....
Själv försöker jag hjälpa mina föräldrar nu att hitta en bra elbil som är gjord för pensionärer. Inte hög som en suv och inte låg som en vanlig sedan.
Så bra att Tesla riktar in sig mot flera olika målgrupper tycker jag.
Sedan har man de större biltillverkarna som försöker designa ett chassi för alla möjliga varianter inklusive ren eldrift och "avgasdrift" på samma plattform. Hur roligt är det att ha en kardantunnel i mitten av en elbil (eller i en framhjulsdriven bil...)?
Känns som att denna typ av chassin kommer att ha en väldigt begränsad livslängd. VW, Hyundai mfl kommer nu också med nya rena elbilschassin men det verkar vara ~2020+ som gäller för modeller baserade på dessa.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Själv försöker jag hjälpa mina föräldrar nu att hitta en bra elbil som är gjord för pensionärer. Inte hög som en suv och inte låg som en vanlig sedan.
Så bra att Tesla riktar in sig mot flera olika målgrupper tycker jag.
Håller med. Sen är frågan vad högbyggd är i detta fall. Jag är inte ute efter Suburban eller dylikt utan mer modern kompakt SUV hög. VW Tiguan Allspace är ex 7 sitsig, 4.7m lång och 1.65 m hög. Skulle inte bli förvånad om Model Y hamnar i dessa trakter.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.
"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".
Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall
Sedan har man de större biltillverkarna som försöker designa ett chassi för alla möjliga varianter inklusive ren eldrift och "avgasdrift" på samma plattform. Hur roligt är det att ha en kardantunnel i mitten av en elbil (eller i en framhjulsdriven bil...)?
Tesla räknar ju med att kunna slå ut sina utvecklingskostnader på 500 000 enheter per år. Få andra tillverkare har den möjligheten på en modell och därför måste de anpassa den för flera modeller för att få upp volymerna. Det finns fördelar med att vara teknikledare...
Tyckte det var rätt intressant när Elon pratade om det här med att man inte kommer att utgå från Model 3 chassit (aktieägarmötet). Att de hade lärt sig av misstaget från Model S -> X där man utgick från Model S chassit.
"Design an SUV the way an SUV should be designed, design a Sedan the way a Sedan should be designed, otherwise you're just trying to shoehorn things in that doesn't make sense".
Han nämnde även att detta inte ska kosta mer än att utgå från Model 3 chassit , de siktar på halva cap-ex jämfört med Model 3. För egen del hoppas jag att detta innebär att man går all-in när det gäller SUV delen, mer högbyggd och 7 sitsig. Eller 6 då i mitt fall
Usch för hög och SUV, jag vill sitta lågt! Hade dock gärna sett en 7-sitsig kombi, men troligen får jag köpa den av ett annat märke då amerikaner verkar ointresserade av att göra något så praktiskt.
Smaken är som baken.....
Själv försöker jag hjälpa mina föräldrar nu att hitta en bra elbil som är gjord för pensionärer. Inte hög som en suv och inte låg som en vanlig sedan.
Så bra att Tesla riktar in sig mot flera olika målgrupper tycker jag.
Elbil som har lite högre sittposition skulle jag säga är Kia Soul Electric, Merca B eller Opel Ampera-e. Om man bortser från MX då en annan bil med väldigt bra översikt är annars Smart ELectric, dock aningen mindre bil. Beror på vad man söker.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mer och mer så verkar detta rätt för mig. 2020 borde det finnas betydligt fler Servicecenters än det finns idag och betydligt närmare mig. Så en Opel ampera-e 2018 och en Model Y 2021 är nuvarande plan.
Och då blir väl den högst efterfrågade dragkroken ett måste även för Tesla får man väl anta
Vilket isf innebär att den högst sannolikt finns kvar i planen även för 3:an...
Fast Model X blev väl i princip en helt ny bil i slutändan. Att man nu väljer att göra Model Y baserad på Model 3 borde rimligtvis också innebära att man inte gör om det misstaget.
Jag undrar om inte detta också kan ha att göra med de enormt positiva (om än tidiga) recensioner Model 3 har fått. Speciellt interiören har fått väldigt bra kritik, något som många var skeptiska till innan.
Stepping inside the cabin, I quickly realized that my assumptions had been all wrong. I’ve seen a lot of spy shots of Model 3 prototypes online, and the interiors always appeared to be flat, spartan, and lifeless. Not so. The lack of gauges on the narrow dash is refreshing. The solid strip of open-pore wood gives the space warmth, and the glass roof makes the the cabin feel like an atrium. The forward field of vision—uninterrupted by knobs, lights, and levers—is expansive.
De kanske insåg att de har ett stort momentum här som det vore dumt att inte utnyttja.
De ska också annonsera ut 2-4 nya fabriker innan slutet av året. Kanske ingen dum ide att ha en färdig produktionslina att kopiera..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Jag instämmer. Elons försök att flytta fokus till Model S känns som en logisk del av samma strategi.
Att flytta fokus från den billigare Model 3 till den dyrare Model S är väldigt logiskt. Att däremot flytta fokus till den direkt konkurrerande (och bedömt mer efterlängtade och praktiska) Model Y innan de faktiskt har levererat ett gäng tusen 3:or känns märkligt.
Jag instämmer. Elons försök att flytta fokus till Model S känns som en logisk del av samma strategi.
Att flytta fokus från den billigare Model 3 till den dyrare Model S är väldigt logiskt. Att däremot flytta fokus till den direkt konkurrerande (och bedömt mer efterlängtade och praktiska) Model Y innan de faktiskt har levererat ett gäng tusen 3:or känns märkligt.
Ja och lite VÄL manipulativt för att vara Elon!!
Dessutom dumt eftersom man måste omvandla de där 500k bokningarna till orders och pengar så fort som möjligt, antingen som S, X eller 3 beställningar. Att då skapa en ny kö och mer väntan genom att börja kränga Y förlänger ju bara tiden tills Tesla får cash.
Jag hoppas verkligen att när de presenterar Model Y så kan se samtidigt säga "Orders fr.om. 1 september, deliveres start end of October". På samma sätt som Apple säger med sina Telefoner.
Jag instämmer. Elons försök att flytta fokus till Model S känns som en logisk del av samma strategi.
Att flytta fokus från den billigare Model 3 till den dyrare Model S är väldigt logiskt. Att däremot flytta fokus till den direkt konkurrerande (och bedömt mer efterlängtade och praktiska) Model Y innan de faktiskt har levererat ett gäng tusen 3:or känns märkligt.
Ja och lite VÄL manipulativt för att vara Elon!!
Dessutom dumt eftersom man måste omvandla de där 500k bokningarna till orders och pengar så fort som möjligt, antingen som S, X eller 3 beställningar. Att då skapa en ny kö och mer väntan genom att börja kränga Y förlänger ju bara tiden tills Tesla får cash.
Jag hoppas verkligen att när de presenterar Model Y så kan se samtidigt säga "Orders fr.om. 1 september, deliveres start end of October". På samma sätt som Apple säger med sina Telefoner.
Nu när man vant sig är det ju rätt mysigt gå upp tidigt o köa betala 10000kr och vänta 3år och se vad det blev för nåt
Jag instämmer. Elons försök att flytta fokus till Model S känns som en logisk del av samma strategi.
Att flytta fokus från den billigare Model 3 till den dyrare Model S är väldigt logiskt. Att däremot flytta fokus till den direkt konkurrerande (och bedömt mer efterlängtade och praktiska) Model Y innan de faktiskt har levererat ett gäng tusen 3:or känns märkligt.
Ja och lite VÄL manipulativt för att vara Elon!!
Dessutom dumt eftersom man måste omvandla de där 500k bokningarna till orders och pengar så fort som möjligt, antingen som S, X eller 3 beställningar. Att då skapa en ny kö och mer väntan genom att börja kränga Y förlänger ju bara tiden tills Tesla får cash.
Jag hoppas verkligen att när de presenterar Model Y så kan se samtidigt säga "Orders fr.om. 1 september, deliveres start end of October". På samma sätt som Apple säger med sina Telefoner.
Nu när man vant sig är det ju rätt mysigt gå upp tidigt o köa betala 10000kr och vänta 3år och se vad det blev för nåt