Sådär, nu har jag också beställt en laddbox. Det fungerar inte längre att öppna laddluckan med UMC:n och jag fick ingen ny UMC på garanti av någon anledning. Då var det klart billigare med en laddbox. Det blir nog bra det.
Vad var deras motivering till att du inte fick en ny, om den är trasig/inte fungerar?
Han på SC i Mölndal tyckte att den såg skadad ut, lite småskavanker på handtaget samt några repor i plasten vid själva laddkontakten. Den har ju använts såklart, bilen är två år gammal. Jag skulle köpa en ny UMC för runt 8000kr istället. Ärligt talat så tyckte jag det var ganska dåligt.
Du skulle nog ha väntat ett tag till så hade den nog lagt av helt o hållet istället.
Jag har bytt 3 UMCer (1 pga fuktintrång (utan xtra regnskydd) och 2 trots att de var regnskyddade)
Vid samtliga tillfällen så började det strula med lucköppningen innan UMCn gick sönder
Du skulle nog ha väntat ett tag till så hade den nog lagt av helt o hållet istället.
Jag har bytt 3 UMCer (1 pga fuktintrång (utan xtra regnskydd) och 2 trots att de var regnskyddade)
Vid samtliga tillfällen så började det strula med lucköppningen innan UMCn gick sönder
Det var precis det jag misstänkte kommer att hända, men lucköppningen och laddningen hänger inte ihop fick jag veta.
Men å andra sidan, om den nu går sönder helt å hållet så får jag väl göra ett nytt försök med att byta den på garanti. Det beror väl också lite på vem man pratar med på SC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Jag får förhoppningsvis hem min laddbox i dag. Blir bra med fast monterad sladd tänker jag, så kan UMC:n ligga kvar i bilen hela tiden.
Precis, det är ganska bökigt att rycka ut den från trefas varje dag. Och så ligger den på garagegolvet och man snubblar över den och så. Nä, laddbox blir bra. Jag börjar med och kör på Bjelkes variant och kopplar in den i trefasuttaget med en vanlig röd trefaskontakt. I princip som UMC:n alltså. Då blir det ingen fast installation, och dessutom kan man lätt rycka ut den när åskan går.
Vad är priset på en Wallbox och vad är priset på en extra UMC med den röda trefasadaptern idag?
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Vad är priset på en Wallbox och vad är priset på en extra UMC med den röda trefasadaptern idag?
Wallboxen med den långa kabeln ligger på ca 5900 inkl moms.
Jepp, och kabeln är 7,5m. Den med 2,5m kabel är ca 500kr billigare. Enligt Tesla är en UMC dyrare (minns ej hur mycket) men eftersom jag vill ha en permanent lösning hemma kändes Wallbox bättre, snyggare och dessutom ngt billigare...
Tyvärr har jag problem med länkarna. En av dem går till en sida som jag inte får upp. Den med videoguider vägrar att låta mig gå till "fler videoguider". Förmodligen då jag har en gammal IE som läsare.
Model S85 uttagen juli 2014. Nästa bil blir en Model ≡ P1xxD
Tyvärr har jag problem med länkarna. En av dem går till en sida som jag inte får upp. Den med videoguider vägrar att låta mig gå till "fler videoguider". Förmodligen då jag har en gammal IE som läsare.
Det var annars väldigt enkelt att koppla själv om man följde medföljande bruksanvisning samt färgerna på trådarna
Man behöver köpa en genomgång (M32) som passar mot den kabel man väljer, iaf om man monterar med kabeln in i botten...
Skulle inte JonasH kunna uppdatera sitt första inlägg med priser och länkar så att det blir enklare att hitta istället för att man ska behöva bläddra igenom hela tråden eller att de ska behöva postas om och om igen.
Skulle inte JonasH kunna uppdatera sitt första inlägg med priser och länkar så att det blir enklare att hitta istället för att man ska behöva bläddra igenom hela tråden eller att de ska behöva postas om och om igen.
Sådär, nu har jag också beställt en laddbox. Det fungerar inte längre att öppna laddluckan med UMC:n och jag fick ingen ny UMC på garanti av någon anledning. Då var det klart billigare med en laddbox. Det blir nog bra det.
Vad var deras motivering till att du inte fick en ny, om den är trasig/inte fungerar?
Han på SC i Mölndal tyckte att den såg skadad ut, lite småskavanker på handtaget samt några repor i plasten vid själva laddkontakten. Den har ju använts såklart, bilen är två år gammal. Jag skulle köpa en ny UMC för runt 8000kr istället. Ärligt talat så tyckte jag det var ganska dåligt.
Så, nu har min UMC slutat fungera helt, precis som förväntat. Den gröna lampan lyser som vanligt, men bilen påstår att det inte finns någon ström i vägguttaget. Det går alltså inte längre att ladda bilen. Tesla Service kunde inte få den att fungera via telefon, vad vi än försökte. Jag ska alltså ta ledigt imorgon och kommer försöka att ta mig de 16 milen ner till Mölndal och eventuellt byta UMCn, om det inte mot förmodan är bilen som är trasig. Om det visar sig att UMCn är paj och jag inte får en ny på garanti (som de sa tidigare) så får jag nog ta mig en funderare om det verkligen var en så bra idé att skaffa en Tesla. En ny UMC kostar ju mer än vad jag har sparat in i bränslekostnader hittills. Inte bra alls. Jag börjar bli jävligt trött på allt strul hela tiden.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Så, nu har min UMC slutat fungera helt, precis som förväntat. Den gröna lampan lyser som vanligt, men bilen påstår att det inte finns någon ström i vägguttaget. Det går alltså inte längre att ladda bilen. Tesla Service kunde inte få den att fungera via telefon, vad vi än försökte. Jag ska alltså ta ledigt imorgon och kommer försöka att ta mig de 16 milen ner till Mölndal och eventuellt byta UMCn, om det inte mot förmodan är bilen som är trasig. Om det visar sig att UMCn är paj och jag inte får en ny på garanti (som de sa tidigare) så får jag nog ta mig en funderare om det verkligen var en så bra idé att skaffa en Tesla. En ny UMC kostar ju mer än vad jag har sparat in i bränslekostnader hittills. Inte bra alls. Jag börjar bli jävligt trött på allt strul hela tiden.
Hoppas verkligen att du får en ny UMC på garantin.
SC Mölndal har alltid skött det riktigt snyggt när jag har bytt mina, cred till dom för det.
Jag har tröttnat på UMCn o satt upp en WC istället.
UMCn ligger numera o myser i frunken.
Märkligt att det skall vara så svårt att få UMCn att tåla utomhusmiljö...
Märkligt att det skall vara så svårt att få UMCn att tåla utomhusmiljö...
Jag har aldrig använt min UMC utomhus, regn har den bara sett genom garagefönstret. Den har gått sönder av sig själv. Det kan ju knappast vara avgörande för funktionen att den har några små repor i plasten på handtaget, det var bl.a. därför SC inte ville byta den på garanti. Jag kommer inte köpa en ny för 8000, den saken är säker. Antingen så får jag den på garanti eller så laddar jag bara på SuC framöver. Men då är det plötsligt ganska ointressant att ha en elbil. Illa nog att man måste offra en semesterdag för att åka till Mölndal.