Model Y 2022

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Re: Model Y 2022

Inlägg av Nicke Nyfiken »

SwedishAdvocate skrev:
Och informerar man om att ladda i ett vanligt vägguttag kanske man också ska tala om att det kan finnas risker med det...

Jag kan dock tyvärr inte det här så jag har bara googlat fram första bästa tråd här på forumet om det här ämnet. Så här kommer den:

viewtopic.php?f=51&t=16550
Du får ursäkta min okunskap.

Jag visste inte, att om man berättar att det medföljer en UMC med bilen, så finns det en informationsplikt motsvarande 3 sidors inlägg på detta forum.

Då är det bra att en forumexpert kan bryta in och tillrättavisa.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Nicke Nyfiken skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Och informerar man om att ladda i ett vanligt vägguttag kanske man också ska tala om att det kan finnas risker med det...

Jag kan dock tyvärr inte det här så jag har bara googlat fram första bästa tråd här på forumet om det här ämnet. Så här kommer den:

Jag visste inte, att om man berättar att det medföljer en UMC med bilen, så finns det en informationsplikt motsvarande 3 sidors inlägg på detta forum.

Det är inte farligare att ladda sin bil i ett vanligt vägguttag än att t ex köra en värmefläkt, poolvärmare eller någon annan förbrukare som konstant drar relativt mycket ström. Det finns ingen anledning att skrämma upp folk i onödan.

Dåliga elinstallationer är farliga, speciellt om man belastar dem hårt men det blir inte farligare bara för att det är en elbil som laddas. :)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Dodde

Inlägg av Dodde »

Tror vi MY kommer få sju säten under 2022 i EU?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Dodde skrev:
Tror vi MY kommer få sju säten under 2022 i EU?
Nix
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Inlägg av Ilduce77 »

Jag hittade en jämförelse, mellan LR och P, på en tysk sida,

Till båda modeller stod det att man kunde få dem med sju säten och tillägget för detta skulle vara 3000 euro.

Det står dock inte när detta val blir tillgängligt, så det kan ju ta åravis.. :)

Tror inte heller att de kommer dra igång sjusits innan man får "helgjuten" bil och 4680-batterier på plats.. Så tidigast under 2023. Tror jag...
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Undrar hur det kan skilja så lite i pris mellan LR och P om man väljer 20 tums fälgar till LR som jag känner är ett måste. Någon som vet varför det inte ens skiljer 20000:- ? Vad tror vi om komfort skillnaden ? Är lite orolig att familjen upplever en P som stötig..

Har som sagt bokat en LR men börjar fundera på en P :)
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Väldigt liten skillnad i pris
C6ADF71C-236E-4039-9083-EA4A9495A1C0.png
C496F08A-BE0E-40B9-A958-C2F88C4EBBB3.png
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Nicke Nyfiken skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Ok. Då vet jag också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
dfa

Inlägg av dfa »

Honkan skrev:
Undrar hur det kan skilja så lite i pris mellan LR och P om man väljer 20 tums fälgar till LR som jag känner är ett måste. Någon som vet varför det inte ens skiljer 20000:- ? Vad tror vi om komfort skillnaden ? Är lite orolig att familjen upplever en P som stötig..

Kommer från en M3P (fast just nu med 18" vinterdäck på) och märker inte direkt någon skillnad i "stötigheten" jämfört med LR Y med 19" sommardäck.
Nu råkar jag iofs föredra att segla runt i en vattensäng, typ som i en e-tron, men blev lite förvånad över hur styv och stötig Y upplevdes över fartgupp och ojämnheter. Men smaken är som baken.
Användarvisningsbild
_TonyV
Teslaägare

Inlägg av _TonyV »

Honkan skrev:

ja jäklar ser man på..
Men vad tror vi om försäkring då? P / LR
Och den kommer väl med staggered,, bredare bak, mer kostnad och ökat däck slitage.
När kommer P:na? nu vill man ha bilen, NU
Ny fabrik vs. en inkörd en..
Kanske ska ta ringa säljaren...
Leaf 24, 30, 40, Skoda CitiGo, ID3, MYP -22, M3 -21
MYLR-24
Esterox

Inlägg av Esterox »

SwedishAdvocate skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Ok. Då vet jag också.
Varför vill du skrämma folk i onödan?

Det flesta Schucko laddare som följer med bilar har inbyggda skydd, det flesta bränder som skedde förut när elbilsägare laddade i 220 uttag var att man antingen hade en adapter eller förlängningskabel. Då tappar man hela skyddet för UMC. Säger ju sig själv precis som Nicke är inne på att elbilen är inte farligare än motorvärmare, värmefläkt osv
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Esterox skrev:
SwedishAdvocate skrev:
Nicke Nyfiken skrev:
SwedishAdvocate skrev:

Ok. Då vet jag också.
Varför vill du skrämma folk i onödan?

Det flesta Schucko laddare som följer med bilar har inbyggda skydd, det flesta bränder som skedde förut när elbilsägare laddade i 220 uttag var att man antingen hade en adapter eller förlängningskabel. Då tappar man hela skyddet för UMC. Säger ju sig själv precis som Nicke är inne på att elbilen är inte farligare än motorvärmare, värmefläkt osv
Jag har själv inte tillräcklig kunskap om det här för närvarande. Det här har ju diskuterats en hel del på det här forumet i flera olika trådar. Och om man som jag som är lekman på ämnet läser dessa trådar verkar det finnas en hel del på forumet som verkar precis lika kunniga som du och som ger en rätt mycket mer nyanserad bild av risken med att ladda en elbil i ett vanligt vägguttag... Jag är t.ex. vidare personligt bekant med en som kan det här, och han skulle vid laddning av en Model 3 aldrig dra mer än 6A från ett vanligt vägguttag (För säkerhets skull: Tror det var max 6A, men det kanske var ännu lägre. Det var i alla fall inte högre. Mitt minne är tyvärr inte 100-procentigt)...

Det här handlar om okunskap från min sida och att jag samtidigt så klart tycker det vore tråkigt ifall det skulle uppstå en av de här 'bränderna kopplade till elbil' som jag inte tror att någon här vill se...

Edit: Kompletterade texten.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Verkar dyka upp en och annan Y på Teslas hemsida faktiskt. Gick en vit Y LR för några timmar sen.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Är nog folk som vill ha Berlin nu istället
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
MWall
Teslaägare

Inlägg av MWall »

Honkan skrev:
Är nog folk som vill ha Berlin nu istället

Gäller ju att få den före 1 juli. Annars får man betala dyrt för Berlin-bygget.

Finns några Model 3 tillgängliga också. Tror man kan ha en sån gratis i ett år om man vill.
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare

Inlägg av BrooklynS »

10A är 10A

6A är 6A

Alldeles oavsett vad som finns i andra änden.
Tesla Y LR -22 EAP
Skriv svar