Jag har blivit icead!
Moderator: Redaktion
Re: Jag har blivit icead!
Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Re: Jag har blivit icead!
Före man börjar bötfälla fossilerna så kommer dom fortsätta med sina fulparkeringar. Dom skiter helt i skyltarna. Om vi nu ska öka antalet laddbara bilar kraftigt kommande åren så måste man få väck fossilbilarna från laddstolparna. Inget annat än en fet p-bot kommer tyvärr hjälpa.
Audi e-tron 55 navarrablå advance 21 tum
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Här i Bollnäs funkade böter perfekt, nu är den enda stolpen här (cosmos skrev:Före man börjar bötfälla fossilerna så kommer dom fortsätta med sina fulparkeringar. Dom skiter helt i skyltarna. Om vi nu ska öka antalet laddbara bilar kraftigt kommande åren så måste man få väck fossilbilarna från laddstolparna. Inget annat än en fet p-bot kommer tyvärr hjälpa.



Win win liksom

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7950
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Jag har blivit icead!
Jag tror fler kommuner och parkeringsbolag skulle sätta upp laddstolpar om de bara insåg vilka bra källor till intäkt (P-böter) de är.
Det är inte avgiften för laddning de tjänar på...
Det är inte avgiften för laddning de tjänar på...

Re: Jag har blivit icead!
Jag tycker just här i Lidköping är ice:ing inget stort problem. I början var det vanligt att folk ställde sig på de två laddplatserna på torget, men jag mejlade för några år sedan till kommunen (troligen inte bara jag) och föreslog att de skulle skylta eller markera platserna bättre. Det gjorde de faktiskt. De målade stora "elblixtar" i rutorna. Sedan dess har jag i princip aldrig sett någon ice-bil parkera där. Däremot Teslor utan att laddsladden var inkopplad, men det är ett annat (och allvarligare) problem.cosmos skrev:Före man börjar bötfälla fossilerna så kommer dom fortsätta med sina fulparkeringar. Dom skiter helt i skyltarna. Om vi nu ska öka antalet laddbara bilar kraftigt kommande åren så måste man få väck fossilbilarna från laddstolparna. Inget annat än en fet p-bot kommer tyvärr hjälpa.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Re: Jag har blivit icead!
Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Re: Jag har blivit icead!
Men om man kopplar in och får 22 vill man kanske kunna räkna med en sluttid.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Re: Jag har blivit icead!
Väldigt få bilar kan ens ta 22 kW. De flesta kan bara ta 6,7 kW och Model 3 11 kW. Säg att det står på stolpen att du är garanterad 3,7 kW men kan få upp till 22 kW om det är få andra inkopplade.Fredrik j skrev:Men om man kopplar in och får 22 vill man kanske kunna räkna med en sluttid.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Re: Jag har blivit icead!
Jag menar förutsättningen som gäller när man kopplar in sig borde gälla även när man lämnat platsen.LarsL skrev:Väldigt få bilar kan ens ta 22 kW. De flesta kan bara ta 6,7 kW och Model 3 11 kW. Säg att det står på stolpen att du är garanterad 3,7 kW men kan få upp till 22 kW om det är få andra inkopplade.Fredrik j skrev:Men om man kopplar in och får 22 vill man kanske kunna räkna med en sluttid.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Re: Jag har blivit icead!
Väldigt bra idé! Särskilt i Sverige där 2/3 av alla laddbilar är phev. Det är ett otroligt slöseri med tillgänglig effekt att de blockerar platser.LarsL skrev:Det är lastbalansering i stället för två laddstolpar med 22 kW så kan man ha 10 med mist 4,4 kW. Fast om en laddhybrider står inkopplade så drar de betydligt mindre och det blir effekt över. Samma om en bil är färdig laddad då kan den effekten delas med de andra bilarna. Detta är ju en enkel teknik som alla vettiga laddboxar har inbyggt.Fredrik j skrev:Man kan tänka sig stolpar med fler anslutningsmöjligheter än laddmöjligheter. Så en bil kan kopplas i "köläge".
Borde kosta väldigt lite med extra uttag, jämfört med separata stolpar. Gör ju också problemet med ICE:ing mycket mindre.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Jag har blivit icead!
Inte direkt icead. Men det är nog fan värre.
Model 3 LR Dual motor (boosted), vit exteriör, svart interiör, AP (”Free” FSD)
Re: Jag har blivit icead!
Den där kan ju få pbot oavsett hur skyltningen ser ut.Jejfe skrev:Inte direkt icead. Men det är nog fan värre.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- ellerstrom
- Teslaägare
- Inlägg: 650
- Blev medlem: 01 dec 2016 13:14
- Ort: Höllviken
Re: Stockholmssyndromet 2020
Dieselvolvon får väl stå där? Så tolkar jag den gröna "skylten" framför den iafpejvic skrev:Av 6 laddplatser:
5 Aimo och en Diesel

Model X P100D | Obsidian Black | 22" Onyx | Svarta ventilerade säten | Kolfiber | All utrustning
Model S 75D | Deep Blue | 19" Slipstream | Beige interiör | Taklucka | AP2
Re: Stockholmssyndromet 2020
"Jag är döden..."ellerstrom skrev:Dieselvolvon får väl stå där? Så tolkar jag "skylten" framför den iafpejvic skrev:Av 6 laddplatser:
5 Aimo och en Diesel

Model S P85DL+
- Teslaspolen
- Teslaägare
- Inlägg: 4057
- Blev medlem: 15 dec 2014 17:48
- Ort: Siljan
Re: Jag har blivit icead!

Har tagit det oranga pillret https://www.youtube.com/channel/UC0intL ... G-xAvUEO-A
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Jag har blivit icead!
Boxen lär ju inte bli överhettad vid laddning iaf 

Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Jag har blivit icead!
Behövde ladda på Incharges laddare i Hammarby Sjöstad nu ikväll. Det finns fyra destinationsladdare och en snabbladdare (med två platser) där. Destinationsladdarna var upptagna av fossiler, en icke plugin hybrid och en Model 3 som inte laddade. Snabbladdaren var blockad av två fossiler. Precis när jag kommer dit kliver en av personerna vid snabbladdaren ur sin bil så jag vevar ner rutan och säger "Jag behöver den där platsen". Han tittar förvånat på mig och svarar "Du behöver den där platsen?". "Ja, du står på en laddplats.", svarar jag. Då skämdes han lite grann och hoppade in i bilen och flyttade på sig.
Tyvärr så rör sig parkeringsvakterna bara där på dagtid så det är helt riskfritt att ställa sig och blocka laddplatserna på kvällar och nätter.
Tyvärr så rör sig parkeringsvakterna bara där på dagtid så det är helt riskfritt att ställa sig och blocka laddplatserna på kvällar och nätter.
Re: Jag har blivit icead!
Just den InChargeladdaren Laddade jag på förra veckan och då fick man ström bara man stoppade i chademon, dvs jag identifierade mig aldrig. Behövde bara en kvart medan jag var på ärende, men gratis var gott
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
Re: Jag har blivit icead!
Men detta visar väl att flera fortfarande ställer ivägen omedvetet eller helt enkelt inte tänker så mycket. Men nu är det säkert en mindre som kommer blockera i framtiden.Anderzzon skrev:Behövde ladda på Incharges laddare i Hammarby Sjöstad nu ikväll. Det finns fyra destinationsladdare och en snabbladdare (med två platser) där. Destinationsladdarna var upptagna av fossiler, en icke plugin hybrid och en Model 3 som inte laddade. Snabbladdaren var blockad av två fossiler. Precis när jag kommer dit kliver en av personerna vid snabbladdaren ur sin bil så jag vevar ner rutan och säger "Jag behöver den där platsen". Han tittar förvånat på mig och svarar "Du behöver den där platsen?". "Ja, du står på en laddplats.", svarar jag. Då skämdes han lite grann och hoppade in i bilen och flyttade på sig.
Tyvärr så rör sig parkeringsvakterna bara där på dagtid så det är helt riskfritt att ställa sig och blocka laddplatserna på kvällar och nätter.
Det som vore bra är ju om de som tar nytt körkort fick dessa regler förklarade för sig. Tror inte det är så nu.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Jag har blivit icead!
Lyxigt! Sån tur hade inte jag igår.Remuz skrev:Just den InChargeladdaren Laddade jag på förra veckan och då fick man ström bara man stoppade i chademon, dvs jag identifierade mig aldrig. Behövde bara en kvart medan jag var på ärende, men gratis var gott
Re: Jag har blivit icead!
Ja precis. Just här ligger en Max restaurang också så jag tror att många tänker att de bara parkerar där en snabbis medan de springer in och köper mat. Medan jag stod där och laddade i 15 min kom alla andra bilar och flyttade på sig. Orkade dock inte gå ur bilen och läxa upp dem.Pontus skrev:Men detta visar väl att flera fortfarande ställer ivägen omedvetet eller helt enkelt inte tänker så mycket. Men nu är det säkert en mindre som kommer blockera i framtiden.
Det som vore bra är ju om de som tar nytt körkort fick dessa regler förklarade för sig. Tror inte det är så nu.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178