Väntrum Model 3
Moderator: Redaktion
Re: Väntrum Model 3
Oj oj, ja då är nog min nära. Måste fixa vinterhjul
. Någon däckfirma nära Märsta? O takräcke.

M3LR-21
MYLR-22
MYLR-23
MYLR-22
MYLR-23
- xanderhook
- Teslaägare
Låter som min upplevelse precis, fast jag beställt en grå med 18". Samma datum och också kontakt med folk i Täby som försäkrar mig att allt är som det ska och att datum kommer "snart"..._Peter skrev:Hej
Gick med i TCS idag och hittar redan en massa bra info här![]()
2019-11-22 @ 11:11
Beställde online en Tesla Model 3 Long range AWD, dragkrok, autopilot, pärlemovit, svart premium inredning, 19" sportfälgar sommardäck, 18" vinterdäck dubbade Nokian, stänkskydd runt om (ingår numera gratis). Betalade 15K handpenning med kort.
2019-11-22 @ 21:58
Fick ett reservationsnr RN112246295 och ombads lägga in diverse kunduppgifter. Men det gick ej pga online systemfel.
2019-11-23 @ 10:25
Kunde ej slutföra ovan tog därför ny kontakt med Täby-kontoret som hjälpte till och gjorde det "manuellt" igen. Tesla håller på och byter datasystem och därför har det varit en del strul med nya orders sa han...
2019-11-25 @ 13:16
Hade strul m att komma in i Tesla-appen innan och se beställningen på bilen. Men nu funkar det också.
2019-11-29
Beställt ett gäng "must haves" tillbehör till bilen fr Amazon m.fl. på Black Friday
Kommer uppdatera denna post vart efter något händer som har med beställningen / leveransen att göra...

2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
[o]Kia Niro Hybrid, Mini Cooper S, BMW 3-serie, Land Rover Discovery V8, Range Rover V8 [/o]
Hej och välkommen!_Peter skrev:Hej
Beställde online en Tesla Model 3 Long range AWD, dragkrok, autopilot, pärlemovit, svart premium inredning, 19" sportfälgar sommardäck, 18" vinterdäck dubbade Nokian, stänkskydd runt om (ingår numera gratis). Betalade 15K handpenning med kort.
Fick ett reservationsnr RN112246295 och ombads lägga in diverse kunduppgifter. Men det gick ej pga online systemfel.
Kunde ej slutföra ovan tog därför ny kontakt med Täby-kontoret som hjälpte till och gjorde det "manuellt" igen. Tesla håller på och byter datasystem och därför har det varit en del strul med nya orders sa han...
Hade strul m att komma in i Tesla-appen innan och se beställningen på bilen. Men nu funkar det också.
2019-11-29
Beställt ett gäng "must haves" tillbehör till bilen fr Amazon m.fl. på Black Friday
Kommer uppdatera denna post vart efter något händer som har med beställningen / leveransen att göra...
Hur vet du att det ingick stänkskydd? Fick du det specat på bilkonfigurationen?
Model S P85D 2015 - Såld
Model 3 LR AWD + drag 2020 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y LR MC-Red, Drag 2021 (snart till salu)
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Jag såg en i Tesla Model 3 Sweden gruppen på facebook som tog leverans av sin SR+ idag och han hade fått stänkskärmar på sin bil.grenhall skrev:Hej och välkommen!_Peter skrev:Hej
2019-11-29
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Det är ju bra då kan vi räkna med att få det på våra bilar också då. Vi som inte tagit leverans än.peken skrev:Jag såg en i Tesla Model 3 Sweden gruppen på facebook som tog leverans av sin SR+ idag och han hade fått stänkskärmar på sin bil.grenhall skrev:Hej och välkommen!_Peter skrev:Hej
2019-11-29
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
peken skrev:Jag såg en i Tesla Model 3 Sweden gruppen på facebook som tog leverans av sin SR+ idag och han hade fått stänkskärmar på sin bil.grenhall skrev:Hej och välkommen!_Peter skrev:Hej
2019-11-29
Tack!
Jag missförstod först en artikel fr Teslarati och trodde att det skulle ingå gummimattor i alla Kanadensiska M3:or, och frågade därför Tesla Täby om det även skulle ingå i Sverige. Men då visade det sig vara stänkskydden som numera ingår. Tycker ifs att det borde ingå gummimattor för våra Svenska förhållanden när man köper en bil för 720K...
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... 
Tesla model 3 LRP drag (US) & Tesla model 3 SR+ (MIC)
24kW solceller & batterier hemma

Det är du inte ensam om. Inte ens tygmattor ingår i SR+. Jag blev något överraskad av detta faktum._Peter skrev:Jag missförstod först en artikel fr Teslarati och trodde att det skulle ingå gummimattor i alla Kanadensiska M3:or, och frågade därför Tesla Täby om det även skulle ingå i Sverige. Men då visade det sig vara stänkskydden som numera ingår. Tycker ifs att det borde ingå gummimattor för våra Svenska förhållanden när man köper en bil för 720K...
Läste du inte skillnaderna mellan Premium interiör och icke-premium innan köp?Jerker skrev:Det är du inte ensam om. Inte ens tygmattor ingår i SR+. Jag blev något överraskad av detta faktum._Peter skrev:Jag missförstod först en artikel fr Teslarati och trodde att det skulle ingå gummimattor i alla Kanadensiska M3:or, och frågade därför Tesla Täby om det även skulle ingå i Sverige. Men då visade det sig vara stänkskydden som numera ingår. Tycker ifs att det borde ingå gummimattor för våra Svenska förhållanden när man köper en bil för 720K...
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
I Premium, som ingår i vår M3LR, så ingår en hel del extra saker. Tycker att man för de Nordiska marknaderna även kunde lagt till All Weather gummimattorna, då jag antar att det verkligen behövs här. Nåja, skall beställa det, laddstolpe mm fr Tesla shoppen senare idag...
Ang stänkskydden, så skall tydligen det ingå på alla hjul och beställningar fr.o.m. 2019-11-20. Se även denna posten om det; viewtopic.php?f=51&t=19069
BTW: Bra att veta i Teslashoppen (SWE)
Man får ej upp alla tillgängliga tillbehör, som t.ex. deras laddstolpe, snökedjor m.m. innan man betalt handpenningen och fått sin Tesla bilbeställning bekräftad.
Ang stänkskydden, så skall tydligen det ingå på alla hjul och beställningar fr.o.m. 2019-11-20. Se även denna posten om det; viewtopic.php?f=51&t=19069
BTW: Bra att veta i Teslashoppen (SWE)
Man får ej upp alla tillgängliga tillbehör, som t.ex. deras laddstolpe, snökedjor m.m. innan man betalt handpenningen och fått sin Tesla bilbeställning bekräftad.
Tillsammans skapar vi Tesla-ägare en fossilfri värld, km efter km... 

Nix. Så noggrant läste jag inte. Jag har följt utvecklingen av ändringar i de olika varianterna rätt noggrant fram till nån gång i våras då jag lade bort tankarna på att köpa en Tesla. Sen ändrades det hela iom att de erbjöd privatleasing så jag slog till direkt och då uppdaterade jag inte mina kunskaper om detaljer. Att man levererar en bil för nästan 600000 utan ens textilmattor i kupén fanns liksom inte i min föreställningsvärld, så det kom alltså som en överraskning. Väldigt märklig sak att spara in på. Men å anda sidan hade jag inte heller noterat att man inkluderat en enklare variant av AP i bilen utan extra kostnad. Jo, jag såg ju att det stod AP i specen på fakturan, men jag trodde att det syftade på säkerhetsfunktionerna som också kräver AP:s hårdvara för att funka så jag lade ingen tankemöda på det.grenhall skrev:Läste du inte skillnaderna mellan Premium interiör och icke-premium innan köp?Jerker skrev:Det är du inte ensam om. Inte ens tygmattor ingår i SR+. Jag blev något överraskad av detta faktum._Peter skrev:Jag missförstod först en artikel fr Teslarati och trodde att det skulle ingå gummimattor i alla Kanadensiska M3:or, och frågade därför Tesla Täby om det även skulle ingå i Sverige. Men då visade det sig vara stänkskydden som numera ingår. Tycker ifs att det borde ingå gummimattor för våra Svenska förhållanden när man köper en bil för 720K...
Det gäller ju tyvärr även märken som Volvo att inte inkludera plastmattor, dock väljer ju många återförsäljare att lägga in det som standard i deras affärsförslag. Det är snålt, men tyvärr väldigt vanligt.Jerker skrev:Nix. Så noggrant läste jag inte. Jag har följt utvecklingen av ändringar i de olika varianterna rätt noggrant fram till nån gång i våras då jag lade bort tankarna på att köpa en Tesla. Sen ändrades det hela iom att de erbjöd privatleasing så jag slog till direkt och då uppdaterade jag inte mina kunskaper om detaljer. Att man levererar en bil för nästan 600000 utan ens textilmattor i kupén fanns liksom inte i min föreställningsvärld, så det kom alltså som en överraskning. Väldigt märklig sak att spara in på. Men å anda sidan hade jag inte heller noterat att man inkluderat en enklare variant av AP i bilen utan extra kostnad. Jo, jag såg ju att det stod AP i specen på fakturan, men jag trodde att det syftade på säkerhetsfunktionerna som också kräver AP:s hårdvara för att funka så jag lade ingen tankemöda på det.
Vit Model Y LR AWD - Beställd: 2021-08-01 - Leverans: 2021-09-10
Vit Model Y LR RWD - Beställd: 2019-12-29 - Ändrad av Tesla till AWD
Grå Model 3 LR AWD - Beställd: 2020-02-21 - Leverans: 2020-03-18 - Såld: 2021-08-15
Jag har ingen större rutin på att ta leverans av nya bilar. Den enda tidigare var en Renault Zoe och den låg det textilmattor i och det var inget som öht diskuterades så jag antog att det ingick i bilens standardutrustning.spuzz skrev:Det gäller ju tyvärr även märken som Volvo att inte inkludera plastmattor, dock väljer ju många återförsäljare att lägga in det som standard i deras affärsförslag. Det är snålt, men tyvärr väldigt vanligt.
Jo, förresten, min fru köpte en ny Kia Rio 2013 för 135000 och den låg det gummimattor i som det inte sas något om. Däremot så lade de i en gummimatta i bagaget som en bonus.
Så i min värld kändes det som rimligt att det ska ingå nån slags mattor i en ny bil.
Det var alltså ingen kritik mot dig, jag ser att mitt inlägg kunde tolkas så och hoppas att du inte uppfattade det som det. När jag köpte min bil var jag mäkta förvånad över hur mycket kvalitetsbrister en bil för över en miljon hade. Fukt i baklampor, missljud vid acceleration, kromlister som inte satt rätt osv. Lyckligtvis hade Tesla gott om tid att fixa allt och man var aldrig utan bil en längre period.Jerker skrev:Nix. Så noggrant läste jag inte. Jag har följt utvecklingen av ändringar i de olika varianterna rätt noggrant fram till nån gång i våras då jag lade bort tankarna på att köpa en Tesla. Sen ändrades det hela iom att de erbjöd privatleasing så jag slog till direkt och då uppdaterade jag inte mina kunskaper om detaljer. Att man levererar en bil för nästan 600000 utan ens textilmattor i kupén fanns liksom inte i min föreställningsvärld, så det kom alltså som en överraskning. Väldigt märklig sak att spara in på. Men å anda sidan hade jag inte heller noterat att man inkluderat en enklare variant av AP i bilen utan extra kostnad. Jo, jag såg ju att det stod AP i specen på fakturan, men jag trodde att det syftade på säkerhetsfunktionerna som också kräver AP:s hårdvara för att funka så jag lade ingen tankemöda på det.grenhall skrev:Läste du inte skillnaderna mellan Premium interiör och icke-premium innan köp?Jerker skrev:Det är du inte ensam om. Inte ens tygmattor ingår i SR+. Jag blev något överraskad av detta faktum._Peter skrev:Jag missförstod först en artikel fr Teslarati och trodde att det skulle ingå gummimattor i alla Kanadensiska M3:or, och frågade därför Tesla Täby om det även skulle ingå i Sverige. Men då visade det sig vara stänkskydden som numera ingår. Tycker ifs att det borde ingå gummimattor för våra Svenska förhållanden när man köper en bil för 720K...
Det är bara tråkigt när "vanligt folk" köper bilarna nu att man förmedlar den ganska kassa upplevelsen som första intryck för bilarna i sig är helt fantastiska och det finns ingen motsvarighet alls idag. Men det faller lite när man möts av lackskador vid leverans eller att mattor saknas i kupén. Mycket konstig lösning för att förmedla ett "billigare intryck" av en annars mycket fin bil.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Lite lustigt nu har jag det VIN numret, Delivery sa idag att bilen skall komma till SC den 20 dec. De verkar inte vara nån superkoll direktAnderssons skrev:Hade tydligen fått VIN och därför ringde delivery men informerade att den var defekt. Så nu hamnade jag i kön igen...
Det skumma var att samma VIN låg som lagerbil innan. VIN 5YJ3E7EB9LF562048
Så min teori, att bilarna läggs ut automatiskt som lagerbil men matchas samtidigt mot befintliga kunder. Därför all konflikt...?
Hur lång tid efter att man har beställt brukar man bli uppringd?
Funderar på om de är något spec jag ska fråga
Funderar på om de är något spec jag ska fråga
Peken, har du betalat eller fått fakturan inför leverans? Hämtar också på torsdag men har inte hört ett ljud från Tesla ang betalning!?peken skrev:Jag fick leverans 12 december, men var tyvärr tvungen att ändra till 13 dec då jag inte kunde på torsdagen. Jag har blivit informerad att min bil ska komma till Trosta Park igår eller idag. Kan ju tycka att din bil borde vara i Europa då min är det.Jonny skrev:Jo det var visst jag det:-). Får se om den nu anländer före februari som var utlovat i min tidigare beställning.peken skrev:Samma spec som jag, fast jag beställde med 18" till v-däcken så det kommer sättas på bilen på Trosta innan leverans.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
Nyfiken, var det du som knep bilen med VIN som slutade på 8621 ??? Isåfall åkte dom nig genom produktionslinan tillsammans, min slutar på 8626.
- metchristian
- Teslaägare
Har du inte fått fakturan? Om du har fått den har du skickat in bevis på inbetalningen.. jag fick svar dagen efter: tack för kvittensen när jag gjorde det. I mitt Mail stod det att de ville att man skulle skicka en pdf kopia på inbetalningen.JanE skrev:Peken, har du betalat eller fått fakturan inför leverans? Hämtar också på torsdag men har inte hört ett ljud från Tesla ang betalning!?peken skrev:Jag fick leverans 12 december, men var tyvärr tvungen att ändra till 13 dec då jag inte kunde på torsdagen. Jag har blivit informerad att min bil ska komma till Trosta Park igår eller idag. Kan ju tycka att din bil borde vara i Europa då min är det.Jonny skrev:Jo det var visst jag det:-). Får se om den nu anländer före februari som var utlovat i min tidigare beställning.peken skrev:Samma spec som jag, fast jag beställde med 18" till v-däcken så det kommer sättas på bilen på Trosta innan leverans.Jonny skrev:Nu dök det upp en lagerbil med samma spec som den jag beställt ( vit M3LR med drag) så jag tog tillfället i akt. I Märsta tydligen. Nu gäller det bara att hitta vinterhjul att slänga på när det blir dags att hämta. När det nu kan bli dags? Och har någon tips på hur jag löser vinterhjul så säg till. Bor i Jämtland och det är dubb som gäller. Sitter 19 tums sommarhjul på bilen. Tänkt mig 18 tum för vinterföret.
Nyfiken, var det du som knep bilen med VIN som slutade på 8621 ??? Isåfall åkte dom nig genom produktionslinan tillsammans, min slutar på 8626.
- FredrikZensNorwald
- Teslaägare
Har ni fått regnr? Jag skulle haft leverans idag på Trosta men fick flyttat till 11/12 pga problem med registreringen, bilen anlände Trosta 29/11. M3 LR, Grå, 19”, svart interiör och drag. Allt betalt och bekräftat sedan länge! Irriterande......
- metchristian
- Teslaägare
Hm exakt samma spec som minFredrikZensNorwald skrev:Har ni fått regnr? Jag skulle haft leverans idag på Trosta men fick flyttat till 11/12 pga problem med registreringen, bilen anlände Trosta 29/11. M3 LR, Grå, 19”, svart interiör och drag. Allt betalt och bekräftat sedan länge! Irriterande......

Hoppas det inte blir flyttat. För milen på inbytesbilen
börjar tryta mot den milbegränsningen som jag får köra.
Då har man hämtat ut sin M3 LR AWD. Nedan lite info om leveransen för den som är intresserad 
- Transportskada Lack, så det blir att kommat tillbaka med den för omlackering.
- Gammal version på mjukvaran
- Inga hängare för påsar i frunken
- Inga stänkskydd (men det kanske det inte ska vara på bilar som beställts i sept?)
Så bara skitsaker förutom lacken, retligt att man måste köra fram och tillbaka 20+ mil enkel för att fixa det dock. Tilläggas bör att lackskadan redan var registrerad när jag kom dit, så de försökte inte mörka på något sätt. En sak är dock säker, vilken jäkla bil! Börjar fatta vad alla lyriska människor snackar om. Vi satt och fnissade som småpojkar hela vägen hem. Själva delivery gick smidigt, mycket trevlig personal i Malmö. När det väl var min tur så tog det nog max 15 minuter, men de frågade hur bekant jag var med bilen så de hade troligen tagit mer tid på sig om jag sagt att jag inte hade några förkunskaper.

- Inga stänkskydd (men det kanske det inte ska vara på bilar som beställts i sept?)
Så bara skitsaker förutom lacken, retligt att man måste köra fram och tillbaka 20+ mil enkel för att fixa det dock. Tilläggas bör att lackskadan redan var registrerad när jag kom dit, så de försökte inte mörka på något sätt. En sak är dock säker, vilken jäkla bil! Börjar fatta vad alla lyriska människor snackar om. Vi satt och fnissade som småpojkar hela vägen hem. Själva delivery gick smidigt, mycket trevlig personal i Malmö. När det väl var min tur så tog det nog max 15 minuter, men de frågade hur bekant jag var med bilen så de hade troligen tagit mer tid på sig om jag sagt att jag inte hade några förkunskaper.
Tesla Model 3 LR AWD
- xanderhook
- Teslaägare
Nu på morgonen fått info om att min bil kommer till Stockholm den 20/12 och att jag kan räkna med leverans på Trosta i mellandagarna.
LR AWD, grå, svart inr, 18” sommar+vinter, drag
Beställde 22/11
ändrade till lagerbil 25/11,
godkänd DNB privatavbetalning 25/11
VIN i källkoden på Tesla-kontot ca den 29/11
LR AWD, grå, svart inr, 18” sommar+vinter, drag
Beställde 22/11
ändrade till lagerbil 25/11,
godkänd DNB privatavbetalning 25/11
VIN i källkoden på Tesla-kontot ca den 29/11
2020 Model 3 LR AWD, Midnight Silver, 18", drag
Jag hämtar min bil 13/12 och jag ber till gudarna att det inte ska vara något fel på lacken. Ska nämligen lämna bort bilen veckan efter för att helfoliera den i matt hexis bodyfence PPF.Dancar skrev:Då har man hämtat ut sin M3 LR AWD. Nedan lite info om leveransen för den som är intresserad
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Vem ska foliera den och till vilket pris?peken skrev:Ska nämligen lämna bort bilen veckan efter för att helfoliera den i matt hexis bodyfence PPF.
Model S P85D 2015 - Såld
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Model X 75D 2017 - Såld
Model Y Performance 2023
Då har jag äntligen hämtat ut min gråa LR! Kände inte behovet att gå in på extremt detaljerad nivå i granskningen, men kollade lacken noga och skönt nog så hittade jag inte ett enda problem. En av rutorna där bak var smutsig, antagligen har de varit lite slarviga när de lagt in sommardäcken (vinterdäcken var redan monterade och sommardäcken inlagda i bilen), men det kan man snygga till när man har tid. Kände också att de kanske inte hade 100% koll på servicestället, frågade om bilen hade senaste uppdateringen och killen sa "Ja, jag uppdaterade i morse" men det var bara navigeringsdatan som var uppdaterad, bilen vill redan uppdatera mjukvaran om jag kopplar till Wifi. I övrigt var det bra bemötande, kände mig inte stressad och det var fritt fram att ställa frågor om bilen. Mycket nöjd än så länge.
Tesla M3 LR AWD 2020, Midnight Silver, 19" Sport
https://wrapyourcar.se/ och svindyrtgrenhall skrev:Vem ska foliera den och till vilket pris?peken skrev:Ska nämligen lämna bort bilen veckan efter för att helfoliera den i matt hexis bodyfence PPF.