SuperChargers i Sverige 2015-2016

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Re: SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av Herr X »

Gustafsson skrev:
Vi kanske skulle starta en laddfond som klubben gjort i Norge. Den har hjälpt till att finansiera ett antal snabbladdare (typ 2) t.o.m. i Sverige.

http://www.tocn.no/ladefondet/

Inte SC direkt men ändå ett litet bidrag ?
Jag gillar tanken på en laddfond, men tycker att användningen/tillgången till de laddarna ska vara begränsad till de som bidrar?
Är det inte en lirare här på forumet som marknadsför ChaDeMo-laddare till en realistisk peng? Om Teslaklubben kunde haft några 43kW ChaDeMo utplacerade på strategiska platser där det saknas infrastruktur, så tror jag också att vi kunde hitta entusiaster i närområdet som hjälpte till med drift och underhåll för den goda sakens skull.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Surfaren
elbilist

Inlägg av Surfaren »

thompap skrev:
Varför skulle man behöva ta E20. Ödeshög är väl på ett bra avstånd mellan Sthlm/Huddinge och Gbg?!
Jag ser att Danni redan svarat i min frånvaro, men för att ingen nu ska tro att jag är en oförskämd jävel som inte svarar så... :)

Det jag menade med "tidseffektiv" var förstås att kunna köra E4 + Rv40 och bara använda SuC. Och det är på vägen tillbaka till Ödeshög som man börjar få problem (för man kan ju inte idag planera en endagstur och bara hoppas att man ska hitta en destinationsladdare i Götet, känns för riskabelt). Långt innan Ödeshög blev känt som plats för en SuC så hade ju Tesla en punkt närmare Jönköping på planeringskartan. Hade den legat där så kanske det hade gått att ta sig tillbaka, men till Ödeshög blir det svårt.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
chpaulin
Teslaägare

Inlägg av chpaulin »

Är det Ulricehamn som de flesta gärna hade sett som SuC-plats? En strax innan Göteborg känns rätt fint annars, dock inte för nära så att det drabbas av lokalladdare. Har Landvetter nämts? Kanske risk med Taxihoggning då men kommer det regler mot detta lär det väl vara en bra plats.
Chefsarkitekt på Hälsa Hemma

Model S 75D -17
Renault Zoe 22kWh -16
Model S LR -19
Renault Zoe 41kWh -19
Model 3 LR -22
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

chpaulin skrev:
Är det Ulricehamn som de flesta gärna hade sett som SuC-plats? En strax innan Göteborg känns rätt fint annars, dock inte för nära så att det drabbas av lokalladdare. Har Landvetter nämts? Kanske risk med Taxihoggning då men kommer det regler mot detta lär det väl vara en bra plats.
Landvetter kunde väl gå, men jag hade föredragit Borås. Borås har också fördelen att det ligger flera mackar och bra locations precis intill vägen. Ulricehamn känns ärligt talat som ett sämre val nu när den nya motorvägssträckan har öppnats, eftersom det numera skulle bli en lite större omväg att köra in dit.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Först så kan man försöka fixa destinationsladdning i Göteborg. Om det inte går eller tar mer än en halvtimme extra så kan man ladda i Borås, Chademo, i en knapp halvtimme så är man tillbaka i Ödeshög. Tycker att de är ganska smidigt. Viktigare tycker jag är att få en laddare till Kalmartrakten typ och börja planera för fler laddare norröver.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

apkungen skrev:
Först så kan man försöka fixa destinationsladdning i Göteborg. Om det inte går eller tar mer än en halvtimme extra så kan man ladda i Borås, Chademo, i en knapp halvtimme så är man tillbaka i Ödeshög. Tycker att de är ganska smidigt. Viktigare tycker jag är att få en laddare till Kalmartrakten typ och börja planera för fler laddare norröver.
Man kan så mycket. Man kan klara sig helt och hållet på ChaDeMo. Men man vill inte och borde inte behöva.
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

danni skrev:
apkungen skrev:
Man kan så mycket. Man kan klara sig helt och hållet på ChaDeMo. Men man vill inte och borde inte behöva.
Borås borde vara mycket lämpligt för en SC. Hur bra fungerar Chademo-laddarna i stan? Är det bra effekt i Fortums och Clevers? Vilken är bäst när jag skall åka dit?
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

AnteF skrev:
Borås borde vara mycket lämpligt för en SC. Hur bra fungerar Chademo-laddarna i stan? Är det bra effekt i Fortums och Clevers? Vilken är bäst när jag skall åka dit?[/quote]

Jag har inte hunnit prova någon av dem i Borås än, men mitt intryck av Clever hittills är gott - bra kräm och de ser till att hålla hög tillgänglighet. Ska du ner hit till Bästkusten? Säg till så tar vi en lunch eller fika eller nåt!
Användarvisningsbild
Telsa
Teslaägare

Inlägg av Telsa »

Jag avstod en resa till Umeå nyligen på grund av räckviddsångest. Jag vet att det finns laddmöjligheter där men jag insåg att jag inte är mogen för att ge mig ut på äventyr utanför Supercharger-täckning. Övriga snabbladdare verkar ha förmågan att antingen vara trasiga eller ICEade, det är i alla fall känslan jag fått.
Model X, Pearl White
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

danni skrev:
Jag har inte hunnit prova någon av dem i Borås än, men mitt intryck av Clever hittills är gott - bra kräm och de ser till att hålla hög tillgänglighet. Ska du ner hit till Bästkusten? Säg till så tar vi en lunch eller fika eller nåt!
Återkommer när det händer. Tjocka släkten bor i Borås. :)
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Laddade med Chademo i Umeå häromdagen så inga problem.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
VENOM
Teslaägare

Inlägg av VENOM »

Hörde från säkra källor att den i Kalmar trakten kommer att hamna i Ålem, vid kyrkan/gamla skolan

Sent from my iPhone using Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

VENOM skrev:
Hörde från säkra källor att den i Kalmar trakten kommer att hamna i Ålem, vid kyrkan/gamla skolan
Det var uppe tidigare att det kunde vara i de trakterna. Känns som feltänk eftersom dels så skulle det bli rätt nära Tindered som verkar vara rätt säker plats men också att det bara skulle kunna serva trafik mellan Kalmar-Stockholm, inte alla de som kommer söderifrån eller västerifrån och som ska till Öland. Kör man från Göteborgstrakten till Kalmar-Öland så är Falkenberg den sista lämpliga Superchargern om man inte vill ta en omväg på minst 4 mil och då måste man ändå köra den längre vägen via Halmstad-Ljungby.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare

Inlägg av apkungen »

Visst är det bekvämt med SC och det skulle vara najs med en i Borås, det säger jag ingenting om. Jag menar bara att det finns alternativ där, det gör det inte alltid norröver och runt Kalmar.

Min känsla är att man kan börja lita på Chademo mer och mer nu. Jag åkte 55mil nyligen och Chademoladdade 5ggr på 3 olika ställen, gick felfritt.
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

+1 till SC till Borås eller GBG, jag som är i Värnamo kan inte åka till GBG och tillbaka den vanliga vägen utan får köra hem via falkenberg vilket är lite dumt.
är det mycket så med tesla att man får ta omvägar här och där för att få ihop det
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

e5m1r skrev:
+1 till SC till Borås eller GBG, jag som är i Värnamo kan inte åka till GBG och tillbaka den vanliga vägen utan får köra hem via falkenberg vilket är lite dumt.
är det mycket så med tesla att man får ta omvägar här och där för att få ihop det
Gbg-Värnamo 340km t&r, funkar inte det? Chademo i Borås om räckviddsångesten kryper sig på?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

SuperChargers i Sverige 2015-2016

Inlägg av e5m1r »

HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
Gbg-Värnamo 340km t&r, funkar inte det? Chademo i Borås om räckviddsångesten kryper sig på?
Har inte fått bilen så jag vet inte
Fick veta i annan tråd att jag är optimist om jag ränkar med 300-350km så jag tror inte att det är omöjligt men man får nog snålköra en del

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
vigge50

Inlägg av vigge50 »

e5m1r skrev:
HelectriC skrev:
e5m1r skrev:
Har inte fått bilen så jag vet inte
Fick veta i annan tråd att jag är optimist om jag ränkar med 300-350km så jag tror inte att det är omöjligt men man får nog snålköra en del

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Vad jag har förstått så kommer man ungefär 35 mil med en 85D i 120 km/h så om du inte har motorväg från dörr till dörr så borde det inte vara något problem
Användarvisningsbild
jtesla
Teslaägare

Inlägg av jtesla »

Telsa skrev:
Jag avstod en resa till Umeå nyligen på grund av räckviddsångest. Jag vet att det finns laddmöjligheter där men jag insåg att jag inte är mogen för att ge mig ut på äventyr utanför Supercharger-täckning. Övriga snabbladdare verkar ha förmågan att antingen vara trasiga eller ICEade, det är i alla fall känslan jag fått.
Umeå var hur enkelt som helst. Åkte upp från Stockholm en fredag och tillbaka på söndagen. Restid marginellt längre än med icke Tesla.

Finns flera laddmöjligheter i Umeå, bla gratis chademo.

Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Om placeringen av SuperCharger sker i Ålem och den inte enbart ska funka för Stockholmare så krävs det Supercharger i typ Vetlanda och Ulricehamn också. Då öppnas en möjlighet att köra i väst-östlig riktning också med hjälp av den i Ålem men alla söderifrån som ska till t.ex. Öland/Kalmar kommer inte kunna nyttja den.

Det är egentligen samma sak med den i Toftaholm, den funkar i princip bara för de som kör syd<->norr och inte öst<->väst då det blir 4 mils omväg. Ålem skulle bli 7 mils omväg för de som ska till Kalmar eller Öland och som kommer söderifrån eller västerifrån.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Challe76a
Teslaägare

Inlägg av Challe76a »

Skulle inte TCS kunna skicka ett brev till Tesla där vi efter omröstning säger vad vi tycker? Borås / Ulricehamn verkar ju de flesta vara överens om. Kalmar men rätt läge som kan ta trafik från nord/syd samt öst/väst känns ju givet. Sen kanske uppåt Valdemarsvik längs E22.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av danni »

Challe76a skrev:
Skulle inte TCS kunna skicka ett brev till Tesla där vi efter omröstning säger vad vi tycker? Borås / Ulricehamn verkar ju de flesta vara överens om. Kalmar men rätt läge som kan ta trafik från nord/syd samt öst/väst känns ju givet. Sen kanske uppåt Valdemarsvik längs E22.
Bra idé. Jag har använt funktionen "ägarfeedback" och även nämnt det på deras Facebook-sida, men inte fått någon återkoppling. Om fler gör det, och kanske klubben börjar pusha och lobba för vilka placeringar vi tyckte hade varit bäst, så kanske de lyssnar bättre.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare

Inlägg av HelectriC »

danni skrev:
Challe76a skrev:
Bra idé. Jag har använt funktionen "ägarfeedback" och även nämnt det på deras Facebook-sida, men inte fått någon återkoppling. Om fler gör det, och kanske klubben börjar pusha och lobba för vilka placeringar vi tyckte hade varit bäst, så kanske de lyssnar bättre.
jag tror nog dom tar till sig mycket av feedbacken, men inte har kapacitet att svara alla. Verkar som dom har lyssnat på folk runt omkring innan placering har valts.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Herr X »

Svenssons skrev:
Det är egentligen samma sak med den i Toftaholm, den funkar i princip bara för de som kör syd<->norr och inte öst<->väst då det blir 4 mils omväg. Ålem skulle bli 7 mils omväg för de som ska till Kalmar eller Öland och som kommer söderifrån eller västerifrån.
När vi var på vår Gdansk-tur upplevde vi problemet med avsaknad superladdning mellan Falkenberg och Karlskrona, och fick stanna på ChaDeMo i Laholm och Karlshamn. Det hade behövts en SuC i Osby för att ta öst/västlig-trafik, men ännu smartare hade varit Karlshamn, där man också fångar upp trafik längs E22.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
sondell
Teslaägare

Inlägg av sondell »

VENOM skrev:

Sent from my iPhone using Tapatalk
Ålem I Mönsterås kommun? Inget den kommunen vet något om iaf.
Skriv svar