Kan dom tänkas göra det valbart i en OTA?

Har du fixat hundbur förresten?
Moderator: Redaktion
Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen? Dvs, även om bilen är inställd på frirullning får man regen när man bromsar med bromspedalen. Typ så som många PHEV:s fungerar. Ju hårdare man trycker på bromspedalen ju mer regen får man, tills en viss gräns är nådd (0,3g) och då fyller bilen ut med mekaniska bromsar för att få den inbromsning som föraren begär via bromspedalen.mati skrev:Regenereringen kräver lite inlärning. Man kan dra i vänstra spaken och sätta på regenereringen i två steg. Gör man inte det är bilen default-mässigt alltid i frirullningsläge. Det är inte direkt intuitivt när man är van vid andra elbilar, men för en fossilbilist är det troligen logiskt. Efter ett tag har man dock begripit hur det funkar och tänker inte längre på det. Tyvärr har någon mindre begåvad människa på Audi kommit på idén att regenereringen alltid ska stängas av när man stänger av farthållaren. Det är mindre logiskt. Men även det lär man sig efter ett tag.
Bilen har utöver detta en automatisk regenereringsfunktion som på något magiskt sätt ska gissa när man vill frirulla eller regenerera. Men jag begriper mig inte på den. Jag upplever det som att den inte gör nånting alls, bilen rullar bara. Eller så är det jag som inte fattar hur det är tänkt. Jag har redan vant mig vid den manuella funktionen, och den kommer jag nog köra med framöver.
Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.taliz skrev:Har du fixat hundbur förresten?
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms.Geni87 skrev:Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
Samma i i3:an ja.mati skrev:Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.taliz skrev:Har du fixat hundbur förresten?
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms.Geni87 skrev:Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Det skulle ju Tesla härma, det är ju skitläskigt när man laddat till 100%, det känns ju som bilen accelererar när man släpper gasenmati skrev:En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Såg att polisen nu slutar köpa in kombibilar för hundpatruller. Istället kommer de köpa in VW Amarok-pickisar med kåpa.mati skrev:Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.taliz skrev:Har du fixat hundbur förresten?
Tror det funkar så i alla elbilar förutom Tesla, inte bara i i3. Jag vet iallafall att e- Niro och Zoe funkar likadant. För mig är det obegripligt att inte Tesla har ett liknande system utan har snålat in på detta.mati skrev:Jag hittade ingen som var tillräckligt stor för hundarna och som samtidigt går in i bilen. Ett vanligt problem med moderna bilar som har en sluttande baklucka. Man ska nog ha en liten Chihuahua och inte två schäferhundar. Det blev ett lastgaller istället. Funkar riktigt bra faktiskt.taliz skrev:Har du fixat hundbur förresten?
Helt rätt. Bromsen är egentligen inget annat än en regenereringspedal. Såvida man inte bromsar väldigt hårt används de mekaniska bromsarna aldrig. Regenereringen är så jäkla stark att man tror att man bromsar, men när man tittar på energimätaren så ser man att bilen för det mesta inte ens utnyttar all regenereringskapacitet. För one-pedal-driving räcker regen-inställningen med rattpaddlarna oftast till. Det är svårt att kvantificera, men jag skulle gissa att det motsvarar ungefär 80% av det man får i en Tesla. Resten får man sköta med bromspedalen, men det är som sagt också regen. En fossilbilist tror dock att det är en broms.Geni87 skrev:Men visst är det så att man även kan styra regen med bromspedalen?....
En trevlig egenskap är att e-tron härmar regen med skivbromsarna när batteriet är fulladdat eller kallt. Den beter sig alltså alltid likadant, vilket förhindar otrevliga överraskningar en kall morgon. BMW i3 har väl samma funktion om jag minns rätt?
Det är riktigt. Polisen har uppenbarligen i rätt många år haft haft krav på sig att skaffa större hundbilar. De körde med dispens fram tills nu. Volvos kombibilar, som polisen oftast kör, har ju samma problem som e-tron, nämligen en alltför sluttande baklucka. Man får helt enkelt inte in en tillräckligt stor hundbur som uppfyller lagkraven. Det är alltså inte lagen som har ändrats. Det är bilarna som har blivit mindre.taliz skrev:Såg att polisen nu slutar köpa in kombibilar för hundpatruller. Istället kommer de köpa in VW Amarok-pickisar med kåpa.
Har det nått samband tro?
Jag tänkte att det kanske kommit nya krav/rekommendationer på större burar eller nått sånt.
Invändningarna de har är ungefär samma som har framförts i det här forumet gällande menysystemet.Nu återstår det att se hur bilen presterar i krocktester, det är nog ingen vild gissning att den får högsta betyg. Det får den iaf av oss. I alla andra kategorier.
Du var ju så säker på att VW minsann skrivit ordentliga vattentäta kontrakt gällande batterileverans. Hur förklarar du detta?Geni87 skrev:Old news.
Den diskussionen gällde celler till MEB, som kommer vara till grund för en stor del av det VW ska leva på under 2020-talet. Det jag sa var att VW rimligtvis gör allt de kan för att säkra framgång där. Men ingenting är ju 100% säkert, vilket jag också har sagt.taliz skrev:Du var ju så säker på att VW minsann skrivit ordentliga vattentäta kontrakt gällande batterileverans. Hur förklarar du detta?Geni87 skrev:Old news.
Trevligt! För vilken snitthastighet?mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Nja, det är ju trots allt steg om ett ampere per steg i Teslan. Ställer man kanske laddströmmen på UMC:n på Audin? Fördelen med att göra det i bilen, som hos Tesla, är att den kommer ihåg ampreretalet per plats. Har inte sett någon UMC som klarar det än.Zalman3 skrev:I Teslan kan man ju steglöst ställa hur många ampere man ska ladda. Går det att göra i Audin? Jag hittade då ingen sån inställning.
Vilket innebär att när jag skulle ladda 1-fas, då gick säkringen direkt.
Vi körde 15 mil 90-landsväg och jag höll mig till lagliga hastigheter. Snitthastigheten brukar väl hamna runt 70 då.Geni87 skrev:Trevligt! För vilken snitthastighet?mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Yes. Men jag har inte provat. Idén är ändå inte helt fel. Hemma ska man ju ändå ha laddbox som rimligen är inställd på rätt strömstyrka. Laddar man hos någon annan så använder man UMC:n.bylund skrev:Ställer man kanske laddströmmen på UMC:n på Audin?
Den kommentaren har jag hört mer än en gång kan jag säga. Ofta helt utan glimten i ögat.jeppe_sthlm skrev:Kollegan uttryckte det som ”att Audin iallafall var en riktig bil, jämfört med Teslan som var mer en leksak”. Jaja, det var med glimten i ögat, men det är nog en känsla som Tesla förmedlar till många köpare.
Björn Nyland fick 25,6kWh/100km vid en snitthastighet på 73 km/h, men då låg temperaturen runt nollan och med vinterdäck förmodar jag. Tycker e-tron verkar ha en helt ok förbrukning ändå med tanke på bilens storlek och vikt. På motorväg blir den dock straffad av relativt hög CdA men det är ju väntat.mati skrev:Vi körde 15 mil 90-landsväg och jag höll mig till lagliga hastigheter. Snitthastigheten brukar väl hamna runt 70 då.Geni87 skrev:Trevligt! För vilken snitthastighet?mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
Jag har alltid sagt en ampere, säg nu inte att jag sagt fel hela livet bylund...bylund skrev:Nja, det är ju trots allt steg om ett ampere per steg i Teslan.
Puttrar runt på Österlen i Påsk och det är väl runt 73 km/h i snitt. Dock varmare. Jag ligger på under 180 Wh/km under de senaste 20 milen. Vissa sträckor ner mot 155 Wh/km.Geni87 skrev:Björn Nyland fick 25,6kWh/100km vid en snitthastighet på 73 km/h, men då låg temperaturen runt nollan och med vinterdäck förmodar jag. Tycker e-tron verkar ha en helt ok förbrukning ändå med tanke på bilens storlek och vikt. På motorväg blir den dock straffad av relativt hög CdA men det är ju väntat.mati skrev:Vi körde 15 mil 90-landsväg och jag höll mig till lagliga hastigheter. Snitthastigheten brukar väl hamna runt 70 då.Geni87 skrev:Trevligt! För vilken snitthastighet?mati skrev:Nu när temperaturen har börjat krypa närmare eller till och med över 15 grader har förbrukningen i e-tron sjunkit till 22kWh/100km. Det är 10-15% lägre än fram tills i förrgår när det var under 10 grader ute. Teorin om att det är batterivärmaren som står för en stor del av förbrukningen verkar inte vara helt fel.
En ampere är rättkler skrev:Jag har alltid sagt en ampere, säg nu inte att jag sagt fel hela livet bylund...bylund skrev:Nja, det är ju trots allt steg om ett ampere per steg i Teslan.