Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha den?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mati
elbilist

Re: Aktiv luftfjädring, är det bra? När är det bäst att ha d

Inlägg av mati »

Legato skrev:
Suck... 26 mil och en vecka gammal så dök detta upp idag. Någon annan som haft? Tur att den iaf låst sig i "high".

20171225_112930.jpg
Jag har fått det ett par, tre gånger parat med en massa andra felmeddelanden. Efter omstart var det borta varje gång.
SC hittade ingenting och sa att det var nog inget heller.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Risken för dyra reparationer efter att garantin gått ut var huvudargumentet för mig att välja bort luftfjädring när jag beställde.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Legato skrev:
Suck... 26 mil och en vecka gammal så dök detta upp idag. Någon annan som haft? Tur att den iaf låst sig i "high".

20171225_112930.jpg
Har hänt mig när bilen blivit rejält blöt och sedan tokfrusit på natten. Dock löser det sig själv efter lite värme och omstart.
Länge sedan jag fick det nu dock.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Remuz skrev:
Legato skrev:

20171225_112930.jpg
Har hänt mig när bilen blivit rejält blöt och sedan tokfrusit på natten. Dock löser det sig själv efter lite värme och omstart.
Länge sedan jag fick det nu dock.
Tack för svar/input (till mati också). Då hoppas jag det bara var tillfälligt. Mycket väta kombinerat med frysgrader på natten var det ju verkligen nu. Har sluppit felet helt på min X.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Simon
Teslaägare

Inlägg av Simon »

Jag åker en del på ojämna vägar, så för mig är 15 cm markfrigång minimum. Maxhöjden med luftfjädring ger bilen 16 cm markfrigång.
Det är därför den är viktig för mig.
Sen går det ju att leka strykjärn också om man tycker det är kul.

Hur komforten är jämfört med spiralfjädring vet jag inget om, men jag tycker att luftfjädringen är rätt hård.
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Vad är det för höjdskillnad mellan det lägsta och högsta läget? alltså mätt från bilen till marken
Användarvisningsbild
Guldis-54
Teslaägare

Inlägg av Guldis-54 »

khavusr skrev:
Guldis-54 skrev:
Så här hände mig när man placerat ut nya fartgupp vid Librobäcks återvinning i Uppsala. Har kört där ett otal gånger i läge low, plötsligt har man gjort dessa fartgupp och ett av dessa just i vinkeln från uppför till plant, där gick det inte, det small till ordentligt i underredet.

Vad sägs om ett surt brev till Tekniska nämnden hos kommunen för att påtala problemet och även inkludera en räkning på eventuella skador....

Jodå, det är pågång, ev skador skall besiktigas.
Hade bilen på service i Väsby straxt efteråt, men där missades okulärbesiktning , inte UV:s fel, snarare min otydlighet, men ska göras efter helgerna.

Bilen i sig visar inga tecken på skador när den framförs, men intressant och se vad som tog i och om det trots allt var något vitalt.

Hoppas det är ett hållbart underrede.

Chefen på Librobäck är info, som skrevs tidigare.

Kapar tråden för info ang det ovan:

Var idag till Väsby för att få hö backspegel fixad, som inte fälls ut ordentligt vid minusgrader.
Bad dem även att titta in under bilen. Det visade sig att plastskydd, som sitter framför batteridelen som fått en smäll. Man demonterade detta och kunde se att inget skadats innanför detta.
Serviceteknikern fixade hö backspegel. Det var för mycket filmmaterial! Man tittade även på vä, som visade sig ha samma problem med för mycket filt.
När man sedan var klar med bilen, så är den även nytvättad ute o inne. Vilken service!
Allt tog en dryg timme.
Eloge till alla inblandade på Tesla servicecenter UV :D
S90D, 2016,Folierad Titanium brushed (Obsidian Black)Såld 4/9-23
MYRWD, 2023 Quick Silver
Användarvisningsbild
mgorgis
Teslaägare

Inlägg av mgorgis »

Man kanske ska ta bilen dit för "misstänkt fel" och får bilen tvättad! ;) Nä men allvarligt...måste man boka tid för kontroll/åtgärd av fel på bilen innan man åker dit?
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Ja boka tid innan.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Skriv svar