Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
zyax
Teslaägare
Inlägg: 1872
Blev medlem: 08 jul 2016 08:05
Ort: Växjö

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av zyax »

Herr X skrev:
chaffis75 skrev:
Jerker skrev:
64 kWh-versionen:
470 km (WLTP)
15,2 kWh/100 km
motor 150 kW
0-100 7,6 s

39,2 kWh-versionen:
300 km (WLTP)
14,8 kWh/100 km
motor 99 kW
0-100 9,3 s

Båda versionerna ett vridmoment på 395 Nm och en topphastighet på 167 km/h
Hur är WLTP, en fantasi siffra eller rimlig? Ja frågan är väl snarast hur många mil kommer man rent praktiskt?
WLTP är dessvärre fortfarande fantasifull. De siffrorna brukar landa någonstans mittemellan helt orealistiska NEDC och hyfsat realistiska EPA. Kika på EPA-siffrorna för någon sorts uppfattning om riktig räckvidd.
Lär väl bli 400km (long range) och 250km (standard) i EPA om jag räknat rätt.
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Bjelke »

Jag spydde efter två minuter av den där smörjan! Vad ville dom åstadkomma med den där skiten? Att 14-åriga gamers skulle övertala
sina föräldrar eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Henrik Torphammar »

Verdi skrev:

15,2 kWh/100 km låter lågt men kör man lugnt på sommaren så visst. Dock stämmer inte siffrorna. 15,2/100*470 = 71,44 kWh.
WLTP är plug to wheels tydligen, alltså det som dras från vägguttaget. "Leaf2" har WLTP på 20.2kWh/100km som jämförelse.

WLTP combined för Leaf2 är 285km, dvs fortfarande lite i överkant men betydligt bättre än EPA. WLTP på 300km för 39kWh är rimligt men inte hänförande i den bemärkelsen.

Ett sista skott är nog att hyundai blandat ihop siffrorna där men förbrukningen och det är en slags EPA förbrukning de talat om och inte WLPT dvs inklusive laddarens förluster.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Herr X »

Bjelke skrev:
Jag spydde efter två minuter av den där smörjan! Vad ville dom åstadkomma med den där skiten? Att 14-åriga gamers skulle övertala
sina föräldrar eller?
Reklambyrån har nog missbedömt marknaden för elbilar. Filmen kändes som att den var gjord för vanliga, icke upplysta, bilspekulanter där man fokuserade på egenskaper såsom aluminiumhjul istället för de delar som utmärker en elbil och de delar som elbilsfolk är intresserade av (snabbladdningsstandard, långsamladdningshastighet, möjlighet till dragkrok etc.). Man försökte göra en feature av att en elbil inte behöver någon växellåda ("shift by wire") och det kände som att man över lag ursäktade sig med att bilen är en "eco car" och inte en vanlig bil. Den futuristiska looken i filmen hänger väl ihop med den felaktiga utgångspunkt som Nissan hade när man designade första Leaf som ett väsen från Andromedagalaxen.

Som tur är har Hyundais designteam förstått att elbilar är som vilken bil som helst, vilket man ser på designen av bilen, så informationen blir nog bättre så fort de dumpat den där usla reklambyrån.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
Zalman3
Teslaägare
Inlägg: 14855
Blev medlem: 29 mar 2016 18:28
Ort: Umeå

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Zalman3 »

Från ett annat forum.

"Var hos Holmgrens Bil i Göteborg igår. Säljaren sa att Kona kommer till Sverige i september -18. Skall lanseras då. Pris 400tkr och 50 mils räckvidd (förmodligen NEDC). Det ska även finnas bilar att köpa med kort leveranstid. Hyundai Sverige (och Hyundai globalt) har sagt att dom har lärt dig läxan efter leveransproblemen med Ioniq Electric"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av 12man »

Men skallig man med svart polo...wtf
ms 76132 "Eleamore"
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

Bjelke skrev:
Jag spydde efter två minuter av den där smörjan! Vad ville dom åstadkomma med den där skiten? Att 14-åriga gamers skulle övertala
sina föräldrar eller?
Samma här, kunde inte ens ta in vad som sades utan det kändes som vad man skall kalla fake news. dvs ren dynga. det var 5 minuter av nonsens och 2 min av lite spec. nu var det iof en digital släpp och en fysisk bil hade därmed varit överflödig (det var ju inte ens live utan förinspelad krapp, sådant irriterar också)

hoppas de gör en bättre presentation på geneve-mässan nästa vecka.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Jerker »

Jag håller med. Presentationen var rena skämtet och kommer inte att sälja några bilar. Bara bra konfigurationer kommer att göra det, och att den saknar 3-fasladdning är en stoppmarkör för mig. Avsaknaden dragkrok är det ju också, men 3-fasladdning är faktiskt viktigare.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
perkabolo
Teslaägare
Inlägg: 228
Blev medlem: 01 aug 2017 13:00

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av perkabolo »

Ja den som först tar fram en bil med räckvidd WLTP på omkring 50 mil, trefasladdning 22kW, DC laddning över 50kW, möjlighet till taklast, stort bagageutrymme, möjlighet till dragkrok, och ett pris på under 500.000 kommer nog kunna karva sig en rejäl portion av marknaden. Kanske får vi vänta på model Y?
Renault Zoe Q210 -14
Renault Zoe R110 - 19
Skoda Octavia Combi TDI 4x4 -07
Tesla Model 3 LR AWD - 19
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

Vi vet inte ens om fossibilsvarianten får dragkrok. (kommer de ha samma anslutningspunkter?)
har ionqen dragkrok?

de skriver att de inte har några kompromisser, så vad kan man läsa mellan raderna där? vad krävs för att få typgodkänt för dragkrok? och för taklast.
en del säger att det krävs kylt batteri, men det låter konstigt. (det ryktas att de ansöker om det , men det får man ta med en nypa salt.)

de har sagt att priset skall vara extremt pressat (tydligen förhandlar de fortfarande) så det återstår att se jag menar kostar den 300 000 så blir det i en hel annan liga.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4977
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av chaffis75 »

Mickep skrev:
Vi vet inte ens om fossibilsvarianten får dragkrok. (kommer de ha samma anslutningspunkter?)
har ionqen dragkrok?

de skriver att de inte har några kompromisser, så vad kan man läsa mellan raderna där? vad krävs för att få typgodkänt för dragkrok? och för taklast.
en del säger att det krävs kylt batteri, men det låter konstigt. (det ryktas att de ansöker om det , men det får man ta med en nypa salt.)

de har sagt att priset skall vara extremt pressat (tydligen förhandlar de fortfarande) så det återstår att se jag menar kostar den 300 000 så blir det i en hel annan liga.
Tror inte de måste vara kylt batteri för typ godkännande men däremot måste de kanske vara så rent praktiskt då du belastar batteriet hårdare och måste bli av med värmen på något sätt...
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Herr X »

chaffis75 skrev:
Tror inte de måste vara kylt batteri för typ godkännande men däremot måste de kanske vara så rent praktiskt då du belastar batteriet hårdare och måste bli av med värmen på något sätt...
Tror inte att den har dragkrok. Tippar att den här bilden är till för att försöka flirta med alla dem som bett om dragkrok. Att man kan ha takräcke på en bil är ju annars ingenting som man skulle lyfta fram i en sån här lanseringsvideo.

Bild
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11883
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av HelectriC »

Are you afraid of see Germans? Vilken skitfilm, kan dom inte använda sig av någon som pratar ordentlig engelska. Hon i början pratar väl iofs ok engelska men viskar som om nånting är hemligt eller inte vill väcka barnen, hjälp asså.
Bilen ser ut som en klassisk plastic fantastic från Korea både in- och utsida, väcker noll habegär och skulle aldrig köpt en sån. Visade den för min fru, som egentligen inte är särskilt intresserad av bilar, men som bara skakade på huvudet. Nej, denna bil får av mig 1 stöt av 5 möjliga :)
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

Håller med om att den estetisk inte är snygg.
Men hyndai känns mer som ett märke som säljer lågprissatta bilar för folk som vill ha bruksbilar.
kort sagt en bil som gör jobbet, men inget som kommer vända några huvuden.
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Inlägg: 14700
Blev medlem: 08 nov 2014 19:15
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av LarsL »

Känns helt fel med en SUV utan dragkrok.
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11883
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av HelectriC »

Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av joel80 »

HelectriC skrev:
Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av vigge50 »

joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.
Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?
12man
Teslaägare
Inlägg: 3030
Blev medlem: 21 jun 2014 13:40
Ort: Norrviken, Sollentuna

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av 12man »

Kanske är dimplesena på fronten, de kanske har gjort en breaktrough?
ms 76132 "Eleamore"
Verdi

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Verdi »

vigge50 skrev:
joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.
Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?
Ska man inte ta CV ggr frontarean eller nåt för att få luftmotståndet? Och en hög bil har i regel större frontarea...
vigge50
Inlägg: 7471
Blev medlem: 11 apr 2014 12:23
Ort: Göteborg

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av vigge50 »

Verdi skrev:
vigge50 skrev:
joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.
Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?
Ska man inte ta CV ggr frontarean eller nåt för att få luftmotståndet? Och en hög bil har i regel större frontarea...
Precis, Kona lär ha både sämre CV värde och ha större front area vilket drar upp förbrukningen, speciellt i högre hastigheter.
Henrik Torphammar
Inlägg: 1549
Blev medlem: 10 apr 2017 10:35

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Henrik Torphammar »

vigge50 skrev:
Verdi skrev:
vigge50 skrev:
joel80 skrev:
HelectriC skrev:
Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.
Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?
Ska man inte ta CV ggr frontarean eller nåt för att få luftmotståndet? Och en hög bil har i regel större frontarea...
Precis, Kona lär ha både sämre CV värde och ha större front area vilket drar upp förbrukningen, speciellt i högre hastigheter.
Detta vet ni elbilare lika bra som jag men here goes...

Angivet snitt är antagligen i bästa tänkbara förhållanden. När jag körde Leaf så noterade jag följande

Augusti 16.1
September 15.6
Oktober 16.7
November 18.2
December 19.6
Januari 19.2
Februari 18.9

Totalt snitt 17.7kWh/100km

Då är det uteslutande jobbpendling 5+5mil 70+80väg och det värde som bilen talade om för mig.

Jag tror absolut Kona kan nå lägre än så med tanke på Ioniq gör. Jag tror absolut Kona kan nå lägre än så med tanke på att Nyland verifierade Model 3 till 1.4kWh/mil i 90kph.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
joel80
elbilist
Inlägg: 3075
Blev medlem: 04 aug 2015 00:04
Ort: Gävle

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av joel80 »

Tror också Kona kan nå lägre.

Är det motorvägskörning i 110-120km/h har jag inga föreställningar om att det är så lågt, men i blandad trafik bör det kunna gå fint.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Mickep »

Är väl bara att vänta tills tesla Björn gör en test och utvärdering.
Skall bli spännande att se om den håller vad den lovat.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 10933
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2

Inlägg av Jerker »

En reflektion som jag tycker passar in på presentationen av Kona. I ledaren i senaste numret av Elbilen skriver Fredrik Sandberg om när han var på presentationen av den kommande elSUVen från Byton. Den presenterades på teknikmässan CES i Los Angeles. Bilarna har nu en hel hall där. På presentationen fokuserades en massa på all tekniska finesser bilen får.
Ändå satt jag där och undrade om det inte är nåt som de glömmer bort i teknikhetsen. Så jag ställde den fråga som läsarna av den här tidningen ställer oftast:
-Ursäkta, kommer bilen med dragkrok?
Leenden bredde ut sig i salen bland alla tech-journalister och de två herrarna [på scenen] log.
-Det är inte beslutat ännu. Är det viktigt?
Är det viktigt om bilen har dragkrok?
Är inte core tedhnology fortfarande fyra hjul som snurrar när man trampar ner gaspedalen, tänkte jag. En teknik som syftar till att transportera människor och prylar?
Hur uppkopplad din OLED-skärm än är i din nya elbil kommer den inte att kunna köra trall från snickeriet till din nya altan, eller köra ner båten till bryggan på våren.
Det här tycker jag är kärnan i problemet som elbilar lider av. Man sysslar så mycket med senaste tekniken inne i bilarna att man glömmer bort att det ändå är en bil man ska bygga, en bil som möter de behov som vanliga människor har.

För att slippa argumentet att man kan hyra eller låna en bil då man behöver dragkrok så vill jag påpeka att vi ser framför oss en värld med enbart elbilar, och det måste faktiskt även då finnas bilar med dragkrok, även om inte alla måste äga en själva. Det presenteras den ena elbilen efter den andra nu, men alla tycks skita i att bilen ska kunna utrustas med dragkrok. Det håller inte i längden.
Skriv svar