Det tror inte jag... Jag tror:pererikno skrev:Enig, jag tror Tesla tvingas börja sälja SR under Q2 om inte typ Kina har ett sjukt högt demand av LR AWD. De kanske går lite back på SR inledningsvis, men med stor volym borde det reda ut sig under andra halvan av året.Jeppe_E skrev:Kan, kan de uppenbarligen inte. De har lyckats på dagsnivå, men inte hållbart över en längre period. Sen skall det förstås finnas kunder för bilarna också. Vilket det förmodligen inte gör i dagsläget. Men Tesla kommer ju garanterat att behöva rampa upp ytterligare när SR släpps.frippan skrev:Om de nu kan tillverka 7000 bilar i veckan så måste de nog öppna upp för hela världen. Blir väldigt snabbt väldigt många bilar.
Är man sugen på SR så kanske det kan vara värt att behålla sin reservation. Den kön lär väl vara bra mycket längre än LR kön. Är ju trots allt den bilen de allra flesta har väntat på.
Problemet är ju att det kan påverka kvaliten om de forcerar fram bilarna.
När marknaden är mättad på MR/LR/P så kommer Tesla att vara tvugna att lansera SR. Annars står de där, precis som fossiltillverkarna, med överkapacitet.
* (Viktigast) Tesla istället kommer börja erbjuda leasing i USA. Över 30% av alla bilar leasas i USA och på Model 3 erbjuds inte leasing idag. Teslas kassaflöde stärks och jag tror hellre de tar smällen mot kassaflödet med att börja erbjuda leasing, än offrar vinst och börjar sälja SR tidigt.
* Tror även det är troligare att Tesla börjar med TV-reklam osv än att de fastnar i ett läge med signifikant större produktion än efterfrågan.
* Att europeisk försäljning kommer ta fart när bilarna börjar rulla på gatorna. Det är ju en fantastisk bil med extremt låg TCO. Extremt bra produkter säljer sig själva.