Många har ställt frågan om appen:
Den är
inte lika slö som appen för e-Golfen och många andra elbilar. Jag skulle tvärtom säga att den ligger (nästan) i nivå med Teslas app när det gäller snabbhet. Det tar någon sekund eller två att hämta eller skicka data. Men det är inget man stör sig på. Starta värmen, snurra...snurra, färdigt.
Det man kan göra är följande (vad jag har sett hittills)
- låsa /låsa upp bilen
- nollställa larmet (för alla som inte vet hur man stänger av larmet när de lämnar hunden kvar i bilen

)
- starta laddning direkt eller med timer
- starta värme/AC/rumpgrill/rutvärme (direkt eller timer)
- för direkt värme visas en nedräkning hur länge den är på (räknar mer från 30min)
- läsa av aktuell laddeffekt och kvarvarande laddtid
- färdbok
- statistik över förbrukning osv
- mätarstånd, förbrukning osv
- visa bilens position med ruttplarerare
- service info osv
Det jag saknar är att sätta laddnivån. Det kan man tydligen bara göra i bilen, men då är det samma som i Tesla, nämligem GPS-baserat. Skillnaden är att man kan ange en adress (eller koordinater) och ange hur mycket man vill ladda på denna plats. Man behöver alltså inte åka dit först innan man sätter en laddnivå.
Det som inte verkar gå överhuvudtaget är att begränsa laddströmmen. Det kan man bara göra på UMC:n men inte i bilen. Först var jag förbryllad över detta, men med lite eftertanke är det egentligen ingen katastrof. När man laddar hemma med en laddbox så har man rimligen ställt in en max-ström som säkringen tål. Laddar man hos någon annan som inte har laddbx använder man UMCn och den kan som sagt begränsa strömmen. Och på alla andra ställen laddar man ju rimligen på en laddstolpe och där vill man knappast begränsa laddeffekten. Inte vad jag vet i alla fall. Så kanske är det bara en onödig funktion som Audi har valt att att skippa. Det är bara vi gamla elbilsrävar som tror att vi måste ha full kontroll över laddningen precis överallt.