Jag visste inte, att om man berättar att det medföljer en UMC med bilen, så finns det en informationsplikt motsvarande 3 sidors inlägg på detta forum.
Då är det bra att en forumexpert kan bryta in och tillrättavisa.
Det är inte farligare att ladda sin bil i ett vanligt vägguttag än att t ex köra en värmefläkt, poolvärmare eller någon annan förbrukare som konstant drar relativt mycket ström. Det finns ingen anledning att skrämma upp folk i onödan.
Dåliga elinstallationer är farliga, speciellt om man belastar dem hårt men det blir inte farligare bara för att det är en elbil som laddas.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Undrar hur det kan skilja så lite i pris mellan LR och P om man väljer 20 tums fälgar till LR som jag känner är ett måste. Någon som vet varför det inte ens skiljer 20000:- ? Vad tror vi om komfort skillnaden ? Är lite orolig att familjen upplever en P som stötig..
Har som sagt bokat en LR men börjar fundera på en P
Undrar hur det kan skilja så lite i pris mellan LR och P om man väljer 20 tums fälgar till LR som jag känner är ett måste. Någon som vet varför det inte ens skiljer 20000:- ? Vad tror vi om komfort skillnaden ? Är lite orolig att familjen upplever en P som stötig..
Kommer från en M3P (fast just nu med 18" vinterdäck på) och märker inte direkt någon skillnad i "stötigheten" jämfört med LR Y med 19" sommardäck.
Nu råkar jag iofs föredra att segla runt i en vattensäng, typ som i en e-tron, men blev lite förvånad över hur styv och stötig Y upplevdes över fartgupp och ojämnheter. Men smaken är som baken.
ja jäklar ser man på..
Men vad tror vi om försäkring då? P / LR
Och den kommer väl med staggered,, bredare bak, mer kostnad och ökat däck slitage.
När kommer P:na? nu vill man ha bilen, NU
Ny fabrik vs. en inkörd en..
Kanske ska ta ringa säljaren...
Jag visste inte, att om man berättar att det medföljer en UMC med bilen, så finns det en informationsplikt motsvarande 3 sidors inlägg på detta forum.
Ok. Då vet jag också.
Varför vill du skrämma folk i onödan?
Det flesta Schucko laddare som följer med bilar har inbyggda skydd, det flesta bränder som skedde förut när elbilsägare laddade i 220 uttag var att man antingen hade en adapter eller förlängningskabel. Då tappar man hela skyddet för UMC. Säger ju sig själv precis som Nicke är inne på att elbilen är inte farligare än motorvärmare, värmefläkt osv
Ok. Då vet jag också.
Varför vill du skrämma folk i onödan?
Det flesta Schucko laddare som följer med bilar har inbyggda skydd, det flesta bränder som skedde förut när elbilsägare laddade i 220 uttag var att man antingen hade en adapter eller förlängningskabel. Då tappar man hela skyddet för UMC. Säger ju sig själv precis som Nicke är inne på att elbilen är inte farligare än motorvärmare, värmefläkt osv
Jag har själv inte tillräcklig kunskap om det här för närvarande. Det här har ju diskuterats en hel del på det här forumet i flera olika trådar. Och om man som jag som är lekman på ämnet läser dessa trådar verkar det finnas en hel del på forumet som verkar precis lika kunniga som du och som ger en rätt mycket mer nyanserad bild av risken med att ladda en elbil i ett vanligt vägguttag... Jag är t.ex. vidare personligt bekant med en som kan det här, och han skulle vid laddning av en Model 3 aldrig dra mer än 6A från ett vanligt vägguttag (För säkerhets skull: Tror det var max 6A, men det kanske var ännu lägre. Det var i alla fall inte högre. Mitt minne är tyvärr inte 100-procentigt)...
Det här handlar om okunskap från min sida och att jag samtidigt så klart tycker det vore tråkigt ifall det skulle uppstå en av de här 'bränderna kopplade till elbil' som jag inte tror att någon här vill se...