Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Det där är väl dessutom beräknat för ”gamla” modellerna som har sämre range och laddhastighet än nya S och X?
Så köper man en ny S eller X nu kan man räkna med ännu bättre siffror.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Siffrorna för långresor är iofs inte specifika för e-tron, dom visar ju "bara" på att det fortfarande bara är Tesla som det i praktiken funkar att köra långt med.

Ett mycket dåligt betyg för hela bilindustrin, men av alla traditionella tillverkare är det väl ändå Audi som ligger närmast Tesla?

Det går ju faktiskt att köra långt med e-tron, något som inte kan sägas om så många andra elbilar, det är bara fortfarande lite krångligare, lite mer osäkert, och tar hyfsat mycket längre tid än med en Tesla.

När Ionity et al har byggt ut enligt aktuella planer så kommer skillnaden att vara betydligt mindre, dock fortfarande signifikant, och Tesla står ju verkligen inte heller still i utvecklingen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Verdi

Inlägg av Verdi »

taliz skrev:
Det där är väl dessutom beräknat för ”gamla” modellerna som har sämre range och laddhastighet än nya S och X?
Så köper man en ny S eller X nu kan man räkna med ännu bättre siffror.
Japp. Men det är nog ganska marginellt än så länge. Eller ska alla befintliga SuC klara 145 kW? I vilket fall så är det väl 5-10 minuters mindre laddtid. För X kanske man kan slippa ett av extrastoppen också möjligen.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag undrar lite hur stor skillnaden skulle vara om alla dagen 50kw laddare istället var på 150kw (dvs så bilen får max vad den kan ta emot). De jag är ute efter är om de är bilen eller laddnätverket som är den stora skillnaden.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Verdi

Inlägg av Verdi »

fth skrev:
Siffrorna för långresor är iofs inte specifika för e-tron, dom visar ju "bara" på att det fortfarande bara är Tesla som det i praktiken funkar att köra långt med.

Ett mycket dåligt betyg för hela bilindustrin, men av alla traditionella tillverkare är det väl ändå Audi som ligger närmast Tesla?

Det går ju faktiskt att köra långt med e-tron, något som inte kan sägas om så många andra elbilar, det är bara fortfarande lite krångligare, lite mer osäkert, och tar hyfsat mycket längre tid än med en Tesla.

När Ionity et al har byggt ut enligt aktuella planer så kommer skillnaden att vara betydligt mindre, dock fortfarande signifikant, och Tesla står ju verkligen inte heller still i utvecklingen.

/fth

Ja så är det ju delvis. E-Tron behöver verkligen Ionity-laddare för att komma till sin rätt. Att man måste stanna oftare kvarstår dock.

I dag så är faktiskt de flesta mindre elbilarna snabbare Stockholm-Åre eftersom de går snålare men kan ladda lika snabbt på dagens 50kW-stolpar.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Nu är ju dessa siffror alla lite missvisande, eftersom det finns enbart 50kW-laddare utmed sträckorna som valdes i jämförelsen med Model S. Jag är medveten om att det är så det ser ut i Sverige just nu, men det håller ju förhoppningsvis på att förändras även i Sverige. Vi är ju tyvärr på väg att hamna i stenåldern igen när det gäller laddinfrastruktur. Men nere i Europa ser det allt bättre ut.
Jag brukar testa med min "vanliga" tur till Tyskland. Fram tills för några veckor sedan var det ganska krångligt med e-tron. Numera klarar jag hela sträckan via Ionity eller andra laddare som levererar 150kW eller mer. Med ett litet undantag genom Dammark där jag troligen måste toppa en kort stund på 50kW. I och med detta går resan faktiskt några minuter snabbare än med min förra Model S. Det var visserligen en 90D, alltså varken bästa räckvidden eller snabbaste laddningen, men ändå.
Observera att abrp dessutom antar en förbrukning på 27,5kWh/100km i 110km/h vid 20 grader. Detta måste vara en youtube-baserad siffra eller nåt. Det känns väldigt mycket. 25kWh/100km anser jag är mer realistiskt.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Verdi

Inlägg av Verdi »

mati skrev:
Nu är ju dessa siffror alla lite missvisande, eftersom det finns enbart 50kW-laddare utmed sträckorna som valdes i jämförelsen med Model S. Jag är medveten om att det är så det ser ut i Sverige just nu, men det håller ju förhoppningsvis på att förändras även i Sverige. Vi är ju tyvärr på väg att hamna i stenåldern igen när det gäller laddinfrastruktur. Men nere i Europa ser det allt bättre ut.
Jag brukar testa med min "vanliga" tur till Tyskland. Fram tills för några veckor sedan var det ganska krångligt med e-tron. Numera klarar jag hela sträckan via Ionity eller andra laddare som levererar 150kW eller mer. Med ett litet undantag genom Dammark där jag troligen måste toppa en kort stund på 50kW. I och med detta går resan faktiskt några minuter snabbare än med min förra Model S. Det var visserligen en 90D, alltså varken bästa räckvidden eller snabbaste laddningen, men ändå.
Observera att abrp dessutom antar en förbrukning på 27,5kWh/100km i 110km/h vid 20 grader. Detta måste vara en youtube-baserad siffra eller nåt. Det känns väldigt mycket. 25kWh/100km anser jag är mer realistiskt.

Möjligt. Men det var det jag hade att gå på. Vet inte vad Bo har fått sina siffror för men det är ju en "alpha" vilket betyder att det inte är att lita på riktigt. :)

Så länge som vi bor i Sverige och det inte finns tillräckligt många Ionity-laddare så kan man tyvärr inte bortse från det här faktumet. Jag önskar personligen att det har löst sig om 2,5 år när min leasing går ut. Jag har gärna fler än Tesla att välja på då.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Absolut är det så. Jag antar/hoppas att antalet riktiga snabbladdare kommer att öka så fort Polestar 2 finns på marknaden. Fram tills dess är det nog häst och vagn som gäller. Synd, för i Sverige har vi ändå varit ganska så hyfsat i framkant när det gäller antalet elbilar och snabbladdare, om man nu bortser från Norge, men som vanligt håller vi på att bli ifrånkörda.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Absolut är det så. Jag antar/hoppas att antalet riktiga snabbladdare kommer att öka så fort Polestar 2 finns på marknaden. Fram tills dess är det nog häst och vagn som gäller. Synd, för i Sverige har vi ändå varit ganska så hyfsat i framkant när det gäller antalet elbilar och snabbladdare, om man nu bortser från Norge, men som vanligt håller vi på att bli ifrånkörda.
Det är väl i grund och botten bara ex Ionity själva det beror på. VW, BMW mfl är inte lika beroende som Tesla av att sälja elbilar och insatsen blir därefter. Pengar saknas inte, det är en spottstyver för spelarna bakom. Speciellt jämfört med Tesla. Men de verkar mest gå och vänta på att staterna runt om i Europa ska lösa problemet åt dem.

Tillägg: Eller EU då

https://insideevs.com/news/346808/ionit ... ean-union/
This project has a total investment of €195.5M including €39.1M EU co-funding.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Laban skrev:
Det är väl i grund och botten bara ex Ionity själva det beror på...
Nja, Ionity är inte enda spelaren. Runtom i Europa poppar det upp HPC-stationer som byggs av andra än Ionity. I Sverige finns det två från Fortum. Nu är väl Bee igång i Lödde också. Annars är det bara Ionity som finns här. Resten verkar envisas med att bygga långsamma 50kW-laddare.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

mati skrev:
Nja, Ionity är inte enda spelaren. Runtom i Europa poppar det upp HPC-stationer som byggs av andra än Ionity. I Sverige finns det två från Fortum. Nu är väl Bee igång i Lödde också. Annars är det bara Ionity som finns här. Resten verkar envisas med att bygga långsamma 50kW-laddare.
Visst, det var därför jag skrev "ex(empelvis) Ionity". Det jag var ute efter var dock främst tidsaspekten. Att Ionitys nätverk är så bristfälligt i dagsläget i Sverige beror ju främst på Ionity själva. Men det kanske händer saker nu när det ramlar in lite EU pengar till projektet.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Jag är generellt rätt lugn vad gäller utbyggnad av laddinfrastrukturen. Jag ser ju bara hur mycket som har hänt de dryga tre år som jag har kört elbil. Och då har detta ändå inte varit nån prioriterad fråga. Det är först nu som man börjar prata om det på allvar. Jag tror nog att det kommer att hända mycket under de närmaste åren.
Användarvisningsbild
Laban
Teslaägare

Inlägg av Laban »

Jag är heller inte oroligt i ett låt säga 2-3 års perspektiv. Det här handlar om hur det fungerar om man köper en bil idag.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Användarvisningsbild
rosjon
Teslaägare

Inlägg av rosjon »

Men just nu gör Stockholmare som vill åka till Skåne eller fjällen på loven inte sig besvär
Tesla Model 3 LR AWD, röd, vit interiör, 19" EAP + FSD
Verdi

Inlägg av Verdi »

rosjon skrev:
Men just nu gör Stockholmare som vill åka till Skåne eller fjällen på loven inte sig besvär
Kan man väl. Men det tar ca två timmar längre tid. ;)
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Att Supercharger nätverket är överlägset just nu är det nog ingen som kan säga emot. När jag tittade på Ionitys hemsida för första gången i Juli 2018 då hade dom 2 aktiva stationer. utbyggnaden håller rätt bra tempo om man jämför med idag. Men visst dom ligger fortfarande en bra bit efter. Förhoppningsvis finns det fler aktörer som ser business case att öppna HPC med CCS i Sverige/Europa :) (och där inte varje aktör envisas med att utveckla sin EGNA betalningslösning).

Personligen resonerar jag som så att vi kör aldrig mer än 30 mil i sträck då vi har 3 barn (en 8:a åring och 2 6-åringar), sen fattar jag att situationen ser olika för andra. När vi ska till fjällen får vi väl köra via Norge där infrastrukturen är bättre
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag resonerar likadant. Bara en enda gång har jag kört så långt som 35 mil i ett svep med min Tesla. Och det var landsvägskörning med bra marginal. Och bara en gång har jag nästan kört slut på batteriet. Men det var utan att köra långt, det berodde enbart på att den inte hade blivit laddad på Service centret och enda vettiga laddaren var SuC i Jung, 12 mil bort. Då var det ganska tajt.
Jag skulle aldrig skaffa en elbil med mer räckvidd. Efter tre år med elbil vet jag att det är onödigt.
Bankiren

Inlägg av Bankiren »

mati skrev:
Jag resonerar likadant. Bara en enda gång har jag kört så långt som 35 mil i ett svep med min Tesla. Och det var landsvägskörning med bra marginal. Och bara en gång har jag nästan kört slut på batteriet. Men det var utan att köra långt, det berodde enbart på att den inte hade blivit laddad på Service centret och enda vettiga laddaren var SuC i Jung, 12 mil bort. Då var det ganska tajt.
Jag skulle aldrig skaffa en elbil med mer räckvidd. Efter tre år med elbil vet jag att det är onödigt.
Så du tycker att en SR+ räcker för de flesta? Sitter själv och funderar på om det är motiverat att lägga 60k mer på en LR RWD istället för en SR+. :)
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Håller med ang räckvidd. X60D räckte gott, har nu 100 och det är svårt att köra ner mot noll mellan SuC.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Verdi

Inlägg av Verdi »

Remuz skrev:
Håller med ang räckvidd. X60D räckte gott, har nu 100 och det är svårt att köra ner mot noll mellan SuC.
Det går inte. Men du kan hoppa över vissa SuC och man får nästan all frihet som man hade med fossilbil tillbaka.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare

Inlägg av jeppe_sthlm »

mati skrev:
Skulle nog ändå säga att det är väldigt individuellt. Har man t.ex. ett lantställe 30 mil bort som man besöker ett par gånger i månaden, så är det en stor fördel om det året runt går att åka den sträckan utan stopp.

Åker man den sträckan en 4-5 gånger per är det kanske inte värt extra kostnaden och miljöpåverkan med ett större batteri.

För mig är det nog ett nice-to-have med mer räckvidd än jag har idag, även om det hade varit bekvämt med mer räckvidd på vintern då jag inte har laddning hemma.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Bankiren skrev:
mati skrev:
Så du tycker att en SR+ räcker för de flesta? Sitter själv och funderar på om det är motiverat att lägga 60k mer på en LR RWD istället för en SR+. :)
För mig skulle den räcka med råge. Vi klarar oss ju t o m med en e-Golf när det gäller räckvidd. Det är förstås högst individuellt. Men jag hävdar bestämt att 30 riktiga mil räcker för de flesta.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Än så länge kokar ju räckvidden ner till en kostnadsfråga. Jag skulle inte säga nej till 50 mils räckvidd, men det har jag inte råd med, så jag får nöja mig med mindre. Och de stora förbättringskliven är redan avklarade när man kliver upp från 10-12 mil till 30. Det är en mycket mer dramatisk skillnad än mellan 30 och 50.
Användarvisningsbild
mati
elbilist

Inlägg av mati »

Jag vet inte om det är bara min bil pga utrustning jag har lagt till, eller om det är standard. Men jag har nu vid flera tillfällen varit med om att bilen på eget initiativ har hindrat mig från att göra det ena eller det andra.
Ett vanligt scenario är att jag vill öppna förardörren inifrån, men bilen vägrar. Den visar då istället bara en massa varningsljus och sånt. Det händer alltid när det kommer bilar eller cyklister bakifrån. Så fort det är fritt släpper den ut mig. En synnerligen bra funktion, men man blir ju lite smått nervös när man plötsligt inte kan öppna dörren. Vet inte om det går att forcera. Troligen. Man måste ju komma ut i en krissituation.

Ett annat exempel är när jag vill backa ut ur en parkeringsficka eller liknande. Bilen vägrar backa, eller tvärnitar, när den upptäcker någon form av korsande trafik som är för nära. Det räcker med en cyklist som kommer lite snabbt. Jag tror att det är samma sak när man kör framåt, den har ju flera radarsensorer även där framme. Jag har vid flera tillfällen fått en varning att det kommer korsande trafik, t.ex. i en rondell. Men då har den inte bromsat själv.
Nilp
elbilist

Inlägg av Nilp »

Låter riktigt häftigt och bra säkerhetsfunktioner. :)

Fråga mati: hur är det med mjukvauppdateringar för E-tron likt Tesla? Enligt min säljare ska det komma uppdateringar regelbundet typ en gång per kvartal. Är det något du upplevt?
Skriv svar