Nu har jag också provkört e-Tron.
hooked skrev:pis med under min provkörning (sportstolar i testbilen). Mycket skönare stolar i både Model S med den senaste typen av stolar samt i den Model 3 jag provade. Skulle jag välja en bil för långfärd så vinner Teslas stolar den ronden för min kropp, men detta är såklart högst subjektivt.
Har exakt samma erfarenhet. Mycket skönare stolar i Model 3 enligt min mening. Men han jag provkörde med (oscarlantz) gillade dem, subjektivt var ordet.
- Ljudisolering i E-tron blev lite av en överraskning. Jag upplevde både däckljud och vindbrus motsvarande de flesta bilar jag provat. Visst, om man nagelfar så kanske lite mer stilla gång än Tesla, men skillnaden är efter mina provkörningar inte något jag ens reflekterar över och detta var faktiskt en av punkterna som jag var mest förvånad över. Att som någon skrev tidigare i tråden att det känns som att åka bil med hörselkåpor är en rejäl överdrift anser jag.
Tyckte nog den var tyst, men kanske inte hörselkåps tyst heller.
- Kördynamiskt är E-tron en stor klumpeduns och vikten gör sig påmind. Det var också något med känslan i traction control som inte kändes rätt kalibrerad. Den var lätt nervös när jag gjorde omkörningar. dvs samtidigt göra hård acceleration och svänga på ratten samtidigt. Ratten är stor och man får lite busskänsla samt styrningen var inte vidare kommunikativ och på tok för lätt även med sportigaste inställningen aktiverad.
Håller tyvärr med om allt detta. Speciellt jämfört med Model 3 som är extremt rolig att köra. e-Tron är mer en bil man åker med. Men det är förstås en annan typ av bil också, man skulle inte jämföra en BMW M3 med Audi Q7 vad gäller körglädje. Däremot blir det intressant att jämföra med Model Y. Har den bara 90% av 3:ans körglädje..
- Jag körde i Sportläge i princip hela tiden och bilen är tyvärr riktigt seg i accelerationen. Jag tillhör den kategorin bilförare som gillar att köra bil aktivt och har man denna körprofil är E-tron helt fel bilval. För att locka över den gruppen av bilförare som gillar aktiv körning måste Audi erbjuda något mer tilltalande. Har man kört någon Tesla tidigare så är det bara en stor besvikelse och bilen saknar helt den lekfullhet som finns i en Tesla. Kommer man däremot från en Audi Q5 Diesel så kanske man kan bli lite imponerad.
Håller med här också. Model 3 har en direktkontakt mellan pedal och drivlina, e-Tron mer ett gummiband. Konservativt var ordet.
- Infotainment skulle kunna vara en egen sektion att skriva om då det finns mycket att kommentera. Rörigt, för mycket redundans av information mellan skärmarna, ett djup i menysystemet som inte är intuitivt, ganska seg karta, ska man göra input görs det på skärmen längst ner vilket gör att ögonen måste lämna vägen för mycket. Här har Audi mycket att lära och behöver förenkla. Man har helt enkelt rippat sitt MMI-system och slängt in några undermenyer med info om laddning istället för bensinförbrukning.
Samma här, katastrofalt uselt. Manuella knappar nedanför nedre skärmen (drive mode) som ändrar i GUI på den övre. Hur tänkte man där ? Känns väldigt gammaldags måste jag säga. Lustigt nog såg jag ett tyskt test där e-Tron fick bättre betyg än Model X för just infotainment. Det tror jag väldigt få skulle hålla med om, men tysk tidning..
- Kvalitetskänsla och material i kupén? Ja, det är som i alla Audi ungefär, vilket inte är något att klaga på. En hel del ytor som dock inte är mjuka och är i någon form av knottrig och hård fakeläder som inte känns speciellt premium. Ventilationsutblåsen ger en lätt gammalmodigt intryck efter man provkört Model 3, men så blir det med alla bilar som jämförs med Model 3. Växelväljaren i Audin är också en märklig sak. Den är mest ivägen och tar utrymme som skulle kunnat använts till bättre ändamål. Start/Stop knapp finns såklart också där så att man som gammal och trogen Audi-kund ska känna sig hemma.
Håller med även här. Inte så premium som jag hade förväntat mig men som du säger så är det så stor skillnad (i min ögon väldigt gammaldags) jämfört med Model 3 så det gör nog att man reagerar på detta lite mer än vad man borde.
Nu ska man kanske inte jämföra E-tron med Model 3, men jag råkade som sagt provköra båda dessa bilar samma vecka och därför gör jag det ändå. Det var slående vilken härlig känsla det var i Model 3 med det rena och avskalade samt sikten utåt/framåt. Model 3 är för mig bil 2.0. Audi E-tron är en elektrifierad Audi Q5+. Det finns i dagsläget kunder för båda och alla har vi vår subjektiva bias för det ena eller andra.
Jag har haft 6-7 provkörningar nu i 3:an och det första alla kommenterar är interiören, det rena och avskalade, skärmen, avsaknaden av knappar. "Så ska det se ut" brukar nämnas. Tror inte detta är rätt väg att gå för Audi, även om det kanske kan locka några mer konservativa köpare. Sen tycker jag även att detta gäller S/X som också känns lite gammaldags jämfört med 3:an.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd