3.24 kWh/mil med 103 km/h genomsnittshastighet, verkade köra 120 km/h där det gick. I början hade han 2.25 kWh/mil i 89 km/h genomsnittshastighet. Gäller att hålla nere hastigheten..
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Ja e-tron kan verkligen få elektronerna att forsa både in och ut genom batteriet i högt tempo.
Men det skulle vara intressant om några fler elbilar kunde haka på Björn och köra i exakt samma tempo för att få något att jämföra med.
Korttidsminnet är inte heller helt tillförlitligt har jag märkt, e-tron bör köras 100 km innan det stämmer helt. Några hårda omkörningar och branta backar så räknar den upp medelvärdet direkt väldigt högt.
Med släpkärran påkopplad har jag ivarjefall fått 90% lägre drivmedelskostnad per mil än min tidigare Volvo XC90 gen 1 med T5 bensin så jag är väldigt nöjd. SUV:ar kräver mycket drivmedel.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Såg just Björns test. Lite förvånad faktiskt. Trodde den skulle vara betydligt snålare nu när det är varmt ute.
Över 300 wh/km på motorväg, då kommer man inte så långt med ett så begränsat batteri.
Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
För mig går E-tron bort på grund av flera faktorer och den höga förbrukningen gör den ännu mer ointressant. Är många 120km/h-sträckor på de motorvägar jag ofta kör och där vill jag även fortsättningsvis hålla 130km/h minst.
Ja, vi vet. Hoppas du blir nöjd med den bil som du väljer!
Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
12.3 mil
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
är det bra eller bara acceptabelt? Man verkar kunna köra extremt hänsynslöst under lång tid, model3 överhettades enligt tidigare test. Det finns en mängd snabbladdare (ionity ?bla) så laddning bör kunna ske ganksa snabbt.
I jämförelse med andra elbilar( har bara sett ett fåtal tester på autobahn) och vanliga fossilbilar. Finns det något minimikrav som ställs för att ha behållning av bilarna på ab?
är det bra eller bara acceptabelt? Man verkar kunna köra extremt hänsynslöst under lång tid, model3 överhettades enligt tidigare test. Det finns en mängd snabbladdare (ionity ?bla) så laddning bör kunna ske ganksa snabbt.
I jämförelse med andra elbilar( har bara sett ett fåtal tester på autobahn) och vanliga fossilbilar. Finns det något minimikrav som ställs för att ha behållning av bilarna på ab?
Var har du sett att Model 3 överhettats?
Snarare är det väl så att den INTE överhettas, till skillnad från Model X och S.
Sett klipp på Model 3 som kört full racedistans och slagit banpreppade avgasbilar. Såg nyligen ett klipp där de öste på runt hela nurburgring utan några somhelst problem.
etron verkar tyvärr vara för törstig för att funka i högre hastighet. Det blir för lite körning och för mycket tid för laddning helt enkelt.
630wh/km i 170 är helt vansinnigt högt. Man kan då bara köra i ca 30 minuter(!) innan man behöver stanna och ladda.
Undrar vad förbrukningen blir när man kör 180-200 på autobahn, som jag faktiskt gör när vi är på sommarsemester. Då kommer jag ca 20mil med teslan. Hur blir det med etron?
12.3 mil
12,3mil oj då, det går ju inte!
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag tror inte en Model S överhettas av konstant fart heller.
Btw så drog min Model S 218 Wh/km på E4:an mellan Uppsala och Ödeshög. Snittfarten var 113 km/h trots 10 minuters väntan på sprängningar och rätt mycket trafik genom Stockholm och ända ner till Nyköping som hindrade. Låg i 140km/h när trafiken tillät.