Re: Har Model 3 3-fas laddning??
Postat: 12 dec 2018 18:42
Good enough då iaf
Det tål att upprepas!Remuz skrev:Var ju ett kalassvar. 11kW på min X är typ 4mil/h, borde närma sig 7mil/h på en Model 3, så lite mer än en 16.5kW X.
Alltidbylund skrev:Det tål att upprepas!Remuz skrev:Var ju ett kalassvar. 11kW på min X är typ 4mil/h, borde närma sig 7mil/h på en Model 3, så lite mer än en 16.5kW X.
1 gång i kvarten!bylund skrev:Det tål att upprepas!Remuz skrev:Var ju ett kalassvar. 11kW på min X är typ 4mil/h, borde närma sig 7mil/h på en Model 3, så lite mer än en 16.5kW X.
Du har ju sålt dina X, blir att köpa tillbaka en av dem!Tars skrev:Var ju ett kalassvar. 11kW på min X är typ 4mil/h, borde närma sig 7mil/h på en Model 3, så lite mer än en 16.5kW X.
Jo, men nu blev uppmaningen att upprepa budskapet var 15:e minut.Svenssons skrev:Du har ju sålt dina X, blir att köpa tillbaka en av dem!Tars skrev:Var ju ett kalassvar. 11kW på min X är typ 4mil/h, borde närma sig 7mil/h på en Model 3, så lite mer än en 16.5kW X.
Nej, det betyder bara vilken typ av elmotor som bilen har.AndersLindh skrev:Nu har vi väl redan svar i frågan men tänkte visa en bild jag tog på den Model 3 som står på Tesla i Malmö. Osäker på om det betyder att den tar emot denna laddning med tanke på att det står "Motor: 3 PHASE AC"...
Motorn är en trefas växelströms-induktionsmotor (som alla Tesla-bilar), och batteriet är ju förstås likström som går genom invertern som elektroniskt skapar tre stycken växelströmsfaser. Så antalet faser medelst laddningen sker på spelar ingen roll gentemot motorns konstruktion. Allt jag läst om tyder dock på att model 3 har trefas laddning i Europa.AndersLindh skrev:Nu har vi väl redan svar i frågan men tänkte visa en bild jag tog på den Model 3 som står på Tesla i Malmö. Osäker på om det betyder att den tar emot denna laddning med tanke på att det står "Motor: 3 PHASE AC"...
Många småladdningar mellan 30-70% är mycket skonsammare än få djupurladdningar.TeslaTissel skrev:En liten fråga har jag i sammanhanget.
Kanonbra med trefas, ser ut att finnas flera laddalternativ.
Men om jag nu åker med min Model 3 4wd tre fyra gånger i veckan med blandad kompott, en långresa (20) mil tur retur Sthlm tex.
En på 11 mil och sedan 3 4 st kortare resor, - mellan 8 och 4 mil.
Hur ofta skall bilen laddas egentligen nattetid, räcker det med att ladda en gång i veckan eller är det smidigast laddaren är inkopplad hela tiden?
Har inte hittat några exempel heller på laddmönstret för Model 3 så än så länge är det bara gissningar.
Tesla har väl alltid rekommenderat att man pluggar in bilen så ofta som möjligt (inom rimliga gränser ), och att mjukvaran/BMS (Battery Management System) sköter optimal laddning. Men plugga in nattetid är väl oavsett käckt, så kan batteriet värmas upp med ström från uttaget istället för att dra från batteriet.TeslaTissel skrev:En liten fråga har jag i sammanhanget.
Kanonbra med trefas, ser ut att finnas flera laddalternativ.
Men om jag nu åker med min Model 3 4wd tre fyra gånger i veckan med blandad kompott, en långresa (20) mil tur retur Sthlm tex.
En på 11 mil och sedan 3 4 st kortare resor, - mellan 8 och 4 mil.
Hur ofta skall bilen laddas egentligen nattetid, räcker det med att ladda en gång i veckan eller är det smidigast laddaren är inkopplad hela tiden?
Har inte hittat några exempel heller på laddmönstret för Model 3 så än så länge är det bara gissningar.
Ja, alldeles rätt, så har jag också uppfattat det.UrbanL skrev:Tesla har väl alltid rekommenderat att man pluggar in bilen så ofta som möjligt (inom rimliga gränser ), och att mjukvaran/BMS (Battery Management System) sköter optimal laddning. Men plugga in nattetid är väl oavsett käckt, så kan batteriet värmas upp med ström från uttaget istället för att dra från batteriet.TeslaTissel skrev:En liten fråga har jag i sammanhanget.
Kanonbra med trefas, ser ut att finnas flera laddalternativ.
Men om jag nu åker med min Model 3 4wd tre fyra gånger i veckan med blandad kompott, en långresa (20) mil tur retur Sthlm tex.
En på 11 mil och sedan 3 4 st kortare resor, - mellan 8 och 4 mil.
Hur ofta skall bilen laddas egentligen nattetid, räcker det med att ladda en gång i veckan eller är det smidigast laddaren är inkopplad hela tiden?
Har inte hittat några exempel heller på laddmönstret för Model 3 så än så länge är det bara gissningar.
Ja, tricket är väl att koppla in bilen på kvällen och ställa att laddningen skall börja typ 00:00 och så ställer man ner laddströmmen, så står den och mysladdar i 6-7h utan risk för att propparna går..TeslaTissel skrev:Ja, alldeles rätt, så har jag också uppfattat det.UrbanL skrev:Tesla har väl alltid rekommenderat att man pluggar in bilen så ofta som möjligt (inom rimliga gränser ), och att mjukvaran/BMS (Battery Management System) sköter optimal laddning. Men plugga in nattetid är väl oavsett käckt, så kan batteriet värmas upp med ström från uttaget istället för att dra från batteriet.TeslaTissel skrev:En liten fråga har jag i sammanhanget.
Kanonbra med trefas, ser ut att finnas flera laddalternativ.
Men om jag nu åker med min Model 3 4wd tre fyra gånger i veckan med blandad kompott, en långresa (20) mil tur retur Sthlm tex.
En på 11 mil och sedan 3 4 st kortare resor, - mellan 8 och 4 mil.
Hur ofta skall bilen laddas egentligen nattetid, räcker det med att ladda en gång i veckan eller är det smidigast laddaren är inkopplad hela tiden?
Har inte hittat några exempel heller på laddmönstret för Model 3 så än så länge är det bara gissningar.
Bra, då är det inget man egentligen behöver fundera på.
Topp dé
Nja du behöver ju en laddbox mellan bilen och uttaget. Spelar dock ingen som helst roll ifall laddboxen är kopplad direkt mot kabel med trefas eller via ett trefas CEE industriuttag.Teslaspolen skrev:Trefas CEE industriuttag fungerar lika bra som laddbox ska nämnas.
Det går ju bra MCUs CCE trefas adapter. Har laddat så i fyra år. Har dock installerat Teslas Wallcharger nu (är väl en av de sista som får 50% bidraget nu, beslut Naturvårdsverket 9. Dec).Svenssons skrev:Nja du behöver ju en laddbox mellan bilen och uttaget. Spelar dock ingen som helst roll ifall laddboxen är kopplad direkt mot kabel med trefas eller via ett trefas CEE industriuttag.Teslaspolen skrev:Trefas CEE industriuttag fungerar lika bra som laddbox ska nämnas.