Re: E tron 50
Postat: 07 jan 2020 17:48
Erik och Macki, vad räknar ni för Max räckvidd vid normal körning? Jag skulle vilja beställa en också men funderar på räckvidden.
Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.![]()
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Såg lite på en livestream från Teslabjörn för ett tag sen.NEO skrev:Gissar på långa 50kW stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.![]()
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Swede1 skrev:Tänk om laddaren i Torsby är upptagen eller trasig? Det finns 22 kwh AC laddare i alla fall.
Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.![]()
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Dear lord have mercy
Lyckas man köra E-tron med 258Wh/km i snitt på en resa mellan skåne-trysil i 110km/h som ny elbilsägare blir jag förvånad.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.![]()
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Dear lord have mercy
Oroa dig inte för passagerarna, de kommer bli förälskade i eTron!
Du menar vad torkar ni bort étron med?Macki skrev:Ser om någon fattar detta,
Vad torkar ni röven med?
Ja, ok då, jag håller med, jag skulle inte chansa på det.NEO skrev:Lyckas man köra E-tron med 258Wh/km i snitt på en resa mellan skåne-trysil i 110km/h som ny elbilsägare blir jag förvånad.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:Gissar på långa stopp samt inte så imponerade passagerare vad gäller en bil för 6-700.000kr som knappt klarar 25mil.Swede1 skrev:Kom igen nu, testa bilen på långresa. Ska bli kul att höra hur e tron 50 funkar för er i mörkaste Värmland.![]()
Mvh Ubercool BMW i3 REX.
Dear lord have mercy
Oroa dig inte för passagerarna, de kommer bli förälskade i eTron!
Vintertid, say no more.
Jag fattar inte heller. Några stopp runt max 20 minuter på en så pass lång resa är väl ingen katastrof? Vad är problemet? Hur få laddpauser krävs det för att det ska vara godkänt? Och vilka laddtider är okej enligt er? Det här forumet börjar i vissa trådar allt mer likna de petrolhead-dominerade kommentarsfälten där folk fortfarande hävdar att elbilar inte fungerar.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:
Dear lord have mercy
Oroa dig inte för passagerarna, de kommer bli förälskade i eTron!
Tror knappast e-tron köparna är införstådda med att man får köra max 70km/h för att uppnå WLTP räckvidden. De flesta normala människor kör 120km/h där det är just 120km/h, varvid en förbrukning @ 258Wh/km vintertid runt 0°C och full packning med skidor och passagerare är närmast omöjligt att uppnå, oavsett hur lugnt DU kör med din e-tron och hur duktig du är på att köra bilen snålt. Varje laddstopp på ionity kostar för tillfället 80kr, men det är ett introduktionspris som definitivt kommer ändras.mati skrev:Jag fattar inte heller. Några stopp runt max 20 minuter på en så pass lång resa är väl ingen katastrof? Vad är problemet? Hur få laddpauser krävs det för att det ska vara godkänt? Och vilka laddtider är okej enligt er? Det här forumet börjar i vissa trådar allt mer likna de petrolhead-dominerade kommentarsfälten där folk fortfarande hävdar att elbilar inte fungerar.Muhlegg skrev:Jag fattar inte. Jag körde samma sträcka i Abrp och fick 4 stopp och laddtid 1:20, MX75 fick 5 stopp och laddtid 1:26. På en så lång resa är det inte så illa, eller ska man tanka dieseln och dela ut PET-flaskor till passagerarna?NEO skrev:
Dear lord have mercy
Oroa dig inte för passagerarna, de kommer bli förälskade i eTron!
Och att man inte kör som en galning med e-tron beror kanske inte främst på att alla Audi-ägare är 80+ utan att bilen helt enkelt bjuder in till lugn och avslappnad körning. Jag kör på ett helt annat sätt när jag sitter i e-tron jämfört med e-Golfen. "Hämmer it" kan ju Nyland göra om han vill.
Har precis fått min E-tron 55 och är så långt mycket nöjd. Gällande förvärmning av batteriet - gör bilen detta när man sätter på klimatisering? Hittade inget övertydligt i instruktionsboken heller förutom just klimatisering. Ska göra en längre seglats imorgon till Danmark så blir kul att se hur den klarar sig med din text ovan som referens.Nilp skrev:Jag vill inte gissa vad andra tror eller inte men min erfarenhet efter 500 mil sydsvensk vinterkörning med Etron 55.
- att temperaturen ligger kring noll har liten inverkan på förbrukningen så länge batteriet är uppvärmt. Då ligger min förbrukning kring 250 wh/km på motorväg kring ca 115 km/h
- 5 pers i bilen och packning har heller ingen större påverkan.
- har du däremot inte värmt batteriet innan avfärd går förbrukningen lätt upp i drygt 300wh/km. Min take är att Audin vill väldigt gärna alltid ha bra laddförutsättningar vilket gör att förbrukningen är relativt hög vid kortare turer med kallt batteri.
-Underlag och vind har dock signifikant påverkan. Körde längs västkusten förra veckan på motorväg, kraftig motvind och ösregn med mycket vatten på vägen. Då hade jag förbrukning mellan 300-320 wh även om batteriet var varmt.
Hur det kommer se ut för Etron 50 vet jag inte.
Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
Som jag uppfattar det förvärmer bilen batteriet endast om laddkabeln är kopplad till laddare annars förvärms bara kupén. Det enklaste är om du sätter i laddkabeln, ställer in önskad landgräns och sen avfärdstid. Då sköter bilen själv om när bilen ska laddas och förvärmas och allt är optimalt vid avfärd.E_tron_CW skrev:Har precis fått min E-tron 55 och är så långt mycket nöjd. Gällande förvärmning av batteriet - gör bilen detta när man sätter på klimatisering? Hittade inget övertydligt i instruktionsboken heller förutom just klimatisering. Ska göra en längre seglats imorgon till Danmark så blir kul att se hur den klarar sig med din text ovan som referens.Nilp skrev:Jag vill inte gissa vad andra tror eller inte men min erfarenhet efter 500 mil sydsvensk vinterkörning med Etron 55.
- att temperaturen ligger kring noll har liten inverkan på förbrukningen så länge batteriet är uppvärmt. Då ligger min förbrukning kring 250 wh/km på motorväg kring ca 115 km/h
- 5 pers i bilen och packning har heller ingen större påverkan.
- har du däremot inte värmt batteriet innan avfärd går förbrukningen lätt upp i drygt 300wh/km. Min take är att Audin vill väldigt gärna alltid ha bra laddförutsättningar vilket gör att förbrukningen är relativt hög vid kortare turer med kallt batteri.
-Underlag och vind har dock signifikant påverkan. Körde längs västkusten förra veckan på motorväg, kraftig motvind och ösregn med mycket vatten på vägen. Då hade jag förbrukning mellan 300-320 wh även om batteriet var varmt.
Hur det kommer se ut för Etron 50 vet jag inte.
Som en kommentar till kostnad, om det kostar 600 sek att åka 5 personer från skåne till Trysil så tycker jag det är billigt. Men kanske bara jag.
Det är väl perfekt att ge sig ut på långtur med ny bil?Johan B skrev:Jag är helt övertygad om att jag kommer till Varberg med 100% batteri och förvärmt.
Så första stoppet behövs inte, skillnaden är om man ändrar till 100% vid start i ARP, sedan har jag valt 0 grader och regn.
4 stopp på ca 20 min vardera kan jag leva med.
Har skrivet det innan, men om bilen klarar alla vardagsbehoven och man gör 1-2 längre resor per år så kan jag leva med 1-2 extra stopp jmf med en 55 eller t ex Tesla.
Skulle det kosta 400-500kr att ladda är det ok, billigt jmf med att köra diesel idag som kostar minst 1000kr för samma tripp.
Har man inte råd med 400kr i El borde man antagligen inte åka på skidresa överhuvudtaget enligt mig.
Nästa år kör jag med E-tronen men att hämta ut bilen på Fredag och köra tidigt Lördag morgon är för tight. Annars hade jag gärna testa även detta år. Laddaren är inte installerad hemma än.
Barnen kommer bara vara positiva till ett par extra stopp, så jag tror medpassagerare kommer uppskatta E-tronen väldigt mycket. E-tronen är ju erkänt en extremt bekväm bil i alla avseende.
Bäst att kasta ut sig direkt och börja lära sig nya elbilslivet än att dryga ut på det.taliz skrev:Det är väl perfekt att ge sig ut på långtur med ny bil?Johan B skrev:Jag är helt övertygad om att jag kommer till Varberg med 100% batteri och förvärmt.
Så första stoppet behövs inte, skillnaden är om man ändrar till 100% vid start i ARP, sedan har jag valt 0 grader och regn.
4 stopp på ca 20 min vardera kan jag leva med.
Har skrivet det innan, men om bilen klarar alla vardagsbehoven och man gör 1-2 längre resor per år så kan jag leva med 1-2 extra stopp jmf med en 55 eller t ex Tesla.
Skulle det kosta 400-500kr att ladda är det ok, billigt jmf med att köra diesel idag som kostar minst 1000kr för samma tripp.
Har man inte råd med 400kr i El borde man antagligen inte åka på skidresa överhuvudtaget enligt mig.
Nästa år kör jag med E-tronen men att hämta ut bilen på Fredag och köra tidigt Lördag morgon är för tight. Annars hade jag gärna testa även detta år. Laddaren är inte installerad hemma än.
Barnen kommer bara vara positiva till ett par extra stopp, så jag tror medpassagerare kommer uppskatta E-tronen väldigt mycket. E-tronen är ju erkänt en extremt bekväm bil i alla avseende.
Samma dag jag hade hämtade ut min Model 3 drog jag iväg på semester. 50 mil direkt.