Ser ut som att om det regnar så kommer bilen vid nästa laddare få en flod på sig. Ett design förslag som inte är genomtänkt eller slutligt får man hoppas.
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Undrar hur man löst problem med de större strömmar som är nödvändiga på cellnivå utan att batterierna tar skada av det. Skulle också vara intressant att veta hur länge som dessa nya batterier kan laddas med en högre ström innan man måste begränsa laddningen. Inget hindrar ju att t.ex. teslas batterier laddas med högre ström, men vad jag förstår går batterierna sönder mycket fortare då.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
800V innebär dock att bilar som t.ex. Tesla antagligen inte kommer att kunna ladda med mer än 150-175 kW vid dessa CCS-stolpar.
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Sedan vad max laddström blir påverkas av så många faktorer, tänk bara på huir de är med chademo adaptern, den klara max 50kW även om både Teslan och laddaren klarar tex 100kw. Samma sak lär de vara om nu tesla får CCS på sin bilar även om jag skulle gissa de antagligen stödjer minst 100kW kanske 150kW standarden men att den maxar på 120kW för att de inte ska vara bättre än SuC.
Konceptet verkar det inte vara något fel på. dock har vi inte sett vilka priser de tänkt ta men bortsett från det så känns det som "äntligen".
Tycker det skall ses som ett komplement istället för konkurrent till superchargers. Hoppas det kommer adaptrar eller att andra släpps in. även fast de inte kan ladda i fullt blås.
Hoppas det kommer upp något bås i år så folk kan recensera, och testa även om det inte finns någon bil som kan ta emot laddningen, förutom om någon rik självgod gubbe med fånigt smirk skaffar en förproduktions bil.
designen ser ganska snygg ut, förutom att jag inte ser det estetiska att låta kabeln gå in uppepå där den kan nötas, hade hellre sett en utdragbar kabel på kanske 2-3 meter så man kan parkera hur man vill beroende var uttaget sitter.
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.
Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.
Undrar hur man löst problem med de större strömmar som är nödvändiga på cellnivå utan att batterierna tar skada av det. Skulle också vara intressant att veta hur länge som dessa nya batterier kan laddas med en högre ström innan man måste begränsa laddningen. Inget hindrar ju att t.ex. teslas batterier laddas med högre ström, men vad jag förstår går batterierna sönder mycket fortare då.
Det är nog mest en fråga om kylning. En högpresterande elbil kan ju dra mer ström än så från cellerna vid kraftiga accelerationer. Just kylningen av batteri, elmotorer och kraftelektronik är väl något som t.ex. Porsche har framhävt för sin Mission E.
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.
Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.
Ja de känns ju fullt rimligt att Ionity använder nåon laddare från en känd tillverkar och sedan göra man om ytan så att de får sin helt egna utseende... Skulle tro att om man beställer laddare för 400 platser och 4-8 laddare på varje plats så lär vilken tillverkar som helst ta fram en unik design för de företaget.
Är laddaren i Kristinehamn igång eller hur går de med den? Ja samtidigt finns de knappt någon bil som kommer över 50kW som man kan testa med än.
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Har Tesla fått tillåtelse?
Nu jhar jag inte kollat igenom alla de dokumenten som du länkade men i några av dessa står det Porsche men jag hittar inget om Tesla.
Laddstationen i Lillesand verkar inte ha Ionitys laddstationer utan den varianten som Porsche designat. Bygglovet är också sökt av Porsche och inte av Ionity. Kan det vara så att Porsche kör ett eget race parallellt med Ionity?
De var intressant att tesla redan har välskekylda kablar...
Jag tror att det testet är avslutat. Vet inte vad det kan leda till men de bygger iaf inte nya SuC med vattenkylning.
ok... man såg kanske inte nyttan med dagens effekter men med högra effekter i framtiden så blir de kanske ett måste för att de ska gå att hantera kabeln. Kan tänka mig de blir både dyrare och mer/dyrare underhåll med denna typen av kylning.
ABB:s Terra HP 350kW @ 800 V har vattenkylda kablar, det är sådana laddare som Fortum sätter upp i Kristinehamn. Så det känns inte orimligt att Ionity använder en liknande lösning för sina laddstationer, det kanske till och med är ABB som levererar åt dem.
Kraftiga svetsar har haft vattenkylda kablar länge så det är inte direkt någon ny teknik.
Ja de känns ju fullt rimligt att Ionity använder nåon laddare från en känd tillverkar och sedan göra man om ytan så att de får sin helt egna utseende... Skulle tro att om man beställer laddare för 400 platser och 4-8 laddare på varje plats så lär vilken tillverkar som helst ta fram en unik design för de företaget.
Är laddaren i Kristinehamn igång eller hur går de med den? Ja samtidigt finns de knappt någon bil som kommer över 50kW som man kan testa med än.
Ja precis. En egen design på "burken" med innehåll från en etablerad leverantör.
Vet inte om de är igång än, de började ju byggas i December så det kan inte vara allt för långt borta. Men jag läste att de även skulle sätta upp en egen transformatorstation till laddarna så det kanske tar lite tid.
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu
Model S Plaid Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Jag tror inte vi kommer få se 350kW till personbilar alls. Kanske lite mer än Tesla ge idag, men att stanna 20min per 20mil är liksom rimligt oavsett. Det är ju som personbilar med över 1000hp. Det är inte rimligt heller om än fullt möjligt fån 1800cc motor.
Vad är fördelen med så höga stolpar med lång sladd? Att det går att hitta den även om man plogat in dem?
Med tanke på hur varma kablarna blir på SuC med 120 kW undrar man hur det blir med en längre kabel som ser ut att ha ungefär samma storlek. Även om spänningen är den dubbla så saknas det en del för att komma upp till 350 kW, dvs strömmen måste vara högre i Porsche laddare.
Jag läste någonstans att laddarna inte kan ge 350kW nu utan bara på något sätt går att uppgradera till 350 kW, aldrig läst hur mycket som måste bytas eller uppgraderas för att klara 350 kW. Av någon anledning så nämns det hela tiden 350 kW, 350 kW och 350 kW när det pratas om dessa laddare aldrig något om att dom kanske inte klarar det nu
Vattenkylda kablar som sagt. Ionitys laddare är ju inte byggda än så de bör inte ge så många kW. Fortums ABB-laddare som sätts upp i Kristinehamn klarar 350 kW till en 800 V bil, förutsatt att bilen kan ta emot det. Eller 175 kW till en 400 V bil.