CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: CHAdeMO-laddare som fungerar/inte fungerar.

Inlägg av Segelflygaren »

lator skrev:
Man borde ha med sig en Leaf som referens... I vissa fall kan det ju vara själva laddaren som inte fungerar trots att det ser ut var ok.
I de fall laddaren inte fungerat för mig, så har jag koll på att dessa fungerat för andra bilar. Hur som helst så kan man inte ha med sig en extra bil för att verifiera.
Sätt igång och testa laddarna med era Teslor och CHAdeMO adaptrar så att vi får ett underlag på vilka laddare som fungerar!
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

elulf skrev:
Gorr skrev:
Däremot behöver du super charger access på S60 för att det ska fungera.
Stämmer verkligen det här? Det verkar lite ologiskt. Man betalar ju super charger access för att finansiera utbyggnaden av nätverket och energiåtgången. En CHAdeMO-laddare har ju inget med det att göra och kostar inte Tesla någonting.
Ja, du måste aktivera snabbladdning på bilen. De som köper den amerikanska Chademo-adaptern kan välja att köpa till det samtidigt när de köper adaptern på hemsidan.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Idesta
Teslaägare

Inlägg av Idesta »

Mobility Motors i Ulvsunda Industriområde fungerar. Skulle testa adaptern som jag hämtade upp tidigare i veckan. Behövde 3 försök för att få laddstationen att mata ut ström - SuperCharger är så mycket lättare... Hade halvfullt och varmt batteri och laddningen gav då ca 200 km/h. Den är gratis och skall vara tillgänglig dygnet runt. Jag var där igår kväll vid 19 tiden, dvs efter att bilfirman stängt.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Idesta skrev:
Mobility Motors i Ulvsunda Industriområde fungerar. Skulle testa adaptern som jag hämtade upp tidigare i veckan. Behövde 3 försök för att få laddstationen att mata ut ström - SuperCharger är så mycket lättare... Hade halvfullt och varmt batteri och laddningen gav då ca 200 km/h. Den är gratis och skall vara tillgänglig dygnet runt. Jag var där igår kväll vid 19 tiden, dvs efter att bilfirman stängt.
Bra, då är vi två som testat denna. Se inlägg högst upp på sidan ett i denna tråd där jag för in de ladd stationer andra testat i denna tråd.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Jag har testat adaptern i Nyköping, Norrköping och Jönköping. Resultatet finns på uppladdning.nu, samt högst upp i tråden.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Segelflygaren skrev:
Jag har testat adaptern i Nyköping, Norrköping och Jönköping. Resultatet finns på uppladdning.nu, samt högst upp i tråden.
Tack så mycket för den upplysningen! 24 kW är lite snålt, men det går väl. Jag satt igår och var så fruktansvärt nära att klicka på beställningsknappen, men hejdade mig. Nu föll ännu en pusselbit på plats i alla fall.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare

Inlägg av bylund »

Stöde Green Highway 43 kW fungerar bra. Kopplade bara in och testade en kWh.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Segelflygaren skrev:
Här kan vi som har CHAdeMO-adaptern lägga in var denna fungerar/inte fungerar, samt om möjligt lägga in hur många kW man får ut. För att övriga lätt ska få koll på läget så föreslår jag att man även lägger ut informationen på Uppladdning.nu.

Laddare som FUNGERAR med CHAdeMO-adaptern:

Stockholm RoslagsTull 38 kW. Fortum.
Stockholm Garnisonen 36 kW. Fortum.
Stockholm Mobilitymotors i Bromma 39 kW.
Stockholm Kista centrum. 39kW. Vattenfall.
Norrköping Mc 24kW.
Nyköping Preem 24kW.
Jönköping Preem 24kW.
Västerås Hälla Mc 24kW.
Västerås Aspholmens Fastigheter 44kW.
Örebro Mc 24kW.
Kungsbacka Mc Donalds (den vid södra infarten från E6) 24 kW.
Östersund Jämtkraft ??kW.
Stöde Green Highway 43 kW.
Användarvisningsbild
Tomsjotun
Teslaägare

Inlägg av Tomsjotun »

Göteborg. Preem Ullevi (12 mil/h)
Kungälv. McDonalds. (15mil/h)
Model S85 oktober 2014 - augusti 2017. 16.300 underbara mil.
Tesla X90D augusti 2017 ->
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Tomsjotun skrev:
Gå gärna in på inställningar i bilen nästa gång du laddar och ändra så att du ser laddeffekten i kW istället för mil/h, så blir det lättare att jämföra dom olika laddarna.
Användarvisningsbild
cjk
Teslaägare

Inlägg av cjk »

Tomsjotun skrev:
Var de gratis, eller behöver man någon form av kort (Fortum, Vattenfall, etc)?
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

McDonalds Vaksalagatan i Uppsala funkar inte.
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Göteborg, Preem Ullevimotet, är gratis (men kommer kosta i framtiden).
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
AnteF
Teslaägare

Inlägg av AnteF »

Har någon testat Chademon på ICA Maxi i Falun än? Jag väntar på min Chademo-adapter sen får vi se....
P85D, 21 BBS, Wrapzone satin, panorama, autopilot, luftfjädring, NG säten, Ultra HIFI synth osvosv.

Sponsra min Roadster2! http://---
Användarvisningsbild
Elektrokungen
Teslaägare

Inlägg av Elektrokungen »

Vad är anledningen till att adaptern inte fungerar i alla CHAdeMO uttag?

Är detta ett tillbehör ni Tesla-ägare rekommenderar, eller köper man det och aldrig använder det? Jag står i valet & kvalet...
Ultra Red Tesla S LR Beställd 2020-12-17 Levererad 2023-05-24
Midnight Silver Model Y Lev. 2021-08-27
Blå Hyundai Ioniq Lev. 2020-11-24 SÅLD
Röd Tesla S100D Lev. 2018-08-07 SÅLD
S85, Titanium Metallic, Panoramatak, 7-sits. Lev. 2015-07-29. SÅLD
Användarvisningsbild
Feddan
Teslaägare

Inlägg av Feddan »

Elektrokungen skrev:
Är detta ett tillbehör ni Tesla-ägare rekommenderar, eller köper man det och aldrig använder det? Jag står i valet & kvalet...
Jag hade rekommenderat den långt före den blåa/röda adaptern. Men idag klarar man sig väldigt bra med bara superchargers.
Överta företagsleasing av min Model S Performance 100 Ludicrous:
https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=21&t=20318
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Elektrokungen skrev:
Adaptern fungerar väl i samtliga CHAdeMO-uttag men det är inte alla CHAdeMO-stationer som fungerar. Verkar vara problem med CHAdeMO stationer i mycket större utsträckning än SuperChargers samt att det finns nästan alltid max 1 station per plats mot SuperChargers runt vanligtvis 8 stationer per plats.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Svenssons skrev:
Elektrokungen skrev:
Adaptern fungerar väl i samtliga CHAdeMO-uttag men det är inte alla CHAdeMO-stationer som fungerar. Verkar vara problem med CHAdeMO stationer i mycket större utsträckning än SuperChargers samt att det finns nästan alltid max 1 station per plats mot SuperChargers runt vanligtvis 8 stationer per plats.
Nej, vissa CHAdeMO stationer är inte kompatibla med Teslas adapter, och vissa fungerar med reducerad effekt. Vilka som fungerar/inte fungerar av de som någon på forumet provat, kan du se överst i tråden där jag sammanställer det när någon lägger in i den här tråden. Det går även att se detta på uppladdning.nu
Användarvisningsbild
Svenssons
Teslaägare

Inlägg av Svenssons »

Segelflygaren skrev:
Svenssons skrev:
Elektrokungen skrev:
Nej, vissa CHAdeMO stationer är inte kompatibla med Teslas adapter, och vissa fungerar med reducerad effekt. Vilka som fungerar/inte fungerar av de som någon på forumet provat, kan du se överst i tråden där jag sammanställer det när någon lägger in i den här tråden. Det går även att se detta på uppladdning.nu
Efter att ha kollat kmanauto:s filmer så antog jag att det var CHAdeMO-stationerna som inte fungerade korrekt, hade blivit överhettade eller liknande. Om det är så att vissa stationer inte fungerar på grund av adapter eller med Tesla vore det mycket intressant att veta vad för modell det är på de olika CHAdeMO-stationerna. Då skulle man i förväg få en hint om en station fungerar eller inte om man vet modellen. Kan också tycka att antingen följer inte adaptern/Tesla CHAdeMO-standarden eller så följer inte CHAdeMO-stationerna standarden.
Användarvisningsbild
matbl
Teslaägare

Inlägg av matbl »

Svenssons skrev:
Kan också tycka att antingen följer inte adaptern/Tesla CHAdeMO-standarden eller så följer inte CHAdeMO-stationerna standarden.
Eller så är vissa saker i standarden öppna för tolkningar. Inte helt ovanligt med standarder...
Rabatt på en Tesla? Använd min länk: http://---
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare

Fortums laddare som är placerade vid McDonalds fungerar dåligt (vissa inte alls, och vissa med reducerad effekt). Alla jag sett ser likadana ut, vad det är för typ kan du se på bilderna på uppladdning.nu.
Jag har felanmält till Fortum vid två tillfällen, och dom har lovat att återkomma, vilket dom naturligtvis inte gjort...
Laddaren som inte fungerar på Mobilitymotors i Sätra ser exakt likadan ut som motsvarande laddare i Bromma vilken fungerar utmärkt. Slutsatsen är att man måste prova för att se vilka laddare som fungerar.

Jag ber alla som har CHAdeMO adaptrar att prova så många laddplatser som möjligt, och skriva in resultatet här och på uppladdning.nu, så att alla Teslaägare får nytta av informationen.
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Martinen
Teslaägare

Inlägg av Martinen »

Jag testade idag på mobility motors i Malmö. Började med att ladda ca 115A men slutade efter ca 30 sekunder pga fel.
Testade 3 gånger med samma resultat.
Detta är första laddaren jag testat sedan jag fick adaptern. Det kändes som om adapter inte låstes riktigt fast. Den satt fast, men man kunde lirka den lite.
Är det någon annan som testat denna?

Körde vidare till preem / McDonalds i rosengård. Denna fungerade, men gav bara runt 60A (lite över 20 kW). Kostade dessutom 2 kr per minut.
Med tanke på att det finns andra gratisladdare i närheten med samma effekt (om man har dubbelladdare) så ser jag ingen anledning att ladda på denna.
Användarvisningsbild
MSO
Teslaägare

Inlägg av MSO »

CHAdeMO Marconimotet, Frölunda/Göteborg. Fungerar ej. Stationen är ur funktion enligt stort anslag på den. Är det nån som vet vad som händer där....? Har varit så ett tag.
  1. 2020 VW ID3 Pro Life, 2019 Ioniq Electric, 2018 S75D Pano, svart metallic, 2017 S75(60) Pano, vinterpaket, silver, 2015 S85D Pano, titanium.
Användarvisningsbild
Leo
Teslaägare

Inlägg av Leo »

Den laddare som Fortum köpt av en Fransk leverantör och satt upp vid många MC-Donalds följer inte standarden till 100% tyvärr.

Har något med toleranserna att göra på vissa signalnivåer. Vet inte om det är "ursprungsdesignen" på nivåerna som ligger fel =samma sak överallt, eller om det är själva "tillverkningstoleranserna" på enskilda laddare som är fel =vissa som inte fungerar medan andra fungerar ok.

Så det är strul med fler bilar än bara Tesla vid vissa av dessa.

Jag har beställt en Chademoadapter inför en planerad Europaresa. Den ligger och väntar hos Tesla Infracity. Tror största nyttan i Sverige är om man regelbundet placerar en Chademoladdare som fungerar och sitter på rätt plats. Annars är nog SC överlägset om det alternativet finns, även med en liten omväg.
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Användarvisningsbild
danni
Teslaägare
Referralkod: ts.la/danni1257
Kontakt:

Inlägg av danni »

Leo skrev:
Jag har beställt en Chademoadapter inför en planerad Europaresa. Den ligger och väntar hos Tesla Infracity. Tror största nyttan i Sverige är om man regelbundet placerar en Chademoladdare som fungerar och sitter på rätt plats. Annars är nog SC överlägset om det alternativet finns, även med en liten omväg.
Tyvärr är ju inte SC-nätverket riktigt heltäckande idag, särskilt inte om man betänker tur-och-retur-resor. En av mina vanligaste körsträckor är Göteborg-Jönköping tur och retur över dagen, och det är ju verkligen på håret för en Model S, särskilt vintertid, och finns inga SC längs hela vägen. Då skulle jag i dagsläget, om jag köpte en Tesla, behöva bli ganska beroende av ChaDeMo-laddare i exempelvis Jönköping eller Ulricehamn.
Model X Plaid / Midnight Silver / vit interiör med kolfiber / 22” / FSD
Räkna ut din Tesla-kostnad: https://www.teslakalkylen.com
Skriv svar