
Väl tillbaka igen så ville inte UMC:n funka. Gav felkod på kontaktorn. Åkte in till Tesla, men bara butiken var öppen så dom kunde inte hjälpa mig. Passade på att klämma och känna lite på den Model 3 som stod där. Grymt fin bil!
Nu hade jag flera röda dagar och ingen umc! Min räddning var då typ2-kabeln. I svedala har e-on precis satt upp 4 st 22kW laddstolpar. Kostar iofs 2.50/kWh men det var ju ström! Min bil har dubbelladdare så det går rätt fort att ladda upp den när man kan trycka på 22kW.
Den 27 åkte jag till Tesla service center så dom fick kolla på min umc. Dom kom inte helt oväntat fram till att den var kass. Han sa att dom egentligen inte är gjorda att vara ute i ur och skur. Köpte en wallbox på plats och fick en beggad fungerande umc på köpet. Min trasiga tog dom tillbaka för renovering.
Den "nya" umc:n ville inte funka i 1-fasuttaget när jag kom tillbaka! Orkade inte bry mig så mycket. När vi åkte hem fick vi ta första stoppet redan efter 30 minuter i Lödde. Hade bara 100 km räckvidd när vi startade. Lite shopping och lunch tog längre tid än laddningen så det var bara att dra vidare med 35 minuter i Toftaholm och Ödeshög. UMC-n funkade fint hemma som tur var. Måste varit något med den skånska strömmen :p
Min räddning var att jag hade en typ2 kabel. Väldigt glad att jag slog till på en sån. Köpte en lång. 7 m tror jag. Inte alltid det går att backa in mot stolpen.
Summeringen är att det är perfekt med elbil och barn på långresa. Att ta 2-3 pauser på 55 mil lång resa gör underverk för stämningen i bilen. Dessutom är det ju gratis laddning så då kan man ju passa på att äta och fika lite extra för pengarna man sparar.. och köp en Typ 2 laddkabel!