Nu har jag varit ute och kört en timma - fick igång både Spotify och autopiloten. Spotify började fungera av sig själv efter en stund (några tryck på Retry). Autopiloten gick inte igång efter tre reset av stora skärmen, men startade med den gång när jag gick in i menyn Settings -> Driver assist, slog av den och sedan slog på den igen (och accepterade beta-varningen igen).
Jag körde på lite blandade vägar; motorvägar och mindre vägar, och det känns direkt att autopiloten har blivit väsentligt mycket bättre. Den ligger stabilare i vägen, den är mycket mindre känslig för dåliga väglinjer och kan till och med klara att köra hjälpligt i snömodd där inga linjer alls syns. Dessutom ligger den bättre i filerna - den håller sig längre till höger när man ligger i högerfil, och lite mer i mitten när den kör om.
Ett annat stort lyft är den automatiska filbytaren som blivit väsentligt mycket snabbare - nu byter den fil med en gång när man blinkar (men man måste fortfarande blinka @helectric) och gör filbyten precis likadant som jag själv skulle gjort om jag kört manuellt.
Som en liten bonus blir hastighetsskylten större när och strax efter man överskridit hastigheten, så det är ingen risk att man missar att man kör för fort. Men det är inte störande utan fungerar väldigt behagligt.
Jag märker ingenting av den utlovade hastighetsbegränsningen - på de vägar där maximalt tillåtna hastighet med AP reducerats till 70?, ville jag ändå inte köra fortare än 40-60.
Detta är i huvudsak en autopilot-uppdatering och jag tycker att Tesla verkligen har lyckats!
Håller med det är ett klart lyft jmf med tidigare. Dessutom upptäckte jag att webbläsaren nu faktiskt går att använda. Tidigare var den hopplöst seg, i praktiken oanvändbar. Nu laddar den sidorna mycket bättre och skärmen är mycket mer responsiv när man zoomar och scrollar.
Är det fler än jag som har fått högre typical range efter laddning?
Brukade ha 354km innan men efter uppdateringen i natt har jag 366 (Typical) vid 90% laddning
Precis vad jag reagerade på också då jag fick uppdateringen igår kväll. (Använder dock rated range). Redan direkt efter uppdateringen hade mina 145km rated range ökat till 148km, och när jag laddade den till 80% idag hamnade den på 407km när den precis innan uppdateringen hamnade på 388km vid 80%.
Då kapaciteten i batteripacket avtar ju mer man använt det (noterade att min rated range gick ner från 510km till 495km efter 4000 mil) är det ju inte så sannolikt att man mha en mjukvaruuppdatering plötsligt får ökat kapaciteten, så en teori ang detta skulle kunna vara att man har smugit in ett par extra mil rent visuellt medan ökningen i själva verket förbrukas upp i lite snabbare takt jämfört med innan mjukvaruuppdateringen och att räckvidden därmed i verkligheten förblir oförändrad. Har inga belägg för att det förhåller sig på det viset då det ju är svårt att få fram fakta kring det ens om man skulle jämföra samma rutt före och efter då det ju är så många faktorer som påverkar förbrukningen, men det skulle ju kunna vara ett sätt att minska tidig oro för kapacitetsminskning i denna dyra del av bilen hos dem som hunnit avverka mycket mil.
Har någon med en relativt nyuthämtad 85D-bil noterat att rated range kanske rent av hamnat på uppemot 530km eller liknande efter uppdateringen?
Spotifyintegrationen känns klockren. Sitter som en smäck på 17-tumsskärmen.
(Perfekt för lite dämpad Bowie-nostalgi när man är ute och kör.)
När man sett vad en riktigt bra app kan göra på den skärmen börjar nästan sukta efter mer...
* Podcast app värd namnet.
* Ljudböcker (audible kanske?)
* Waze
Som en liten bonus blir hastighetsskylten större när och strax efter man överskridit hastigheten, så det är ingen risk att man missar att man kör för fort. Men det är inte störande utan fungerar väldigt behagligt.
Jag märker ingenting av den utlovade hastighetsbegränsningen - på de vägar där maximalt tillåtna hastighet med AP reducerats till 70?, ville jag ändå inte köra fortare än 40-60.
Det där med att skylten blir större när man överskrider gjorde min redan i 7.0.
Har inte heller märkt några begränsningar - satte den på 85 på 70-väg innan utan problem. Däremot märkte jag en intressant sak. På en del av Lundbyleden där kartorna är dåligt uppdaterade, där den tidigare alltid saktade ner, så saktade den ner idag också, men då dök det upp en varning om att "autosteer is restricted on this road" i instrumentdisplayen.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Är det fler än jag som har fått högre typical range efter laddning?
Brukade ha 354km innan men efter uppdateringen i natt har jag 366 (Typical) vid 90% laddning
Precis vad jag reagerade på också då jag fick uppdateringen igår kväll. (Använder dock rated range). Redan direkt efter uppdateringen hade mina 145km rated range ökat till 148km, och när jag laddade den till 80% idag hamnade den på 407km när den precis innan uppdateringen hamnade på 388km vid 80%.
Då kapaciteten i batteripacket avtar ju mer man använt det (noterade att min rated range gick ner från 510km till 495km efter 4000 mil) är det ju inte så sannolikt att man mha en mjukvaruuppdatering plötsligt får ökat kapaciteten, så en teori ang detta skulle kunna vara att man har smugit in ett par extra mil rent visuellt medan ökningen i själva verket förbrukas upp i lite snabbare takt jämfört med innan mjukvaruuppdateringen och att räckvidden därmed i verkligheten förblir oförändrad. Har inga belägg för att det förhåller sig på det viset då det ju är svårt att få fram fakta kring det ens om man skulle jämföra samma rutt före och efter då det ju är så många faktorer som påverkar förbrukningen, men det skulle ju kunna vara ett sätt att minska tidig oro för kapacitetsminskning i denna dyra del av bilen hos dem som hunnit avverka mycket mil.
Har någon med en relativt nyuthämtad 85D-bil noterat att rated range kanske rent av hamnat på uppemot 530km eller liknande efter uppdateringen?
Förbrukningen är väl den samma men min Typical har gått ner ifrån 200 Wh/km till ca 190 Wh/km varför har dom gjort så kan man ju bara gissa men det har inget med min verkliga förbrukning att göra då den ligger på 234 Wh/km.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Någon annan som lagt märke till att bilen laddar när man förvärmer, tror detta kom med version 7.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Vad är fördelen med att använda sitt eget konto? Gör man sina spellistor publika kan man ju spela dem från Teslakontot.
Är det någon tidsförskjutning på detta? Satt i bilen och gjorde en lista publik på telefonen men hittade den inte i bilen 2min senare.
Nä fan jag hittar inte heller mina publika spellistor, men jag hittar ju andras så funktionen finns ju, väldigt skumt.
Sedan stör jag mig på att jag inte kan klicka på artist eller album på den som spelas och sedan starta spelning eller radio utifrån det. Hade ju varit väldigt enkelt och är ju grundläggande Spotify funktionalitet.
_____________________________ Midnight Silver Model 3 LR AWD Obsidian Black Model X 75D Multicoat Red Model S 85D
Jag tycker detsamma att det känns som kliman funkar bättre men kan vara inbillning, däremot har det hänt något vid laddning som nämnts tidigare. Har alltid varit ca. 346 km på morgonen efter 80% laddning men nu är det 370 km vid samma laddning. Upplever också att AP känns stabilare, garageporten öppnar/stänger helt ok, Spotify blir nog bra får väl be någon i den yngre generationen om hjälp med listor o.dyl. Parkering har jag inte testat provade ett par gånger men lyckades ej kan vara pga snö eller dyl. Tripplanner provade jag med att lägga rutt till Toftaholm men den vill fortfarande köra via Kalmar ca. 4mil längre i det stora hela en bra uppdatering tycker jag.
S85D Röd, Mercedes 230 SLK Gul metallic, Modell X 100D Silver en Modell 3 bokad men blir troligen avbokad
Någon annan som lagt märke till att bilen laddar när man förvärmer, tror detta kom med version 7.
Den laddar inte, men om den är inkopplad så tar den ström från laddkabel istället för batteriet vid förvärmning.
Detta är ingen ny funktion.
Jag har haft det sedan jag fick bilen med 6.1
Min gick upp från 390 till 395 nu på morgonen, ser också att det drar ca 15 kW i 100koll.
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
Är det fler än jag som har fått högre typical range efter laddning?
Brukade ha 354km innan men efter uppdateringen i natt har jag 366 (Typical) vid 90% laddning
Uppdaterade igår kväll utan problem. Jag har nu 402 km i Typical Range mot tidigare 380 vid 90% laddning (eller vad det nu är när man satt den på "Daily").
Får väl se om det har någon betydelse i praktiken eller om det bara är ögongodis...
Fisker Ocean One, Night Drive, Black Abyss Plus, levererad i november-23 MB EQC, Obsidian Black, levererad i april-21 S100D Obsidian Black, levererad i okt-18 S90D Pärlvit, levererad i dec-15
Hur kommer man åt inställningarna för att lägga till sitt eget konto i stället för det automatgenererade kontot i Spotify? Hittar inget under settings?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Hur kommer man åt inställningarna för att lägga till sitt eget konto i stället för det automatgenererade kontot i Spotify? Hittar inget under settings?
Fasiken, jag fick min typical sänkt , från 354 innan till 344 i morse, vid 90% (var typiskt annars 360 sedan ny tills det började bli kyligare i höstas/vintras, då dök den först till 356 och senare veckor 354, för att efter uppgradering droppa till 344)
Bilen är en p85d som nu rullat 2400 mil, med bytt batteri vid 700 mil, så batteriet har varit i cirka 1700 mil.
känns som bakänden släpper lite mer vid pådrag?, d modell
är ny med spotify, men grym ljudkvalite, känns som 300+kbit, mycket bättre än rdio, eller/och är ljudet tillfixat av spotify, typ Orban(inte hunnen), nån här som vet?