Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Geni87

Re: Audi e-tron

Inlägg av Geni87 »

mati skrev:
Geni87 skrev:
... Vilken del är det som saknas? "Honan" mellan sätet och mittkonsolen? Det är inte så att den är nedvikt bara?
Nej. Det är hanen som sitter i själva bältet som saknas. Även den svarta plastgrejen som ska förhindra att hanen åker ner i golvet när bältet inte används lyser med sin frånvaro. Bara ett tomt bälte. Mycket konstigt. Är inte bältet en komplett enhet som bara skruvas fast i varsin ände? Det är väl inga smådelar som måste pysslas ihop först?
Skumt, de bör ju ha suttit på bältet redan från leverantören kan man misstänka. Tror inte att biltillverkarna själva monterar ihop sina bältessystem.
Jeppe_E skrev:
mati skrev:
Muhlegg skrev:
Kul att följa det här inläggen, jag längtar ännu mer efter min bil nu! Hur upplever du varningsljudet för fotgängare? Är det något som stör när man sitter i bilen? Är det smidig att stänga av om man vill smyga iväg?
Det är bättre än så. Den har inget varningsljud överhuvudtaget. Jag hade fått för mig att det var lag från och med nu, men den har inte det. Bilen går fullständigt ljudlöst i låga hastigheter, precis som man vill ha det. Det där spaceship-ljudet man hör i vissa videos verkar inte finnas på europeiska bilar.
Inte än. Tror det är lagkrav på bilar tillverkade efter sista juni 2019 i EU. Sedan kan man förstås som tillverkare välja att implementera det tidigare (Kona Electric)
Japp, alla nya hybrider och elbilar måste ha det från och med 1 Juli 2019 (nya modeller alltså). Från och med 1 Juli 2021 måste alla hybrider och elbilar som säljs i EU ha det.
Due to the strong intervention of the European Blind Union, the European Union and the UNECE (United Nations economic Commission for Europe) have addressed the necessity for additional artificial sound generation for electric and electric hybrid vehicles. The EU “Regulation on the Sound Level of Motor Vehicle” (EU 540 / 2014) legally prescribes the mandatory installation of an AVAS (Acoustic Vehicle Alerting System) into electric- and hybrid-electric vehicles. Car manufacturers must equip new types of their electric cars with an AVAS system by 1 July 2019. In addition, all new electric and hybrid vehicles must have an AVAS by 1 July 2021. This is clearly the biggest success of our campaign. On a less positive note, EBU is disappointed to see that the pause switch has become mandatory as well. Under the new regulation, the AVAS will have to default to the switched-on position whenever the car is restarted.
Senast redigerad av Geni87, redigerad totalt 1 gånger.
Polestar 2 förhandsbokad 2019-03-09
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Det står en fluffig alien i hundgården.
IMG_20190409_200918.jpg
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
IMG_20190409_200918.jpg
Är härligt att se hur tesla ägare får uppleva ”nyheter” som funnits i 10 år nu.
Grattis till bilen ! Skall bli kul att följa detta
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
mati skrev:
IMG_20190409_200918.jpg
Jag visste faktiskt inte att dessa grejer fanns förrän jag klickade ihop beställningen för min e-tron. Men en liten googling visade som du säger att Night vision har funnits i åtminstone 8-9 år hos Audi/BMW/Mercedes. Men min dyraste bil innan Tesla var en Mazda, som visserligen var ganska välutrustad för pengarna. Jämfört med den bilen var framförallt min första Tesla in puncto utrustning ett stort steg tillbaka.
Jag tror att många Tesla-ägare är väl medvetna om att bilarna saknar utrustningsmöjligheter som har funnits i många år hos andra tillverkare, framförallt premiummärkena.
Tesla hade ett stort försprång med sin autopilot. Men det försprånget har krypt till nästintill obefintliga nivåer. Nu handlar det bara om en smaksak vilket system man föredrar. Jag upplever att Audis adaptiva farthållare slår Teslas i samtliga punkter. Filassistenten är något sämre på att styra, men fortfarande fullt godkänd. Jag körde på en liten slingrig landsväg igår, en sträcka där AP brukade fallera fram tills för ett år sedan ungefär. Audin klarade testet galant. Och tack vare den förutseende farthållaren som sänker farten långt innan man kommer till en hastighetsskylt, en kurva eller en korsning, blir färden extremt behaglig och utan otrevliga överraskningar. Jag testade även vad som händer när man kommer till en tvåvägskorsning med stop-skylt. Audin visade då en korsningssymbol i HUD:en och bromsade ner till nästan stillestånd. Men den stannade inte helt. Det fick jag göra själv. Men ändå, det är ljusår mer än vad AP klarar av i dagsläget.
Stevvee

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Stevvee skrev:
mati skrev:
IMG_20190409_200918.jpg
Jag visste faktiskt inte att dessa grejer fanns förrän jag klickade ihop beställningen för min e-tron. Men en liten googling visade som du säger att Night vision har funnits i åtminstone 8-9 år hos Audi/BMW/Mercedes. Men min dyraste bil innan Tesla var en Mazda, som visserligen var ganska välutrustad för pengarna. Jämfört med den bilen var framförallt min första Tesla in puncto utrustning ett stort steg tillbaka.
Jag tror att många Tesla-ägare är väl medvetna om att bilarna saknar utrustningsmöjligheter som har funnits i många år hos andra tillverkare, framförallt premiummärkena.
Tesla hade ett stort försprång med sin autopilot. Men det försprånget har krypt till nästintill obefintliga nivåer. Nu handlar det bara om en smaksak vilket system man föredrar. Jag upplever att Audis adaptiva farthållare slår Teslas i samtliga punkter. Filassistenten är något sämre på att styra, men fortfarande fullt godkänd. Jag körde på en liten slingrig landsväg igår, en sträcka där AP brukade fallera fram tills för ett år sedan ungefär. Audin klarade testet galant. Och tack vare den förutseende farthållaren som sänker farten långt innan man kommer till en hastighetsskylt, en kurva eller en korsning, blir färden extremt behaglig och utan otrevliga överraskningar. Jag testade även vad som händer när man kommer till en tvåvägskorsning med stop-skylt. Audin visade då en korsningssymbol i HUD:en och bromsade ner till nästan stillestånd. Men den stannade inte helt. Det fick jag göra själv. Men ändå, det är ljusår mer än vad AP klarar av i dagsläget.

Nej och många ägare utav tesla kanske kommer som du från icke ”premium” märken innan första lyxköpet som gör att man totalt missat adaptiva led-lysen, head-up, nightvision och fler funktioner som en annan har som krav på bilen och haft några år.

Att E-tron skulle matcha AP och kanske även vara bättre i upplevelse trodde jag faktiskt aldrig. Efter mycket man läst om AP verkar det ju vara det absolut bästa på marknaden men det kanske inte är så!

Jag var nära på att köpa en Model S till för några månader sen då vi spontan köpte en tomt istället så husbygge står runt hörnet. Så någon elbil blir det ej förens 2021 så kommer kunna samla mycket information på vägen så mata ut recensioner om dim E-tron !
Verdi

Inlägg av Verdi »

Tror nog de flesta är medvetna om att det saknas mängder av bra och mindre nödvändiga tillval hos Tesla...

Just Night vision skulle jag aldrig betala fullt pris för. Ok om det ingår i ett större paket dock. Väldigt ovanligt på BMW-bilar trots att tillvalet har funnits i många år. Kritiken är att det inte är naturligt att hålla koll på skärmen när man kör.

Jag saknar inte HUD heller egentligen men vore rimligt att det fanns att välja till iaf. Liksom tonade rutor och solskydd. Däremot saknar jag "matrix"-strålkastare, fyrzons AC och några kg ljudisolering. Ja och så dragkrok möjligen. Men det är nästan allt faktiskt. Hmmm. Jo ultra hifi är rätt kass. Basen är sladdrig och inte distinkt alls. Ett bättre ljudsystem vore inte dumt heller alltså.

Man får ta det dåliga med det bra helt enkelt. Bilar är kompromisser.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Många har ställt frågan om appen:
Den är inte lika slö som appen för e-Golfen och många andra elbilar. Jag skulle tvärtom säga att den ligger (nästan) i nivå med Teslas app när det gäller snabbhet. Det tar någon sekund eller två att hämta eller skicka data. Men det är inget man stör sig på. Starta värmen, snurra...snurra, färdigt.

Det man kan göra är följande (vad jag har sett hittills)
- låsa /låsa upp bilen
- nollställa larmet (för alla som inte vet hur man stänger av larmet när de lämnar hunden kvar i bilen ;) )
- starta laddning direkt eller med timer
- starta värme/AC/rumpgrill/rutvärme (direkt eller timer)
- för direkt värme visas en nedräkning hur länge den är på (räknar mer från 30min)
- läsa av aktuell laddeffekt och kvarvarande laddtid
- färdbok
- statistik över förbrukning osv
- mätarstånd, förbrukning osv
- visa bilens position med ruttplarerare
- service info osv

Det jag saknar är att sätta laddnivån. Det kan man tydligen bara göra i bilen, men då är det samma som i Tesla, nämligem GPS-baserat. Skillnaden är att man kan ange en adress (eller koordinater) och ange hur mycket man vill ladda på denna plats. Man behöver alltså inte åka dit först innan man sätter en laddnivå.

Det som inte verkar gå överhuvudtaget är att begränsa laddströmmen. Det kan man bara göra på UMC:n men inte i bilen. Först var jag förbryllad över detta, men med lite eftertanke är det egentligen ingen katastrof. När man laddar hemma med en laddbox så har man rimligen ställt in en max-ström som säkringen tål. Laddar man hos någon annan som inte har laddbx använder man UMCn och den kan som sagt begränsa strömmen. Och på alla andra ställen laddar man ju rimligen på en laddstolpe och där vill man knappast begränsa laddeffekten. Inte vad jag vet i alla fall. Så kanske är det bara en onödig funktion som Audi har valt att att skippa. Det är bara vi gamla elbilsrävar som tror att vi måste ha full kontroll över laddningen precis överallt.
Stevvee

Audi e-tron

Inlägg av Stevvee »

mati skrev:
Många har ställt frågan om appen:
Den är inte lika slö som appen för e-Golfen och många andra elbilar. Jag skulle tvärtom säga att den ligger (nästan) i nivå med Teslas app när det gäller snabbhet. Det tar någon sekund eller två att hämta eller skicka data. Men det är inget man stör sig på. Starta värmen, snurra...snurra, färdigt.

Det man kan göra är följande (vad jag har sett hittills)
- låsa /låsa upp bilen
- nollställa larmet (för alla som inte vet hur man stänger av larmet när de lämnar hunden kvar i bilen ;) )
- starta laddning direkt eller med timer
- starta värme/AC/rumpgrill/rutvärme (direkt eller timer)
- för direkt värme visas en nedräkning hur länge den är på (räknar mer från 30min)
- läsa av aktuell laddeffekt och kvarvarande laddtid
- färdbok
- statistik över förbrukning osv
- mätarstånd, förbrukning osv
- visa bilens position med ruttplarerare
- service info osv

Det jag saknar är att sätta laddnivån. Det kan man tydligen bara göra i bilen, men då är det samma som i Tesla, nämligem GPS-baserat. Skillnaden är att man kan ange en adress (eller koordinater) och ange hur mycket man vill ladda på denna plats. Man behöver alltså inte åka dit först innan man sätter en laddnivå.

Det som inte verkar gå överhuvudtaget är att begränsa laddströmmen. Det kan man bara göra på UMC:n men inte i bilen. Först var jag förbryllad över detta, men med lite eftertanke är det egentligen ingen katastrof. När man laddar hemma med en laddbox så har man rimligen ställt in en max-ström som säkringen tål. Laddar man hos någon annan som inte har laddbx använder man UMCn och den kan som sagt begränsa strömmen. Och på alla andra ställen laddar man ju rimligen på en laddstolpe och där vill man knappast begränsa laddeffekten. Inte vad jag vet i alla fall. Så kanske är det bara en onödig funktion som Audi har valt att att skippa. Det är bara vi gamla elbilsrävar som tror att vi måste ha full kontroll över laddningen precis överallt.
Angående körjournal, kan du gå in på en specifik resa och se hela rutten samt kunna följa förbrukning,hastighet m.m ?

Exempel från min Volvo Bild
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Det som Tesla alltid har varit, och fortfarande är, helt överlägsna på är väl den elektriska drivlinan, snabbladdning, laddinfrastruktur samt sin OTA. I övrigt verkar det ju som att de har en hel del att lära av de traditionella biltillverkarna. Vad gäller AP så framstår det alltmer som att uppmärksamheten kring den och tron på att Tesla har legat före de andra mest beror på ett väloljat PR-maskineri. De andra har gjort med detta som de alltid har gjort: jobbat i det tysta, för Tesla är ju inte direkt ensamma om att utveckla självkörande bilar.

Tesla gjorde ju uppenbarligen en grav missbedömning när de bytte leverantör av hårdvara och trodde att de skulle klara av att utveckla mjukvara själva på en kaffekvart. Hur länge sedan är det nu som en helt självkörande Tesla skulle köra kust till kust i USA? 1½ år sedan? Trots detta uppenbara nederlag så har de fortsatt att hävda att de alldeles strax är där.

Jag tror att det kommer att komma en rad olika väldigt bra system för total autonomi och de kommer att gå i mål ungefär samtidigt. Någon kommer att vara först men kommer inte att ha så stort försprång framför de andra som Tesla har velat ge sken av att de skulle få. Så när detta scenario inträffar så kommer det inte att betyda nåt strömhopp till ett visst bilmärke utan de märkestrogna kan sitta lugnt i båten och invänta att deras eget märke kommer med samma funktioner inom en ganska snar framtid.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Verdi skrev:
Tror nog de flesta är medvetna om att det saknas mängder av bra och mindre nödvändiga tillval hos Tesla...

Just Night vision skulle jag aldrig betala fullt pris för. Ok om det ingår i ett större paket dock. Väldigt ovanligt på BMW-bilar trots att tillvalet har funnits i många år. Kritiken är att det inte är naturligt att hålla koll på skärmen när man kör.

Jag saknar inte HUD heller egentligen men vore rimligt att det fanns att välja till iaf. Liksom tonade rutor och solskydd. Däremot saknar jag "matrix"-strålkastare, fyrzons AC och några kg ljudisolering. Ja och så dragkrok möjligen. Men det är nästan allt faktiskt. Hmmm. Jo ultra hifi är rätt kass. Basen är sladdrig och inte distinkt alls. Ett bättre ljudsystem vore inte dumt heller alltså.

Man får ta det dåliga med det bra helt enkelt. Bilar är kompromisser.
Ang HiFin så gissar jag att du menar Ultra i Model S? I X är det bättre, men framförallt så tycker jag man gjort en stor förbättring i trean. Riktig bra ljud i den! Synd att den bullrar mer bara...

HUD förstår jag inte varför de inte lagt till i trean. Tycker det är en "perfect match" för den bilen. Billigt att producera och skulle tillföra mycket mer i just den bilen än i någon annan. Där snackar vi för övrigt en riktigt gammal teknik...

Ljusen i Model 3 är riktigt bra imo. Fyrzons klima och night vision har jag inget sug efter alls (NV är bara en ploj imo och gällande klima så använder jag extremt sällan två zoner ens, aldrig fattat vitsen riktigt, de flesta vill ju ha 20-22 grader ändå).

"Lyx"som jag saknar i S är soft close, eller ännu hellre helautomatiska dörrar vilket väl fortfarande är unikt för X. Massagestolar hade varit skönt också. Inget av detta är dock i närheten av så viktigt för mig som körglädjen hos både S & 3 (fast på olika sätt), hittills kan ingen annan bil mäta sig med dem på det området imo. I-pace kommer nära, men den går ju bort av andra skäl. Även OTA är långt viktigare för mig. Sentry Mode tex är riktigt häftigt imo. Bara den funktionen är viktigare än något av det tidigare nämnda för mig (är Tesla ensamma även om detta?).
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Att de flesta tycker att Night Vision bara är en gimmick kan jag förstå när man bor i stan och bara kör på större vägar. Men jag bor 1 mil från "civilisationen" och måste köra en smal 70-väg genom skogen innan jag kommer ut på en större väg. Det går i princip inte en dag utan att det springer nåt mer eller mindre stort fyrbent rätt ut på vägen framför bilen. Det finns massor med hjortar (som f ö verkar vara extremt korkade) och rådjur här. Och så älgar förstås. Som sagt, redan första dagen på hemvägen varnade systemet för ett rådjur som jag inte hade upptäckt förrän mycket senare. Det är en bra funktion, och jag är glad att jag lade till den i beställningen.
Man kör förresten inte genom att hela tiden titta på NV-skärmen. Det funkar inte riktigt så. Det är svårt att se vägkanterna, beroende på omgivningstemperatur, och bilden är dessutom kanske lite för liten för det. Men man ser tydligt när det dyker upp nåt ljust i bilden som kan vara ett djur eller en människa. Sen varnar ju systemet automatiskt när det anses att djuret/människan är på väg att springa ut på vägen. Och den varningen visas även i HUD:en. Så visst, på motorvägen är det en gimmick, men i skogen är det ytterst användbart.
På samma sätt som en farthållare är meningslös på små skogsvägar, men extremt användbar på motorvägen. Till exempel.
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Att de flesta tycker att Night Vision bara är en gimmick kan jag förstå när man bor i stan och bara kör på större vägar. Men jag bor 1 mil från "civilisationen" och måste köra en smal 70-väg genom skogen innan jag kommer ut på en större väg. Det går i princip inte en dag utan att det springer nåt mer eller mindre stort fyrbent rätt ut på vägen framför bilen. Det finns massor med hjortar (som f ö verkar vara extremt korkade) och rådjur här. Och så älgar förstås. Som sagt, redan första dagen på hemvägen varnade systemet för ett rådjur som jag inte hade upptäckt förrän mycket senare. Det är en bra funktion, och jag är glad att jag lade till den i beställningen.
Man kör förresten inte genom att hela tiden titta på NV-skärmen. Det funkar inte riktigt så. Det är svårt att se vägkanterna, beroende på omgivningstemperatur, och bilden är dessutom kanske lite för liten för det. Men man ser tydligt när det dyker upp nåt ljust i bilden som kan vara ett djur eller en människa. Sen varnar ju systemet automatiskt när det anses att djuret/människan är på väg att springa ut på vägen. Och den varningen visas även i HUD:en. Så visst, på motorvägen är det en gimmick, men i skogen är det ytterst användbart.
På samma sätt som en farthållare är meningslös på små skogsvägar, men extremt användbar på motorvägen. Till exempel.

Det är inget fel i funktionen men den borde visas i HUD:en eller nåt istället för den kritik jag läst om den är att man inte kollar på den där skärmen efter ett tag ändå. Jag har dock inte provat själv.

För övrigt kör jag 16 mil om dagen på små landsvägar utan viltstängsel (inte direkt AP-vänligt :D). Ser dagligen rådjur och jag fick för några veckor sen tvärnita för en älg. Finns även massor av vildsvin men de har jag inte sett än.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Stevvee skrev:
Att E-tron skulle matcha AP och kanske även vara bättre i upplevelse trodde jag faktiskt aldrig. Efter mycket man läst om AP verkar det ju vara det absolut bästa på marknaden men det kanske inte är så!
Tesla har valt en annan lösning jämfört med alla andra tillverkare. Autopiloten tar över styrningen helt och hållet. Föraren måste ha en hand på ratten, men det går inte att styra. Så fort man tar i för hårt stängs autopiloten av med ett pling. Det är alltså bilen som styr och det är därför många antar att det är autonomt. Men det är det inte. Så fort bilen gör fel måste man ingripa och ta över. Detta sker relativt "våldsamt" eftersom man måste ta hårt i ratten samtidigt som alla medpassagerare blir medvetna om vad som händer, just för att det högljudda plinget inte går att missa. Sen sätter man på autopiloten igen, och även det sker med ett pling-plong som alla kan höra. Autopilotens utförmning är som om det vore ett nivå-3 system som klarar sig själv förutom i undantagsfall. Men i själva verket har det genom åren i princip nergraderats allt närmare nivå 2, fastän det har blivit duktigare på att köra.

Audi har liksom alla andra valt en lösning där självstyrningen är en tydlig assistansfunktion. Den är alltid aktiv, men man kan/ska styra själv. Det går utmärkt att släppa ratten. Bilen bara forsätter och följer vägen. Och precis som i fallet med Teslas AP uppmanas föraren att ta tag i ratten igen. Roligt nog är Audi ganska snälla i den punkten. Det händer i första hand inte så himla mycket när man skiter i uppmaningen. Men troligen har man händerna ändå nånstans i närheten av ratten, och när man märker att bilen inte styr som man vill, eller att den tappar linjerna, kan man bara hålla lite hårdare i ratten och ta över. Helt odramatiskt och ingen märker nånting.
Den är faktiskt mindre duktig på att styra än vad Teslas AP är. Men utformningen av systemet gör att det inte upplevs som något problem eftersom man bara tar tag i ratten och korrigerar lite. Sen släpper man ratten igen.
Verdi

Inlägg av Verdi »

Legato skrev:
Ang HiFin så gissar jag att du menar Ultra i Model S? I X är det bättre, men framförallt så tycker jag man gjort en stor förbättring i trean. Riktig bra ljud i den! Synd att den bullrar mer bara...

HUD förstår jag inte varför de inte lagt till i trean. Tycker det är en "perfect match" för den bilen. Billigt att producera och skulle tillföra mycket mer i just den bilen än i någon annan. Där snackar vi för övrigt en riktigt gammal teknik...

Ljusen i Model 3 är riktigt bra imo. Fyrzons klima och night vision har jag inget sug efter alls (NV är bara en ploj imo och gällande klima så använder jag extremt sällan två zoner ens, aldrig fattat vitsen riktigt, de flesta vill ju ha 20-22 grader ändå).

"Lyx"som jag saknar i S är soft close, eller ännu hellre helautomatiska dörrar vilket väl fortfarande är unikt för X. Massagestolar hade varit skönt också. Inget av detta är dock i närheten av så viktigt för mig som körglädjen hos både S & 3 (fast på olika sätt), hittills kan ingen annan bil mäta sig med dem på det området imo. I-pace kommer nära, men den går ju bort av andra skäl. Även OTA är långt viktigare för mig. Sentry Mode tex är riktigt häftigt imo. Bara den funktionen är viktigare än något av det tidigare nämnda för mig (är Tesla ensamma även om detta?).
Ja precis. Model S. Tycker väl ljudet som helhet duger åt mig men just basen hänger inte med riktigt. Testade nån "Bass tester" på Spotify igår och det var verkligen bedrövligt. Tur jag inte är nån större musikfantast. :)

Ja, men jag älskade funktionen BMW (och många andra) har där den bara släcker ner där det behövs och låter helljuset ligga kvar i vägrenen vid möte osv. Lättare att se cyklister, gångtrafikanter, lekande barn, vilt... (Eller så ska man ha NV istället? :lol:) Och så slipper ögat göra så stora omställningar.

Problemet vi har är att det blir för varmt i baksätet på sommaren om man ställer temperaturen så att det är behagligt fram. Förra sommaren var ju extremt varm och det var mycket gnäll bakifrån. Hade de haft en egen möjlighet att ställa sina zoner på en lägre temperatur så hade det löst problemet.

Soft close är helt onödigt som jag ser det. OTA är ju räddningen för Tesla som inte gjorde klart bilen innan de började sälja den. ;)

Det här är dock bara finlir. Jag är ingen lyxbilskille utan tycker Tesla håller en acceptabel nivå på det stora hela.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

mati skrev:
Stevvee skrev:
Tesla har valt en annan lösning jämfört med alla andra tillverkare. Autopiloten tar över styrningen helt och hållet. Föraren måste ha en hand på ratten, men det går inte att styra. Så fort man tar i för hårt stängs autopiloten av med ett pling. Det är alltså bilen som styr och det är därför många antar att det är autonomt. Men det är det inte. Så fort bilen gör fel måste man ingripa och ta över. Detta sker relativt "våldsamt" eftersom man måste ta hårt i ratten samtidigt som alla medpassagerare blir medvetna om vad som händer, just för att det högljudda plinget inte går att missa. Sen sätter man på autopiloten igen, och även det sker med ett pling-plong som alla kan höra. Autopilotens utförmning är som om det vore ett nivå-3 system som klarar sig själv förutom i undantagsfall. Men i själva verket har det genom åren i princip nergraderats allt närmare nivå 2, fastän det har blivit duktigare på att köra.

Audi har liksom alla andra valt en lösning där självstyrningen är en tydlig assistansfunktion. Den är alltid aktiv, men man kan/ska styra själv. Det går utmärkt att släppa ratten. Bilen bara forsätter och följer vägen. Och precis som i fallet med Teslas AP uppmanas föraren att ta tag i ratten igen. Roligt nog är Audi ganska snälla i den punkten. Det händer i första hand inte så himla mycket när man skiter i uppmaningen. Men troligen har man händerna ändå nånstans i närheten av ratten, och när man märker att bilen inte styr som man vill, eller att den tappar linjerna, kan man bara hålla lite hårdare i ratten och ta över. Helt odramatiskt och ingen märker nånting.
Den är faktiskt mindre duktig på att styra än vad Teslas AP är. Men utformningen av systemet gör att det inte upplevs som något problem eftersom man bara tar tag i ratten och korrigerar lite. Sen släpper man ratten igen.
hur är etrons "autopilot" jämfört med egolfens? Jag tycker egolfens är på en mycket lägre nivå än Tesla, men Audi kanske har fått bättre grejer? Du har ju båda, så antar du kan jämföra rakt av?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

Mati, fungerar uppkoppling bra till bilen? Chefen har problem med att den inte hittar bilen ganska så ofta.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

HelectriC skrev:
hur är etrons "autopilot" jämfört med egolfens? Jag tycker egolfens är på en mycket lägre nivå än Tesla, men Audi kanske har fått bättre grejer? Du har ju båda, så antar du kan jämföra rakt av?
Det är samma tänk som i e-Golfen, men den är bättre på att hålla sig i filen tycker jag. Den verkar även vara bättre på att hitta vägmarkeringarna. I Golfen är uppmaningen att hålla i ratten betydligt aggressivare. Det plingar ju ganska omgående när man är lite slapp i handen. Jag brukar få påminnelser hela tiden.
Audin visar bara en liten gul ikon, vilket den gör i princip direkt när man släpper ratten. Men sen händer det inte så mycket i första taget. Efter en stund kommer det en varningsruta, men även den kan man ignorera. Först andra gången (tror jag) som varningsrutan visas kommer det ett svagt pling. Jag fick plinget bara en gång igår på totalt 16 mil som jag körde totalt. I e-Golfen kan det komma var och varannan minut när jag kör på samma sätt som jag körde i e-tron.
frippan skrev:
Mati, fungerar uppkoppling bra till bilen? Chefen har problem med att den inte hittar bilen ganska så ofta.
Har inte upplevt några problem. Men jag har stoppat in ett eget SIM-kort som jag hade liggandes oanvänt. Det är troligen bättre täckning med det. Bilens eget SIM-kort verkade ha lite sämre täckning.
Dessutom kan jag lyssna på internetradio och ha bilen som WIFI-hotspot på det viset.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare

Inlägg av frippan »

mati skrev:
HelectriC skrev:
Det är samma tänk som i e-Golfen, men den är bättre på att hålla sig i filen tycker jag. Den verkar även vara bättre på att hitta vägmarkeringarna. I Golfen är uppmaningen att hålla i ratten betydligt aggressivare. Det plingar ju ganska omgående när man är lite slapp i handen. Jag brukar få påminnelser hela tiden.
Audin visar bara en liten gul ikon, vilket den gör i princip direkt när man släpper ratten. Men sen händer det inte så mycket i första taget. Efter en stund kommer det en varningsruta, men även den kan man ignorera. Först andra gången (tror jag) som varningsrutan visas kommer det ett svagt pling. Jag fick plinget bara en gång igår på totalt 16 mil som jag körde totalt. I e-Golfen kan det komma var och varannan minut när jag kör på samma sätt som jag körde i e-tron.
frippan skrev:
Har inte upplevt några problem. Men jag har stoppat in ett eget SIM-kort som jag hade liggandes oanvänt. Det är troligen bättre täckning med det. Bilens eget SIM-kort verkade ha lite sämre täckning.
Dessutom kan jag lyssna på internetradio och ha bilen som WIFI-hotspot på det viset.
Bra tips, skall tipsa honom om det.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Hertsh

Inlägg av Hertsh »

Hertsh skrev:
Det verklighetstest som jag sett som bäst visar på skillnaden mellan TMX o e-tron (o I-pace för den delen) är Teslabjørns test av räckvidd. Den visar att e-tron har högre förbrukning. Har man inte större behov av räckvidd än så har det förstås ingen praktisk betydelse.

Nu har mestmotor (AMS) gjort ett test av räckvidd för e-tron, I-pace och TMX. De kommer fram till ungefär samma bild som Teslabjørn.

TMX: 25,4 w/km och max range 343km
I-pace: 23,8 w/km och max range 303km
E-tron: 29,5 w/km och max range 279km

Det är batteriet som räddar TMX till längst range och Audi har mycket övervikt att bära (och troligen ett lite högre cw-värde) som drar upp förbrukningen.

Jaguar har lyckats trimma sin förbrukning rejält jmf med de förseriebilar som testades efter lansering och som sen skapade en bild hos mig om att den var väldigt törstig.

Man kan hoppas att Audi också - sw uppdateringar - kan göra något åt förbrukningen.

Kommer med intresse följa denna tråd för att se hur ni upplever verklig förbrukning framöver.
Glad för att jag sålt min Tesla
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare

Inlägg av Zalman3 »

Think electric is not for you? Think again
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bälteshanen har dykt upp igen. Efter en noggrannare undersökning av en servicekille har det visat sig att den hade gömt sig ännu längre ner bakom plasten än vad jag har kunnat se. Nu är den på plats och alla är glada. :D
Användarvisningsbild
Teslared
Teslaägare

Inlägg av Teslared »

Det här hittade jag idag i min tyska Auto motor und sport
20190410_124457.jpg
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Teslared skrev:
Vore väl en nationell skandal om inte Audi vann i riksmediat AMS. :)

Får väldigt mycket mer poäng på "sicherheitsausstatt". Säkerhetsutrustning? Vad kan det vara som dom värderar så högt då, night vision?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

taliz skrev:
Teslared skrev:
Vore väl en nationell skandal om inte Audi vann i riksmediat AMS. :)

Får väldigt mycket mer poäng på "sicherheitsausstatt". Säkerhetsutrustning? Vad kan det vara som dom värderar så högt då, night vision?
Intressant att X är så väldigt mycket snabbare på omkörningar (60-100 samt 80-120). Det har ju spekulerats i denna tråd om att Audin skulle vara mer optimerad för det, än för 0-100. Enligt de där siffrorna är det snarare tvärtom.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jeppe_E
Teslaägare

Inlägg av Jeppe_E »

mati skrev:
Bälteshanen har dykt upp igen. Efter en noggrannare undersökning av en servicekille har det visat sig att den hade gömt sig ännu längre ner bakom plasten än vad jag har kunnat se. Nu är den på plats och alla är glada. :D
Jeppe_E skrev:
Wow, vilket märkligt fel. Mycket märkligt att något sådant har passerat QA, eftersom det har med säkerhet att göra. Kan ju faktiskt vara så att "hanen" hamnat helt fel och sitter bakom panelen, nere vid rullen.
:lol:
Beställt Model 3 LR AWD den 28/4 2019 - Levererad den 24/5 2019
Beställt Model Y Performance den 12/2 2022 - Levererad den 15/6 2022

"Man kan inte använda sig av media om man ska förstå världen" - Hans Rosling 1948-2017
Skriv svar