Sida 9 av 10

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 29 mar 2018 09:48
av LarsA
BMW i3 Rex fungerar så att bensingeneratorn går igång när endast 6% är kvar i batteriet, dock kan man låta bensingeneratorn gå in mellan 6-75% kvar i batteriet. När jag ser att motvind och regn gör att målet inte kan nås brukar jag aktivera bensingeneratorn på vägar med minst 70 km/h och köra tills jag har en mil längre räckvidd än till målet(GOM är optimistisk även på i3an). Har räddat oss vid trasiga laddstationer, där Leaf ägare har fått ladda med 3,3 kW.
Ombordladdare med 11 kW fungerar också bra som reserv då 11/22 kW stolparna dyker upp på många ställen.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 01 apr 2018 21:23
av Alfred
Tack för laddaren i Vansbro! Gjorde dagens tur till Trysil smidigare än om vi behövt ladda i Malung. Perfekt med placering vid ICA. Bilen laddad och klar när veckohandlingen på rätt sida gränsen var klar!

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 02 apr 2018 11:25
av apkungen
LarsA skrev:
BMW i3 Rex fungerar så att bensingeneratorn går igång när endast 6% är kvar i batteriet, dock kan man låta bensingeneratorn gå in mellan 6-75% kvar i batteriet. När jag ser att motvind och regn gör att målet inte kan nås brukar jag aktivera bensingeneratorn på vägar med minst 70 km/h och köra tills jag har en mil längre räckvidd än till målet(GOM är optimistisk även på i3an). Har räddat oss vid trasiga laddstationer, där Leaf ägare har fått ladda med 3,3 kW.
Ombordladdare med 11 kW fungerar också bra som reserv då 11/22 kW stolparna dyker upp på många ställen.
Man lär sig att köra med marginal och alltid ha en back up plan. Med ioniq electric t.ex. Kommer man typ 20 mil per laddning om man kör typ max 100. Åkte till romme i helgen från Stockholm. Stannade i Enköping, laddsladd sönder, men hade då gott om marginal att köra till Sala. Hade nog t.o.m kunnat hypermila till Hedemora om Sala inte fungerat. Jag har hellre typ 5 ev mil på el än en bensinmotor.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 02 apr 2018 11:51
av LarsL
Precis betydligt bättre att lägga pengar, vikt och utrymme på mer batterier. I de flesta lägen är det mer användbart är en generator.
Ja, snabbladdare kan vara sönder men i de flesta fall är man ju faktiskt på väg till ställen där man vet att man kan ladda. Hemma tex vet jag att jag alltid får igång laddningen.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 02 apr 2018 16:57
av LarsA
Beror även på hur mycket pengar man kan lägga på elbil.
När det var aktuellt för 14 månader sedan så var 220 kkr för i3an med Rex vad jag hade råd med för en el/hybrid som klarar 16-26 mil.
Vi har kört 1300 mil och tankat 86 liter bensin, 0,07 liter/mil.
Med en BMW i3 60Ah kan man knappast ha 5 mil i reserv för att komma till nästa snabbladdare, därför man har Rex.

Nu blir det dock Leaf40 som står för längre körningar och då går det att ha 5 mil i reserv för att ta sig till nästa snabbladdare(fast i sydöstra Sverige kan det vara längre än så mellan snabbladdarna). Med tanke på rapidgate så har TeslaBjörn kommit fram till att man helst inte ska gå under 20% på batteriet för att minska risken att det samma blir för varmt vid långkörning, så där "ges" en reserv på 5 mil om man håller sig till en förbrukning på 1,4 kWh/mil.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 apr 2018 19:13
av Teslaspolen
Noterade i Sälen idag att Typ-2 stolpen är utbytt (sedan ett tag?). Inga fler kurbits! Strulade den förra?

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 09 apr 2018 09:20
av jesperlofgren
Teslaspolen skrev:
Noterade i Sälen idag att Typ-2 stolpen är utbytt (sedan ett tag?). Inga fler kurbits! Strulade den förra?
Det stämmer. Vi bytte till en Garo LS4:a där pga. att den som fanns där inte var uppkopplad. Själva stolpen var det inga fel på.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 09 apr 2018 09:43
av Verdi
LarsA skrev:
Beror även på hur mycket pengar man kan lägga på elbil.
När det var aktuellt för 14 månader sedan så var 220 kkr för i3an med Rex vad jag hade råd med för en el/hybrid som klarar 16-26 mil.
Vi har kört 1300 mil och tankat 86 liter bensin, 0,07 liter/mil.
Med en BMW i3 60Ah kan man knappast ha 5 mil i reserv för att komma till nästa snabbladdare, därför man har Rex.

Nu blir det dock Leaf40 som står för längre körningar och då går det att ha 5 mil i reserv för att ta sig till nästa snabbladdare(fast i sydöstra Sverige kan det vara längre än så mellan snabbladdarna). Med tanke på rapidgate så har TeslaBjörn kommit fram till att man helst inte ska gå under 20% på batteriet för att minska risken att det samma blir för varmt vid långkörning, så där "ges" en reserv på 5 mil om man håller sig till en förbrukning på 1,4 kWh/mil.

Bry dig inte om snacket här. REX ses inte med blida ögon av en del. Tibor "sågade" i3 med REX i senaste numret av Elbilen pga REX:en (och kanske för att det står BMW på den...). En del i facebookgruppen "BMW i3 Sweden" tog illa vid sig och tror nån skulle avsluta sin prenumeration till och med. Jag tror att man ska passa sig för att blir alltför "religiös" och skapa motsättningar som inte gagnar någon. Då tappar hela omställningen fart. Vi som har i3 med REX kan ju inte vara "fienden"...

Jag har knappt tankat vår i3 alls. Tror vi kört ca 1250 mil och tankat max 20 liter. Fyllt på nån liter från gräsklippardunken och tankat fullt en gång på mack. Nu är tanken full och jag minns inte om den var det när jag fick den. Säg att vi gjort av med 15 liter bensin. Det är 0,012 liter/mil.

Jag är fortfarande kluven. En BEV har luftvärmepump och är lättare och snabbare. Men REX är faktiskt inte så dumt heller. Man _kan_ köra vidare om man har bråttom eller inte får tag i en ledig laddare. Bara vetskapen om att det går betyder mycket.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 09 apr 2018 15:12
av Tars
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 09 apr 2018 19:05
av Bjelke
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 09 apr 2018 19:32
av Verdi
Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 09 apr 2018 19:51
av Tars
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)
Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut. Bild

Visst är det synd om mig? Bild

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 10 apr 2018 06:55
av Bjelke
Tars skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)
Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut. Bild

Visst är det synd om mig? Bild
Fruktansvärt, hur står du ut??? :lol:

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 10 apr 2018 09:04
av Verdi
Tars skrev:
Verdi skrev:
Bjelke skrev:
Tars skrev:
46 mil har jag kört idag med min i3 Rex med stora batteriet. Laddade både norrut och söderut vid sillekrog OK. De har fått upp en ny stolpe söderut. Ca 3 liter bensin gick åt idag.
Har jag missat nåt men visst har du ändrat lite i signaturen igen?
Teslorna passerar i revy men i3:an består. :)
Stämmer, har strulat till sig lite med finansieringen. Riddermark har varit kanon att jobba med, men det är ett finansbolag som gjorde en tankevurpa och det tog 3 dagar innan det upptäcktes så ja, det blir ingen x som det ser ut. Bild

Visst är det synd om mig? Bild
Beror väl på hur man ser det. ;)

Jag tycker faktiskt lite synd om dig. Den här jävla bilbytarsjukan är inte att leka med. :lol: Jag känner mig som en nykter alkoholist som räknar dagar, veckor och månader sen förra bilbytet. :oops: Nu har jag haft i3:an sen 23 mars 2017 och nuvarande Teslan sen 3 november 2017. Ska jag klara mig 2018 ut? :roll:

Jag har ändå målat in mig lite i ett hörn. Känns inte som att jag har så många alternativ längre. :ugeek:

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 10 apr 2018 10:35
av Tars
Jo, som tur var verkar det vara flera som lider av samma åkomma som jag. Känns skönt att ha er här.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 10 apr 2018 10:38
av Teslaspolen
Hmm, jag har märkt att ett par av era DELTA laddare har blivit märkta med klisterlappar. Det jag tänker specifikt på då är att Typ-2 AC med fast sladd är märkt som 22 kW; men det stämmer väl inte? Dom ska väl vara på 43 kW?

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 11 apr 2018 13:15
av jesperlofgren
Teslaspolen skrev:
Hmm, jag har märkt att ett par av era DELTA laddare har blivit märkta med klisterlappar. Det jag tänker specifikt på då är att Typ-2 AC med fast sladd är märkt som 22 kW; men det stämmer väl inte? Dom ska väl vara på 43 kW?
De är faktiskt nedställda till 22 kW så lapparna stämmer. Av vilken teknisk anledning de är nedställda har jag faktiskt inte svaret på i detta nu.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 05 jun 2018 15:33
av gellerstam
Pratade lite med FEV på elbilsträffen 2/6. (De var på plats 9-12)

*FEV hade planer på att ge snabbladdaren vid ICA-Maxi en kompis. Men det visar sig att ICA har planer på att bygga ut butiken mot den befintliga laddaren, så den kommer att behövas flyttas. När detta sker blir det sannolikt två snabbladdare på nya platsen.

*Vid gruvrondellen har COOP byggt ny butik. Där finns fundament för två snabbladdare, man väntar nu på bygglov för taken till laddarna. (Det är bara taken som behöver bygglov enligt FEV.) De planeras vara i drift till hösten (augusti?). Bredvid dessa blir det två stolpar a två platser med Typ-2 22kW.

*CityGross, vid Tallen (Området heter så!), har pratat en hel del med FEV för att få hjälp med TYP-2 uttag vid sin butik.


FEV ser i sina loggar att det ofta är bilar med nästan fullt batteri som ställer sig vid TYP-2 stolparna på stan och gärna står där hela arbetsdagen. Detta pga att det är gratis parkering så länge man "laddar". Detta är en av anledningarna till att FEV går över till betalning på laddplatserna.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 05 jun 2018 20:51
av Teslaspolen
Någon uppdatering på Älvdalen?

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 jun 2018 14:58
av jesperlofgren
Teslaspolen skrev:
Någon uppdatering på Älvdalen?
Hej,
Dessvärre inte. De återstår grävning där som ännu inte är påbörjat.
/Jesper

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 jun 2018 15:33
av Teslaspolen
Något nytt om Mora då? ;) Dök upp som samtalsämne på elbilsträffen vi hade i Falun förra veckan att det är bra fånigt att just Mora är en kal fläck på kartan.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 jun 2018 19:31
av Elbilisten
På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109. För inte så länge sen totalrenoverades McDonalds. Men något litet uttag för att locka elbilister kom det inte upp. Max byggde helt nytt, även de utan någon laddstolpe. E45 och riksväg 70 korsar varandra i Mora, dåligt att det inte finns snabbladdare där. De tänker kanske att det redan finns snabbladdare, Tesla har ju satt upp en hel rad, åk dit med Leafen bara... :roll:

Med tanke på E45 / Rv70, alla sommarturister, vasaloppet, cykelvasan mm finns det ett reellt behov för snabbladdare i Mora. Kör man E45 är det 132 km mellan snabbladdning i Malung och Noppikoski.

Jag har tidigare mailat olika aktörer om snabbladdare i Mora. Bra om fler försöker.

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 jun 2018 19:49
av joel80
Elbilisten skrev:
På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109.
Åh! Vi får hoppas att vi får lite fler stolpar i Mora även innan det gått 91 år. ;)

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 jun 2018 20:14
av Elbilisten
Jag ber om ursäkt för att jag drack för lite kaffe i morse :)

Re: Fyra (Elva!) nya snabbladdare i Dalarna

Postat: 07 jun 2018 20:59
av Bjelke
joel80 skrev:
Elbilisten skrev:
På andra ställen har Lidl ju fixat snabbladdare. I Mora ska de bygga ny butik - som öppnar hösten 2109.
Åh! Vi får hoppas att vi får lite fler stolpar i Mora även innan det gått 91 år. ;)
Ja lite tidigare än så får man ju hoppas :lol: