Nu saktar det in igen

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2019 12:42

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av robsam »

Hade mail från Tesla när jag vaknade i morse. Trodde de skulle säga att min leverans på måndag va inställd men det var bara en leveranspåminnelse. Antar att de skickas ut automatiskt och inte betyder något. Är det värt att ringa och fråga om leverans kommer bli av eller?
Malleru
Inlägg: 30
Blev medlem: 03 mar 2019 10:30

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Malleru »

Timpa skrev:
Har varit förväntansfull som ett barn sedan mitten av veckan, då de meddelade att jag skulle få leverans på Trosta park lördag kl 14 (dvs i morgon). Väl medveten om kaoset som verkar råda kring leveranserna så ringde jag för säkerhets skull i onsdags för att försäkra mig om att de verkligen hade bilen och att den skulle vara klar för leverans på lördag. Efter att fått ett tvärsäkert ja från dem så betalade jag fakturan och beställde en flygbiljett (ej avbokningsbar).
Blev därför liiite upprörd när jag fick ett mail kl 16:53 på fredag om att leveransen utgått på obestämd tid och tänker kräva dem på kostnaden för flygbiljetten. Någon som har erfarenhet av hur de ställt sig till sådana krav vid tidigare inställda leveranser (jag utgår ifrån att jag knappast är den förste att ha hamnat i denna sits)? Jag hoppas verkligen slippa dra igång ngn process kring detta....


Edit: jag har fortfarande kvar samma VIN som tidigare på mitt konto och på slutfakturan, och får upp ett regnr på carinfo.
Det har dock dykt upp en kreditfaktura på exakt samma belopp/spec....

Noterade också att referralprogrammet verkar ha kommit igång igen, med lite annan utformning än tidigare, och jag fått en referralkod igen. Yeay!
Jag skulle ha leverans idag kl 10:00 i trosta men fick samma melj kl 16:54 igår.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Legato »

robsam skrev:
Hade mail från Tesla när jag vaknade i morse. Trodde de skulle säga att min leverans på måndag va inställd men det var bara en leveranspåminnelse. Antar att de skickas ut automatiskt och inte betyder något. Är det värt att ringa och fråga om leverans kommer bli av eller?
Har fått samma. Räknar kallt med att få bilen levererad, tänker inte ringa. Det var full fart på leveranser igår, en kompis hämtade och de var ordentligt försenade.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2019 12:42

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av robsam »

Legato skrev:
robsam skrev:
Hade mail från Tesla när jag vaknade i morse. Trodde de skulle säga att min leverans på måndag va inställd men det var bara en leveranspåminnelse. Antar att de skickas ut automatiskt och inte betyder något. Är det värt att ringa och fråga om leverans kommer bli av eller?
Har fått samma. Räknar kallt med att få bilen levererad, tänker inte ringa. Det var full fart på leveranser igår, en kompis hämtade och de var ordentligt försenade.
Ja jag hoppas på det. Har köpt tågbiljett och allt. Enda är ju att man inte kommer kunna va lugn förrän söndagkväll, annars kommer man sitta o va rädd att mail ska trilla in om försening hela dagen.
Användarvisningsbild
Inmuskwetrust
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 feb 2019 17:09

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Inmuskwetrust »

Känns inte bra detta, jag har lev 30/3 därför betalade jag bilen igår för att på fakturan står det betala 7 dagar innan leverans.
Jag har alltså betalat 750 000 för något jag inte med säkerhet kommer få eller för den delen sett, fått en klump i magen tänk om Tesla går i konkurs :roll: .
Fler som betalt i förväg som jag?
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2949
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Walker »

Inmuskwetrust skrev:
Känns inte bra detta, jag har lev 30/3 därför betalade jag bilen igår för att på fakturan står det betala 7 dagar innan leverans.
Jag har alltså betalat 750 000 för något jag inte med säkerhet kommer få eller för den delen sett, fått en klump i magen tänk om Tesla går i konkurs :roll: .
Fler som betalt i förväg som jag?
...ditt nickname rimmar inte bra ihop med inlägget. :lol: :ugeek:
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Användarvisningsbild
Inmuskwetrust
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 feb 2019 17:09

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Inmuskwetrust »

:D
Jo då, tills igår när jag så transaktionen på kontot och tänkte "wow mycket stålar" :geek:
4900
Inlägg: 32
Blev medlem: 04 jan 2019 17:45

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av 4900 »

Inmuskwetrust skrev:
Känns inte bra detta, jag har lev 30/3 därför betalade jag bilen igår för att på fakturan står det betala 7 dagar innan leverans.
Jag har alltså betalat 750 000 för något jag inte med säkerhet kommer få eller för den delen sett, fått en klump i magen tänk om Tesla går i konkurs :roll: .
Fler som betalt i förväg som jag?
Hehe, jo - jag betalade för en vecka sen och har tänkt samma som du. Aja, snart kan vi släppa det och bara njuta av bilarna :)
Användarvisningsbild
Inmuskwetrust
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 feb 2019 17:09

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Inmuskwetrust »

:D
Användarvisningsbild
Schelin
Teslaägare
Inlägg: 321
Blev medlem: 04 jan 2015 20:50
Ort: Kungsör

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Schelin »

Är på väg neråt Paris, mött 3 Biltransporter med Teslor innan Lagan, så ni får nog hämta snart

S75D sep 2016
S75D dec 2018
Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2019 12:42

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av robsam »

Jahapp. Där fick även jag mail om att min leverans på måndag 25/3 är framflyttad pga logistikskäl. Kul.
Användarvisningsbild
Limmet
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2019 22:35

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Limmet »

Samma här. Hade ordnat transport. Vän som ordnat barnvakt för o lösa det. Säljer gamla bilen imorgon.

Otroligt tröttsamt och oseriöst.
Användarvisningsbild
robsam
Teslaägare
Inlägg: 57
Blev medlem: 10 mar 2019 12:42

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av robsam »

Limmet skrev:
Samma här. Hade ordnat transport. Vän som ordnat barnvakt för o lösa det. Säljer gamla bilen imorgon.

Otroligt tröttsamt och oseriöst.
Jag med. Hade köpt tågbiljett för 680kr. När man köper en bil för dessa summor förväntar man sig bättre service.
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av frippan »

Samma här, tre tågbiljetter fattigare
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av anna__ »

frippan skrev:
Samma här, tre tågbiljetter fattigare
Helt ärligt, tesla borde verkligen stå för dessa kostnader
Användarvisningsbild
frippan
Teslaägare
Inlägg: 1605
Blev medlem: 18 mar 2017 18:46
Ort: Eskilstuna

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av frippan »

Det värsta var att jag sålde bilen ett par timmar innan mailet, så nu är man utan bil också.
Model 3 - LR - AWD - FSD - Midnight Silver
Användarvisningsbild
maz
Teslaägare
Inlägg: 27
Blev medlem: 25 dec 2018 11:18
Ort: Nyköping

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av maz »

anna__ skrev:
frippan skrev:
Samma här, tre tågbiljetter fattigare
Helt ärligt, tesla borde verkligen stå för dessa kostnader
Dom kan köra upp bilen så jävla långt upp i röven så dom rapar upp skiten , Åker och köper en diselbil ,så oseriöst företag så fy fan. skulle jag bedriva mina bolag så här så har de vart i kk för länge sen.......
Användarvisningsbild
Crappy
Teslaägare
Inlägg: 650
Blev medlem: 02 jun 2016 23:38
Ort: Sjömarken, Borås

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Crappy »

Jag kan inte låta bli att fundera på om allt strul handlar om dåligt cashflow hos Tesla?
Betalar man inte, får man inte dokument registrerade
Betalar man inte påställningsavgiften blir inga bilar påställda
Betalar man inte får man inte däcken bytta
Betalar man inte får man inte bilen polerad, vilket de inte gör längre. Men man får den inte heller tvättad
Osv osv.
Det här verkar vara ett gigantiskt problem som inte bara gäller Sverige. Så något skumt är det
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av anna__ »

Crappy skrev:
Jag kan inte låta bli att fundera på om allt strul handlar om dåligt cashflow hos Tesla?
Betalar man inte, får man inte dokument registrerade
Betalar man inte påställningsavgiften blir inga bilar påställda
Betalar man inte får man inte däcken bytta
Betalar man inte får man inte bilen polerad, vilket de inte gör längre. Men man får den inte heller tvättad
Osv osv.
Det här verkar vara ett gigantiskt problem som inte bara gäller Sverige. Så något skumt är det
Jag har köpt ett antal nya bilar och de har då varit skinande rena och polerade, tycker fortfarande det är galet att acceptera detta strul av uppskjutna leveranser, bilar som är dålig skick vid leverans osv
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Legato »

anna__ skrev:
Crappy skrev:
Jag kan inte låta bli att fundera på om allt strul handlar om dåligt cashflow hos Tesla?
Betalar man inte, får man inte dokument registrerade
Betalar man inte påställningsavgiften blir inga bilar påställda
Betalar man inte får man inte däcken bytta
Betalar man inte får man inte bilen polerad, vilket de inte gör längre. Men man får den inte heller tvättad
Osv osv.
Det här verkar vara ett gigantiskt problem som inte bara gäller Sverige. Så något skumt är det
Jag har köpt ett antal nya bilar och de har då varit skinande rena och polerade, tycker fortfarande det är galet att acceptera detta strul av uppskjutna leveranser, bilar som är dålig skick vid leverans osv
Det tycker man bara innan man fått sin bil...

Har man världens bästa produkt så behöver man inte oroa sig så mycket över resten. När man kör iväg med bilen är allt genast förlåtet...
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
anna__
Teslaägare
Inlägg: 1095
Blev medlem: 06 dec 2018 15:22

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av anna__ »

Legato skrev:
anna__ skrev:
Crappy skrev:
Jag kan inte låta bli att fundera på om allt strul handlar om dåligt cashflow hos Tesla?
Betalar man inte, får man inte dokument registrerade
Betalar man inte påställningsavgiften blir inga bilar påställda
Betalar man inte får man inte däcken bytta
Betalar man inte får man inte bilen polerad, vilket de inte gör längre. Men man får den inte heller tvättad
Osv osv.
Det här verkar vara ett gigantiskt problem som inte bara gäller Sverige. Så något skumt är det
Jag har köpt ett antal nya bilar och de har då varit skinande rena och polerade, tycker fortfarande det är galet att acceptera detta strul av uppskjutna leveranser, bilar som är dålig skick vid leverans osv
Det tycker man bara innan man fått sin bil...

Har man världens bästa produkt så behöver man inte oroa sig så mycket över resten. När man kör iväg med bilen är allt genast förlåtet...
Så länge man slipper lämna tillbaka igen.. ;)
Som en del fått göra
Användarvisningsbild
Limmet
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 10 feb 2019 22:35

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av Limmet »

Kan ju ligga något i det. Jag fick leveransdstum onsdag. Således gick pengarna iväg torsdag. Tesla tillhanda fredag. Men då ska de studsa utomlands som d stod...


Så eventuellt har de inte hunnit se första förhöjda mern via mitt kvitto. Jag kunde inte betalt snabbare dock... med deras usla framförhållning
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av HenrikC »

När det gäller kvartalshetsen så betänk att Tesla är ett amerikanskt bolag. Man har en annan mental modell. Jobbade för ett stort amerikanskt bolag ett tag: Det var glasklart: Order dagen innan kvarttalsslut = bra, Order i början på kvartal = dåligt. Att boka ordrar i början av kvartalet var att förstöra möjligheten att visa för ledningen att man kunde "rädda kvartalet" genom att boka dem i slutet. Den säljare som får in beställningar första veckan i kvartalet blir inte långlivad. Det framstår som fullständigt irrationellt ur europeiskt perspektiv. Det är dock helt rationellt om det inte är kvartalets resultat som personalen premieras för utan uppryckningen i slutet. Kan tänka mig att Tesla är likadana, men det blir en kulturkrock med svenskar är inte vana att tänka i de banorna.
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av bylund »

Jag vet att detta spelar roll i många bolag, men jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara bra, om det inte är så att företagets överlevnad hänger på att visa tillräckliga bra siffror för t ex en investerare en viss månad eller ett visst kvartal.

Kanske det är någon slags ledarskapsteori, att man kan få folk att jobba hårt mot ett mål i intervaller, istället för att lunka i jämn takt, och att det då på något sätt skulle öka den totala produktiviteten?

Tesla gör ju detta varje kvartal med att hetsa mot slutet, det speciella detta kvartal är att det första gången Model 3 levereras i Europa, så därför slår denna kvartalshets extra illa denna gång.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
HenrikC
Inlägg: 665
Blev medlem: 11 jan 2019 16:42

Re: Nu saktar det in igen

Inlägg av HenrikC »

bylund skrev:
Jag vet att detta spelar roll i många bolag, men jag förstår fortfarande inte varför det skulle vara bra
De anställda arbetar inte bara för företagets bästa, de arbetar också för sitt bästa. Om man befodrar dem som visar resultat när chefens chef skriker "sälj" - vilket man gör när kvartalsslutet närmar sig - blir resultatet att alla jobbar mot kvartalssluten. Det är ett sätt att bli befodrad. Det är ett sätt att tänka. Det faktiska resultatet blir en bisak.
Skriv svar