Gustafsson skrev:Som jag skrev, så tror jag på kombinationen säkerhetssystem som autopilot + mänsklig hantering, jag är bara väldigt skeptisk till helt självkörande system som klarar alla tänkbara scenario i trafiken.
Det är för komplicerat helt enkelt. System där datorerna gör vad de är bra på och människan gör vad vi är bra på tror jag mer på.
Människan är dålig på uppmärksamhet, lätt avledbar och långsam, men kan förutse problematiska situationer t.ex. datorerna funkar lite tvärt om.
På sikt när trafik/vägar / fordon anpassats till autonom körning är det en annan femma. Men i närtid i vanlig trafik ? Aldrig!
Jag håller med om detta. sedan tycker jag att utskällde Robert Collin ändå har en poäng med följande:
"Men vilken idiot som helst borde begripa att framtiden är långt bort. Hur ska den teknik se ur som kan förutse alla miljontals olycksrisker i trafiken?
Jämför med flyget. Autopiloten med dubbla datasystem som arbetar oberoende av varandra kör planet till rätt destination. I en korridor där inga möten förekommer. Inga vänstersvängar. Inga flygplan som stannat för att piloten behövde kissa. Ingen som leder sin cykel framför planet. Ändå sitter det två piloter och övervakar flygningen."
Jag är absolut inte teknikfientlig men inser ju själv hur svårt det troligen är att få en dator att fungera "bättre" än vår egen hjärna, våra sinnen samt vår förmåga förutse och dra slutsatser i en viss trafiksituation.
Jag har en MX med AP2. Hur bra fungerar den exvis när det snöar blötsnö som täcker radar och kameror=inte alls. Dvs datorn får ingen info. Själv ser mina ögon fortsatt rätt ok och jag kan via mina syn och andra sinnesorgan fortfarande bedöma situationen och köra bilen.
Det kvittar alltså hur "smart" bilens dator är om inte sensorerna fungerar till 100% hela tiden. Sedan blir väl inte en dator "smartare" än vad teknikerna programmerat in i den.
Vi skall inte glömma att vår hjärna gör massor av bedömningar som vi kanske inte är direkt medvetna om själva, men som som bidrar till hur vi agerar i en trafiksituation. Det är väl därför som det troligen kommer att dröja länge innan vi lyckas få datorer och sensorer att fungera bättre än vårt eget hjärn-sensor-konsekvenstänkande system. Kanske kommer detta aldrig att gå att överträffa.
I det aktuella fallet får vi ju avvakta utredningen då det troligen finns mycket info från bilens dator och kameror,radar mm.
Vissa olyckor går ju tyvärr inte att undvika som när exvis någon gör något helt oväntat exvis går rakt ut framför en bil som kör i normal hastighet. Även om du kör i 30km/h och någon går rakt ut framför dig när du är 1m ifrån lär ju inget kunna undvika en kollision.
MX 90D Midnight Silver med namnet "Bumblebee".