Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .Jerker skrev:Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Vilken fossiltillverkare konkar först?
Moderator: Redaktion
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Frågan är ju vad som är mest attraktivt för dem? Som jag har förstått det så kan man sälja bilar i Kina med mycket lägre krav på krocksäkerhet, speciellt om de endast är avsedda för stadstrafik och har en begränsad hastighet på 70(?) km/h. Såna bilar kan de inte sälja här. Så de skulle kanske behöva bygga särskilda modeller för export. Sen är det ju det där med tillgången på batterier.nek0 skrev:Vi kan väl hoppas att kinesiska märken vill etablera sig i tomrummet innan de fyller hemmamarknaden. Kommer de inte innan gammelföretagen startar elbils produktion blir det försent för Kina företagen .Jerker skrev:Det kommer att komma många kinesiska märken till Europa, frågan är bara när? De har till en början en gigantisk hemmamarknad att fylla, och innan de hunnit få upp produktionshastigheten så att det blir ett överskott så har gammelföretagen och nystartsföretag utanför Kina en chans att etablera sig som elbilsleverantörer.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Det är kineserna som kommer driva de andra till konkurs. De kommer kunna leverera billigare bilar än vad de andra förmår. De kommer ha batteriernaoch de kommer ha lärt sig tillverkningen på hemmaplan.
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Toyota har jag oxo funderat på, och av samma anledning...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Och kanske Alfla Romeo av typ samma grundanledning (fast dom ingår ju iofs i större koncern
men kan läggas ner ändå)
men kan läggas ner ändå)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.LarsL skrev:Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8Nicke Nyfiken skrev:Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.LarsL skrev:Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror inte att de låter det ta 4 år om det handlar om deras överlevnad.Smutt skrev:Det tar 4år för dom stora att göra en bottenplatta så från den dagen dom fattar tar det minst 4år att få fram 1 bil men dom behöver typ 8Nicke Nyfiken skrev:Jag tror inte man ska underskatta japanernas förmåga att byta teknik när de väl inser att de är tvingade. Där tror jag snarare att det är ett problem för de tyska kolosserna. Men jag tror även tyskarna kommer att överleva.LarsL skrev:Så vilket bolag blir först att försvinna?
Toyota, de har aktivt ingnorera elbilarna och de har högst fallhöjd. De tillverkar 27000 bilar per dag vad gör man den dag de inte längre går att sälja? Hur länge överlever den jätten utan strömen av pengar...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Att de behöver ta fram 8 samtidigt det kan de hantera, där är det ju bara att bräcka på med resurser. Men löptiden kan de inte göra mycket åt, det tar tid att få fram en bil. Inte ens Tesla kan pressa fram bilar mycket snabbare än 3-4 år.
Det de kan göra är att slänga in batterier i någon av deras fossiler och hoppas det funkar. Det blir naturligtvis en hemsk bil jämfört med konkurrenterna som har designat sina bilar som elbilar från början. Dessutom blir den förmodligen dyrare eftersom den är jobbig att producera.
Ryktet börjar sprida sig att Toyota kan ju inte det här med elbilar... De får nu svårt att även sälja elbilar.
Under tiden blöder företaget eftersom de har jätteanläggningar som de måste hålla igång.
Det de kan göra är att slänga in batterier i någon av deras fossiler och hoppas det funkar. Det blir naturligtvis en hemsk bil jämfört med konkurrenterna som har designat sina bilar som elbilar från början. Dessutom blir den förmodligen dyrare eftersom den är jobbig att producera.
Ryktet börjar sprida sig att Toyota kan ju inte det här med elbilar... De får nu svårt att även sälja elbilar.
Under tiden blöder företaget eftersom de har jätteanläggningar som de måste hålla igång.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Jag tror inte att de låter det ta 4 år om det handlar om deras överlevnad.[/
Om vi tittar på det historiskt så ser man hur svårt stora företag har att ställa om till det nya.
Sen är det inte bara en bottenplatta som behövs laddnätverk batterier osv allt måste på plats
Om vi tittar på det historiskt så ser man hur svårt stora företag har att ställa om till det nya.
Sen är det inte bara en bottenplatta som behövs laddnätverk batterier osv allt måste på plats
Tudor Grå S60 Duracell svart S75D Elon Snik Y 2023 Beställd
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Hur de än gör det så kommer en panikåtgärd att kosta sanslöst med pengar.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Typ som $40 000 000 000?Jerker skrev:Hur de än gör det så kommer en panikåtgärd att kosta sanslöst med pengar.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Inte riktig va?Jerka skrev:Fyrtio tusen miljarder!
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Tror det var referens till detta...Nicke Nyfiken skrev:Inte riktig va?Jerka skrev:Fyrtio tusen miljarder!
Fast nu var det ju dollar och inte kronor så det borde bli 40 miljoner miljarder kronor...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Svenssons skrev:Tror det var referens till detta...
Fast nu var det ju dollar och inte kronor så det borde bli 40 miljoner miljarder kronor...
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
´Svenssons skrev:Tror det var referens till detta...Nicke Nyfiken skrev:Inte riktig va?Jerka skrev:Fyrtio tusen miljarder!
Fast nu var det ju dollar och inte kronor så det borde bli 40 miljoner miljarder kronor...
Det var bara en felräkning på 99.99999998825 %
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5466
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Så det kunde alltså varit värre.Kulingen skrev:Det var bara en felräkning på 99.99999998825 %
Model Y P
Model S P
Model S P
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Nja, hon hade ju inte direkt fel kanske bar lite otur när hon tänkte, eller en jävla massa otur.... typ miljöpartisten som ville sätta vindsnurror på våra bilar att få kraft frånNicke Nyfiken skrev:Så det kunde alltså varit värre.Kulingen skrev:Det var bara en felräkning på 99.99999998825 %
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Vänsterpartist är han...Kulingen skrev:Nja, hon hade ju inte direkt fel kanske bar lite otur när hon tänkte, eller en jävla massa otur.... typ miljöpartisten som ville sätta vindsnurror på våra bilar att få kraft frånNicke Nyfiken skrev:Så det kunde alltså varit värre.Kulingen skrev:Det var bara en felräkning på 99.99999998825 %
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Sorry fel av mig undrar vad han har rökt på för något ? Är lite sugen på att testa samma sakSvenssons skrev:Vänsterpartist är han...Kulingen skrev:Nja, hon hade ju inte direkt fel kanske bar lite otur när hon tänkte, eller en jävla massa otur.... typ miljöpartisten som ville sätta vindsnurror på våra bilar att få kraft frånNicke Nyfiken skrev:Så det kunde alltså varit värre.Kulingen skrev:Det var bara en felräkning på 99.99999998825 %
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Nog för att jag är frustrerad över att Toyota inte snabbare anammat elbilar men att den tillverkare som idag har starkast finanser av ALLA skulle gå i konkurs först låter extremt otroligt imo.Bjelke skrev:Toyota har jag oxo funderat på, och av samma anledning...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Usch... Jag känner hur jag rodnar över hela kroppen när jag ser det där. Så fruktansvärt pinsamt!Kulingen skrev:Sorry fel av mig undrar vad han har rökt på för något ? Är lite sugen på att testa samma sakSvenssons skrev:Vänsterpartist är han...Kulingen skrev:Nja, hon hade ju inte direkt fel kanske bar lite otur när hon tänkte, eller en jävla massa otur.... typ miljöpartisten som ville sätta vindsnurror på våra bilar att få kraft frånNicke Nyfiken skrev:Så det kunde alltså varit värre.Kulingen skrev:Det var bara en felräkning på 99.99999998825 %
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Hrmf... Lurendrejeri? En del som tyder på konkurs?Verdi skrev:
För övrigt roligt med skilda perspektiv. På Autopower (BMW-forumet) är de helt övertygade om att Tesla är lurendrejare som snart går i konkurs. Det finns ju faktiskt en del som tyder på det också. Massiva förluster inte minst.
Aktiemarknaden är väldigt väl medveten om de förluster/investeringar som nu görs. Trots det värderar man bolaget på samma nivå som väldigt lönsamma bolag som BMW och Honda... Man har alltså extremt stor tilltro till att Tesla kommer göra stora vinster i framtiden.
En konkurs inträffar ju enbart om ett bolag inte kan hitta finansiering. Uppenbarligen är detta det minsta av Teslas problem just nu... Musk vill ju inte ens emittera aktier utan lånar istället pga att han tycker aktien är för lågt värderad.
Personligen tycker jag det vore ren idioti om Tesla avsåg att generera vinst redan nu. Det skulle ju drabba tillväxttakten väldigt hårt. Jag är också glad att jag har råd att köra Tesla, det hade jag nog inte haft om man höjde priserna på bilarna så mycket att man gjorde vinst på koncernnivå...
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Re: Vilken fossiltillverkare konkar först?
Sak samma.Svenssons skrev:Vänsterpartist är han...Kulingen skrev:Nja, hon hade ju inte direkt fel kanske bar lite otur när hon tänkte, eller en jävla massa otur.... typ miljöpartisten som ville sätta vindsnurror på våra bilar att få kraft frånNicke Nyfiken skrev:Så det kunde alltså varit värre.Kulingen skrev:Det var bara en felräkning på 99.99999998825 %