Långtur till fjällen, reflektioner
Moderator: Redaktion
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Har för mig att det finns billigare. Men då kanske bara 11kW. Har nån minnesbild som säger 30-50 tusen. Har dock inget att backa upp det med. Tror det var på tapeten när I-Pace kom eftersom den inte klarade trefas.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Ja ungefär så vill jag minnas att det låg på när jag själv kollade på det för något år sedan.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Den är nog som sagt till för att alla i huset skall kunna dela på den men det blir lite omständigt ändå eftersom upp till 8 sällskap kan dela på de 2 lgh med 16 bäddar i varje. Så man får flytta runt bilarna som ett pussel. Hade varit skönare med 4 vanliga väggladdare med lite längre sladd så hade alla bilarna kunnat ladda utan att behöva flytta på sig…
Dessutom var den här laddaren buggig så när en bil laddat fick teknikerna komma och pilla med den innan nästa kunde ladda. Men den var flong ny för supporten visste inte ens att den fanns när jag ringde och felanmälde den när den strulade.
Dessutom var den här laddaren buggig så när en bil laddat fick teknikerna komma och pilla med den innan nästa kunde ladda. Men den var flong ny för supporten visste inte ens att den fanns när jag ringde och felanmälde den när den strulade.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2455
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Det brukar ju bli några nätter i en fjällstuga så vanlig AC-laddning räcker ju långt.
6-8 lastbalanserade ladduttag skulle nog 22 kW räcka till.
Undrar vad som ligger bakom denna lösning?
Var den tänkt som någon slags publik laddstation?
6-8 lastbalanserade ladduttag skulle nog 22 kW räcka till.
Undrar vad som ligger bakom denna lösning?
Var den tänkt som någon slags publik laddstation?
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Håller med. För samma pengar som en enda sådan här DC-laddare kostar så hade ju en sådan lösning för 6-8 elbilar som du föreslår säkert gått att finansiera inom samma budget.Off Grid Byggaren skrev:Det brukar ju bli några nätter i en fjällstuga så vanlig AC-laddning räcker ju långt.
6-8 lastbalanserade ladduttag skulle nog 22 kW räcka till.
Undrar vad som ligger bakom denna lösning?
Var den tänkt som någon slags publik laddstation?
Rent tekniskt så tycker jag det är en kul lösning att se, men rent finansiellt ett stort slöseri.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Nej den kan omöjligt vara tänkt som en publik laddstation eftersom det bara är boende i detta hus som får parkera där, så någon har nog inte tänkt hela vägen….
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Spännade, kan också tänka mig att det i längden varit billigare med AC. Både vad gäller underhåll och elkostnad.
En laddare lär ju gå sönder någon gång, en DC laddare lär ju vara dyr att byta ut, medans en AC borde är superbillig i jämförelse. Dessutom hade ju en trasig AC laddar intr gjort så mycket, då hade det funnits 7 andra att använda. Dessutom hade dessa 8 av laddare mekaniskt slitis 8 gånger saktare
Funderade på om det på något sett hade med elförbrukning och elkostnad att göra, men detta måste ju bara göra det värre. Nu måste man ju ladda när man faktiskt står där, så då kan man inte schemalägga till natten för att vara snäll mot elnätet och antagligen köpa billigare el.
En laddare lär ju gå sönder någon gång, en DC laddare lär ju vara dyr att byta ut, medans en AC borde är superbillig i jämförelse. Dessutom hade ju en trasig AC laddar intr gjort så mycket, då hade det funnits 7 andra att använda. Dessutom hade dessa 8 av laddare mekaniskt slitis 8 gånger saktare
Funderade på om det på något sett hade med elförbrukning och elkostnad att göra, men detta måste ju bara göra det värre. Nu måste man ju ladda när man faktiskt står där, så då kan man inte schemalägga till natten för att vara snäll mot elnätet och antagligen köpa billigare el.
Model Y Long Range Vit/Svart 2022
https://www.personalbilskalkylen.se
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Känns som en lösning där icke elbilsförare slagit på stort och skjutit över målet. Åtta vanliga ladduttag hade varit mycket bättre, tänk på avresedag när alla vill toppa upp under natten, förvärma bilen och lämna samtidigt.
Elbilist sedan 2014
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Det är precis så det känns, ja. Det klassiska feltänket att alla som har elbil måste installera en snabbladdare hemma.Klintan skrev:Känns som en lösning där icke elbilsförare slagit på stort och skjutit över målet.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8126
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Långtur till fjällen, reflektioner
Ja, det låter ju onekligen som det är en "fossil-bilist" som planerat detta, och tänkt att man måste installera en "mack" för elbilar där alla kan "tanka" i tur och ordning.mati skrev:Det är precis så det känns, ja. Det klassiska feltänket att alla som har elbil måste installera en snabbladdare hemma.Klintan skrev:Känns som en lösning där icke elbilsförare slagit på stort och skjutit över målet.
Med det sagt så är det ju väldigt positivt att man uppenbarligen har insett att behovet finns, och att man är beredd att satsa en hel del pengar på att installera infrastruktur för elbilister.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options