Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Moderator: Redaktion
- SebastianP
- Teslaägare
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2017 08:37
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Problemet är framförallt tonen. Hade frågan varit hur det går att köra Tesla till Gorazde hade du kommit rätt. Hade det gällt någon annan elbil hade du säkert fått svar också, då det finns många elbilsmärken representerade bland medlemmarna här.nek0 skrev:Många fel här Sarajevo är i Europa och dit åker jag vad är problemet?bylund skrev:Det är väl ingen som tycker att det är fel. Men om du säger attOch får svaret, inga problem, vi har kört till Spanien flera gånger, och du då ändrar problembeskrivningen tillnek0 skrev:Visst man kan åka genom hela Europa med en elbil men det är inte smidigt än.och får svar att det inte alls är problem att köra till Bosnien, så blir problemet iställetnek0 skrev:Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och HercegovinaDet blir ju rätt uppenbart att du bara vill leta fel på Tesla och inte diskutera Tesla med dess brister och fördelar.nek0 skrev:Stannade du ner BMW-n ville ha diesel eller när du tyckte att du behövde rast. Tänk att du vill åka dit i januari månad när det är -20 genom Tyskland .
Visst man kan åka genom hela Europa med en elbil men det är inte smidigt än -Det blir ju rätt uppenbart att du bara vill leta fel på Tesla och inte diskutera Tesla med dess brister och fördelar.
Var skrev jag om Tesla . Skrev jag inte elbil?
Men det är väl ingen som har påstått att det går att köra en Think utan minsta problem till varenda tänkbar destination i Europa? Att folk tänker ur ett Teslaperspektiv på ett Teslaforum kan väl inte vara jättekonstigt? Och vad som är problem är såklart individuellt. Många här anser inte att stanna till på semestern och äta lunch på en marina i Kroatien medan bilen laddar som ett problem. Vissa andra måste hålla 250 km/h och köra med kateter för att slippa stanna och pissa. Den senare gruppen kan ju köra diesel något år till. Den är rätt liten.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Kan man inte istället skriva ja, så är det idag men som det ser ut så kommer det snart elbilar som har längre räckvidd, dragkrok osv. ?bjelkeman skrev:En elbil är då kanske inte är det du ska ha. Hoppas du hittar något som funkar för dig.
Det hade jag kallat konstruktiv diskussion
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Att få åka lyxigt och miljövänligt är en härlig känsla. Att planera en resa dit man aldrig har varit och det ligger utanför SuC nätet är också ett nöje, åker man inom SuC nätet så planerar bilen åt dig. Felet man ofta tänker som fosilare är att man kör för långa sträckor utan att vila.bylund skrev:Problemet är framförallt tonen. Hade frågan varit hur det går att köra Tesla till Gorazde hade du kommit rätt. Hade det gällt någon annan elbil hade du säkert fått svar också, då det finns många elbilsmärken representerade bland medlemmarna här.nek0 skrev:Många fel här Sarajevo är i Europa och dit åker jag vad är problemet?bylund skrev:Det är väl ingen som tycker att det är fel. Men om du säger attOch får svaret, inga problem, vi har kört till Spanien flera gånger, och du då ändrar problembeskrivningen tillnek0 skrev:Visst man kan åka genom hela Europa med en elbil men det är inte smidigt än.och får svar att det inte alls är problem att köra till Bosnien, så blir problemet iställetnek0 skrev:Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och HercegovinaDet blir ju rätt uppenbart att du bara vill leta fel på Tesla och inte diskutera Tesla med dess brister och fördelar.nek0 skrev:Stannade du ner BMW-n ville ha diesel eller när du tyckte att du behövde rast. Tänk att du vill åka dit i januari månad när det är -20 genom Tyskland .
Visst man kan åka genom hela Europa med en elbil men det är inte smidigt än -Det blir ju rätt uppenbart att du bara vill leta fel på Tesla och inte diskutera Tesla med dess brister och fördelar.
Var skrev jag om Tesla . Skrev jag inte elbil?
Men det är väl ingen som har påstått att det går att köra en Think utan minsta problem till varenda tänkbar destination i Europa? Att folk tänker ur ett Teslaperspektiv på ett Teslaforum kan väl inte vara jättekonstigt? Och vad som är problem är såklart individuellt. Många här anser inte att stanna till på semestern och äta lunch på en marina i Kroatien medan bilen laddar som ett problem. Vissa andra måste hålla 250 km/h och köra med kateter för att slippa stanna och pissa. Den senare gruppen kan ju köra diesel något år till. Den är rätt liten.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Det kommer alltid komma något bättre oavsett hur länge man väntar och jag tror fortfarande på det jag skrev innan, jag trot till och med att inte vem som helst kanske får äga en bil i framtiden (ganska snar sådan). Så ska man åka med ett leende på sina läppar och har chansen till detta så gör det nu framtiden är snart här.nek0 skrev:Kan man inte istället skriva ja, så är det idag men som det ser ut så kommer det snart elbilar som har längre räckvidd, dragkrok osv. ?bjelkeman skrev:En elbil är då kanske inte är det du ska ha. Hoppas du hittar något som funkar för dig.
Det hade jag kallat konstruktiv diskussion
Det kommer komma billigare elbilar med tiden som klarar mycket längre sträckor, men det kommer också komma självkörande bilar om några år.
Frågan är då om typ 10 år, kommer vi äga bilar längre? Kollar man in biltrafiken i rusningstrafik då mest bilar rullar så står de flesta bilar fortfarande parkerade på våra infarter. Så jag tror bilförsäljningen kommer rasa och vi kommer ha en massa självkörande Ubertaxi som kommer hämta och kör oss vart vi ska till en bråkdel av priset att äga en bil. Även billigare inräknade på detta.
Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jag har för vana att ta kroatiska kusten och en vecka semester därnek0 skrev:Har läst Esmire5m1r skrev:Har varit med teslan i bosnien utan större problem dock med lite planering då bilen inte kan planera åt mig därnek0 skrev:Har aldrig varit i Spanien så jag vet inte hur det är med det.lejon1 skrev:Är heller ingen fanatiker men att man inte kan åka genom Europa (till Spanien) där har du fel vi gör nu vår 3:e resa med Teslan och använder samma tid som med våra bensin och dieselbilar. Nu gratis.
Det finn andra platser i Europa som Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina. Att man kan köra dit lika enkelt som med bensin eller diesel det vill jag se .
Alt går ju det är klart men vad offrar man ?
Läste om en tysk som åkte till adriatiska havet med en traktor i somras.
Tesla visade med sin roadster att det kommer bilar som jag vill ha och jag väntar
Laddare i sarajevo är planerad och med denna på plats är den delen av europa avklarad
Du kan läsa om min resa i nån tråd där allt redovisas stopp laddtider osv
Var ärlig nu och berätta för mig hur det var med resan till Gorazde med BMW. Körde du BMW via Senj till Gorazde. Stannade du ner BMW-n ville ha diesel eller när du tyckte att du behövde rast. Tänk att du vill åka dit i januari månad när det är -20 genom Tyskland .
Det är inte tillräckligt smidigt än men det blir med tiden. Elon visade för 2 dagar sedan att det kommer bli smidigare. Jag kan och vill vänta. Behöver inte vara en Tesla . För min del kvittar det det går bra med Trabant jag är inte märke fanatiker. Har ingen Iphone (har testat och gillade inte)
Jag är kanske gammal (52 år) och vill ha det lite lugnare när jag åker någonstans varför tycker många att det är fel?
Nej jag hade inte åkt via senj utan kört motorvägen hela vägen till makarska
den senaste BMW gick det smidigt
Fick dock soppatorsk med X3 2006 då jag inte lyckades hitta en mack och var lite för avslappnad men det hör till ovanligheter så detta var verkligen undantag
Om vi ska prata tider så är det svårt på en sån resa där trafik tajma båten spelar stor roll men om man ändå ska göra det så tog resan till Tucepi 6 tim mer med teslan än BMW 2 år innan
Resan från tucepi till sarajevo och gorazde samma tid då det går utan laddstopp
För 15 år sedan så streckkörde jag med vänner och stoppen var för att tanka och byta det hade aldrig funkat med tesla
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Haha. Det är nog ett av de vanligaste casen faktiskt. Är sjukt vanligt bland "juggar" att ta bilen ned till fäderneslandet.EnTraktor skrev:Hur stor andel av Sveriges bilflotta åker ner till Balkan? 0.1 promille? 0.01 promille? Det är ju ett sjukt edge case.nek0 skrev:Det finn andra platser i Europa som Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina. Att man kan köra dit lika enkelt som med bensin eller diesel det vill jag se .
Alt går ju det är klart men vad offrar man ?
För övrigt om man har råd att köpa en Tesla för 1 mille, så har man råd att hyra en pruttbil den dagen man behöver åka till Tuzla. Själv skulle jag ta Teslan, utan att kolla Plugshare först...
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Ok tack.e5m1r skrev:Jag har för vana att ta kroatiska kusten och en vecka semester därnek0 skrev:Har läst Esmire5m1r skrev:Har varit med teslan i bosnien utan större problem dock med lite planering då bilen inte kan planera åt mig därnek0 skrev:Har aldrig varit i Spanien så jag vet inte hur det är med det.lejon1 skrev:Är heller ingen fanatiker men att man inte kan åka genom Europa (till Spanien) där har du fel vi gör nu vår 3:e resa med Teslan och använder samma tid som med våra bensin och dieselbilar. Nu gratis.
Det finn andra platser i Europa som Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina. Att man kan köra dit lika enkelt som med bensin eller diesel det vill jag se .
Alt går ju det är klart men vad offrar man ?
Läste om en tysk som åkte till adriatiska havet med en traktor i somras.
Tesla visade med sin roadster att det kommer bilar som jag vill ha och jag väntar
Laddare i sarajevo är planerad och med denna på plats är den delen av europa avklarad
Du kan läsa om min resa i nån tråd där allt redovisas stopp laddtider osv
Var ärlig nu och berätta för mig hur det var med resan till Gorazde med BMW. Körde du BMW via Senj till Gorazde. Stannade du ner BMW-n ville ha diesel eller när du tyckte att du behövde rast. Tänk att du vill åka dit i januari månad när det är -20 genom Tyskland .
Det är inte tillräckligt smidigt än men det blir med tiden. Elon visade för 2 dagar sedan att det kommer bli smidigare. Jag kan och vill vänta. Behöver inte vara en Tesla . För min del kvittar det det går bra med Trabant jag är inte märke fanatiker. Har ingen Iphone (har testat och gillade inte)
Jag är kanske gammal (52 år) och vill ha det lite lugnare när jag åker någonstans varför tycker många att det är fel?
Nej jag hade inte åkt via senj utan kört motorvägen hela vägen till makarska
den senaste BMW gick det smidigt
Fick dock soppatorsk med X3 2006 då jag inte lyckades hitta en mack och var lite för avslappnad men det hör till ovanligheter så detta var verkligen undantag
Om vi ska prata tider så är det svårt på en sån resa där trafik tajma båten spelar stor roll men om man ändå ska göra det så tog resan till Tucepi 6 tim mer med teslan än BMW 2 år innan
Resan från tucepi till sarajevo och gorazde samma tid då det går utan laddstopp
För 15 år sedan så streckkörde jag med vänner och stoppen var för att tanka och byta det hade aldrig funkat med tesla
Jag kör Huskvarna-Langweid am Lech ca 134mil på 17-18 timmar.
första stoppet Lagan rast plats
Tankar i Helsingborg och sedan inga stopp innan Rödby.
Sedan blir det stopp oftast var tjugonde mil eller vid behov.
Stannar 2-3 dagar i Langweid am Lech och sedan stop i Ljubljana med ett stopp innan Ljubljana.
Stannar i ljubljana 1-2 dagar och sedan 50 mil till Tuzla med 1-2 stopp
Kör inte som en idiot, ca 100km/h snitt hastighet när till Bosniens gräns sedan blir det 40km/h snitt i Bosnien .
Jag vill ha lite mer marginal än dagens elbilar ger. Hoppas att om 3-4 år marknaden har några elbilar som passar mig eller åtminstone en
Jag är inte här för att hacka på Teslan utan för att hålla mig informerad . Att jag blir lite upprörd när man varje fråga jag ställer vinklar som hat är väl naturligt.
Jag vill inte jämföra diesel och elbilar för att det är omöjligt men tvingas hela tiden. Tycker man kan ta det lite lugnare och diskutera sakligt.Alla bilar har plus och minus men några här tål inte det minsta kritiken då tar man fram personliga påhopp när argumenten fattas. (menar inte dig eller någon annan utan generellt)
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jag vet att cykla är bättre för hälsan men är ingen cykel människa.Verdi skrev:Haha. Det är nog ett av de vanligaste casen faktiskt. Är sjukt vanligt bland "juggar" att ta bilen ned till fäderneslandet.EnTraktor skrev:Hur stor andel av Sveriges bilflotta åker ner till Balkan? 0.1 promille? 0.01 promille? Det är ju ett sjukt edge case.nek0 skrev:Det finn andra platser i Europa som Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina. Att man kan köra dit lika enkelt som med bensin eller diesel det vill jag se .
Alt går ju det är klart men vad offrar man ?
För övrigt om man har råd att köpa en Tesla för 1 mille, så har man råd att hyra en pruttbil den dagen man behöver åka till Tuzla. Själv skulle jag ta Teslan, utan att kolla Plugshare först...
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.nek0 skrev:Jag vet att cykla är bättre för hälsan men är ingen cykel människa.Verdi skrev:Haha. Det är nog ett av de vanligaste casen faktiskt. Är sjukt vanligt bland "juggar" att ta bilen ned till fäderneslandet.EnTraktor skrev:Hur stor andel av Sveriges bilflotta åker ner till Balkan? 0.1 promille? 0.01 promille? Det är ju ett sjukt edge case.nek0 skrev:Det finn andra platser i Europa som Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina. Att man kan köra dit lika enkelt som med bensin eller diesel det vill jag se .
Alt går ju det är klart men vad offrar man ?
För övrigt om man har råd att köpa en Tesla för 1 mille, så har man råd att hyra en pruttbil den dagen man behöver åka till Tuzla. Själv skulle jag ta Teslan, utan att kolla Plugshare först...
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Det blir osmidigt typVerdi skrev:Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.nek0 skrev:Jag vet att cykla är bättre för hälsan men är ingen cykel människa.Verdi skrev:Haha. Det är nog ett av de vanligaste casen faktiskt. Är sjukt vanligt bland "juggar" att ta bilen ned till fäderneslandet.EnTraktor skrev:Hur stor andel av Sveriges bilflotta åker ner till Balkan? 0.1 promille? 0.01 promille? Det är ju ett sjukt edge case.nek0 skrev:Det finn andra platser i Europa som Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina. Att man kan köra dit lika enkelt som med bensin eller diesel det vill jag se .
Alt går ju det är klart men vad offrar man ?
För övrigt om man har råd att köpa en Tesla för 1 mille, så har man råd att hyra en pruttbil den dagen man behöver åka till Tuzla. Själv skulle jag ta Teslan, utan att kolla Plugshare först...
Sen blir det dyrt som satan om jag inte tar en skoda fabia
Fast iofs brukar vi inte stanna så länge så kanske det ändå skulle funka
Majoriteten jag känner brukar dock ta hela semestern och 5 veckor hyrbil är inte precis gratis
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jo det är viktigt visa en skoda i Bosnien där man kör Q7 och andra dyra bilar. Hur många audi r8 har du sett i Sverige ?Verdi skrev:Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.nek0 skrev:Jag vet att cykla är bättre för hälsan men är ingen cykel människa.Verdi skrev:Haha. Det är nog ett av de vanligaste casen faktiskt. Är sjukt vanligt bland "juggar" att ta bilen ned till fäderneslandet.EnTraktor skrev:Hur stor andel av Sveriges bilflotta åker ner till Balkan? 0.1 promille? 0.01 promille? Det är ju ett sjukt edge case.nek0 skrev:Det finn andra platser i Europa som Sarajevo Tuzla eller Gorazde i Bosnien och Hercegovina. Att man kan köra dit lika enkelt som med bensin eller diesel det vill jag se .
Alt går ju det är klart men vad offrar man ?
För övrigt om man har råd att köpa en Tesla för 1 mille, så har man råd att hyra en pruttbil den dagen man behöver åka till Tuzla. Själv skulle jag ta Teslan, utan att kolla Plugshare först...
Jag är i sverige sedan 1992 och har sett 1 audi R8. I bosnien är jag 15 dagar per år och har sett 2 st audi R8.
Jag skrev ju om min resa till Bosnien många stopp och besök lite svårt flyga till Langweid am Lech och sedan Ljubljana och sedan Tuzla.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Det beror nog på var i sverige samt var i bosnien men ja de mest exotiska och dyra bilar man ser där nere är med lokala skyltarnek0 skrev:Jo det är viktigt visa en skoda i Bosnien där man kör Q7 och andra dyra bilar. Hur många audi r8 har du sett i Sverige ?Verdi skrev:Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.nek0 skrev:Jag vet att cykla är bättre för hälsan men är ingen cykel människa.Verdi skrev:Haha. Det är nog ett av de vanligaste casen faktiskt. Är sjukt vanligt bland "juggar" att ta bilen ned till fäderneslandet.EnTraktor skrev:Hur stor andel av Sveriges bilflotta åker ner till Balkan? 0.1 promille? 0.01 promille? Det är ju ett sjukt edge case.
För övrigt om man har råd att köpa en Tesla för 1 mille, så har man råd att hyra en pruttbil den dagen man behöver åka till Tuzla. Själv skulle jag ta Teslan, utan att kolla Plugshare först...
Jag är i sverige sedan 1992 och har sett 1 audi R8. I bosnien är jag 15 dagar per år och har sett 2 st audi R8.
Jag skrev ju om min resa till Bosnien många stopp och besök lite svårt flyga till Langweid am Lech och sedan Ljubljana och sedan Tuzla.
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Lite offtopic just nu i tråden men ett inlägg till nek0 i alla fall
@nek0, du missar en viktig poäng och det är att trots alla fina ord, klimatmöten och avtal så går utvecklingen mot en fossilfri värld plågsamt långsamt, samtidigt som vi alla vet att klimatklockan tickar allt snabbare. Jag lovar att våra barn och barnbarn inte kommer vara särskilt imponerade över vår generations fossilbrännande som vi fortsätter med trots att vi vet vart det leder.
Tesla/Elon Musk vision är att visa att det går att skapa balla (ja ball-faktorn är viktig) och användbara elbilar för att provocera de stora drakarna att följa efter, för det är först när Volkswagen Toyota, GM o.s.v. ändrar inriktning bort från fossilträsket som transportsektorn på allvar kan förändras. Visst har Tesla/Elon Musk kommit en bra bit på vägen och fortsätter i oförminskad takt att provocera. Jag anser att Teslas/Elon Musks bidrag för att få fart på omställningen till en fossilfri transportsektor är större än samtliga avtal (Köpenhamn, Paris, Bonn, o.s.v.) och Elon är i mina ögon minst lika mycket värd Nobels fredspris som Al Gore.
I grunden handlar detta om att detta om vår och våra kommande generationers framtid och är det så att folk köper Tesla enbart av status eller ball-faktors skäl, desto bättre, för de bidrar lika mycket till omställningen som vi gör, som har miljön som huvudargument för vårt Teslaköp.
@nek0, du nämner också mycket riktigt flygresor som ett problem och jag tror att flygresorna kommer att bli vår allra största utmaning. Jag har många vänner som genuint anstränger sig för miljön, cyklar, handlar ekologisk, monterar solceller o.s.v. (dock inga Teslaägare), men nästan ingen ifrågasätter sina semestervanor som innebär flyg både till Medelhavet och ofta längre än så. På något sätt stoppar Svensken huvudet i sanden när det gäller våra flygvanor oavsett om man äger en Tesla eller inte.
@nek0, du missar en viktig poäng och det är att trots alla fina ord, klimatmöten och avtal så går utvecklingen mot en fossilfri värld plågsamt långsamt, samtidigt som vi alla vet att klimatklockan tickar allt snabbare. Jag lovar att våra barn och barnbarn inte kommer vara särskilt imponerade över vår generations fossilbrännande som vi fortsätter med trots att vi vet vart det leder.
Tesla/Elon Musk vision är att visa att det går att skapa balla (ja ball-faktorn är viktig) och användbara elbilar för att provocera de stora drakarna att följa efter, för det är först när Volkswagen Toyota, GM o.s.v. ändrar inriktning bort från fossilträsket som transportsektorn på allvar kan förändras. Visst har Tesla/Elon Musk kommit en bra bit på vägen och fortsätter i oförminskad takt att provocera. Jag anser att Teslas/Elon Musks bidrag för att få fart på omställningen till en fossilfri transportsektor är större än samtliga avtal (Köpenhamn, Paris, Bonn, o.s.v.) och Elon är i mina ögon minst lika mycket värd Nobels fredspris som Al Gore.
I grunden handlar detta om att detta om vår och våra kommande generationers framtid och är det så att folk köper Tesla enbart av status eller ball-faktors skäl, desto bättre, för de bidrar lika mycket till omställningen som vi gör, som har miljön som huvudargument för vårt Teslaköp.
@nek0, du nämner också mycket riktigt flygresor som ett problem och jag tror att flygresorna kommer att bli vår allra största utmaning. Jag har många vänner som genuint anstränger sig för miljön, cyklar, handlar ekologisk, monterar solceller o.s.v. (dock inga Teslaägare), men nästan ingen ifrågasätter sina semestervanor som innebär flyg både till Medelhavet och ofta längre än så. På något sätt stoppar Svensken huvudet i sanden när det gäller våra flygvanor oavsett om man äger en Tesla eller inte.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Medan du skrev här skrev jag det här i en annan tråd . Liknar det dina tankar?ermase skrev:Lite offtopic just nu i tråden men ett inlägg till nek0 i alla fall
@nek0, du missar en viktig poäng och det är att trots alla fina ord, klimatmöten och avtal så går utvecklingen mot en fossilfri värld plågsamt långsamt, samtidigt som vi alla vet att klimatklockan tickar allt snabbare. Jag lovar att våra barn och barnbarn inte kommer vara särskilt imponerade över vår generations fossilbrännande som vi fortsätter med trots att vi vet vart det leder.
Tesla/Elon Musk vision är att visa att det går att skapa balla (ja ball-faktorn är viktig) och användbara elbilar för att provocera de stora drakarna att följa efter, för det är först när Volkswagen Toyota, GM o.s.v. ändrar inriktning bort från fossilträsket som transportsektorn på allvar kan förändras. Visst har Tesla/Elon Musk kommit en bra bit på vägen och fortsätter i oförminskad takt att provocera. Jag anser att Teslas/Elon Musks bidrag för att få fart på omställningen till en fossilfri transportsektor är större än samtliga avtal (Köpenhamn, Paris, Bonn, o.s.v.) och Elon är i mina ögon minst lika mycket värd Nobels fredspris som Al Gore.
I grunden handlar detta om att detta om vår och våra kommande generationers framtid och är det så att folk köper Tesla enbart av status eller ball-faktors skäl, desto bättre, för de bidrar lika mycket till omställningen som vi gör, som har miljön som huvudargument för vårt Teslaköp.
@nek0, du nämner också mycket riktigt flygresor som ett problem och jag tror att flygresorna kommer att bli vår allra största utmaning. Jag har många vänner som genuint anstränger sig för miljön, cyklar, handlar ekologisk, monterar solceller o.s.v. (dock inga Teslaägare), men nästan ingen ifrågasätter sina semestervanor som innebär flyg både till Medelhavet och ofta längre än så. På något sätt stoppar Svensken huvudet i sanden när det gäller våra flygvanor oavsett om man äger en Tesla eller inte.
nek0 skrev:Även om Tesla inte producerar en ända lastbil så har man visat vad som går att tillverka .
Politikerna kanske kan trycka på europeiska lastbilstillverkare så att de blir tvungna att agera.
Jag tror inte att någon lastbilstillverkare gör något innan man blir tvungen. Alla bara väntar och hoppas slippa
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Haha, ja verkligen
Såg det också, måste vara telepati
Du ser, snart är du Tesla-fan du också
Såg det också, måste vara telepati
Du ser, snart är du Tesla-fan du också
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Ja men det är ju jobbigt att åka på semester om man inte får flyga! Och att sortera hushållets plast och kartong borde väl ungefär väga upp en resa för 4 till Mallis vartannat år och till Thailand dom mellanliggande åren. Jo, så är det nog. Och om man sen kastar ut alla glödlampor och sätter in LED istället, så ligger man plötsligt på plus, så att man kan flyga till Italien på en skidresa vart tredje sportlov också.ermase skrev:@nek0, du nämner också mycket riktigt flygresor som ett problem och jag tror att flygresorna kommer att bli vår allra största utmaning. Jag har många vänner som genuint anstränger sig för miljön, cyklar, handlar ekologisk, monterar solceller o.s.v. (dock inga Teslaägare), men nästan ingen ifrågasätter sina semestervanor som innebär flyg både till Medelhavet och ofta längre än så. På något sätt stoppar Svensken huvudet i sanden när det gäller våra flygvanor oavsett om man äger en Tesla eller inte.
Folk anstränger sig till en viss gräns. När det blir för motigt så tar det stopp. (Jag har flugit alldeles för mycket enligt mig själv redan och har annonserat till mina närmaste att jag kommer dra ner på flygandet kraftigt. Det har blivit 2 resor i snitt sista åren tror jag vilket inte känns okej när man vet vart vi är på väg med planeten, tycker jag.)
Ja, nu spårar jag ur också. Men jag vill inte hacka på nek0 eller någon annan, så jag hittar gärna något annat att prata om i denna tråd.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Det är jag redan men inte blindermase skrev:Haha, ja verkligen
Såg det också, måste vara telepati
Du ser, snart är du Tesla-fan du också
Jag gillar Tesla bilar men det krävs lite mer för att jag ska betala för något. Det räcker inte att man lovar jag vill ha det jag betalar från dag 1.
Har sedan 2003 hävt 4 bilköp. Lämnade tillbaka min Superb (som jag köpte i juni) för 1 månad sedan och väntar på en ny i januari.
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Skulle säga att jag ser R8or dagligen nästan, iaf 3 ggr i veckan... bor i Stockholm, där lyxbilar är fickpengar och alla hänger på Stureplan.Det beror nog på var i sverige samt var i bosnien men ja de mest exotiska och dyra bilar man ser där nere är med lokala skyltarJo det är viktigt visa en skoda i Bosnien där man kör Q7 och andra dyra bilar. Hur många audi r8 har du sett i Sverige ?Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.
Jag är i sverige sedan 1992 och har sett 1 audi R8. I bosnien är jag 15 dagar per år och har sett 2 st audi R8.
Jag skrev ju om min resa till Bosnien många stopp och besök lite svårt flyga till Langweid am Lech och sedan Ljubljana och sedan Tuzla.
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Om du stannar var 20 mil / eller vi behov så funkar ju en Tesla utmärkt för dig, speciellt om du ligger i 100km/h så kommer du 50-60mil på sommaren med en 100D Model S. Du behöver du stanna ca 15-20min var 20mil för att ta dig vidare, med ett längre mat-stopp var 50-60e mil på ca 45min.Jag kör Huskvarna-Langweid am Lech ca 134mil på 17-18 timmar.
första stoppet Lagan rast plats
Tankar i Helsingborg och sedan inga stopp innan Rödby.
Sedan blir det stopp oftast var tjugonde mil eller vid behov.
Stannar 2-3 dagar i Langweid am Lech och sedan stop i Ljubljana med ett stopp innan Ljubljana.
Stannar i ljubljana 1-2 dagar och sedan 50 mil till Tuzla med 1-2 stopp
Kör inte som en idiot, ca 100km/h snitt hastighet när till Bosniens gräns sedan blir det 40km/h snitt i Bosnien .
Jag vill ha lite mer marginal än dagens elbilar ger. Hoppas att om 3-4 år marknaden har några elbilar som passar mig eller åtminstone en
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
255 000km på mätaren Juli 2023.
instagram.com/tehjimos
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Undrar vilken isolerad håla man bo i om man bara sett 1 R8 på 25 år. Jag körde en runda på 8 km till Lund nu ikväll och såg då 2 R8or på vägen.tehjimos skrev:Skulle säga att jag ser R8or dagligen nästan, iaf 3 ggr i veckan... bor i Stockholm, där lyxbilar är fickpengar och alla hänger på Stureplan.Det beror nog på var i sverige samt var i bosnien men ja de mest exotiska och dyra bilar man ser där nere är med lokala skyltarJo det är viktigt visa en skoda i Bosnien där man kör Q7 och andra dyra bilar. Hur många audi r8 har du sett i Sverige ?Fattar inte varför ni inte tar flyget och hyr en bil... Har haft diskussionen med andra på andra bilforum. Tror det kokar ner till att det är viktigt att kunna visa upp bilen. Status typ.
Jag är i sverige sedan 1992 och har sett 1 audi R8. I bosnien är jag 15 dagar per år och har sett 2 st audi R8.
Jag skrev ju om min resa till Bosnien många stopp och besök lite svårt flyga till Langweid am Lech och sedan Ljubljana och sedan Tuzla.
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Jag gillar Tesla bilar men det krävs lite mer för att jag ska betala för något. Det räcker inte att man lovar jag vill ha det jag betalar från dag 1.tehjimos skrev:Om du stannar var 20 mil / eller vi behov så funkar ju en Tesla utmärkt för dig, speciellt om du ligger i 100km/h så kommer du 50-60mil på sommaren med en 100D Model S. Du behöver du stanna ca 15-20min var 20mil för att ta dig vidare, med ett längre mat-stopp var 50-60e mil på ca 45min.Jag kör Huskvarna-Langweid am Lech ca 134mil på 17-18 timmar.
första stoppet Lagan rast plats
Tankar i Helsingborg och sedan inga stopp innan Rödby.
Sedan blir det stopp oftast var tjugonde mil eller vid behov.
Stannar 2-3 dagar i Langweid am Lech och sedan stop i Ljubljana med ett stopp innan Ljubljana.
Stannar i ljubljana 1-2 dagar och sedan 50 mil till Tuzla med 1-2 stopp
Kör inte som en idiot, ca 100km/h snitt hastighet när till Bosniens gräns sedan blir det 40km/h snitt i Bosnien .
Jag vill ha lite mer marginal än dagens elbilar ger. Hoppas att om 3-4 år marknaden har några elbilar som passar mig eller åtminstone en
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
https://abetterrouteplanner.com/?plan_u ... 3b28932a3dnek0 skrev:Jag kör Huskvarna-Langweid am Lech ca 134mil på 17-18 timmar.
första stoppet Lagan rast plats
Tankar i Helsingborg och sedan inga stopp innan Rödby.
Sedan blir det stopp oftast var tjugonde mil eller vid behov.
Stannar 2-3 dagar i Langweid am Lech och sedan stop i Ljubljana med ett stopp innan Ljubljana.
...
Enligt abetterrouteplanner så gör du den sträckan på den tiden med den lilla Tesla Model 3'an. Testa att ändra till model 3 long range.
Model 3 LR AWD 19"
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5464
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Här kan ni hacka på mig bäst ni vill
Vad är det jag som Model S ägare har betalat för men inte fått? Jag kan ha förträngt det, för jag kommer inte på något.nek0 skrev:Jag gillar Tesla bilar men det krävs lite mer för att jag ska betala för något. Det räcker inte att man lovar jag vill ha det jag betalar från dag 1.
Sedan tycker jag det är lite komiskt att det framförallt är fosilbilsägare som till synes lider mest av elbilarnas kortare räckvidd.
Model Y P
Model S P
Model S P