Hyundai Ioniq - test och långkörning

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Cargo skrev:
apkungen skrev:
Skulle uppskatta att ioniq i 110 drar runt 160-170Wh/km i 110km/h på vintern runt nollan o lite småblöt vägbana. Vad kan den dra på sommaren? 140-150 Wh/km kanske.

dvs 16-17 mil på vintern och isf runt 19 mil på sommaren.

Det låter som troliga siffror utan att sväva iväg.
Vore kul om någon kunde provköra och testa lite nu när vi ligger runt nollan i grader på flera ställen i landet.
Testa att även stänga av och på klima för att se vad det kanske skulle kunna dra en vårdag i 17 grader plus och utan klima påslaget :)
Tror nämligen den blir rätt vass då efter som luftmotståndet är så pass lågt. :)
Räcker inte att stänga av värmen. Batterierna blir också sämre i kall temperatur och luftmotstånd ökar när det är kallt. Vi får nog snällt vänta på varmare väder.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

Serviceintervaller och kostnader diskuterades ju tidigare i tråden. Jag kan informera om Renaults service. När jag tecknade leasingen så rådde mig försäljaren att inte ha serviceavtal, för det skulle bli dyrare än att betala servicen kontant. Jag har för mig att den skulle ligga på 140:-/månad ungefär.

Idag hade jag inne bilen på första service. Zoen har intervallerna 3000 mil eller 1 år. För mig blev det året som inföll först. Den innehåller att besiktiga starkströmsdelarna så att isoleringen är OK och lite andra småsaker samt att byta kupéfiltret. Detta kostade 1222:- inkl. moms, alltså billigare än att ha serviceavtal.

1222:-/år i servicekostnad är väl helt OK, tycker jag. På mina 3 leasingår kommer inga andra kostnader hinna att tillkomma.
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Cargo »

Jerker skrev:
Serviceintervaller och kostnader diskuterades ju tidigare i tråden. Jag kan informera om Renaults service. När jag tecknade leasingen så rådde mig försäljaren att inte ha serviceavtal, för det skulle bli dyrare än att betala servicen kontant. Jag har för mig att den skulle ligga på 140:-/månad ungefär.

Idag hade jag inne bilen på första service. Zoen har intervallerna 3000 mil eller 1 år. För mig blev det året som inföll först. Den innehåller att besiktiga starkströmsdelarna så att isoleringen är OK och lite andra småsaker samt att byta kupéfiltret. Detta kostade 1222:- inkl. moms, alltså billigare än att ha serviceavtal.

1222:-/år i servicekostnad är väl helt OK, tycker jag. På mina 3 leasingår kommer inga andra kostnader hinna att tillkomma.

Ett bra pris skulle jag också säga.
Men är det samma pris varje år, eller har dom gjort som Ioniq där det varannan service kostar ca dubbelt så mycket?
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10944
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Jerker »

Cargo skrev:
Jerker skrev:
Serviceintervaller och kostnader diskuterades ju tidigare i tråden. Jag kan informera om Renaults service. När jag tecknade leasingen så rådde mig försäljaren att inte ha serviceavtal, för det skulle bli dyrare än att betala servicen kontant. Jag har för mig att den skulle ligga på 140:-/månad ungefär.

Idag hade jag inne bilen på första service. Zoen har intervallerna 3000 mil eller 1 år. För mig blev det året som inföll först. Den innehåller att besiktiga starkströmsdelarna så att isoleringen är OK och lite andra småsaker samt att byta kupéfiltret. Detta kostade 1222:- inkl. moms, alltså billigare än att ha serviceavtal.

1222:-/år i servicekostnad är väl helt OK, tycker jag. På mina 3 leasingår kommer inga andra kostnader hinna att tillkomma.

Ett bra pris skulle jag också säga.
Men är det samma pris varje år, eller har dom gjort som Ioniq där det varannan service kostar ca dubbelt så mycket?
Jag frågade inte det. Men jag betvivlar att det skulle vara nåt större som kommer. När man ska byta bromsvätska och belägg och så kostar det mer men det kommer knappast att behövas innan jag lämnar tillbaka bilen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

Jerker skrev:
Serviceintervaller och kostnader diskuterades ju tidigare i tråden. Jag kan informera om Renaults service. När jag tecknade leasingen så rådde mig försäljaren att inte ha serviceavtal, för det skulle bli dyrare än att betala servicen kontant. Jag har för mig att den skulle ligga på 140:-/månad ungefär.

Idag hade jag inne bilen på första service. Zoen har intervallerna 3000 mil eller 1 år. För mig blev det året som inföll först. Den innehåller att besiktiga starkströmsdelarna så att isoleringen är OK och lite andra småsaker samt att byta kupéfiltret. Detta kostade 1222:- inkl. moms, alltså billigare än att ha serviceavtal.

1222:-/år i servicekostnad är väl helt OK, tycker jag. På mina 3 leasingår kommer inga andra kostnader hinna att tillkomma.
Bra mycket bättre än Leafens 3300kr för samma sträcka/tid...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Cargo »

Sprang på det här forumet igår natt.
Det är en kille där som sammanställer data från folk som kört Ioniq electric i allt från Korea till Norge.
Resultaten tycker jag känns helt sjukt bra om dom stämmer.
Värt att läsa. http://www.ioniqforum.com/forum/234-hyu ... nge-8.html
table20170107.jpg
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Cargo »

Första utkast på en offert från en handlare i STHLM.
Tyvärr hade jag hoppats på mer rabatt än 7%, så vi får se om vi kan komma överens.

Vad tycker ni är en acceptabel rabatt på en ny bil utav ett företag som vill in på en "ny" marknad?
Känns ju som om 10% vore troligt iallafall?
Offert Ioniq EV.png
Användarvisningsbild
tuppel
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 04 jan 2016 21:28

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av tuppel »

Cargo skrev:
Första utkast på en offert från en handlare i STHLM.
Tyvärr hade jag hoppats på mer rabatt än 7%, så vi får se om vi kan komma överens.

Vad tycker ni är en acceptabel rabatt på en ny bil utav ett företag som vill in på en "ny" marknad?
Känns ju som om 10% vore troligt iallafall?
Har ju låtit tidigare som att 10 % ska vara uppnåeligt på denna modell, utan några avancerade förhandlingar. Får man fråga vilken handlare det handlar (hehe) om? Du kan skicka PM om det är känsligt. Om jag lyckas tjata till mig förmånsbil så kommer jag nog att bege mig iväg och förhandla om en Ioniq bland handlarna i Stockholm.

En detalj i sammanhanget kanske, men om det är Premium Plus är det väl läderklädsel som gäller och inte textil?
Användarvisningsbild
Cargo
Teslaägare
Inlägg: 59
Blev medlem: 04 jan 2017 16:30

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Cargo »

tuppel skrev:
Cargo skrev:
Första utkast på en offert från en handlare i STHLM.
Tyvärr hade jag hoppats på mer rabatt än 7%, så vi får se om vi kan komma överens.

Vad tycker ni är en acceptabel rabatt på en ny bil utav ett företag som vill in på en "ny" marknad?
Känns ju som om 10% vore troligt iallafall?
Har ju låtit tidigare som att 10 % ska vara uppnåeligt på denna modell, utan några avancerade förhandlingar. Får man fråga vilken handlare det handlar (hehe) om? Du kan skicka PM om det är känsligt. Om jag lyckas tjata till mig förmånsbil så kommer jag nog att bege mig iväg och förhandla om en Ioniq bland handlarna i Stockholm.

En detalj i sammanhanget kanske, men om det är Premium Plus är det väl läderklädsel som gäller och inte textil?
Du har helt rätt, borde vara skin där. Ska påpeka det imorgon när jag träffar säljaren.

PMar dig ang säljare.
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Vasp »

Björn nyland testar nu att ladda Hyundai ioniq på en 100kw laddare. Ioniq stöder 70kw verkar det som. På ett 28kwh batteri är det jäkla bra.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

Vasp skrev:
Björn nyland testar nu att ladda Hyundai ioniq på en 100kw laddare. Ioniq stöder 70kw verkar det som. På ett 28kwh batteri är det jäkla bra.
Shit asså, då kanske dom där uppgivna laddtiderna faktiskt stämmer :shock: :) Vad får han för laddtid ungefär från typ 0 till 100%?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Vasp
Inlägg: 584
Blev medlem: 27 jan 2015 14:40
Ort: Skellefteå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Vasp »

Ingen aning. jag tycke stoppen gick snabbt när han testade före jul. Fast då var det bara 50kw laddare. Såg på Facebook att han testar laddhastigheten nu. På en 100kw CCS laddstation.
joel80
elbilist
Inlägg: 3081
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av joel80 »

Cargo skrev:
Första utkast på en offert från en handlare i STHLM.
Tyvärr hade jag hoppats på mer rabatt än 7%, så vi får se om vi kan komma överens.

Vad tycker ni är en acceptabel rabatt på en ny bil utav ett företag som vill in på en "ny" marknad?
Känns ju som om 10% vore troligt iallafall?
Det är rätt vettigt att ta offerter från åtminstone 2 eller 3 handlare. Jag dealade med 2st inför mitt förra köp och fick i allafall lite bättre erbjudande efter lite fram och tillbaka. ;)
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Zalman3 »

tuppel skrev:
Cargo skrev:
Första utkast på en offert från en handlare i STHLM.
Tyvärr hade jag hoppats på mer rabatt än 7%, så vi får se om vi kan komma överens.

Vad tycker ni är en acceptabel rabatt på en ny bil utav ett företag som vill in på en "ny" marknad?
Känns ju som om 10% vore troligt iallafall?
Har ju låtit tidigare som att 10 % ska vara uppnåeligt på denna modell, utan några avancerade förhandlingar. Får man fråga vilken handlare det handlar (hehe) om? Du kan skicka PM om det är känsligt. Om jag lyckas tjata till mig förmånsbil så kommer jag nog att bege mig iväg och förhandla om en Ioniq bland handlarna i Stockholm.

En detalj i sammanhanget kanske, men om det är Premium Plus är det väl läderklädsel som gäller och inte textil?
Fick följande pris:
Hyundai Ioniq Comfort eco, pris 371.900kr
rabatt 10% 37.190kr och 40.000kr i miljöbidrag ger ett nettopris på 294.710kr vilket är ett bra pris.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Här har ni videon. 10 till 80 procent (titta på bilens SoC, inte laddarens) på 20 min. 21,3kwh inladdat. Snitthastighet på typ 65 kW men jag misstänker att det är det som laddaren skickar in i bilen, inte det som batterierna tar upp (det teslan visar på skärmen är det som batterierna tar upp va?) Så det är isf inkl förluster.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Här har ni videon. 10 till 80 procent (titta på bilens SoC, inte laddarens) på 20 min. 21,3kwh inladdat. Snitthastighet på typ 65 kW men jag misstänker att det är det som laddaren skickar in i bilen, inte det som batterierna tar upp (det teslan visar på skärmen är det som batterierna tar upp va?) Så det är isf inkl förluster.
Det är fanimig riktigt bra ju! Branschledande (ledande haha), Tesla gå hem och gör om lixom :lol:
Nåväl det bådar gott för framtiden, den får ju inte precis mindre pluspoäng för det här, nu fattas framförallt en app... Blir mer och mer sugen på att sälja Leafen och köpa en sån här :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Tesla har ju större batteri, klart att det tar längre tid att ladda ett sånt batteri fullt. Eller var du ironisk? :p

En annan grej är ju att ionic drar mindre el så om man mäter hastigheten i "km/hr" är skillnaden inte så stor mellan tesla o ionic i laddhast. Nu är allt som krävs några tiotal pålitliga laddningsstationer så blir det åka av, bokstavligt talat.

Om snittanvändning (vinter/sommar) på motorväg i 110:
Ionic 170Wh/km
Model s P100D 230Wh/km
Model x 75D 260Wh/km

Laddhast:
Ionic 65kW snitt
Model s P100D 110kW snitt
Model x 75D 95kW snitt

Laddhast i km/hr
Ionic 382km/hr eller 6,3km/min
Model s P100D 478km/hr eller 8,0km/min
Model x 75D 365km/hr eller 6,1km/min

Ionic laddar alltså ungefär lika fort som en 75 model x! Och den snabbast laddande model s:en laddar bara lite snabbare. Största skillnaden är att Tesla kan köra drygt 20 mil mellan laddningarna med denna laddhast och Ioniq kör typ 13 mil mellan laddstoppen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Bjelke »

apkungen skrev:
Tesla har ju större batteri, klart att det tar längre tid att ladda ett sånt batteri fullt. Eller var du ironisk? :p

En annan grej är ju att ionic drar mindre el så om man mäter hastigheten i "km/hr" är skillnaden inte så stor mellan tesla o ionic i laddhast. Nu är allt som krävs några tiotal pålitliga laddningsstationer så blir det åka av, bokstavligt talat.

Om snittanvändning (vinter/sommar) på motorväg i 110:
Ionic 170Wh/km
Model s P100D 230Wh/km
Model x 75D 260Wh/km

Laddhast:
Ionic 65kW snitt
Model s P100D 110kW snitt
Model x 75D 95kW snitt

Laddhast i km/hr
Ionic 382km/hr eller 6,3km/min
Model s P100D 478km/hr eller 8,0km/min
Model x 75D 365km/hr eller 6,1km/min

Ionic laddar alltså ungefär lika fort som en 75 model x! Och den snabbast laddande model s:en laddar bara lite snabbare. Största skillnaden är att Tesla kan köra drygt 20 mil mellan laddningarna med denna laddhast och Ioniq kör typ 13 mil mellan laddstoppen.
Nja inte ironisk eg, det spelar ju ingen roll hur stort batteri man har, det har ju hittills tagit lika lång tid att ladda (till en given %-nivå) för alla med Li-batterier om man utgår från att det finns tillräckligt
med kräm i stolpen såklart. Så sett ur den synvinkeln så ÄR faktiskt den här bilen bättre än Tesla. (om vi bortser från "fusk"-60:an sas, den laddar ju inte till fullt eg).
Så jag är iaf imponerad av Ionic:en, bara dom inte laddar så pass fort att dom degraderar för mycket istället...
Men extra intressant att räkna räckvidd/laddtid, bra jobbat med den uträkningen :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av Zalman3 »

Hyundai Ioniq, har provkört den, verkar vara en bra bil till rätt pris.
Men var finns CCS 100kW laddare i Sverige?
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Zalman3 skrev:
Hyundai Ioniq, har provkört den, verkar vara en bra bil till rätt pris.
Men var finns CCS 100kW laddare i Sverige?
Finns inte än såvitt jag vet men Hyundai jobbar med vattenfall eller eon så jag tror att de kommer att sätta upp stolpar ihop.

Och laddistributörerna borde vilja kräma på mer effekt ur sina stolpar så att varje stolpe kan ladda fler bilar, då tjänar de på det.

Som tesla har är ju nästan optimalt. Egentligen borde det vara en enda laddare på säg 500kW och om bara en bil laddar där så får den all laddning (så mycket den kan ta emot) o om flera laddar så delar de på laddningen och så betalar man åter igen för kWh och inte per minut då det dyra att installera är själva laddaren. uttagen och parkeringsplatserna borde inte vara så dyra.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

Bjelke skrev:
Men extra intressant att räkna räckvidd/laddtid, bra jobbat med den uträkningen :)

Lite teoretiskt så klart men, Tack Bjelke :D
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1156
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av MangeT »

Bra att det kommer mer konkurrens. Undrar hur lång tid det tar innan det blir fler elbilar än fossilare? Bör bli en rejäl utbyggnad av laddstationer framöver. Känns bra och känns som vi är i brytskedet eller väldigt nära där elbilar kommer ta riktig fart vad gäller antal fordon.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
lator
Teslaägare
Inlägg: 4193
Blev medlem: 05 mar 2014 22:37
Ort: Östersund/Vila Franca do Campo, Azores.

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av lator »

Zalman3 skrev:
Hyundai Ioniq, har provkört den, verkar vara en bra bil till rätt pris.
Men var finns CCS 100kW laddare i Sverige?
Rättvik???
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer. 8-)
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av apkungen »

lator skrev:
Zalman3 skrev:
Hyundai Ioniq, har provkört den, verkar vara en bra bil till rätt pris.
Men var finns CCS 100kW laddare i Sverige?
Rättvik???
Ser ut som att du har rätt i det faktiskt. Kollade uppladdning.se och där står det 100kW plus att i bilderna folk laddat upp ser man att interfacet på den laddaren ser likadant ut som i filmen från Björn så det lär stämma. Vilken är leverantör av laddaren?
vigge50
Inlägg: 7475
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Ioniq - test och långkörning

Inlägg av vigge50 »

Zalman3 skrev:
Hyundai Ioniq, har provkört den, verkar vara en bra bil till rätt pris.
Men var finns CCS 100kW laddare i Sverige?
Vad jag vet så finns det inga än men Clever har sagt att de i år ska börja sätta upp laddare som kan ladda med 150 kW och som är förberedda för 300 kW. Om det blir av vet vi inte än men förhoppningsvis så kommer de snart.

http://www.elbilen.org/clever-introduce ... or-300-kw/
Skriv svar