Kalle skrev:MDurante skrev:
21000kr? Är du rymdtekniker eller
Jag betalade 10500kr för första utfärdande, därefter 1900kr för att förnya mitt Del 66 B1.1 var femte år.
Jag kunde gjort som de flesta svenskar gör utomlands, att ta ut certet i Norge som är typ gratis. Jag kände för att ge något tillbaka till landet som gav mig utbildningen och möjligheten att skicka upp rätt stora flygplan i luften flygdugliga

Det gäller att vara tacksam också.
Till mig sa dom att ja va tvungen att ta ut certet i det landet där man gick i 147an, enligt easa.
Jag la till en typ och förnyade B1 +C Certet, men de som irriterar mig mest är att vi som jobbade tillsamans och hadde samma utbildning fick orlika priser av dom varje gång. De kändes uppenbart att de bara hittade på summorna.
Jag är mycket tacksam för de möjligheter som sverige har gätt mig, och jag har betalat tillbaka ochså med de vanliga skatterna som jag inte klagar över.
MEN! Bara för att man är tacksam behöver man inte hålla En myndighet som gör dåligt ifrån sig om ryggen. Man kan (och jag hävdar, ska) ta upp saker som funkar dåligt ochså. Och fortfarande va tacksam för allt de som funkar bra
Märkligt, men ja TS har periodvis varit kaos. Speciellt för oss på flygsidan, många som slutat, många inkompetenta som blivit kvar.
Det du fick höra var tyvärr fel, vart du har gjort din 147 utbildning har inget med vilken medlemsstat du tar ut ditt AML i, som jag sa så har många kollegor här tagit ut norska cert pga kostnaden, här kostar första utfärdande cirka 2000NOK, jag betalade som sagt 10500SEK för mitt. Du har rätt att plocka ut i vilket EASA land du vill, huruvida t.ex Tyskland godkänner din ansökna utan att du har jobb där vet jag inte. Men alla med UK AML ansöker just nu om EASA cert på grund av brexit helt utan någon anknytning till länderna dom söker till.
Blev väldigt OT nu
Men är helt klart med på att myndigheter enbart ska ge ett svar och det är rätt svar, inte fyra olika. Jag fick faktiskt mail till en högt uppsatt på certifikatsidan en gång när jag undrade övee varför jag fick olika svar på mina frågor. Han som gav mig numret bad mig klaga och förklara hur dåliga svar jag fick, något jag också gjorde.