Tycker också att Teslas syn på service/garanti har varit bra. Även deras mobila service har gjort ett fantastiskt jobb, men det är enkla arbeten, som även jag nog skulle kunnat klara av. Byte av baklykta, byte av någon parkeringssensor etc. etc.Leon skrev: ↑12 nov 2023 01:04Gräset är som du misstänker inte grönare på andra sidan. Verkar vara pressat på alla håll så hittar man en verkstad som bryr sig skall man vara glad.DanneB skrev: ↑12 nov 2023 00:07Absosolut inte ointressant, bara inte fått möjlighet till någon information eller att någon sagt något tidigare. Om du nu jobbar på Tesla.Frank_c skrev: ↑11 nov 2023 21:40Vad är kärnfrågan?
Kollektivavtal eller inte Kollektivavtal?
Läser att många av er hatar ordet kollektivavtal, ja ni tycker att ni betalar för få något löst eller levererat!
Men vad vi som gör jobbet, tycker o upplever är rätt ointressant i era ögon?
Bara jag får min bil fixad snabbast möjligt...
Faktum är att många er som lämnar in bilen till oss, vill inte ens se oss i ögonen?
Är vi värda mindre? Min disponibla tid för att åtgärda era fel ger oss inte många minuter, att leverera en 100% service. Ja, mitt ackord ger oss inte tid att försöka tolka idiot felbeskrivningar. O det händer att reparationen är gravt bristfällig – men hinns med i ackordet. Och månadens lön räddad. Yrkesstolthet är bort blåst på min arbetsplats, vi har ackord istället.
Kör försiktigt.
En av de största och negativa grejerna med att lämna in bilen till Tesla för mig, har varit bristen av kommunikation mellan mekaniker och kund. Den enda man kan kommunicera med förutom appen, är den som sitter bakom bordet i kundmottagningen på SC.
Hade gärna velat prata några ord med mekanikern och kanske ge någon ytterligare information, svara på frågor eller för den delen själv få information av någon som vet sin grej.
Förstår fullständigt om yrkesstoltheten är som bortblåst på en arbetsplats där tajta ackord på arbeten som inte alltid går att tidsbestämma måste klämmas ut. Hade själv lagt ner på stört och bytt arbetsplats. Det är ju inte verkstadspersonalens fel, utan Tesla´s och i slutändan Musk´s.
Verkar ju dock som det är fler bilmärken, som har detta sätt att arbeta. Så vet inte om gräset är grönare på andra sidan.
Måste dock lösas högre upp, för som det är nu, så är i alla fall jag rätt less på Tesla och vet att många andra också är det.
För som du skriver att det händer att reparationer är gravt bristfälliga, men hinns med i ackordet, så hinns de faktiskt inte med i ackordet. De reparationerna är inte färdiga, slutförda och godkända. Kunden tvingas komma tillbaka och betala många tusen till, men din lön är räddad.
Jag kommer välja bort Tesla i framtiden på grund av just detta.
Har med andra märken ofta känt mig ledsen efter reparationer, service eller garantiärenden. Kommer alltid med fika för att ge lite uppskattning till alla anställda men det slutar ändå med en tråkig känsla efteråt med överraskningar. Jag förstår att man måste tjäna pengar men just bilservice är en kassako och det kommer man inte ifrån.
Däremot har jag fått fin support från Tesla där man i de flesta fall gjort det extra så att det blir rätt för mig. Detta är också en av anledningarna jag valde Tesla där man tycker att kunder inte skall behöva serva som förr. Till skillnad från andra märken som gärna har kvar service vartannat år och tar bra betalt för detta.
Jag vill påstå att samtliga märken har ett problem när det gäller att ha bråttom med våra bilar. Det har dock inget att göra med strejken och kollektivavtal.
Det är när det blir lite större grejer, som tar längre tid, som problemen uppstår. I mitt fall kan jag ta upp två saker av flera, som har gjort att jag tvärvänt i mitt omdöme om Tesla.
1. Dörrhandtagen slutade fungera på båda sidor fram. Fick dem utbytta på SC och kände och framför allt hörde på vägen hem, när jag kom ut på den större vägen att rutan var nere. Men den var uppe. Var en glipa så det drog in i kupén och ett vindbrus som om den hade varit nere 1-2 cm. Fick beställa en ny tid för att fixa detta, vilket inte gick att ordna direkt. Under tiden hann jag väl köra runt 300 mil med detta och mitt vänster öra var inte på bästa humör. Fick komma in och få det fixat, avboka en hel dags jobb igen, för att återigen höra detta ljud när jag åkte hemåt. Inte lika mycket luftdrag, men ljudet.... Boka ny tid och avboka jobb igen. Lämnar in och nu ska de sätta in tätningslist.
Hämtar bilen och samma ljud igen...................... Sen har jag inte orkat bråka mer. Den är ju inom deras spec säger Tesla.
Tänker hitta någon mer seriös som kan rätta till rutan ordentligt. Man ser trots allt utifrån att rutan sitter väldigt snett i ovankanten.
2. Har problem i framvagnen. Som jag varit inne med flera gånger och fortfarande, fastän jag lagt ut runt 70-80000kr på detta, inte är åtgärdat. Felet kvarstår och välkommen tillbaka och ge oss dina pengar. Skulle inte förvåna mig om jag fortsatte att de till slut hittar felet och det är något som från början hade kostat 5000kr, om de i verkstaden bara hade fått lägga tid på felsökning.
Oavsett märke jag haft tidigare, har jag aldrig varit med om någon verkstad som släppt iväg bilar på detta sättet. Har jag haft problem, så har de fixat det och jag har fått det jag betalat för. Hos Tesla SC har jag mest känt mig grundlurad.
Du har rätt i att detta inte handlar om kollektivavtal, men jag svarade på "Frank_c" kommentar. Detta handlar i grunden om hur Tesla som företag behandlar sina anställda i verkstaden och sina kunder, oss.