Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Hur tror ni dom löser frågan med banktransaktioner om bankerna sätts i blockad? Företagaleasingar, lån, handpenning och betalningar allmänt kan ju stoppas.

Sen är frågan, kan dom stoppa el och vatten till Tesla?
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av HelectriC »

subarctic2123 skrev: 12 nov 2023 17:11
HelectriC skrev: 12 nov 2023 17:02
det gick ju bra för Toys'r'us när dom försökte komma undan facken :?
Tror Tesla har lite mer muskler. Risken är att dom lämnar Sverige och gör ett jättevarsel hos Werksta på vägen. Det blir en rejäl backaffär hos facket med många fler uppsagda än vad dom hade fått som medlemmar.

Inte en chans att dom ger sig med tanke på alla nya jobb som annonseras ut nu.
Då blir det problem i Tyskland också tror jag
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
current
Inlägg: 233
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av current »

Vad skönt se att Tesla annonserar ut jobb. Väldigt tydligt kvitto på att dom inte tänkt lämna Sverige.

Dom bygger bara om organisationen efter dom nya förutsättningarna. Frågan är hur länge facket orkar hålla på. Kommer tältet utanför Segeltorp stå kvar till jul då Tesla har löst så alla reparationer sker inhouse.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

current skrev: 12 nov 2023 17:39
Vad skönt se att Tesla annonserar ut jobb. Väldigt tydligt kvitto på att dom inte tänkt lämna Sverige.

Dom bygger bara om organisationen efter dom nya förutsättningarna. Frågan är hur länge facket orkar hålla på. Kommer tältet utanför Segeltorp stå kvar till jul då Tesla har löst så alla reparationer sker inhouse.
Det har du helt klart rätt i.

Ja det blir nog snart ett par större husbilar där istället för tält ska du se.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Jag undrar mer vilken funktion tältet faktiskt fyller på riktigt.

Skall det vara fullt med fackets råskinn som klår upp mekanikerna som försöker jobba (sina medlemmar alltså), eller?

De har ju västar också som HA.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Är ju sugen på att åka ditt och fråga om de tänkte fira Jul där också :lol:
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
subarctic2123
Teslaägare
Inlägg: 49
Blev medlem: 19 jan 2020 12:53

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av subarctic2123 »

thebishop skrev: 12 nov 2023 19:34
Jag undrar mer vilken funktion tältet faktiskt fyller på riktigt.

Skall det vara fullt med fackets råskinn som klår upp mekanikerna som försöker jobba (sina medlemmar alltså), eller?

De har ju västar också som HA.
Det är till för att se till att det inte finns strejkbrytare, d.v.s. fackanslutna som jobbar ändå. Men som du säger så är det en ganska tveksam anledning om ingen där är ansluten till facket.
Model 3 Long Range 2020 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 18" Aero-fälgar
Model Y Long Range 2023 Pearl White, Helsvart premiuminteriör, 19" fälgar
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Tror ni IF Metall sätter upp sitt tält utanför Rud Pedersen snart också?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

current skrev: 12 nov 2023 17:39
Vad skönt se att Tesla annonserar ut jobb. Väldigt tydligt kvitto på att dom inte tänkt lämna Sverige.

Dom bygger bara om organisationen efter dom nya förutsättningarna. Frågan är hur länge facket orkar hålla på. Kommer tältet utanför Segeltorp stå kvar till jul då Tesla har löst så alla reparationer sker inhouse.
Hoppas de börjar köra biltransporter med Tesla-semi med, hela kedjan in-house. Utsläppskvotrn sjunker med. Alla vinner. Ja utom IF Metall och de andra förbunden men det är ju mer frivilligt(pun intended)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Airlift skrev: 12 nov 2023 20:08
current skrev: 12 nov 2023 17:39
Vad skönt se att Tesla annonserar ut jobb. Väldigt tydligt kvitto på att dom inte tänkt lämna Sverige.

Dom bygger bara om organisationen efter dom nya förutsättningarna. Frågan är hur länge facket orkar hålla på. Kommer tältet utanför Segeltorp stå kvar till jul då Tesla har löst så alla reparationer sker inhouse.
Hoppas de börjar köra biltransporter med Tesla-semi med, hela kedjan in-house. Utsläppskvotrn sjunker med. Alla vinner. Ja utom IF Metall och de andra förbunden men det är ju mer frivilligt(pun intended)
Även dom anställda vinner ju också. Nu behöver dom ju inte jobba på t.ex. werksta längre utan kan få välbetalda mekanikerjobb direkt hos tesla med marknadsledande villkor.
Teslas behov av arbetskraft kommer ju öka.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

subarctic2123 skrev: 12 nov 2023 20:01
thebishop skrev: 12 nov 2023 19:34
Jag undrar mer vilken funktion tältet faktiskt fyller på riktigt.

Skall det vara fullt med fackets råskinn som klår upp mekanikerna som försöker jobba (sina medlemmar alltså), eller?

De har ju västar också som HA.
Det är till för att se till att det inte finns strejkbrytare, d.v.s. fackanslutna som jobbar ändå. Men som du säger så är det en ganska tveksam anledning om ingen där är ansluten till facket.
Jo fast: Sedan Åkarpslagen avskaffades 1938 saknas det i Sverige arbetsrättslig lagstiftning som berör strejkbryteri.

Så om värstingarna i väst stoppar någon fysiskt så är det ju dags att ringa polisen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Eller så finns det någon hemlig koppling mellan scouterna och facket. Man vet aldrig!
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

subarctic2123 skrev: 12 nov 2023 20:01

Det är till för att se till att det inte finns strejkbrytare, d.v.s. fackanslutna som jobbar ändå. Men som du säger så är det en ganska tveksam anledning om ingen där är ansluten till facket.
Till strejkbrytare räknas alla, även icke anslutna, som utför jobb som strejkande skulle ha gjort. Det är därför det från fackets sida pratas om strejkbrytare som kommer med taxi t ex. Om någon jobbar över, tar över andra uppgifter, tar anställning, eller förflyttas från annan ort för att göra jobbet så är det strejkbryteri. Som sagt inget olagligt, men ses med oblida ögon av fack och strejkande.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

En mycket bra krönika av Günther Mårder;

https://www.di.se/nyheter/nej-betyder-n ... ackpampar/

Gillade framförallt skrivningen;
”Små hundar skäller som bekant högst och det ska bli både intressant och skrämmande att se vilka desperata knep LO kommer ta till i framtiden”.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

slugger75 skrev: 12 nov 2023 20:05
Tror ni IF Metall sätter upp sitt tält utanför Rud Pedersen snart också?
Börjar bli dax nu, Löfven kan ju alltid titta in i tältet och hälsa på sina kamrater påväg mot något välavlönat konsultjobb 😂.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 440
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

Leon skrev: 12 nov 2023 14:04
DanneB skrev: 12 nov 2023 03:26
1. Dörrhandtagen slutade fungera på båda sidor fram. Fick dem utbytta på SC och kände och framför allt hörde på vägen hem, när jag kom ut på den större vägen att rutan var nere. Men den var uppe. Var en glipa så det drog in i kupén och ett vindbrus som om den hade varit nere 1-2 cm. Fick beställa en ny tid för att fixa detta, vilket inte gick att ordna direkt. Under tiden hann jag väl köra runt 300 mil med detta och mitt vänster öra var inte på bästa humör. Fick komma in och få det fixat, avboka en hel dags jobb igen, för att återigen höra detta ljud när jag åkte hemåt. Inte lika mycket luftdrag, men ljudet.... Boka ny tid och avboka jobb igen. Lämnar in och nu ska de sätta in tätningslist.
Hämtar bilen och samma ljud igen...................... Sen har jag inte orkat bråka mer. Den är ju inom deras spec säger Tesla.
Tänker hitta någon mer seriös som kan rätta till rutan ordentligt. Man ser trots allt utifrån att rutan sitter väldigt snett i ovankanten.

2. Har problem i framvagnen. Som jag varit inne med flera gånger och fortfarande, fastän jag lagt ut runt 70-80000kr på detta, inte är åtgärdat. Felet kvarstår och välkommen tillbaka och ge oss dina pengar. Skulle inte förvåna mig om jag fortsatte att de till slut hittar felet och det är något som från början hade kostat 5000kr, om de i verkstaden bara hade fått lägga tid på felsökning.

Oavsett märke jag haft tidigare, har jag aldrig varit med om någon verkstad som släppt iväg bilar på detta sättet. Har jag haft problem, så har de fixat det och jag har fått det jag betalat för. Hos Tesla SC har jag mest känt mig grundlurad.

Du har rätt i att detta inte handlar om kollektivavtal, men jag svarade på "Frank_c" kommentar. Detta handlar i grunden om hur Tesla som företag behandlar sina anställda i verkstaden och sina kunder, oss.
Tycker det är tråkigt att du verkar haft väldigt mycket bristfällig service och blivit behandlad så dåligt. Då förstår jag att man vill byta märke för att markera. Är det så att man lägger ner så mycket pengar då borde verkstaden eskalera problemet inom företaget och lösa det med detsamma. Lider med dig...

Gällande punkt 1. enligt ovan: hade själv en Mercedes som var inne på garantiärende. Valde att åka knappt 200 km till en verkstad i mindre ort som en god vän rekommenderade. Var riktigt duktiga killar och tjejer där! Det var vinter och halvvägs hem efter reparation så öppnades fönstret på min sida (förare) utan att på något sätt kunna stänga det. Var en upplevelse minst sagt. Vi skrattar åt det så här i efterhand. Men man tycker att det inte bör hända på vare sig Tesla eller Mercedes.

Tolkar det som att problemet inte är löst än? Är det möjligtvis en Model S? Man måste justera vinkeln på fönstret så att det trycker ordentligt mot tätningslisten. Annars får man de problem du beskriver. Tar lite tid att justera dock.
Vore ju rätt konstigt om man inte reagerar på ett sådant beteende från ett företag man köpt produkter och tjänster ifrån? Man kunde ju önska att Tesla hade lite mer omtanke om sitt märke och kunder, genom att fixa till bilarna som kommer in, så inte folk på stan garvar ihjäl sig när man kör förbi. Har börjat kännas som man kör runt med en skrotbil.

Inte roligt med fönsterproblem mitt i vintern. Kan vara något som missats eller bara en tillfällighet. Gissar dock att du fick det fixat, vid nästa besök?
Om jag förstått det rätt, så är det en hel del Mercedes-delar i MS. Så kanske inte så konstigt om det fallerar i bägge bilarna. ;)

Nej, inte någon av de två ärendena är åtgärdade. Tesla har ju inte tid att finlira med vinklar på fönstret, så där kommer jag lämna åt någon annan firma att justera. Framvagnen kommer jag nog själv ta tag i och om jag inte själv löser det, så någon annan firma där också. SC rör inte min bil igen, när det gäller mer avancerade reparationer.
Tesla Model S 90D
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

slugger75 skrev: 12 nov 2023 20:05
Tror ni IF Metall sätter upp sitt tält utanför Rud Pedersen snart också?
knappast. Intresset för konsulter som egenföretagare lär vara tämligen begränsat. Men i övrigt må ju allt rulla på som vanligt :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

roffe_s skrev: 12 nov 2023 21:07
slugger75 skrev: 12 nov 2023 20:05
Tror ni IF Metall sätter upp sitt tält utanför Rud Pedersen snart också?
knappast. Intresset för konsulter som egenföretagare lär vara tämligen begränsat. Men i övrigt må ju allt rulla på som vanligt :)
Om man dödad en liten salladsbar, så är väl konsultlådan högvilt i jämförelse.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Brages
Inlägg: 165
Blev medlem: 29 maj 2021 12:06

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

josve skrev: 12 nov 2023 20:44
En mycket bra krönika av Günther Mårder;

https://www.di.se/nyheter/nej-betyder-n ... ackpampar/

Gillade framförallt skrivningen;
”Små hundar skäller som bekant högst och det ska bli både intressant och skrämmande att se vilka desperata knep LO kommer ta till i framtiden”.
Betalvägg men såg intervjun med Susanna Gideonsson. Är hon och Stefan Löfven släkt? Otroligt lika
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

thebishop skrev: 12 nov 2023 21:10
roffe_s skrev: 12 nov 2023 21:07
slugger75 skrev: 12 nov 2023 20:05
Tror ni IF Metall sätter upp sitt tält utanför Rud Pedersen snart också?
knappast. Intresset för konsulter som egenföretagare lär vara tämligen begränsat. Men i övrigt må ju allt rulla på som vanligt :)
Om man dödad en liten salladsbar, så är väl konsultlådan högvilt i jämförelse.
? Kan Du vara snäll och utveckla vad död i salladsbarer har med en enkel konsultsyssla att göra med trådämnet vore jag högst tacksam…
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Att man inte kan förvänta sig rationellt beteende från fackpamparna. Och såg man intervjun med LO-basen fick man intrycket att hon inte visste vem Elon Musk var. ”Vi vet inget om teslas struktur, men de skall göra som vi vill”. Med såpass dålig kunskapsbas och såpass väldokumenterat bruk av övervåld (salladsbaren ex), så kommer strejken mot tesla inte gå bra.

Oket från det facklig översittarna kommer lyftas från arbetarna till sist, och vi kommer förhoppningsvis se nya former för organisation av arbetare som är anpassade för nutiden till följd.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 691
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

thebishop skrev: 12 nov 2023 21:19
Att man inte kan förvänta sig rationellt beteende från fackpamparna. Och såg man intervjun med LO-basen fick man intrycket att hon inte visste vem Elon Musk var. ”Vi vet inget om teslas struktur, men de skall göra som vi vill”. Med såpass dålig kunskapsbas och såpass väldokumenterat bruk av övervåld (salladsbaren ex), så kommer strejken mot tesla inte gå bra.

Oket från det facklig översittarna kommer lyftas från arbetarna till sist, och vi kommer förhoppningsvis se nya former för organisation av arbetare som är anpassade för nutiden till följd.
Men kära nån. Du argumenterar sannolikt i fel forum, på något vis lyckas du blanda ihop ett privat företag (RP) fokuserat på lobbyist-verksamhet med LO. Innan Du i affekt svarar föreslår jag ödmjukt att Du googlar fram politiska hemvist för de konsulter som RP vanligtvis använder sig av. Ditt inlägg förefaller inte helt adekvat men jag ser fram emot ytterligare förtydliganden.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Kära du, jag får väl förtydliga om kopplingen ovan var komplicerad att förstå. Jag har inte blandat ihop RP med LO, men det verkar som du har gjort det vilket kanske förklarar förvirringen.

Vi härleder det hela:

1. Fackliga organisationer har visat på irrationellt beteende historiskt (se ex. Salladsbaren)
2. Någon skrev skämtsamt att de kanske skulle slå upp ett till tält utanför Rud Pedersen (som saknar kollektivavtal) där den forne fackpampen från IF metall - Stefan Löfven - drar in sina skattepengar idag - samma Löfven som också ville bojkotta taxichaufförer på grund av vilken bil de råkat köpa.
3. Du skrev ” Intresset för konsulter som egenföretagare lär vara tämligen begränsat.”
4. Jag konstaterade att eftersom 1) ovan, så borde ju facket lika gärna kunna ge sig på RP, eftersom det hela till stor del bara är en maktdemonstration- och då slår ju förmodligen RP högre än en salladsbar.

Att tillskriva något till ondska som kan förklaras med dumhet (vad gäller facket), är normalt fel - men det är ju tydligt att facket är både och.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5759
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

thebishop skrev: 12 nov 2023 19:34
Jag undrar mer vilken funktion tältet faktiskt fyller på riktigt.

[1] Skall det vara fullt med fackets råskinn som klår upp mekanikerna som försöker jobba (sina medlemmar alltså), eller?

[2] De har ju västar också som HA.
1. När du slänger dig med ord som "råskinn" och "klår upp" så tänker jag på de över 1100(!) strejkande i USA som under årens lopp faktiskt har blivit dödade...

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_w ... r_disputes

Apropå att facken i USA har en svag ställning jämfört med i Sverige...

2. Tycker fackets västar ser ut som de här dagisfröknarnas västar...

Bild
Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar