AMS Världens bästa bil?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Re: AMS Världens bästa bil?

Inlägg av hybris »

Om vi jämför en P85D så är det en superbil med prestanda bättre en La Ferrari. Det är inte en bil man sätter ballongdöck på. Däckljudet med Michelin PS2 på 21" och 265 är givetvis högre än på dunlop på 19". Men på,de senare däcken blir prestandan och grepp katastrof. Två helt skilda saker. Ja man kan köpa en Tesla och konfigurera den för komfort men det skiljer faktiskt inte mycket. Med luftfjödringen är bilen sjukt komfortabel men samtidigt en superbil. Går man ned på Dunlop och 19" blir vägljudet 2-3 DB lägre. Next gen stolarna ör sjukt komfortabla och bilen svävar ju fram pgr av elmotorn och drivlinan. Så nej betyget är inte bra eller rättvisande. Lite sjukt att slänga in Tesla och RS7 mot svajiga kolossera som Mercedes S och Range Rover... Helt olika bilar förutom kostnaden. Iofs spöar ju model S dem i bagage och säkerhet så det ör sjukt svårt att jämföra dessa helt olika typer av bilar rättvist. teslan ör ju en transformer det är inte de andra och därav den skeva jämförelsen... För mig är de andra iskalla. Helt ointressanta och äckliga miljömonster...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Och ja de har en massa felaktigheter som kostnaden per mil liksom kostnaden för service... Orkar inte ens kommentera det djupare...
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

När AMS testade model S första gången mailade jag Reportern och påtalade felen de hade(den gången). När det gällde servicekostnaden var deras svar att de publicerade uggifter de fått från Tesla.

Tesla rekommenderar ju årlig service även om det inte är tvingande, så där har vi antagligen felet även den här gången..........
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

21000 kr för 4 års service står det på Tesla sidor:

http://my.teslamotors.com/sv_SE/service

Det blir 5250/år och AMS har skrivit 17715/år så den är helt uppåt väggarna fel, men då kan jag också se att dom har skrivit 9133/år på Mercan och det stämmer inte heller, ett serviceavtal på 3 år kostar för min Merca från 329/månad vid 1500 mil/år, men ökar med fler mil/år. Den hamnar på ca. 400kr/månad vid 2000 mil/år alltså 4800/år och inte 9133 som AMS har skrivit.

Om servicen inte är tvingande, så står det ju på Teslas sidor att i den ingår mjukvaruuppdateringar, och det är väl ändå lite tvingande eller?

Det ingår iofs. bromsklossar och torkarblad i Teslas service och som jag räknar med kostar ca. 5000 kr till Mercan på 3 år utöver servicen, så då är Teslan en liten aning billigare i service. Inte dubbelt så dyr som det står i AMS.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Vad jag vet så kommer alla uppdateringar distribuerade direkt till bilarna, så inget mervärde där genom serviceavtalet. Torkarblad byter jag själv, och bromsklotsar lär inte behöva bytas på många år eftersom bromspedalen sällan används jämfört med en fossilbil.

Serviceavtalet känns som väldigt lite utbyte för pengarna........
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Bengt skrev:
Vad jag vet så kommer alla uppdateringar distribuerade direkt till bilarna, så inget mervärde där genom serviceavtalet. Torkarblad byter jag själv, och bromsklotsar lär inte behöva bytas på många år eftersom bromspedalen sällan används jämfört med en fossilbil.

Serviceavtalet känns som väldigt lite utbyte för pengarna........

Ok, då är det inte mycket ide med serviceavtal och det där med att spara på bromsarna det kan jag nog hålla med om efter att ha provkört en Tesla, bromsarna behöver knappt användas.
Men då kommer den att kosta i bromsskivor speciellt bak som blir rostaanfrätta om man använder dom för lite.
Jag kör själv med så mycket motorbroms som möjlig med Mercan, men den har så klart inte alls lika mycket av den varan som Teslan.
Men för att hålla bromsskivorna rena från rost startar jag varje körning med ett antal kraftiga inbromsningar. Det blir billigast i längden och bilen har också bättre bromsförmåga
med rena bromsskivor om man skulle behöva panikbromsa någon gång. Och det behövs om man som jag bor intill Volvofabriken med en del idiotiska tjänstebilschaufförer som tränger på när dom ser något annat än en Volvo.

Dom kanske ser rött då och bara för den sakens skull kommer min nästa bil att vara röd :)
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

Jag var förbi Tesla i Täby Centrum och vi diskuterade just serviceavtalet och värdet av det. Han rekommenderade faktiskt att inte ta avtalet då det inte påverkar garantin allt. Istället tycker han att det är vettigt att man gör service ungefär var annat år, likt Tyska bilar, för att kolla broms olja och bromsar med mera, och det räcker gott och väl. Då servicen kostar 6700 kr är det lägre än de 21000 som man tar för avtalet och man får forfarande fullgod service på bilen.
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
Bengt
Teslaägare

Inlägg av Bengt »

Låter som rätt modell för servicen, samma upplägg som jag har planerat.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Noterade ni deras kommentar kring problemen att komma ner under 4sek på 0-100?

Några tankar om vad det kan bero på?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

drzaphod skrev:
Jag var förbi Tesla i Täby Centrum och vi diskuterade just serviceavtalet och värdet av det. Han rekommenderade faktiskt att inte ta avtalet då det inte påverkar garantin allt. Istället tycker han att det är vettigt att man gör service ungefär var annat år, likt Tyska bilar, för att kolla broms olja och bromsar med mera, och det räcker gott och väl. Då servicen kostar 6700 kr är det lägre än de 21000 som man tar för avtalet och man får forfarande fullgod service på bilen.
Nämnde han om det här var fullgott för att uppfylla villkoren i restvärdesgarantin?
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
Jorma
Teslaägare

Inlägg av Jorma »

Kilowatt skrev:
Noterade ni deras kommentar kring problemen att komma ner under 4sek på 0-100?

Några tankar om vad det kan bero på?

Det står i kommentaren längst ned på sidan att vinterdäcken kan ha varit bidragande och förutom körläge "Insane" ska "Creep" stå på off och "Energy saving" på off, då kom dom ned till 3,6 sekunder.
Användarvisningsbild
Kilowatt
Teslaägare

Inlägg av Kilowatt »

Fortfarande ett ganska kass resultat ju...?
Såld: 2014 Steel Grey P85D Grey turbine 21", Nextgen fram och bak, pluschassie
2019 Model S ”Raven” Performance Ludicrous, Midnight Silver Metallic, Satin Dark grey wrap, FSD, Ultravit + Carbon, 21" Twin Turbine
Användarvisningsbild
drzaphod
Teslaägare

Inlägg av drzaphod »

danni skrev:
drzaphod skrev:
Nämnde han om det här var fullgott för att uppfylla villkoren i restvärdesgarantin?
Det skall jag erkänna att det diskuterade vi inte. Men jag kan kolla nästa gång jag kommer förbi Täby, vilket inte är så ofta då jag bor i Huddinge. Om en månad finns första Teslan i Huddinge. :)
Stolt ägare av en Model S Multicoat White från 2020.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

drzaphod skrev:
danni skrev:
drzaphod skrev:
Det skall jag erkänna att det diskuterade vi inte. Men jag kan kolla nästa gång jag kommer förbi Täby, vilket inte är så ofta då jag bor i Huddinge. Om en månad finns första Teslan i Huddinge. :)
Åh, det kan jag fråga själv när jag väl får tummen ur att närma mig en beställning :)
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar