Sida 9 av 18

Re: Kia EV9

Postat: 16 nov 2023 15:56
av chaffis75
Honkan skrev: 16 nov 2023 15:17
Har provat och den är grym , leverans i Maj så det blir helt klart nästa tjänstebil ! Kvalitet invändigt tycker jag är bättre än Tesla och gud vilka sköna säten :D

Laddningen löser sig tänker jag… 1500 intagna till Sverige , finns ca 70st 7 sätes kvar och 15 st 6 sätes.
Låter som ännu en bil som kommer ha orimlig leveranstid så snart dessa sista bilar är sålda.. synd om de blir så, de låter som de är en så bra bil.

Re: Kia EV9

Postat: 16 nov 2023 16:13
av Honkan
De skulle få bra tilldelning då Kia är rätt stort märke i Sverige.

Re: Kia EV9

Postat: 16 nov 2023 16:28
av taliz
chaffis75 skrev: 16 nov 2023 15:56
Honkan skrev: 16 nov 2023 15:17
Har provat och den är grym , leverans i Maj så det blir helt klart nästa tjänstebil ! Kvalitet invändigt tycker jag är bättre än Tesla och gud vilka sköna säten :D

Laddningen löser sig tänker jag… 1500 intagna till Sverige , finns ca 70st 7 sätes kvar och 15 st 6 sätes.
Låter som ännu en bil som kommer ha orimlig leveranstid så snart dessa sista bilar är sålda.. synd om de blir så, de låter som de är en så bra bil.
Det tror inte jag. Den är för dyr för de flesta.

Re: Kia EV9

Postat: 16 nov 2023 16:54
av Honkan
Bland tjänstebils åkare kommer den vara en hit! 3996 i förmån är ju ett kap och ytterligare bort 25% när man kör 3000 mil / året

De flesta Teslor är väl också tjänstebil är min uppfattning men jag kommer betal ca 1000kr mer än en MYP och då tycker jag man får väldigt mycket bättre familjebil för de pengarna…

Re: Kia EV9

Postat: 16 nov 2023 19:02
av Nect
Honkan skrev: 16 nov 2023 16:54
Bland tjänstebils åkare kommer den vara en hit! 3996 i förmån är ju ett kap och ytterligare bort 25% när man kör 3000 mil / året

De flesta Teslor är väl också tjänstebil är min uppfattning men jag kommer betal ca 1000kr mer än en MYP och då tycker jag man får väldigt mycket bättre familjebil för de pengarna…
Förmånsvärdet startar på 7952:- för en GT-line 7sits utan tillval. Så den är inte direkt billig.

Re: Kia EV9

Postat: 16 nov 2023 19:48
av Honkan
Vad jämför du med ? Model X typ 15000 och Ex90 12500 , jag tycker det är prisvärt

Re: Kia EV9

Postat: 16 nov 2023 20:31
av Nect
Honkan skrev: 16 nov 2023 19:48
Vad jämför du med ? Model X typ 15000 och Ex90 12500 , jag tycker det är prisvärt
Allt är ju relativt men det är en Kia trots allt…
Det jag främst syftade på att beloppet du angav är felaktigt då förmånsvärdet enligt Skatteverket är det dubbla.

Du har säkert gått på det som marknadsförs som är vid 50% marginalskatt.

Re: Kia EV9

Postat: 17 nov 2023 00:52
av Honkan
Jag skrev det jag får betala det vill säga hälften ;)

Men Kia är har helt enkelt kommit ifatt Flera märken och helt ärligt så känns den riktigt bra och kvaliteten är ändå så pass hög och bättre än Tesla i min mening.

Re: Kia EV9

Postat: 17 nov 2023 06:29
av Swallat
Nect skrev: 16 nov 2023 20:31
Honkan skrev: 16 nov 2023 19:48
Vad jämför du med ? Model X typ 15000 och Ex90 12500 , jag tycker det är prisvärt
Allt är ju relativt men det är en Kia trots allt…
Det jag främst syftade på att beloppet du angav är felaktigt då förmånsvärdet enligt Skatteverket är det dubbla.

Du har säkert gått på det som marknadsförs som är vid 50% marginalskatt.
Det må han gjort men dom flesta med tjänstebilar borde väl rimligtvis nå upp i 50%, eller har jag en skev bild av hur mycket gemene tjänstebilsförare tjänar

Re: Kia EV9

Postat: 17 nov 2023 07:47
av Nect
Swallat skrev: 17 nov 2023 06:29
Nect skrev: 16 nov 2023 20:31
Honkan skrev: 16 nov 2023 19:48
Vad jämför du med ? Model X typ 15000 och Ex90 12500 , jag tycker det är prisvärt
Allt är ju relativt men det är en Kia trots allt…
Det jag främst syftade på att beloppet du angav är felaktigt då förmånsvärdet enligt Skatteverket är det dubbla.

Du har säkert gått på det som marknadsförs som är vid 50% marginalskatt.
Det må han gjort men dom flesta med tjänstebilar borde väl rimligtvis nå upp i 50%, eller har jag en skev bild av hur mycket gemene tjänstebilsförare tjänar
Det ändrar ju inte de faktum att förmånsvärdet han angav inte var korrekt. Det går inte jämföra brutto och netto mot varandra. 😊

Och sen är det många som tjänar under gränsen för statlig skatt som har förmånsbil…

Re: Kia EV9

Postat: 17 nov 2023 08:25
av Honkan
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol:
IMG_9785.jpeg
IMG_9784.jpeg
IMG_9784.jpeg

Re: Kia EV9

Postat: 17 nov 2023 09:28
av Nect
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂

Re: Kia EV9

Postat: 17 nov 2023 09:50
av chaffis75
Nect skrev: 17 nov 2023 09:28
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂
Men Kia har bra kvalite idag, de är nog mer att de har kvar stämlen av att vara budget.

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 16:44
av Bjelke
Nect skrev: 17 nov 2023 09:28
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂
Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf :) Brutto såklart…

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 16:50
av Honkan
Privat är den ju inte billig men som tjänstebil får den ju ses som prisvärd dessutom laddar jag i alla fall gratis på jobbet :D

Men jag tror denna kommer bli väldigt populär bland tjänstemän som har tjänstebil.

Då denna marknadsförs rätt hårt även i USA så skulle det ju kunna komma en prissänkning på Model X men det behöver ju ligga runt 950 000:- för att det ska bli konkurrens kraftigt tänker jag

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 17:17
av martinot
Bjelke skrev: 18 nov 2023 16:44
Nect skrev: 17 nov 2023 09:28
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂
Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf :) Brutto såklart…
Goda tider var det då! :D

Det har ju blivit höjda förmånsvärden över hela linjen, både för elbilar och ICE-bilar, men EV9 är ju ändå en rätt mycket större bil än en Leaf.

Kikar jag på min nuvarande M3LR så har jag ett förmånsvärde på 4600/mån, vilket blir netto ca hälften och runt 2300. Är ju ändå hyfsat lågt för en sådan bil med den effekten. Verkligen inte något att klaga på! :)

Däremot så kan ju knappast M3 eller Leaf ersätta en stor SUV som en EV9, så då blir det ju andra inköpspriser, och därmed även betydligt högre förmånsvärden för SUVen.

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 17:26
av Brages
Nect skrev: 17 nov 2023 09:28
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂
Ska den? En byggs i Korea, en byggs i Kina och en är knappt ihopbyggd alls :mrgreen:

Jag är inte säker på att jag skulle ta en Model X före en EV9 till samma förmånsvärde. I så fall är det SuC som väger över.

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 17:59
av lawe
martinot skrev: 18 nov 2023 17:17
Bjelke skrev: 18 nov 2023 16:44
Nect skrev: 17 nov 2023 09:28
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂
Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf :) Brutto såklart…
Goda tider var det då! :D

Det har ju blivit höjda förmånsvärden över hela linjen, både för elbilar och ICE-bilar, men EV9 är ju ändå en rätt mycket större bil än en Leaf.

Kikar jag på min nuvarande M3LR så har jag ett förmånsvärde på 4600/mån, vilket blir netto ca hälften och runt 2300. Är ju ändå hyfsat lågt för en sådan bil med den effekten. Verkligen inte något att klaga på! :)

Däremot så kan ju knappast M3 eller Leaf ersätta en stor SUV som en EV9, så då blir det ju andra inköpspriser, och därmed även betydligt högre förmånsvärden för SUVen.
Det är ju det här som gör det så sjukt jobbigt att byta bort min P2 som jag tog ut hösten 2020. Förmånsvärde (brutto) 5.300. Allt annat blir liksom rejält mycket dyrare... Känns som det dröjer innan nästa byte.

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 18:21
av Erxon
Var idag in till en ÅF för att provsitta en EV9

Den var stor upplevde jag, men tyvärr är det inget för mig.
Säkert en bra bil men Kia har för mycket pling för mig, framför vid backning…

Kollade inte heller om det fortfarande är 1500 mils serviceintervall då bilen är för stor för 2 personer…
Sen att man inte såg taket trots mina 186 cm gör att det blir problem när man tvättar bilen då man inte når taket…

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 18:46
av Honkan
Finns side bar som tillbehör som man kan stå på ;) tänkte jag montera så barnen kan klättra in lite enklare… men man är ju nyfiken på hur Volvocars tänker i styrelserummet , ” EX90 är ju trots allt svensk ” :lol:

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 20:01
av Nect
Brages skrev: 18 nov 2023 17:26
Nect skrev: 17 nov 2023 09:28
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂
Ska den? En byggs i Korea, en byggs i Kina och en är knappt ihopbyggd alls :mrgreen:

Jag är inte säker på att jag skulle ta en Model X före en EV9 till samma förmånsvärde. I så fall är det SuC som väger över.
Sitter mycket i märket och hur det upplevs. Det är svårt att byta segment. Därför man startar nya märken för det nya segmenten (tänk Toyota och Lexus).

Jag hade tagit en Model X alla gånger.

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 20:02
av Nect
Bjelke skrev: 18 nov 2023 16:44
Nect skrev: 17 nov 2023 09:28
Honkan skrev: 17 nov 2023 08:25
Här kommer lite mer pedagogiskt, trodde ni kunde läsa tankar :lol: IMG_9785.jpegIMG_9784.jpegIMG_9784.jpeg
Kian ska vara billigare så klart än de du jämför med.
Men den är ju inte ett kap. Om förmånsvärdet var under 4 000:- så kan jag hålla med om det 😊

Men för mig är inte en Kia stinger jämförbar med en Model S…

Över 800 000:- för en Kia är hutlöst.

Men Kia vill väl positionera sig inom premiumsegmentet, men för mig är Kia alltid en Kia 😂
Fan alltså, min Leaf hade typ 1700:- men på den tiden var ju beloppen rejält reducerade också…
Första Teslan vill jag minnas landade under 3 tusen iaf :) Brutto såklart…
Haha ja! Det är inte direkt billigt längre.

Min första jag tog ut hade förmånsvärde på drygt 3600:- brutto. Och det var smärtgränsen då 😂

Re: Kia EV9

Postat: 18 nov 2023 23:41
av current
Kikade på denna idag. Min första tanke var hur mycket större den är än t.ex. ID Buzz. Materialen inne i bilen kändes otroligt bra och vilka sköna säten. Hade jag varit i marknaden för stor familjebil så hade detta absolut varit mitt val. Hade då satsat på 6-sitsmodellen. Tycker denna bil bockar av alla boxar som saknas på ID Buzz, som dragvikt 2,5 ton, fyrhjulsdrift, panoramatak, klimatanläggning / värme-utblås bak, 800 volts system och "pause-läge" (camp mode).

Enda nackdelen jag ser är räckvidden, 50 mil är för kort för denna typen av bil. Man är också beroende av 800-volts laddare för att ladda snabbt och då är det Ionity som gäller och där är täckningen sådär i vissa delar av Sverige. Kul också att det verkar stå bilar hos handlarna man kan köpa, ingen väntetid.

Re: Kia EV9

Postat: 19 nov 2023 00:15
av MrRun
current skrev: 18 nov 2023 23:41
Kikade på denna idag. Min första tanke var hur mycket större den är än t.ex. ID Buzz. Materialen inne i bilen kändes otroligt bra och vilka sköna säten. Hade jag varit i marknaden för stor familjebil så hade detta absolut varit mitt val. Hade då satsat på 6-sitsmodellen. Tycker denna bil bockar av alla boxar som saknas på ID Buzz, som dragvikt 2,5 ton, fyrhjulsdrift, panoramatak, klimatanläggning / värme-utblås bak, 800 volts system och "pause-läge" (camp mode).

Enda nackdelen jag ser är räckvidden, 50 mil är för kort för denna typen av bil. Man är också beroende av 800-volts laddare för att ladda snabbt och då är det Ionity som gäller och där är täckningen sådär i vissa delar av Sverige. Kul också att det verkar stå bilar hos handlarna man kan köpa, ingen väntetid.
Nice! Låter som en bra bil! Inte bara Ionity som gäller dock. Du har även t.ex Circle K och Allego och på OkQ8s 150kW laddare vilka är 800V maxar t.ex Ioniq 5 väldigt bra så det skiljer inte många minuter i laddtid mot snabbare 800V-laddare.

Re: Kia EV9

Postat: 19 nov 2023 07:44
av Honkan
Det ända som jag också har som nackdel är 50.5 mil , har en MYP idag som gör ungefär det och skulle vilja ha 60 mil istället som på EX90 men man kan ju inte få allt och trots allt så kan man ju ladda snabbt med 800v