Jag har blivit icead!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Fredrik j
elbilist

Re: Jag har blivit icead!

Inlägg av Fredrik j »

Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Användarvisningsbild
cosmos
Teslaägare

Inlägg av cosmos »

Före man börjar bötfälla fossilerna så kommer dom fortsätta med sina fulparkeringar. Dom skiter helt i skyltarna. Om vi nu ska öka antalet laddbara bilar kraftigt kommande åren så måste man få väck fossilbilarna från laddstolparna. Inget annat än en fet p-bot kommer tyvärr hjälpa.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

cosmos skrev:
Före man börjar bötfälla fossilerna så kommer dom fortsätta med sina fulparkeringar. Dom skiter helt i skyltarna. Om vi nu ska öka antalet laddbara bilar kraftigt kommande åren så måste man få väck fossilbilarna från laddstolparna. Inget annat än en fet p-bot kommer tyvärr hjälpa.
Här i Bollnäs funkade böter perfekt, nu är den enda stolpen här ( :lol: sjukt dåligt) nästan aldrig blockerad :) dessutom drog kommunen in bra med cash på den :mrgreen:
Win win liksom :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Jag tror fler kommuner och parkeringsbolag skulle sätta upp laddstolpar om de bara insåg vilka bra källor till intäkt (P-böter) de är.

Det är inte avgiften för laddning de tjänar på... :twisted:
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

cosmos skrev:
Jag tycker just här i Lidköping är ice:ing inget stort problem. I början var det vanligt att folk ställde sig på de två laddplatserna på torget, men jag mejlade för några år sedan till kommunen (troligen inte bara jag) och föreslog att de skulle skylta eller markera platserna bättre. Det gjorde de faktiskt. De målade stora "elblixtar" i rutorna. Sedan dess har jag i princip aldrig sett någon ice-bil parkera där. Däremot Teslor utan att laddsladden var inkopplad, men det är ett annat (och allvarligare) problem.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.
Men om man kopplar in och får 22 vill man kanske kunna räkna med en sluttid.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Inlägg av LarsL »

Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Väldigt få bilar kan ens ta 22 kW. De flesta kan bara ta 6,7 kW och Model 3 11 kW. Säg att det står på stolpen att du är garanterad 3,7 kW men kan få upp till 22 kW om det är få andra inkopplade.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Väldigt få bilar kan ens ta 22 kW. De flesta kan bara ta 6,7 kW och Model 3 11 kW. Säg att det står på stolpen att du är garanterad 3,7 kW men kan få upp till 22 kW om det är få andra inkopplade.
Jag menar förutsättningen som gäller när man kopplar in sig borde gälla även när man lämnat platsen.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

LarsL skrev:
Fredrik j skrev:
Väldigt bra idé! Särskilt i Sverige där 2/3 av alla laddbilar är phev. Det är ett otroligt slöseri med tillgänglig effekt att de blockerar platser.

Borde kosta väldigt lite med extra uttag, jämfört med separata stolpar. Gör ju också problemet med ICE:ing mycket mindre.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jejfe
Teslaägare

Inlägg av Jejfe »

Inte direkt icead. Men det är nog fan värre.
305465D6-DFFE-4FC4-BC68-E249895B1DFA.jpeg
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Jejfe skrev:
Inte direkt icead. Men det är nog fan värre.
Den där kan ju få pbot oavsett hur skyltningen ser ut.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Stockholmssyndromet 2020

Inlägg av pejvic »

Av 6 laddplatser:
5 Aimo och en Diesel
Användarvisningsbild
ellerstrom
Teslaägare

Re: Stockholmssyndromet 2020

Inlägg av ellerstrom »

pejvic skrev:
Av 6 laddplatser:
5 Aimo och en Diesel
Dieselvolvon får väl stå där? Så tolkar jag den gröna "skylten" framför den iaf :lol:
Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Re: Stockholmssyndromet 2020

Inlägg av mans71 »

ellerstrom skrev:
pejvic skrev:
Av 6 laddplatser:
5 Aimo och en Diesel
Dieselvolvon får väl stå där? Så tolkar jag "skylten" framför den iaf :lol:
"Jag är döden..." :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

IMG_20200302_152951.jpg
Inte så mycket ICE men nog en hel del snö, så pass att bara toppen stack fram efter nattens snöfall! :shock:
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Oh shit! :o
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

Boxen lär ju inte bli överhettad vid laddning iaf ;)
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Behövde ladda på Incharges laddare i Hammarby Sjöstad nu ikväll. Det finns fyra destinationsladdare och en snabbladdare (med två platser) där. Destinationsladdarna var upptagna av fossiler, en icke plugin hybrid och en Model 3 som inte laddade. Snabbladdaren var blockad av två fossiler. Precis när jag kommer dit kliver en av personerna vid snabbladdaren ur sin bil så jag vevar ner rutan och säger "Jag behöver den där platsen". Han tittar förvånat på mig och svarar "Du behöver den där platsen?". "Ja, du står på en laddplats.", svarar jag. Då skämdes han lite grann och hoppade in i bilen och flyttade på sig.
Tyvärr så rör sig parkeringsvakterna bara där på dagtid så det är helt riskfritt att ställa sig och blocka laddplatserna på kvällar och nätter.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Just den InChargeladdaren Laddade jag på förra veckan och då fick man ström bara man stoppade i chademon, dvs jag identifierade mig aldrig. Behövde bara en kvart medan jag var på ärende, men gratis var gott
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Anderzzon skrev:
Behövde ladda på Incharges laddare i Hammarby Sjöstad nu ikväll. Det finns fyra destinationsladdare och en snabbladdare (med två platser) där. Destinationsladdarna var upptagna av fossiler, en icke plugin hybrid och en Model 3 som inte laddade. Snabbladdaren var blockad av två fossiler. Precis när jag kommer dit kliver en av personerna vid snabbladdaren ur sin bil så jag vevar ner rutan och säger "Jag behöver den där platsen". Han tittar förvånat på mig och svarar "Du behöver den där platsen?". "Ja, du står på en laddplats.", svarar jag. Då skämdes han lite grann och hoppade in i bilen och flyttade på sig.
Tyvärr så rör sig parkeringsvakterna bara där på dagtid så det är helt riskfritt att ställa sig och blocka laddplatserna på kvällar och nätter.
Men detta visar väl att flera fortfarande ställer ivägen omedvetet eller helt enkelt inte tänker så mycket. Men nu är det säkert en mindre som kommer blockera i framtiden.
Det som vore bra är ju om de som tar nytt körkort fick dessa regler förklarade för sig. Tror inte det är så nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Remuz skrev:
Just den InChargeladdaren Laddade jag på förra veckan och då fick man ström bara man stoppade i chademon, dvs jag identifierade mig aldrig. Behövde bara en kvart medan jag var på ärende, men gratis var gott
Lyxigt! Sån tur hade inte jag igår.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Pontus skrev:
Men detta visar väl att flera fortfarande ställer ivägen omedvetet eller helt enkelt inte tänker så mycket. Men nu är det säkert en mindre som kommer blockera i framtiden.
Det som vore bra är ju om de som tar nytt körkort fick dessa regler förklarade för sig. Tror inte det är så nu.
Ja precis. Just här ligger en Max restaurang också så jag tror att många tänker att de bara parkerar där en snabbis medan de springer in och köper mat. Medan jag stod där och laddade i 15 min kom alla andra bilar och flyttade på sig. Orkade dock inte gå ur bilen och läxa upp dem.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Pucko!

Nu behövde jag inte ladda just här, men jag blir upprörd ändå.
IMG_20200611_131926.jpg
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Ser ganska medvetet ut också :(
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Skriv svar