Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Re: Ny uppdate kommer med batteriförvärmning

Inlägg av Kulingen »

Det verkar fungera 2% kvar en timme laddtid, vill ha fulladdat pga 35 mils resa idag.
C3AC0B34-0A7F-4486-B803-CBC897395B85.png
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
http://---
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Intressant uttryckt att det är när temperaturerna är nära fryspunkten som det går igång. Rimligen borde den ju köras även om man är långt under fryspunkten också. Men i Kalifornien kommer man väl bara mot fryspunkten från det varma hållet :)
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Hyted
Teslaägare

Inlägg av Hyted »

bylund skrev:
Intressant uttryckt att det är när temperaturerna är nära fryspunkten som det går igång. Rimligen borde den ju köras även om man är långt under fryspunkten också. Men i Kalifornien kommer man väl bara mot fryspunkten från det varma hållet :)
Formuleringen beror nog på att dom tänker i Farenheit istället för Celsius.

Nära fryspunkten för dom lär vara att det närmar sig 32 F. Under den är den igång helt enkelt. Blir ju inte som nära 0 för ossBild
Användarvisningsbild
mbj
Teslaägare

Inlägg av mbj »

Lite dumt att man inte verkar kunna bestämma själv när man ska slå på batterivärmen. Här är det runt 0 och då gick det inte att förvärma. (jag har ny app och 2017.50.1) Men sätter man sig i bilen så är det gula streck nästan hela vägen. Man borde kunna slå på förvärmningen i det läget, även om det är 1 grad varmt.
90D
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inlägg av Baretta »

Men startar inte värmningen av batteriet när man sätter på kupévärmen och bilen är inkopplad för laddning?

Dvs:

if (laddningInkopplad && kupévärmarePå && (temperatur < 5))
{
batterivärmarePå= true;
}
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Klart bättre om man kunde slå på det separat. Regen begränsningen börjar ju redan vid ca 12 grader. Känns också onödigt att köra kupevärme i en timme, om man inte behöver.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
Användarvisningsbild
Baretta
Teslaägare

Inlägg av Baretta »

Jepp en separat knapp för det borde ju inte vara så svårt att lägga in i appen...
Användarvisningsbild
tehjimos
Teslaägare

Inlägg av tehjimos »

Jag som fått för mig att den även värmer batteriet när man kör förvärmning på high i appen? Såg björn nyland göra detta i en video för länge sen...
Model S85 -14 (SÅLD)
Model XP90D -17 (SÅLD)
Model 3 Performance -19, regplåt: LITHIUM,
345 000km på mätaren Mars 2025.
instagram.com/tehjimos
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av e5m1r »

Enligt electrek ska det gå att trycka på batterisymbolen jag har ej kunnat testa för varm batteri hela dagen Bild
https://electrek.co/2017/12/22/tesla-ne ... g-feature/
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Perfekt timing att precis ha fått sin andra Tesla när de lanserar "swipe" i appen :lol:
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

e5m1r skrev:
Enligt electrek ska det gå att trycka på batterisymbolen jag har ej kunnat testa för varm batteri hela dagen Bild
https://electrek.co/2017/12/22/tesla-ne ... g-feature/
Jag försökte med det i morse men misslyckades, får väl testa igen... :oops:
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
EnTraktor
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael25

Inlägg av EnTraktor »

Legato skrev:
Perfekt timing att precis ha fått sin andra Tesla när de lanserar "swipe" i appen :lol:
Bild

Funkar även med 3 Teslor kan jag meddela :D
Teslaägare sedan 2014. Ägt S, 3, X, Y. Nuvarande bilar:
2021 Tesla Y LR White
2022 Tesla Y LR Quicksilver
2023 Lotus Eletre
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Hyted skrev:
Bjelke skrev:
Hyted skrev:
Testade nu både med och utan laddkabel i. Ser ingen röd plupp.

Kanske det betyder att batteriet är varmt?
Det verkar så ja... Att om batteriet är varmt alltså.
Nu testade jag igen och då kom symbolen. Hade då laddkabeln i. Har inte testat utan, hoppas den inte kör batterivärmen om den inte är inpluggad.
Jag hade inte kabel i när den körde med värmaren...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

EnTraktor skrev:
Legato skrev:
Bild

Fast det där är väl "gamla" appen? Nu kan man swipea mellan bilarna :lol:

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Kulingen
Teslaägare

Inlägg av Kulingen »

Legato skrev:
EnTraktor skrev:
Legato skrev:
Bild

Fast det där är väl "gamla" appen? Nu kan man swipea mellan bilarna :lol:
Swipar du åt fel håll så ....
Tesla S75D (85kWh) 0-100 på dryga 4s - 2018.42.3 + Nya navigatorn
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Märkligt jag får inte "batterivärmaren" trots version 50 samt uppdaterad app. Dock bara testat på Xen hittills.

Någon annan som inte fått det att funka?

Edit: Skumt detta... I Dashboard for Tesla kan jag nu se att batterivärmning går igång, men det syns inte i Teslaappen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Super!

Nu saknr jag bara, relaterad till vintern, att den ska både komma ihåg på/av status till, samt vara möjligt att kontrollera stol, ratt och avfrostare för backspeglar/vindrutetorkare via appen.
Det är det enda som är riktigt bra med Zoe. Sätesvärmen styrs med gamla hederliga strömbrytare som inte nollställs när man stänger av bilen. Så när man förvärmer och sätesvärmen är lämnad på så värms sätena upp. Det är underbart!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Är det inte konstigt med bilar, där alla funktioner ändå får liv av programkod, att man inte erbjuder större valfrihet åt bilägaren?

Jag får relatera till Zoe eftersom jag har en sån, men det är allmängiltigt: När det kommer till elbilar verkar tillverkarna vara så ängsliga för att användaren inte genom obetänksamhet ska göra slut på batteriet och därför bygger de in en massa begränsningar som bara känns irriterande. T.ex. så kan jag inte slå på förvärmning på Zoen när det är mindre än 50% SOC. Vad är det för dumheter? Jag är ofta i den situationen att jag ska åka hem från jobbet eller nåt annat närliggande som jag klarar att köra med 10% SOC men gärna skulle vilja förvärma 10 minuter, men då kan jag alltså inte det. Det enda är då att helt enkelt slå på bilen och låta den stå "på tomgång" och värma, men då måste man ju pallra sig ut och göra det handgripligen.

Den typen av förmynderi gör mig galen! Låt mig själv avgöra hur och när jag är i behov av olika funktioner. Lägg gärna in en massa varningstexter i appar och på skärmar, men tillåt mig att göra det ändå, på egen risk!
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Jerker skrev:
Är det inte konstigt med bilar, där alla funktioner ändå får liv av programkod, att man inte erbjuder större valfrihet åt bilägaren?

Jag får relatera till Zoe eftersom jag har en sån, men det är allmängiltigt: När det kommer till elbilar verkar tillverkarna vara så ängsliga för att användaren inte genom obetänksamhet ska göra slut på batteriet och därför bygger de in en massa begränsningar som bara känns irriterande. T.ex. så kan jag inte slå på förvärmning på Zoen när det är mindre än 50% SOC. Vad är det för dumheter? Jag är ofta i den situationen att jag ska åka hem från jobbet eller nåt annat närliggande som jag klarar att köra med 10% SOC men gärna skulle vilja förvärma 10 minuter, men då kan jag alltså inte det. Det enda är då att helt enkelt slå på bilen och låta den stå "på tomgång" och värma, men då måste man ju pallra sig ut och göra det handgripligen.

Den typen av förmynderi gör mig galen! Låt mig själv avgöra hur och när jag är i behov av olika funktioner. Lägg gärna in en massa varningstexter i appar och på skärmar, men tillåt mig att göra det ändå, på egen risk!
Jerker det är liknande med dieselvärmaren . batterispänningen och en viss mängd diesel i tanken måste klaffa för att skiten skall hoppa i gång. Jag kanske skall till bensinmacken och tanka men värmaren vill inte starta om bilen går på reserv. Bra eller dåligt vet ej men riktigt irriterande är det
Användarvisningsbild
Kirre
Teslaägare

Inlägg av Kirre »

Legato skrev:
Märkligt jag får inte "batterivärmaren" trots version 50 samt uppdaterad app. Dock bara testat på Xen hittills.

Edit: Skumt detta... I Dashboard for Tesla kan jag nu se att batterivärmning går igång, men det syns inte i Teslaappen.
Samma här. +2 grader ute, wall-connectorn isatt, bil ver 50.1 och uppdaterad iOS-app. Ingen ikon dyker upp under Climate.
Är det någon mjukvaru-switch i bilen man måste aktivera?
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar.
M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare

Inlägg av Bjelke »

Kirre skrev:
Legato skrev:

Samma här. +2 grader ute, wall-connectorn isatt, bil ver 50.1 och uppdaterad iOS-app. Ingen ikon dyker upp under Climate.
Då är det nog helt enkelt för varmt...
Edit: testade nu och det är +1 ute här nu och den hoppade igång iaf...
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Teslaspolen
Teslaägare

Inlägg av Teslaspolen »

Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Super!

Nu saknr jag bara, relaterad till vintern, att den ska både komma ihåg på/av status till, samt vara möjligt att kontrollera stol, ratt och avfrostare för backspeglar/vindrutetorkare via appen.
Det är det enda som är riktigt bra med Zoe. Sätesvärmen styrs med gamla hederliga strömbrytare som inte nollställs när man stänger av bilen. Så när man förvärmer och sätesvärmen är lämnad på så värms sätena upp. Det är underbart!
Samma på Leaf, även baksätesvärme som går att styra ifeån baksätet där. Allt det, plus rattvärmen går på förvärmningen = mycket skönt!
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Teslaspolen skrev:
Jerker skrev:
Teslaspolen skrev:
Super!

Samma på Leaf, även baksätesvärme som går att styra ifeån baksätet där. Allt det, plus rattvärmen går på förvärmningen = mycket skönt!
Zoe har varken baksätesvärme eller rattvärme. :cry:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Bjelke skrev:
Kirre skrev:
Legato skrev:

Då är det nog helt enkelt för varmt...
Edit: testade nu och det är +1 ute här nu och den hoppade igång iaf...
Min går ju igång (det syns i Dashboard for Tesla) men konstigt nog syns inget i Tesla-appen.

EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Lite lätt OT i vanlig ordning, men rattvärme, glasvärme och rumpvärme via appen skulle jag nog värdera mer
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar