Lär väl bli 400km (long range) och 250km (standard) i EPA om jag räknat rätt.Herr X skrev:WLTP är dessvärre fortfarande fantasifull. De siffrorna brukar landa någonstans mittemellan helt orealistiska NEDC och hyfsat realistiska EPA. Kika på EPA-siffrorna för någon sorts uppfattning om riktig räckvidd.chaffis75 skrev:Hur är WLTP, en fantasi siffra eller rimlig? Ja frågan är väl snarast hur många mil kommer man rent praktiskt?Jerker skrev:64 kWh-versionen:
470 km (WLTP)
15,2 kWh/100 km
motor 150 kW
0-100 7,6 s
39,2 kWh-versionen:
300 km (WLTP)
14,8 kWh/100 km
motor 99 kW
0-100 9,3 s
Båda versionerna ett vridmoment på 395 Nm och en topphastighet på 167 km/h
Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Moderator: Redaktion
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Blå Model 3 RWD LR med AP.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
Nissan Leaf plus en elmoped, Gobyel.
Solceller på hela taket (ca 18kWp) och inga fossilmaskiner hemma.
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19603
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Jag spydde efter två minuter av den där smörjan! Vad ville dom åstadkomma med den där skiten? Att 14-åriga gamers skulle övertala
sina föräldrar eller?
sina föräldrar eller?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
WLTP är plug to wheels tydligen, alltså det som dras från vägguttaget. "Leaf2" har WLTP på 20.2kWh/100km som jämförelse.Verdi skrev:
15,2 kWh/100 km låter lågt men kör man lugnt på sommaren så visst. Dock stämmer inte siffrorna. 15,2/100*470 = 71,44 kWh.
WLTP combined för Leaf2 är 285km, dvs fortfarande lite i överkant men betydligt bättre än EPA. WLTP på 300km för 39kWh är rimligt men inte hänförande i den bemärkelsen.
Ett sista skott är nog att hyundai blandat ihop siffrorna där men förbrukningen och det är en slags EPA förbrukning de talat om och inte WLPT dvs inklusive laddarens förluster.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Reklambyrån har nog missbedömt marknaden för elbilar. Filmen kändes som att den var gjord för vanliga, icke upplysta, bilspekulanter där man fokuserade på egenskaper såsom aluminiumhjul istället för de delar som utmärker en elbil och de delar som elbilsfolk är intresserade av (snabbladdningsstandard, långsamladdningshastighet, möjlighet till dragkrok etc.). Man försökte göra en feature av att en elbil inte behöver någon växellåda ("shift by wire") och det kände som att man över lag ursäktade sig med att bilen är en "eco car" och inte en vanlig bil. Den futuristiska looken i filmen hänger väl ihop med den felaktiga utgångspunkt som Nissan hade när man designade första Leaf som ett väsen från Andromedagalaxen.Bjelke skrev:Jag spydde efter två minuter av den där smörjan! Vad ville dom åstadkomma med den där skiten? Att 14-åriga gamers skulle övertala
sina föräldrar eller?
Som tur är har Hyundais designteam förstått att elbilar är som vilken bil som helst, vilket man ser på designen av bilen, så informationen blir nog bättre så fort de dumpat den där usla reklambyrån.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Från ett annat forum.
"Var hos Holmgrens Bil i Göteborg igår. Säljaren sa att Kona kommer till Sverige i september -18. Skall lanseras då. Pris 400tkr och 50 mils räckvidd (förmodligen NEDC). Det ska även finnas bilar att köpa med kort leveranstid. Hyundai Sverige (och Hyundai globalt) har sagt att dom har lärt dig läxan efter leveransproblemen med Ioniq Electric"
"Var hos Holmgrens Bil i Göteborg igår. Säljaren sa att Kona kommer till Sverige i september -18. Skall lanseras då. Pris 400tkr och 50 mils räckvidd (förmodligen NEDC). Det ska även finnas bilar att köpa med kort leveranstid. Hyundai Sverige (och Hyundai globalt) har sagt att dom har lärt dig läxan efter leveransproblemen med Ioniq Electric"
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Men skallig man med svart polo...wtf
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Samma här, kunde inte ens ta in vad som sades utan det kändes som vad man skall kalla fake news. dvs ren dynga. det var 5 minuter av nonsens och 2 min av lite spec. nu var det iof en digital släpp och en fysisk bil hade därmed varit överflödig (det var ju inte ens live utan förinspelad krapp, sådant irriterar också)Bjelke skrev:Jag spydde efter två minuter av den där smörjan! Vad ville dom åstadkomma med den där skiten? Att 14-åriga gamers skulle övertala
sina föräldrar eller?
hoppas de gör en bättre presentation på geneve-mässan nästa vecka.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Jag håller med. Presentationen var rena skämtet och kommer inte att sälja några bilar. Bara bra konfigurationer kommer att göra det, och att den saknar 3-fasladdning är en stoppmarkör för mig. Avsaknaden dragkrok är det ju också, men 3-fasladdning är faktiskt viktigare.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Ja den som först tar fram en bil med räckvidd WLTP på omkring 50 mil, trefasladdning 22kW, DC laddning över 50kW, möjlighet till taklast, stort bagageutrymme, möjlighet till dragkrok, och ett pris på under 500.000 kommer nog kunna karva sig en rejäl portion av marknaden. Kanske får vi vänta på model Y?
Skoda Citigoe IV -20
Tesla Model Y LR AWD -22
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Vi vet inte ens om fossibilsvarianten får dragkrok. (kommer de ha samma anslutningspunkter?)
har ionqen dragkrok?
de skriver att de inte har några kompromisser, så vad kan man läsa mellan raderna där? vad krävs för att få typgodkänt för dragkrok? och för taklast.
en del säger att det krävs kylt batteri, men det låter konstigt. (det ryktas att de ansöker om det , men det får man ta med en nypa salt.)
de har sagt att priset skall vara extremt pressat (tydligen förhandlar de fortfarande) så det återstår att se jag menar kostar den 300 000 så blir det i en hel annan liga.
har ionqen dragkrok?
de skriver att de inte har några kompromisser, så vad kan man läsa mellan raderna där? vad krävs för att få typgodkänt för dragkrok? och för taklast.
en del säger att det krävs kylt batteri, men det låter konstigt. (det ryktas att de ansöker om det , men det får man ta med en nypa salt.)
de har sagt att priset skall vara extremt pressat (tydligen förhandlar de fortfarande) så det återstår att se jag menar kostar den 300 000 så blir det i en hel annan liga.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Tror inte de måste vara kylt batteri för typ godkännande men däremot måste de kanske vara så rent praktiskt då du belastar batteriet hårdare och måste bli av med värmen på något sätt...Mickep skrev:Vi vet inte ens om fossibilsvarianten får dragkrok. (kommer de ha samma anslutningspunkter?)
har ionqen dragkrok?
de skriver att de inte har några kompromisser, så vad kan man läsa mellan raderna där? vad krävs för att få typgodkänt för dragkrok? och för taklast.
en del säger att det krävs kylt batteri, men det låter konstigt. (det ryktas att de ansöker om det , men det får man ta med en nypa salt.)
de har sagt att priset skall vara extremt pressat (tydligen förhandlar de fortfarande) så det återstår att se jag menar kostar den 300 000 så blir det i en hel annan liga.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Tror inte att den har dragkrok. Tippar att den här bilden är till för att försöka flirta med alla dem som bett om dragkrok. Att man kan ha takräcke på en bil är ju annars ingenting som man skulle lyfta fram i en sån här lanseringsvideo.chaffis75 skrev:Tror inte de måste vara kylt batteri för typ godkännande men däremot måste de kanske vara så rent praktiskt då du belastar batteriet hårdare och måste bli av med värmen på något sätt...
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV
Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Are you afraid of see Germans? Vilken skitfilm, kan dom inte använda sig av någon som pratar ordentlig engelska. Hon i början pratar väl iofs ok engelska men viskar som om nånting är hemligt eller inte vill väcka barnen, hjälp asså.
Bilen ser ut som en klassisk plastic fantastic från Korea både in- och utsida, väcker noll habegär och skulle aldrig köpt en sån. Visade den för min fru, som egentligen inte är särskilt intresserad av bilar, men som bara skakade på huvudet. Nej, denna bil får av mig 1 stöt av 5 möjliga
Bilen ser ut som en klassisk plastic fantastic från Korea både in- och utsida, väcker noll habegär och skulle aldrig köpt en sån. Visade den för min fru, som egentligen inte är särskilt intresserad av bilar, men som bara skakade på huvudet. Nej, denna bil får av mig 1 stöt av 5 möjliga
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Håller med om att den estetisk inte är snygg.
Men hyndai känns mer som ett märke som säljer lågprissatta bilar för folk som vill ha bruksbilar.
kort sagt en bil som gör jobbet, men inget som kommer vända några huvuden.
Men hyndai känns mer som ett märke som säljer lågprissatta bilar för folk som vill ha bruksbilar.
kort sagt en bil som gör jobbet, men inget som kommer vända några huvuden.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.HelectriC skrev:Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?joel80 skrev:Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.HelectriC skrev:Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Kanske är dimplesena på fronten, de kanske har gjort en breaktrough?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Ska man inte ta CV ggr frontarean eller nåt för att få luftmotståndet? Och en hög bil har i regel större frontarea...vigge50 skrev:Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?joel80 skrev:Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.HelectriC skrev:Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Precis, Kona lär ha både sämre CV värde och ha större front area vilket drar upp förbrukningen, speciellt i högre hastigheter.Verdi skrev:Ska man inte ta CV ggr frontarean eller nåt för att få luftmotståndet? Och en hög bil har i regel större frontarea...vigge50 skrev:Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?joel80 skrev:Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.HelectriC skrev:Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
-
- Inlägg: 1549
- Blev medlem: 10 apr 2017 10:35
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Detta vet ni elbilare lika bra som jag men here goes...vigge50 skrev:Precis, Kona lär ha både sämre CV värde och ha större front area vilket drar upp förbrukningen, speciellt i högre hastigheter.Verdi skrev:Ska man inte ta CV ggr frontarean eller nåt för att få luftmotståndet? Och en hög bil har i regel större frontarea...vigge50 skrev:Jo, men den har också ett CV värde på 0,24 vilket är i klass med Model S fast på en mindre och lättare bil. Gör man bilen högre och tyngre så bör den dra mer och under vilka förhållanden drar den 1,47?joel80 skrev:Fast man kan komma ner till runt 1.1-1.2kwh/mil med Ioniqen.. Hyundai verkar rätt duktiga på att göra snåla elmotorer eller vad det nu är som gör det.HelectriC skrev:Verkar smått orealistiskt att en högbyggd bil får en förbrukning på 1,47, det är ju sjukt lågt och jag tror man ska jobba länge för att få till det i hastigheter över 60.
Angivet snitt är antagligen i bästa tänkbara förhållanden. När jag körde Leaf så noterade jag följande
Augusti 16.1
September 15.6
Oktober 16.7
November 18.2
December 19.6
Januari 19.2
Februari 18.9
Totalt snitt 17.7kWh/100km
Då är det uteslutande jobbpendling 5+5mil 70+80väg och det värde som bilen talade om för mig.
Jag tror absolut Kona kan nå lägre än så med tanke på Ioniq gör. Jag tror absolut Kona kan nå lägre än så med tanke på att Nyland verifierade Model 3 till 1.4kWh/mil i 90kph.
I'm out. Tibor har blivit för gammal!
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Tror också Kona kan nå lägre.
Är det motorvägskörning i 110-120km/h har jag inga föreställningar om att det är så lågt, men i blandad trafik bör det kunna gå fint.
Är det motorvägskörning i 110-120km/h har jag inga föreställningar om att det är så lågt, men i blandad trafik bör det kunna gå fint.
**********************************************************************
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Driving - Polestar 2, Dual motor LR
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
Är väl bara att vänta tills tesla Björn gör en test och utvärdering.
Skall bli spännande att se om den håller vad den lovat.
Skall bli spännande att se om den håller vad den lovat.
Re: Hyundai Kona Electric premiärvisas den 27/2
En reflektion som jag tycker passar in på presentationen av Kona. I ledaren i senaste numret av Elbilen skriver Fredrik Sandberg om när han var på presentationen av den kommande elSUVen från Byton. Den presenterades på teknikmässan CES i Los Angeles. Bilarna har nu en hel hall där. På presentationen fokuserades en massa på all tekniska finesser bilen får.
För att slippa argumentet att man kan hyra eller låna en bil då man behöver dragkrok så vill jag påpeka att vi ser framför oss en värld med enbart elbilar, och det måste faktiskt även då finnas bilar med dragkrok, även om inte alla måste äga en själva. Det presenteras den ena elbilen efter den andra nu, men alla tycks skita i att bilen ska kunna utrustas med dragkrok. Det håller inte i längden.
Det här tycker jag är kärnan i problemet som elbilar lider av. Man sysslar så mycket med senaste tekniken inne i bilarna att man glömmer bort att det ändå är en bil man ska bygga, en bil som möter de behov som vanliga människor har.Ändå satt jag där och undrade om det inte är nåt som de glömmer bort i teknikhetsen. Så jag ställde den fråga som läsarna av den här tidningen ställer oftast:
-Ursäkta, kommer bilen med dragkrok?
Leenden bredde ut sig i salen bland alla tech-journalister och de två herrarna [på scenen] log.
-Det är inte beslutat ännu. Är det viktigt?
Är det viktigt om bilen har dragkrok?
Är inte core tedhnology fortfarande fyra hjul som snurrar när man trampar ner gaspedalen, tänkte jag. En teknik som syftar till att transportera människor och prylar?
Hur uppkopplad din OLED-skärm än är i din nya elbil kommer den inte att kunna köra trall från snickeriet till din nya altan, eller köra ner båten till bryggan på våren.
För att slippa argumentet att man kan hyra eller låna en bil då man behöver dragkrok så vill jag påpeka att vi ser framför oss en värld med enbart elbilar, och det måste faktiskt även då finnas bilar med dragkrok, även om inte alla måste äga en själva. Det presenteras den ena elbilen efter den andra nu, men alla tycks skita i att bilen ska kunna utrustas med dragkrok. Det håller inte i längden.