Sida 2 av 4
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 30 dec 2018 23:08
av Kirre
Samma här. Vägrar ladda över 95%... Har provat att ladda fullt några gånger nu efter senaste sw-update. Svårt att säga om det beror på denna release då sist gång jag laddade fullt var somras.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 30 dec 2018 23:38
av Gustafsson
Om man switchar till km visning, vad visar den då ?
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 01:06
av thedude
Jag kan ladda till 100% men får inte alla utlovade kilometrarna längre. Bilen är bara ett år gammal
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 01:20
av Legato
thedude skrev:Jag kan ladda till 100% men får inte alla utlovade kilometrarna längre. Bilen är bara ett år gammal
Den största delen av degraderingen kommer faktiskt de första tusen milen... En tröst är att det sen avtar/nästan avstannar vid drygt 10k mil.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 04:23
av taliz
Det är väl välkänt att BMS kan bråka om man inte laddat ur/fullt på länge?
Betyder inte att batteriet är trasigt, bara att det behöver kalibreras.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 06:41
av La Liberte
Och hur kalibrerar man batteriet?
Tycker att vi är i behov av en Batteriskola här på vårt kära forum.
Det finns en massa frågor om när, var och hur man skall ladda för
att batteripacket skall fungera optimalt. Själv känner jag mig, trots
2 års körande och laddande, okunnig.
Är detbäst att ladda ofta eller sällan, på SC med likström eller hemma
med växelström osv.
Det finns säkert en massa kunskap här som behöver spridas.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 07:48
av Gustafsson
Legato skrev:thedude skrev:Jag kan ladda till 100% men får inte alla utlovade kilometrarna längre. Bilen är bara ett år gammal
Den största delen av degraderingen kommer faktiskt de första tusen milen... En tröst är att det sen avtar/nästan avstannar vid drygt 10k mil.
Bäst också att vänta till sommaren för jämförelse.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 09:23
av mati
La Liberte skrev:Och hur kalibrerar man batteriet?
...
För att balansera battericellerna ska man ladda fullt, alltså riktigt fullt tills laddningen avslutas. Är batteriet mycket obalanserat kan det ta lång tid. Är man extra noga kan man även köra hyfsat slut på batteriet och ladda fullt en gång till. Ladda sakta, alltså med växelström. Efter denna procedur brukar man få några km extra.
Jag fick för några år sedan tipset från SC att göra detta en gång i månaden. Då sades det även att man skulle låta bilen stå med fulladdat batteri över natt så att cellerna får tid på sig för att jämna ut sig.
Detta går dock lite stick i stäv med att man
inte ska ladda fullt för ofta, och framförallt
inte låta bilen stå för länge med fulladdat batteri. Jag har därför aldrig gjort detta mer än någon enstaka gång när jag ändå behövde ladda fullt.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 09:26
av Leo
BMS (Battery Management System) och batteri sköter sig helt själva om laddkabeln är anslutet.
Låter man den åtminstone ladda fullt ett par gånger/år upp till 100% och kör ner typ <5% och sen upp till 100% så är det löst. Det passar ju bra i samand med någon långresa tex.
Är nog egentligen att BMS behöver få lite ”input” var batteriets ”gränser/ändlägen” egentligen verkligen ligger avseende kapacitet. (=kalibrering BMS)
Där det även tar ett tag att nå 100% när alla battericeller, som alltid är liiiiite olika, verkligen ska kunna/hinna bli helt knökfulla (=fullständig cellbalansering)
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 09:40
av La Liberte
Tack för många kloka ord.
Jag har fri SC ca 2 mil hemifrån och hemma 3 fas 16A.
Är det bättre för batteriet att oftast ladda hemma och måste jag då
vänta tills det är mycket tömt eller är det ok att oftast ladda från
ca 50 % till 80%.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 09:56
av Remuz
Jag kör ner batteriet under 5% varje långresa. Kom hem med 0% denna gång. Går fortfarande inte att ladda fullt. Ska testa igen senare i veckan. Nu är det kallt så det blir extra svårt
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 10:32
av SweNilsson
Jag håller med om att en batteriskola vore på sin plats, om det nu är någon som faktiskt vet hur det ligger till.
Det florerar ju många rykten och en del säger emot varandra.
En sak som jag hört är t.ex. att BMS balanserar cellerna när SoC är minst (eller över) 90%. Jag vet inte om det stämmer men har fått uppfattningen om att en hel del som får problem med långsam laddning och att man inte kan ladda fullt, är samma personer som väldigt sällan eller aldrig laddar upp till/över 90%.
Balansering av celler kan ta lång tid, därav behovet av att lämna bilen över natten med hög SoC för att ge bilen chansen att balansera.
Min teori är att balansering sker genom att "bränna bort" energin i de celler som har högst spänning, tills de nått ner till de celler med lägst spänning. Därefter kan BMS tillåta dig att ladda hela batteriet fullt. Anledningen till att man inte kan ladda fullt och/eller att det går långsamt skulle i så fall bero på att ett antal celler börjar närma sig max spänning långt innan de övriga. Snittladdningen (den angivan SoC) kan alltså vara 75% medan ett antal celler ligger på 90% och BMS måste ta hänsyn till den cell med högst spänning för att inte förstöra den.
Ett långt inlägg helt utan fakta, men förhoppningsvis kan jag få lite mer definitiva besked i början på året vilket jag såklart delar med mig av i så fall.
Jag röstar också för att tråden flyttas till en mer generell del av forumet då den är högst intressant även för oss S-ägare.
Gott Nytt
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 10:47
av thedude
Vad är BMS och vad kan man göra för att det inte ska bråka?

Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 10:50
av mati
BMS = Battery Management System
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 10:51
av SweNilsson
BMS är Battery Management System och är de kretsar som övervakar laddning på varje cell i batteriet, temperatur etc och utifrån det styr hur mycket effekt du kan ta ut från batteriet, när det behöver värmas, hur mycket som kan användas eller laddas m.m. m.m.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 10:53
av La Liberte
Hej,
håller med dig. Hur får vi över batteriproblematiken till Model S här på forumet.
Alla är ju intresserade av denna kunskap.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 11:06
av mati
Problemet är väl att igen egentligen riktigt vet. Det är svårt att skriva en tutorial för batteriskötsel när inte ens Tesla själv kan komma med tydliga besked hur man ska göra.
Det enda som alla kan vara överens om är nog att man inte ska ladda fullt i onödan.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 11:30
av Jeppe_E
mati skrev:Problemet är väl att igen egentligen riktigt vet. Det är svårt att skriva en tutorial för batteriskötsel när inte ens Tesla själv kan komma med tydliga besked hur man ska göra.
Det enda som alla kan vara överens om är nog att man inte ska ladda fullt i onödan.
och att inte ladda på SuC allt för ofta. Hur ofta som ofta är, är det dock ingen som verkar veta.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 11:34
av Bjelke
mati skrev:Problemet är väl att igen egentligen riktigt vet. Det är svårt att skriva en tutorial för batteriskötsel när inte ens Tesla själv kan komma med tydliga besked hur man ska göra.
Det enda som alla kan vara överens om är nog att man inte ska ladda fullt i onödan.
Exakt, och även om vi flyttade den här tråden så kommer den med tiden att drunkna som dom
andra som redan finns (det har ju skrivits mycket om det här tidigare).
Det skulle behövas en helt egen funktion här på forumet, typ FAQ, vilket även det har diskuterats flera
gånger men som vi inte fått till...
Tibor har ju på huvudsidan en hel del matnyttigt iaf

Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 11:49
av kler
Och sen kommer det ju en hel del onödiga inlägg, som detta som kan just skrev

Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 15:20
av AKarlsson
Har du testat att ladda med högre amp?
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 15:22
av Remuz
AKarlsson skrev:Har du testat att ladda med högre amp?
Hemma laddar jag 15A med samma resultat
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 17:20
av Gustafsson
Någon som vet källan till påståendet att supercharging sliter märkbart på batterierna ? Det är ju ändå en relativt skonsam laddning på cellnivå. Min förra bil laddades relativt mycket på SuC, men degraderingen var inte större än för andra och dessutom väldigt liten på 8000 mil drygt. Dessutom finns ju exempel från taxi som använder SuC hela tiden och där batterierna verka hålla bra.
Vore intressant att veta om denna uppfattning är en myt eller en reell faktor att räkna med och hur snabb laddning som är ”ofarlig” i så fall.
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 17:41
av Remuz
Min förra SuCade jag hela tiden i princip. 1.3% degradering på 14mån enligt teslafi (X90D)
Re: Varför laddar den inte fullt?
Postat: 31 dec 2018 17:41
av e5m1r
Gustafsson skrev:Någon som vet källan till påståendet att supercharging sliter märkbart på batterierna ? Det är ju ändå en relativt skonsam laddning på cellnivå. Min förra bil laddades relativt mycket på SuC, men degraderingen var inte större än för andra och dessutom väldigt liten på 8000 mil drygt. Dessutom finns ju exempel från taxi som använder SuC hela tiden och där batterierna verka hålla bra.
Vore intressant att veta om denna uppfattning är en myt eller en reell faktor att räkna med och hur snabb laddning som är ”ofarlig” i så fall.
Det är nyare kemi ( framförallt 90) som verkar bli påverkad och får tom reducerad SuC hastighet
Gamla bilar ( som laddade max 0-25%) verkar inte påverkas i samma grad