Helt rätt, My bad!Jerker skrev:Fast netto är efter avdrag, inte utan moms.
Men det är fortfarande en aning högt.men det börjar närma sig...
Moderator: Redaktion
Helt rätt, My bad!Jerker skrev:Fast netto är efter avdrag, inte utan moms.
Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.Mickep skrev:Helt rätt, My bad!Jerker skrev:Fast netto är efter avdrag, inte utan moms.
Men det är fortfarande en aning högt.men det börjar närma sig...
Weirdoz skrev:Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240
Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.Jordad skrev:Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.LarsL skrev:Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.Jordad skrev:Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Fritt fall ner till $180-200 är vad jag tror.Weirdoz skrev:Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240
Fast just nu är nog inte aktien så dum. Om jag inte läst fel så ligger Ubers aktievärde på 2,5-3 ggr Teslas värde. Uber har bara en app där man kan beställa en taxiresa, typ. De har iofs som mål att köra resor med autonoma fordon i framtid men vem ska utveckla och tillverka dem? Tesla kommer ha detta plus solceller, plus lastbilar, plus solceller, plus laddnätverk, plus stationära batterier.... Alla får ju avgöra själva och det finns naturligtvis stora risker när det gäller aktier och företagande.Verdi skrev:Weirdoz skrev:Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240
Köp bilen. Inte aktien.
Det gör det väl visst! Det är ju precis vad jag gör... om jag ansåg att Model 3 var 2-3 ggr så bra som Leafen så hade jag bytt upp mig, men det är det inte... inte så länge den inte har dragkrok i alla fall.Verdi skrev:Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.LarsL skrev:Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.Jordad skrev:Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Jag vet att de flesta här sätter likhetstecken mellan "att vara intresserad av bilar" och "att den ska ha häftig acceleration och hög maxhastighet" men man kan vara intresserad av bilar på andra sätt också. Jag är intresserad av bilar på det sättet att de ska var praktiska och fylla sin funktion som transportmedel, dragbil, laståsna osv. och jag vill ha mest valuta för pengarna på dessa områden. Jag vill helst slippa betala för sånt som inte intresserar mig, och dit räknar jag just "att den ska ha häftig acceleration och hög maxhastighet". Jag uppskattar också ett tillräckligt stort batteripack och ett bra laddnätverk, men inte till vilket pris som helst eftersom jag inte kan betala vad som helst. Då blir det en matematik som nästan alltid landar i nån annan bil än en Tesla.Verdi skrev:Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.LarsL skrev:Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.Jordad skrev:Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
På lång sikt tror jag också på Tesla och ser man det just långsiktigt så kan man ju börja köpa in sig i små portioner för att få en fin position.LarsL skrev:Fast just nu är nog inte aktien så dum. Om jag inte läst fel så ligger Ubers aktievärde på 2,5-3 ggr Teslas värde. Uber har bara en app där man kan beställa en taxiresa, typ. De har iofs som mål att köra resor med autonoma fordon i framtid men vem ska utveckla och tillverka dem? Tesla kommer ha detta plus solceller, plus lastbilar, plus solceller, plus laddnätverk, plus stationära batterier.... Alla får ju avgöra själva och det finns naturligtvis stora risker när det gäller aktier och företagande.Verdi skrev:Weirdoz skrev:Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240
Köp bilen. Inte aktien.
LarsL skrev:Fast just nu är nog inte aktien så dum. Om jag inte läst fel så ligger Ubers aktievärde på 2,5-3 ggr Teslas värde. Uber har bara en app där man kan beställa en taxiresa, typ. De har iofs som mål att köra resor med autonoma fordon i framtid men vem ska utveckla och tillverka dem? Tesla kommer ha detta plus solceller, plus lastbilar, plus solceller, plus laddnätverk, plus stationära batterier.... Alla får ju avgöra själva och det finns naturligtvis stora risker när det gäller aktier och företagande.Verdi skrev:Weirdoz skrev:Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240
Köp bilen. Inte aktien.
Jerker skrev:Jag vet att de flesta här sätter likhetstecken mellan "att vara intresserad av bilar" och "att den ska ha häftig acceleration och hög maxhastighet" men man kan vara intresserad av bilar på andra sätt också. Jag är intresserad av bilar på det sättet att de ska var praktiska och fylla sin funktion som transportmedel, dragbil, laståsna osv. och jag vill ha mest valuta för pengarna på dessa områden. Jag vill helst slippa betala för sånt som inte intresserar mig, och dit räknar jag just "att den ska ha häftig acceleration och hög maxhastighet". Jag uppskattar också ett tillräckligt stort batteripack och ett bra laddnätverk, men inte till vilket pris som helst eftersom jag inte kan betala vad som helst. Då blir det en matematik som nästan alltid landar i nån annan bil än en Tesla.Verdi skrev:Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.LarsL skrev:Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.Jordad skrev:Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Hur mycket kostar en Leaf egentligen? 250 tusen?LarsL skrev:Det gör det väl visst! Det är ju precis vad jag gör... om jag ansåg att Model 3 var 2-3 ggr så bra som Leafen så hade jag bytt upp mig, men det är det inte... inte så länge den inte har dragkrok i alla fall.Verdi skrev:Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.LarsL skrev:Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.Jordad skrev:Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Min Leaf kostar mig nu ungefär 3000 kr +500 kr/månad, i faktisk kostnad. Men det går väl att köpa en liknande för 130-150 kkr tror jag.Verdi skrev:Hur mycket kostar en Leaf egentligen? 250 tusen?
LarsL skrev:Min Leaf kostar mig nu ungefär 3000 kr +500 kr/månad, i faktisk kostnad. Men det går väl att köpa en liknande för 130-150 kkr tror jag.Verdi skrev:Hur mycket kostar en Leaf egentligen? 250 tusen?
En Model 3 skulle kosta mig 6-7000 kr + 1000 kr/månad, alltså ungefär dubbelt så mycket.
Leaf borde kosta 250, men kostar 500,000krVerdi skrev:Hur mycket kostar en Leaf egentligen? 250 tusen?LarsL skrev:Det gör det väl visst! Det är ju precis vad jag gör... om jag ansåg att Model 3 var 2-3 ggr så bra som Leafen så hade jag bytt upp mig, men det är det inte... inte så länge den inte har dragkrok i alla fall.Verdi skrev:Fast det går ju inte att jämföra såvida man inte är totalt ointresserad av bilar och bara letar nåt att ta sig från a till b så billigt som möjligt.LarsL skrev:Problemet för mig (och kanske Jerker också) är att vi jämför Model 3 med Leaf eller Zoe och då blir den dyrare hur man än räknar. Skulle den däremot komma med dragkrok så skulle jag kunna börja räkna emot dieselloket och då kan det bli intressant.Jordad skrev:Att sätta sig och räkna på de faktiska ägarkostnaderna för den bil man har och jämföra med en elbil är alltid bra. Lån är förhållandevis billigt just nu.
Det är JAG som jämför för det är MINA pengar. Om JAG skulle byta ut Leafen emot en Model 3 så är det detta som skulle hända min min ekonomi, är det värt det för mig... Nej.Verdi skrev:LarsL skrev:Min Leaf kostar mig nu ungefär 3000 kr +500 kr/månad, i faktisk kostnad. Men det går väl att köpa en liknande för 130-150 kkr tror jag.Verdi skrev:Hur mycket kostar en Leaf egentligen? 250 tusen?
En Model 3 skulle kosta mig 6-7000 kr + 1000 kr/månad, alltså ungefär dubbelt så mycket.
Du jämför en rejält begagnad mot en ny alltså?
Jämförelsen är irrelevant för alla utom dig själv.LarsL skrev:Det är JAG som jämför för det är MINA pengar. Om JAG skulle byta ut Leafen emot en Model 3 så är det detta som skulle hända min min ekonomi, är det värt det för mig... Nej.Verdi skrev:LarsL skrev:Min Leaf kostar mig nu ungefär 3000 kr +500 kr/månad, i faktisk kostnad. Men det går väl att köpa en liknande för 130-150 kkr tror jag.Verdi skrev:Hur mycket kostar en Leaf egentligen? 250 tusen?
En Model 3 skulle kosta mig 6-7000 kr + 1000 kr/månad, alltså ungefär dubbelt så mycket.
Du jämför en rejält begagnad mot en ny alltså?
Till skillnad emot Tesla så går en Nissan Leaf i princip aldrig sönder, så tillförlitligheten hos en 3 år gammal bil är på samma nivå som en ny Tesla... om inte bättre.
Pro-Z skrev:LarsL skrev:Fast just nu är nog inte aktien så dum. Om jag inte läst fel så ligger Ubers aktievärde på 2,5-3 ggr Teslas värde. Uber har bara en app där man kan beställa en taxiresa, typ. De har iofs som mål att köra resor med autonoma fordon i framtid men vem ska utveckla och tillverka dem? Tesla kommer ha detta plus solceller, plus lastbilar, plus solceller, plus laddnätverk, plus stationära batterier.... Alla får ju avgöra själva och det finns naturligtvis stora risker när det gäller aktier och företagande.Verdi skrev:Weirdoz skrev:Vad tror ni om $tsla på kort sikt? Nästa stödnivå? Bröt ju 240
Köp bilen. Inte aktien.
Har bilen - och aktien
På lång sikt tror jag också på Tesla och ser man det just långsiktigt så kan man ju börja köpa in sig i små portioner för att få en fin position.
Men Weirdoz skrev på kort sikt och där skulle jag aldrig gå lång som aktien ser ut nu.