Ladd problem!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Kraftverksdoktorn
Teslaägare
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2017 23:24
Ort: Häggenås

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Kraftverksdoktorn »

Enligt supporten på Tesla så är regenereringen aktiv från -12 grader C i batteritemp och uppåt. Det bör alltså även gå att ladda batteriet i -12 om det görs försiktigt. Min obekräftade känsla är att man laddar batteriet direkt även vid lägre temperaturer men med begränsad ström.
MS85D 2015
... men nästa bil ska ha drag och 220VAC uttag. Sono Sion beställd.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Svenssons »

Kraftverksdoktorn skrev:
Enligt supporten på Tesla så är regenereringen aktiv från -12 grader C i batteritemp och uppåt. Det bör alltså även gå att ladda batteriet i -12 om det görs försiktigt. Min obekräftade känsla är att man laddar batteriet direkt även vid lägre temperaturer men med begränsad ström.
Visst kan det ske en viss laddning från start, det är ju också ett sätt att värma battericellerna. Resterande effekt kan ju gå till uppvärmning för att kunna snabba på laddhastigheten.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Leo »

Stod i kallare än -30 häromdagen. Med 1-fas 10A tog batteriet emot ungefär 1kW/timme dvs motsvarande 1-fas 5A. Så resten antar jag gick åt till uppvärmning av batteriet eller så ställde bilen ner strömstyrkan till 5A även fast jag ställt in 10A.

När jag ställde den på 3-fas laddning 9A dagen efteråt så laddade den snabbt upp till de 85% som jag önskade på ett par timmar.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Remuz »

Batteriet förvärms inte med appförvärmningen om man har range mode on. Vid laddning tar nog bilen hand om allt, Dvs värmer om det behövs
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av bylund »

Och i denna tråd som handlar om laddproblem är det ju just vad som sker vid laddning som är intressant.

Om det inte sker vid laddning med range mode på så skulle det vara en rätt allvarlig bugg (vilket såklart inte är uteslutet).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av mattiasottosson »

bylund skrev:
Och i denna tråd som handlar om laddproblem är det ju just vad som sker vid laddning som är intressant.

Om det inte sker vid laddning med range mode på så skulle det vara en rätt allvarlig bugg (vilket såklart inte är uteslutet).
Precis, med förvärmning via appen är en annan sak.
Jag kör ofta med range mode på, just för att jag bor i lägenhet och saknar bra laddmöjligheter, förutom via min superlånga skarvsladd som jag drar fram ibland.
Nu på vintern och vid korta resor, där man inte ska ladda, känns det helt enkelt onödigt att värma batteriet.

När jag har laddmöjlighet slår jag oftast av range mode, eftersom det inte gör något med den extra energi som går åt till batterivärmaren utan snarare är fint med ett varmare pack vid start.

Problemet är att jag glömmer att slå av ibland och det är där frågeställningen kommer in i bilden. Om batterivärmaren inte skulle starta med range mode på, kanske det kan förklara varför vissa har problem att ladda vid låg temperatur. Att batteriet helt enkelt är för kallt för att ta emot laddning, vilket hade löst sig (snabbare) om värmaren hade kört igång initialt?

Men... såg en intressant och märklig grej igår. Toppade upp precis innan avfärd med 230 /10A och drog igång förvärmningen mer eller mindre samtidigt. Till min förvåning såg jag att preheat-symbolen dök upp i appen, vilket jag tyckte var konstigt eftersom jag trodde att jag hade range mode på. Körde iväg, tänkte på slå på range mode igen, men det var redan påslaget. Lite udda?
Senast redigerad av mattiasottosson, redigerad totalt 2 gång.
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Remuz »

Jag nämnde det för att jag gissar att folk diskuterade olika saker.

När jag satte i 3x15A igår (-11) så hade jag hissnande 23km/h laddfart i en halvtimme ungefär. Normalt är 42km/h
P85D svart/svart med gratis SuC
svalkein
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 okt 2017 13:05
Ort: Vasa, Finland

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av svalkein »

Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Model S75 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Bjelke »

svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
svalkein
Inlägg: 14
Blev medlem: 12 okt 2017 13:05
Ort: Vasa, Finland

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av svalkein »

Bjelke skrev:
svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?
Inga felkoder el dylikt. Började ana att något är på tok för ett par veckor sedan; satt på pre-heatingen med appen men batteri-ikonen dök inte upp på skärmen (trots att det var mellan -15och -20c kallt) då den vid mildare temperaturer nog uppstått. Den gångna veckan då bilen stått från morgon till eftermiddag har jag efter jobbet varit tvungen att köra 2-3 mil extra för att batteriet blivit tillräckligt varmt att ta emot ström.
Model S75 2016
Användarvisningsbild
joatin
Teslaägare
Inlägg: 11
Blev medlem: 11 feb 2017 10:17
Ort: Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av joatin »

svalkein skrev:
Bjelke skrev:
svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Borde inte bilen ge någon felkod/larm då? Skulle det inte funka när det är typ 30 grader kallt så lär inte batteriet
må så bra lixom... Fast om batteriet blir för kallt så kanske den larmar åtminstone...eller? Nån som vet?
Inga felkoder el dylikt. Började ana att något är på tok för ett par veckor sedan; satt på pre-heatingen med appen men batteri-ikonen dök inte upp på skärmen (trots att det var mellan -15och -20c kallt) då den vid mildare temperaturer nog uppstått. Den gångna veckan då bilen stått från morgon till eftermiddag har jag efter jobbet varit tvungen att köra 2-3 mil extra för att batteriet blivit tillräckligt varmt att ta emot ström.
Trot jag har råkat ut för samma sak. Har aldrig sett batteri värmar ikonen i appen trots att jag har senaste uppdateringen i bilen och range mode off. Brukar ladda den på jobbet i varmgarage och då tar det ett par timmar innan laddningen kommer igång.

Men riktiga problemen uppstod idag när jag stod i Superchargern i två timmar och fick bara 10% laddning. Lyckades ta mig till ett varmgarage och fick igång laddningen där sen, då jag misstänkte att superchargen inte lyckades få upp temperaturen i batteriet.

Ska ringa tesla på måndag och se om de kan ta en titt på min bil :/


Sent from my iPhone using Tapatalk
Model S75D allt utom utökad laddare och säten
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare
Inlägg: 6003
Blev medlem: 19 sep 2015 09:03
Ort: Stureby, Stockholm

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Remuz »

Range mode on och laddar trefas (15A)

Det värms alltså batteri när man laddar, trots range mode on
34E240A3-8DAD-411D-A8A1-4F041C4C7088.png
P85D svart/svart med gratis SuC
Användarvisningsbild
mattiasottosson
Teslaägare
Inlägg: 225
Blev medlem: 30 mar 2016 17:33
Ort: Tjockhult

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av mattiasottosson »

Remuz skrev:
Range mode on och laddar trefas (15A)

Det värms alltså batteri när man laddar, trots range mode on
Ah, bra noterat där. Då såg jag inte i syne ;)
S75D (uncorked), pano, midnight silver. | Model 3 reserverad 2016-03-31
http://--- -> 9000kr rabatt + Fri supercharging.
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Rich-hard2 »

svalkein skrev:
Rich-hard2 skrev:
Är det bara min bil som inte går att ladda när det är minusgrader?? Är -7 här nu.
Står på en supercharger nu med kallt batteri. Har stått här i 20 minuter och bilen har inte börjat ladda än??

Testade 1 fas kW laddning över natten. Men det gick inte heller, stod 1-2 Amper i appen på morgonen men uttaget ger 13 A. Skapligt less man börjar bli på den här bilen alltså
Precis så här betedde sig min bil också förra veckan. Bilen hade stått sex timmar (i halvkallt garage) då jag satt igång laddningen, resultat; 1/13A (även tio timmar senare).

Ringde till Tesla följande dag, dom kollade loggarna och konstaterade att coolant heatern var trasig, den blev bytt igår och nu är allt frid o fröjd igen.
Då har vi exakt samma problem! Har även noterat att den där batterivärmar symbolen i appen inte finns längre. Och det är helt enkelt för att den är trasig.

Och märkte en till sak igår. Körde in bilen i varmgaraget igår och kopplade in 3 fas 16A men bilen vägrade starta ladda. Gick in i huset sur som fan och sen startade jag värmen i bilen med appen, på högsta läget. Då minsannn så startade laddningen på bilen. Gick upp en % ganska snabbt. Stängde av värmen igen och då slutade bilen att ladda....

Så fick slå på värmen igen och då började den ta emot ström igen. Efter en timme så funkade laddningen som vanligt igen. Har förövrigt 20 grader i garaget.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Svenssons »

Rich-hard2 skrev:
Så fick slå på värmen igen och då började den ta emot ström igen. Efter en timme så funkade laddningen som vanligt igen. Har förövrigt 20 grader i garaget.
Det är inte omgivande temperatur som spelar roll för laddningen utan batteriets temperatur.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Rich-hard2 »

Svenssons skrev:
Rich-hard2 skrev:
Så fick slå på värmen igen och då började den ta emot ström igen. Efter en timme så funkade laddningen som vanligt igen. Har förövrigt 20 grader i garaget.
Det är inte omgivande temperatur som spelar roll för laddningen utan batteriets temperatur.
Nej det fattar jag med. Det va exakt därför jag körde in bilen i värmen så att bilen skulle tina upp och ta emot laddning.
Nu har jag bilen ute igen så jag bara väntar på att laddningen ska upphöra. Är inte hemma så har ingen tillgång till varmgarage här. Ska ringa Tesla i morgon igen.
Användarvisningsbild
lobbin
Teslaägare
Inlägg: 385
Blev medlem: 29 sep 2017 12:13
Ort: Trelleborg

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av lobbin »

Rich-hard2 skrev:
[
Nej det fattar jag med. Det va exakt därför jag körde in bilen i värmen så att bilen skulle tina upp och ta emot laddning.
Nu har jag bilen ute igen så jag bara väntar på att laddningen ska upphöra. Är inte hemma så har ingen tillgång till varmgarage här. Ska ringa Tesla i morgon igen.
Det tar rätt lång tid att värma upp flera hundra kilo batterier.
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Rich-hard2 »

Bilen inlämnad så nu åker jag en S100D som lånebil. Ska bli kul att höra vad som vart trasigt
Användarvisningsbild
znak3
Teslaägare
Inlägg: 204
Blev medlem: 11 nov 2015 23:16

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av znak3 »

lobbin skrev:
Rich-hard2 skrev:
[
Nej det fattar jag med. Det va exakt därför jag körde in bilen i värmen så att bilen skulle tina upp och ta emot laddning.
Nu har jag bilen ute igen så jag bara väntar på att laddningen ska upphöra. Är inte hemma så har ingen tillgång till varmgarage här. Ska ringa Tesla i morgon igen.
Det tar rätt lång tid att värma upp flera hundra kilo batterier.
Absolut. Jag upplever ändå att bilen "tinar" ganska snabbt i varmgarage.
2023 Model 3P
2020 Model 3P
2015 Model S85D
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Tjell »

Nu har det varit rejält kallt ett tag. Vår S85 står ute i kylan, jag laddar tidsstyrt på natten, på Landvetter personal-P och på SuC; har aldrig några problem med laddning.

Har jag bara tur?
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Rich-hard2
Teslaägare
Inlägg: 54
Blev medlem: 03 mar 2017 13:22
Ort: Avesta

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Rich-hard2 »

Tjell skrev:
Nu har det varit rejält kallt ett tag. Vår S85 står ute i kylan, jag laddar tidsstyrt på natten, på Landvetter personal-P och på SuC; har aldrig några problem med laddning.

Har jag bara tur?
Nej, din bil är hel.
Användarvisningsbild
Tjell
Teslaägare
Inlägg: 583
Blev medlem: 15 jun 2015 23:50
Ort: Vårgårda
Kontakt:

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Tjell »

Står på personal-P på Landvetter och laddar med 3-fas/16 A. Ställde mig här för nån halvtimme sedan = borde vara varmt batteri. Har nu satt mig i bilen, väntar på frun, har normalvärme på och ser att laddtiden bara ökar och ökar... All input verkar gå till att hålla kupén varm.
Jag heter Kjell Gröndahl. Det står GRÖN på vår bil: All el till den kommer från förnyelsebar energiframställning (utom möjligen om jag laddar hos någon som inte tänkte sig för). Inköpet har jag jobbat hårt för!
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare
Inlägg: 3196
Blev medlem: 15 feb 2015 18:58
Ort: Enskede

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Leo »

Jag gissar att det är så här.

Värmaren till kupen drar ju uppemot 5kW OM den går för fullt. (Du sitter i bilen och har slagit på värmen i kupe’n) Värmaren till batteriet drar upp till 6kW.
(Bilen stod utkyld på en utomhusparkering)

Har du då 11kW anslutet (16A 3-fas). Så blir det inte mycket över till laddning eftersom det mesta går åt till värmning av batteri och kupe’.

Så därför kan det säkert ta en stund att få upp farten på laddningen med kallt batteri och kall kupe’.

Är det riktigt kallt så kan inte heller själva batteriet ta emot laddning för fullt. Därav att det först måste värma upp batteriet.
Kia EV9 6-sits, Seat Mii 900mil, Tesla Roadster 250mil.
Fd:BMW i4 eDrive40 1000mil, MG5 850mil, MYLR 900mil, Kia EV6+ 1500mil, Skoda Enyaq iV80 2000mil, VW ID3 1100mil, Kia eNiro 3700mil, X100D 1500mil, P85 3000mil, 4xe-Golf 8700mil, e-up 2000mil
Användarvisningsbild
e5m1r
Teslaägare
Inlägg: 6065
Blev medlem: 31 okt 2015 11:30
Ort: Värnamo
Kontakt:

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av e5m1r »

Leo skrev:
Jag gissar att det är så här.

Värmaren till kupen drar ju uppemot 5kW OM den går för fullt. (Du sitter i bilen och har slagit på värmen i kupe’n) Värmaren till batteriet drar upp till 6kW.
(Bilen stod utkyld på en utomhusparkering)

Har du då 11kW anslutet (16A 3-fas). Så blir det inte mycket över till laddning eftersom det mesta går åt till värmning av batteri och kupe’.

Så därför kan det säkert ta en stund att få upp farten på laddningen med kallt batteri och kall kupe’.

Är det riktigt kallt så kan inte heller själva batteriet ta emot laddning för fullt. Därav att det först måste värma upp batteriet.
Du gissar fel Bild
Jag får upprepa mig... vi har haft neråt -15 bilen står ute och drar inte mer än 8kWh för batteri och coupe
Bild
Bild
Har du en Tesla eller har du beställt en och funderar på tillbehör titta in på http://exclusiveparts.se
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10502
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Ladd problem!!!

Inlägg av Legato »

e5m1r skrev:
Leo skrev:
Jag gissar att det är så här.

Värmaren till kupen drar ju uppemot 5kW OM den går för fullt. (Du sitter i bilen och har slagit på värmen i kupe’n) Värmaren till batteriet drar upp till 6kW.
(Bilen stod utkyld på en utomhusparkering)

Har du då 11kW anslutet (16A 3-fas). Så blir det inte mycket över till laddning eftersom det mesta går åt till värmning av batteri och kupe’.

Så därför kan det säkert ta en stund att få upp farten på laddningen med kallt batteri och kall kupe’.

Är det riktigt kallt så kan inte heller själva batteriet ta emot laddning för fullt. Därav att det först måste värma upp batteriet.
Du gissar fel Bild
Jag får upprepa mig... vi har haft neråt -15 bilen står ute och drar inte mer än 8kWh för batteri och coupe
Bild
Bild
Du upprepar dig men som jag sagt flera gånger så har du fel i detta fall. Vi är.väldigt många för vilka kombinationen full batterivärme och kupévärme dragit 11 kW. Den enda frågan är varför man aldrig kommer upp i 12 kW eftersom både batterivärmaren och kupévärmaren ska dra 6 kW var vid maxeffekt.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar