Tesla lanserar egen försäkring
Moderator: Redaktion
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Får man ens göra en omkörning själv?
Läste nåt där Tesla påstod att man inte haft en enda olycka med Autopiloten, när man gjort en omkörning.
Bilen har ju 8 kameror, människan bara 2.
Läste nåt där Tesla påstod att man inte haft en enda olycka med Autopiloten, när man gjort en omkörning.
Bilen har ju 8 kameror, människan bara 2.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Alltså, det är väl väldigt få av olyckorna som sker pga tekniskt fel på bilen eller 100% omöjliga situationer att undvika? I stort sett alltid har endera parten i en olycka missat i sin uppmärksamhet, hållit för hög fart eller tabbat sig på något annat sätt. Om man har helförsäkring, via Tesla eller ej, så ska ju försäkringen gälla även om det är ens eget fel?
Håller dock med om att det är läskigt med all info som olika företag har om en. Fast jag tror inte det går att stoppa tillbaka anden i flaskan heller. Tror mer på att begränsa vad företagen får använda infon till än att stoppa dem från att samla in den.
Håller dock med om att det är läskigt med all info som olika företag har om en. Fast jag tror inte det går att stoppa tillbaka anden i flaskan heller. Tror mer på att begränsa vad företagen får använda infon till än att stoppa dem från att samla in den.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8133
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Intressant, det måste ju betyda att alla bilförsäkringar är diskriminerande eftersom premien bl.a. baseras på ålder, jag undrar vad som skulle hända om någon försökte driva ett sådant mål?Verdi skrev:Det finns sju grunder för diskriminering och ålder är en.
Jag fick dessutom kryssa i "annan förare under 25 år" när dottern tog körkort, det måste ju också vara åldersdiskriminering.
(Det trodde jag för övrigt skulle bli dyrt, men det kostade bara 298:-/år

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Tesla lanserar egen försäkring
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Re: Tesla lanserar egen försäkring
We’re working on it. Takes time to get all regulatory approvals. Almost there for the larger US states. At least 6 to 12 months for Europe/UK.
Vi får vänta till 2020 på Tesla försäkring.
Vi får vänta till 2020 på Tesla försäkring.
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Musk told analysts in an earnings conference call last month that Tesla would be launching its own insurance product later in May. He said that Tesla has "direct knowledge" of a person's risk profile "based on the car," which gives it an "information arbitrage opportunity."
Detta med att Tesla startar ett eget försäkringsbolag är mycket intressant.
Dels för att Tesla har löjligt mycket information om kunden.
Men kan också styra ödet mot mer försäljning av egna produkter.
Till exempel kan man ha ett upplägg där man ger kunden 20% i rabatt på försäkringen om man köper FSD.
Allt detta ger mycket stora fördelar gentemot traditionella försäkringsbolag.
Ser vi början till slutet för traditionella försäkringsbolag?
Eftersom de inte kan:
1. Få samma information som biltillverkaren kunden
2. Kan sänka priset på försäkringen, och tjäna pengar istället på att sälja säkerhetsutrustning till bilen
Detta med att Tesla startar ett eget försäkringsbolag är mycket intressant.
Dels för att Tesla har löjligt mycket information om kunden.
Men kan också styra ödet mot mer försäljning av egna produkter.
Till exempel kan man ha ett upplägg där man ger kunden 20% i rabatt på försäkringen om man köper FSD.
Allt detta ger mycket stora fördelar gentemot traditionella försäkringsbolag.
Ser vi början till slutet för traditionella försäkringsbolag?
Eftersom de inte kan:
1. Få samma information som biltillverkaren kunden
2. Kan sänka priset på försäkringen, och tjäna pengar istället på att sälja säkerhetsutrustning till bilen
Titanium S75D, svarta NG, svart alcantara, autopilot 2.0, air suspension
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Vad är det för fördel de får gentemot andra bolag? Det finns mängder med bolag runt jorden som redan erbjuder detta, i UK är det mer eller mindre ett krav med spårutrustning första året efter man tar körkort, om man inte vill betala mycket högre premie. Tekniken finns alltså redan till alla bilar men kunderna har inte varit villiga att ge upp den informationen om sig mot att få en lägre premie, vad ändrar sig här?
Om något har Tesla stora nackdelar jämfört med andra bolag då de saknar diversifiering och kommer ha väldigt få kunder som skall driva runt alla de försäkringsbolag som de måste ha runt jorden. Overheadkostnaden kommer helt enkelt bli hög på de delarna de måste ha om de skall få driva bolagen. Sen krävs det ju en hel del uppbundet kapital också, något som Tesla inte har så galet mycket av just nu.
Att de skulle kunna gå back på försäkringen och tjäna pengar på att sälja säkerhetsutrustning till bilen? Nja, det hade inte gått hem i var fall i Sverige.
Om något har Tesla stora nackdelar jämfört med andra bolag då de saknar diversifiering och kommer ha väldigt få kunder som skall driva runt alla de försäkringsbolag som de måste ha runt jorden. Overheadkostnaden kommer helt enkelt bli hög på de delarna de måste ha om de skall få driva bolagen. Sen krävs det ju en hel del uppbundet kapital också, något som Tesla inte har så galet mycket av just nu.
Att de skulle kunna gå back på försäkringen och tjäna pengar på att sälja säkerhetsutrustning till bilen? Nja, det hade inte gått hem i var fall i Sverige.
Re: Tesla lanserar egen försäkring
När de har en flotta på många miljoner bilar där Tesla genom FSD kan vara ansvariga för olyckor så måste de ha en försäkring. Antingen sluter man ett avtal med ett bolag om skydd eller så startar man ett eget bolag, ingen jätteskillnad i grunden. Försäkringsbolag kommer fungerar ju ändå som ett nätverk där de försäkrar varandra.
Personligen har jag absolut inget emot att betala försäkring efter hur jag kör. Försökte hitta ett sådan bolag i våras men de erbjöd högre premie i bästa fallen vad jag har nu.
Om du är rädd för att spåras så är det betydligt värre med mobilen som du alltid har med dig. Bilen kommer ju inte kartlägga mig i närheten av så mycket som mobilen redan gör.
Personligen har jag absolut inget emot att betala försäkring efter hur jag kör. Försökte hitta ett sådan bolag i våras men de erbjöd högre premie i bästa fallen vad jag har nu.
Om du är rädd för att spåras så är det betydligt värre med mobilen som du alltid har med dig. Bilen kommer ju inte kartlägga mig i närheten av så mycket som mobilen redan gör.
- ovelundkvist
- Teslaägare
- Inlägg: 1573
- Blev medlem: 21 feb 2015 06:31
- Ort: Kungsholmen, Stockholm
- Kontakt:
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Fördelen mot andra bolag, förutom tillgången till all bildata, kan ju vara priset. Till skillnad från traditionella försäkringsbolag kan ju Tesla bestämma sig för en rimlig avkastning.
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Som kund kan jag ju se en fördel om reservdelsleverantören, försäkringsbolaget och rentav skadeverkstaden är samma bolag. Det blir svårare att skylla på andra parter om det är en part som har ansvar för hela kedjan.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Vinst per försäkring är inte speciellt hög för något bolag så nej det finns inte så mycket att hämta där, det är redan väldigt prispressat.ovelundkvist skrev:Fördelen mot andra bolag, förutom tillgången till all bildata, kan ju vara priset. Till skillnad från traditionella försäkringsbolag kan ju Tesla bestämma sig för en rimlig avkastning.
Det känns rent generellt som detta är något populistiskt de drar till med för att spela på folk okunskap om försäkringar i allmänhet.
Re: Tesla lanserar egen försäkring
volvo har ju drivit eget försäkringsbolag i många år, volvia, haft dem på min volvo, inget annat bolag hade lika låg premie
ms 76132 "Eleamore"
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Fast det stämmer inte att de skulle vara billigare för alla, har kikat på en försäkring via Volvia och de var markant dyrare än andra bolag för mig vid den tidpunkten. Olika bolag tävlar om olika kundgrupper helt enkelt.12man skrev:volvo har ju drivit eget försäkringsbolag i många år, volvia, haft dem på min volvo, inget annat bolag hade lika låg premie
Sen är ju Volvia inte ett eget försäkringsbolag heller utan det är If som står för försäkringen.
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Det kan vara så att Tesla vill erbjuda en billigare försäkring som ett försäljningsargument även om det inte ger vinst eller så kan det vara så att vi Teslaägare i dagsläget betalar överpris för att jämna ut förluster på andra kundgrupper. Det är ju inte så att alla försäkringsbolag räknar rätt och sätter rätt pris på alla försäkringar, huvudsaken för dem är ju att det går ihop på bottenraden.OfarligTesla skrev:Vinst per försäkring är inte speciellt hög för något bolag så nej det finns inte så mycket att hämta där, det är redan väldigt prispressat.ovelundkvist skrev:Fördelen mot andra bolag, förutom tillgången till all bildata, kan ju vara priset. Till skillnad från traditionella försäkringsbolag kan ju Tesla bestämma sig för en rimlig avkastning.
Det känns rent generellt som detta är något populistiskt de drar till med för att spela på folk okunskap om försäkringar i allmänhet.
MC Red 85 såld
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
MC Red 85D såld
Midnight Cherry Red Model Y LR
Acapulco Blue Mustang 1967 GTA Fastback
Re: Tesla lanserar egen försäkring
blev uppringd av förhoppningsfulla säljare c:a 2ggr/år under de 10 åren jag hade den, inget bolag matchade premien nånsin, var en lite motorstarkare version som andra bolag verkade vilja straffaOfarligTesla skrev:Fast det stämmer inte att de skulle vara billigare för alla, har kikat på en försäkring via Volvia och de var markant dyrare än andra bolag för mig vid den tidpunkten. Olika bolag tävlar om olika kundgrupper helt enkelt.12man skrev:volvo har ju drivit eget försäkringsbolag i många år, volvia, haft dem på min volvo, inget annat bolag hade lika låg premie
Sen är ju Volvia inte ett eget försäkringsbolag heller utan det är If som står för försäkringen.
köpte inte if volvia för några år sedan?
ms 76132 "Eleamore"
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Tesla lär ju få stå för olyckor som händer under FSD. De måste alltså försäkra sig för detta och samtidigt kommer bilägaren vara tvungen att ha försäkring. Ju mer bilen körs i FSD, ju mindre kommer bilägarens försäkringsbolag behöva betala ut. Misstänker att andra försäkringsbolag inte kommer våga, vilja eller ha kunskap om hur mycket de kan sänka premien för de som kör Tesla. Tesla har sedan ytterligare möjligheter att göra vinst på försäkringarna eftersom de vet exakt hu bilen har körts och har åtkomst till filmbevis mot andra förare som orsakar olyckorna.
Senast redigerad av Svenssons, redigerad totalt 1 gånger.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Ja Volvia köptes upp 2001. Pratar du om tiden innan dess är det knappast jämförtbart mot dagens marknad oavsett.12man skrev:blev uppringd av förhoppningsfulla säljare c:a 2ggr/år under de 10 åren jag hade den, inget bolag matchade premien nånsin, var en lite motorstarkare version som andra bolag verkade vilja straffaOfarligTesla skrev:Fast det stämmer inte att de skulle vara billigare för alla, har kikat på en försäkring via Volvia och de var markant dyrare än andra bolag för mig vid den tidpunkten. Olika bolag tävlar om olika kundgrupper helt enkelt.12man skrev:volvo har ju drivit eget försäkringsbolag i många år, volvia, haft dem på min volvo, inget annat bolag hade lika låg premie
Sen är ju Volvia inte ett eget försäkringsbolag heller utan det är If som står för försäkringen.
köpte inte if volvia för några år sedan?
Vet att när jag kollade lite förut verkade Volvia prisa ut sig när det gällde yngre personer, dvs skulle äldre personer fått en bra premie.
Som sagt, även om du tar bort vinsten är det inte mycket som försvinner. Det kommer snabbt ätas upp av ökad overhead per försäkring då Tesla helt enkelt inte har tillräckligt med bilar på vägarna. Du får inte driva ett försäkringsbolag med förlust hur som helst (i Sverige iaf) enligt regelverket så de kan inte ta förluster i försäkringsbolaget för att driva försäljning av bilar.Bengt skrev:Det kan vara så att Tesla vill erbjuda en billigare försäkring som ett försäljningsargument även om det inte ger vinst eller så kan det vara så att vi Teslaägare i dagsläget betalar överpris för att jämna ut förluster på andra kundgrupper. Det är ju inte så att alla försäkringsbolag räknar rätt och sätter rätt pris på alla försäkringar, huvudsaken för dem är ju att det går ihop på bottenraden.
Vad menar du med rätt pris på alla försäkringar? De flesta bolag sätter ett ganska bra pris för deras villkor på de grupper man delar in i (om de inte aktivt försöker styra bort sig från vissa grupper). Vill man finfördela grupperna krävs som sagt spårutrustningen i bilen vilket redan finns bolag som arbetar med men som kunderna inte är intresserade av.
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Har hört att för större företag/organisationer >100bilar det oftast inte lönar sig att ha bilar helförsäkrade. Utan bättre att ta den verkliga reparationskostnaden när det smäller. Än att betala helförsäkring på ALLA bilar.
Tror det var samma inom försvaret också tex.
Om det stämmer behövs det alltså inte så stor ”population” (många bilar) för att det ska funka.
Där Tesla själva definitivt enkelt har både tillräcklig volym, billigare reservdelar, mera kunskap/information om själva olyckorna osv. Så med tanke på det bör de ju rimligtvis kunna erbjuda väldigt konkurrenskraftiga priser (eller högre lönsamhet/marginal)
Tror det var samma inom försvaret också tex.
Om det stämmer behövs det alltså inte så stor ”population” (många bilar) för att det ska funka.
Där Tesla själva definitivt enkelt har både tillräcklig volym, billigare reservdelar, mera kunskap/information om själva olyckorna osv. Så med tanke på det bör de ju rimligtvis kunna erbjuda väldigt konkurrenskraftiga priser (eller högre lönsamhet/marginal)
Renault R5 beställd, Seat Mii, Tesla Roadster.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
Fd:Hyundai Ioniq 5, Kia EV9, BMW i4, MG5, MYLR, Kia EV6, Skoda Enyaq, VW ID3, Kia eNiro, X100D, P85 4xe-Golf, e-up.
- OfarligTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 5703
- Blev medlem: 17 feb 2018 09:16
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Fast du pratar om 2 helt olika saker. Tesla får ju nämligen inte bara göra sådär att de betalar ut pengar när någon krockar, de måste följa alla regelverk och finansiell rapportering så då måste de anställa massa folk som jobbar med det. Vips kom den där overheadkostnaden som var det enda egentliga som går att spara in.Leo skrev:Har hört att för större företag/organisationer >100bilar det oftast inte lönar sig att ha bilar helförsäkrade. Utan bättre att ta den verkliga reparationskostnaden när det smäller. Än att betala helförsäkring på ALLA bilar.
Tror det var samma inom försvaret också tex.
Om det stämmer behövs det alltså inte så stor ”population” (många bilar) för att det ska funka.
Där Tesla själva definitivt enkelt har både tillräcklig volym, billigare reservdelar, mera kunskap/information om själva olyckorna osv. Så med tanke på det bör de ju rimligtvis kunna erbjuda väldigt konkurrenskraftiga priser (eller högre lönsamhet/marginal)
I fallet med stora företag är det ju så att en av försäkringens kostnad är trafikförsäkring som man måste ha oavsett, även om man slapp och fick ta det själv kan ju nämligen en skada här kosta många års premier för hela bilparken. Här pratar vi ju om att Tesla skulle ta allt så det är inte jämförbara fall.
Största anledningen till att försäkringen kostar en del på Tesla är att de är sinnessjukt dyra att laga och det kan bli långa bilhyror inblandat, enda sättet för Tesla att göra det billigare själva är om de i dagsläget har höga marginaler på reparationer som deras kunder sen får betala i form av försäkringspremier. Då hade de lika gärna kunnat sänka marginalerna på försäkringsjobben så hade kunderna fått samma effekt på sina premier.
Det har ju för övrigt visat sig att de skall samarbeta med faktiska försäkringsbolag och inte starta ett eget, lite som i Sverige men gissningsvis med lite mer inblandning i processen. Det verkar mest som de skall gå på individuell premiesättning genom att använda data från bilen till att dela in folk i riskkategorier. Gissar på att det blir det vanliga, köra på natten, snabba accelerationer eller inbromsningar, köra över hastighetsbegränsningen, köra långa perioder, köra en stor del av sina mil på vintern osv ger alla högre risk. Sen lär det ge minskad risk om man använder autopiloten mycket, men om man frekvent får varningar om att hålla i ratten lär det gå upp igen.
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Nu stämmer tydligen en del av kunderna Teslas försäkringsgren.
https://www.reuters.com/legal/governmen ... 023-12-04/Tesla's (TSLA.O) car insurance unit must face a prospective class action claiming it overcharged drivers for their premiums by basing them on "false" crash warnings instead of actual driving behavior, a California judge has ruled.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Re: Tesla lanserar egen försäkring
Hade inte jag ingripit hade jag var död åtta ggr om pga AP.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5